metake Posted June 30, 2009 Share Posted June 30, 2009 Kovasti on harrastajissa osaavia tekijöitä ja hyvää jälkeä syntyy, mutta toisenlaistakin näkee ja se antaa hieman taustaa ymmärtää edes joitakin viranomaisten määräyksiä. Tällaisen kaivoin erään kuplan alta tänään ja kyseinen auto on käytetty katsastuksessa kyseisellä akselilla ja ainoa huomautus tuli kuskin puolen tukivarren liiasta välyksestä, johon syynä oli laakerin puuttuminen kokonaan akseliputkesta... Ohjausiskarin kiinnitys irtosi kun sitä vasaralla kevyesti napautti. Kääntövarsien topparit puuttuivat kokonaan, tosin jämät niistä oli ohjausimpukan alla, jonka johdosta simpukka oli vinossa. Ohjausvarren rajoitintappi osui iskaritorniin joten pyörät kääntyivät aivan erilailla kumpaankin suuntaan. Jousilatat oli siirtyneet sivusuunnassa madalluspaloissa vaikka ruuvit olivat tiukassa. Raidetangot oli itse lyhennetty hitsaamalla, ja hitsauskohdassa selvä mutka raidetangossa. Quote Link to comment
Ketsa Posted July 1, 2009 Share Posted July 1, 2009 Kuinkahan tuollaisen tekeleen kanssa menee vastuuasiat? Saako vakuutusyhtiö kaikki kulut akselin tekijän piikkiin jos jotain tapahtuu? Tuollaisen rävelyksen tekijä kun tuskin on ottanut itsellensä vastuuvakuutusta... Quote Link to comment
Lasse Posted July 1, 2009 Share Posted July 1, 2009 Kerro toki meille mikä konttori? Tosiasia on, että millään kielloilla tämäntyyppisiä virityksiä ei saada pois. Ne jotka tollaisia tekee tuskin välittävät määräyksistäkään. Sitä varten pitäisi olla katsastus joka karsii vaaralliset viritykset pois. Mutta kun tämä katsastustoiminta on nykyään bisnestä... Onneksi on eurostoliitto joka tehtailee meille määräyksiä, vaikka elettiin sitä ennenkin. Mihin järjenkäyttö loppuu siihen bryssä keksii direktiivin. Quote Link to comment
metake Posted July 1, 2009 Author Share Posted July 1, 2009 En tiedä konttoria, kuten en akselin tekijääkään, koska en sitä itse ole konttorilla käyttänyt. 100% varmasti tiedän että näytillä auto on käynyt, mutta kun ei kelvannut niin vaihdetaan nyt vakioakseli. Eikä noita edes huomannut ennekuin irrotin ja purin akselin, ja se on totta ettei noita millään määräyksillä kuriin saada. Vastuukysymyksiä ei varmaan kauaa tarvitse pohtia, viime kädessä se on kuljettaja/omistaja joka vastaa siitä että ajoneuvo on turvallisessa kunnossa, etenkin kun "ei kukaan tiedä kuka sen teki" :) Lohtuna asiassa on se, että vaikka näissä on ainekset pahempaankin, niin todennäköisesti tuostakin suurin tien päällä sattuva murhe olis ääretön vitutus kun jotain särkyy ja matka jää kesken, tuskin sitäkään. Todella huonoa tuuria saa olla että onnettomuuteen tuolla joutuu, mutta toki sekin voi kohdalle osua. Quote Link to comment
Hebster52 Posted July 1, 2009 Share Posted July 1, 2009 Toihan on vielä kestävän näköinen... :) Minä ostin n. 5 vuotta sitten yhden 80-luvun keksinnön jossa etuakseli oli madallettu malliin laikkaa ja käännä. Ilmeisesti irroittamatta akselia kopasta sillä keski palat olivat vain hitsattu ulkopuolelta. Kun irroitin akselin huomasin että putkien takapuolelta ne oli vielä hitsaamatta... :o Ja auto oli ollu monta vuotta katsastettuna silleen... Quote Link to comment
Guest Mikal Posted July 1, 2009 Share Posted July 1, 2009 Hyvännäköistä saumaa:). Kannattas pysyä kaukana kolvista kun tuommosta jälkee tehdään, Lähtee vielä joltain henki! Ei turhaan kielletä ohjauslaitteiden hitsausta. Quote Link to comment
Pepe Posted July 1, 2009 Share Posted July 1, 2009 Kuinkahan tuollaisen tekeleen kanssa menee vastuuasiat?Saako vakuutusyhtiö kaikki kulut akselin tekijän piikkiin jos jotain tapahtuu? Tuollaisen rävelyksen tekijä kun tuskin on ottanut itsellensä vastuuvakuutusta... Aika vahva epäilys on että ajoneuvon omistaja vastaa siitä missä kunnossa auto on. Vai onko jolla kulla referenssiä tapahtumaan jossa auton edellinen omistaja on joutunut maksumieheksi tai vastuuseen myymästään autosta? Quote Link to comment
Tanhis Posted July 1, 2009 Share Posted July 1, 2009 Ei turhaan kielletä ohjauslaitteiden hitsausta. Niin no ei siinä mitään vikaa ole jos joku asiallisesti hoitaa homman mitä tuo ei ole nähnytkään mutta täyskielto on omastamielestäni perseestä. Quote Link to comment
-tipi- Posted July 1, 2009 Share Posted July 1, 2009 Eikös tää vaan todista turhaksi moiset kiellot, jos tollasetkin pommit on katsastuksessa kelvannu, eikä oo hajonneet ajossa. Onhan se nyt ihan perseestä muutaman pellen takia kieltää osaavia jamppoja tekemästä perushitsuuta. Quote Link to comment
Marko Posted July 1, 2009 Share Posted July 1, 2009 Normaalia virkamiehen vastuunpakoilua, kielletään kaikki ni ei tarvitse miettiä vastuu kysymyksiä. Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted July 2, 2009 Share Posted July 2, 2009 Totuus on että katsastustoiminnan ainoa tavoite on jo joitakin vuosia ollut vero(je)nmaksun seuranta. Ekanahan nykyään katotaan onko käyttö- omistus- ja käyttövoimaverot jne proopuskat kunnossa ja tämän jälkeen vasta käydään teknilliseen puoleen. Läpimenoaika ja tuotto taitavat nykyisellään olla ne katsastusaseman "hyvyyden" tärkeimmät suureet. Tapaus kuluneelta keväältä: +10v ikäinen saksalainen hlöauto heittämällä ja huomautuksitta läpi katsastuksesta. Seuraavalla viikolla pyöriensuuntaus keskeytyi koska etupäästä 2 niveltä aivan loppu. Toinen väljä ja toinen takelteli, molemmat todettu paljain silmin ja käsin heiluttelemalla pyörät maassa. Takapäästä tukivarren nivelet rikki molemmista päistä, väljyys todettiin käsin heiluttelemalla. Toisen pään kumipuslasta oli näkyvästi tursunnut kumia ulos... Ko automallin tyyppivikoja kaikki tyynni, ei siis mitään harvinaista herkkua. Tapaus viime talvelta: Noin 10v ikäinen japsihlöauto huomautuksitta läpi katsastuksesta. Vuotaa bensaa sähköpumpun painepuolen liitoksesta siten että bensatankista massat karisseet tielle jo aikapäiviä. Vuotanut arviolta syksystä asti koska tuolloin kiinnittyi käyttäjän huomio kasvaneeseen kulutukseen. Tyhjäkäyntiä käydessään tiputtaa bensaa melkein norona alleen. Samalla kun tuota vuotoa tutkittiin huomattiin helmakoteloiden olevan takimmaisten 30cm matkalta läpiruostuneet. Takasisälokarit ja pyöränkaaret myös altapäin katsoen silminnähden mädät. Tammikuussa katsastettu auto päätyi noiden vikojen takia paalattavaksi. Päällepäin ei siis autossa mitään sanomista, kurkistus altapäin paljasti nämä viat heti. Quote Link to comment
Guest jpr-79 Posted July 29, 2009 Share Posted July 29, 2009 Saman suuntaista katsastusta oulun seudullakin (kempele) Pikkuveli osti kempeleestä liikkeestä edelliselläviikolla katsastetun opelin, ajeli autolle viikon kotipuolessa ja lähti järjestämään häitään nykyisen vaimonsa kotipaikalle, niin matkalla repesi eturipustus vänkärinpuolelta, olivat ruostuneet irti.. eikä toinenkaan puoli enään ollut kaukana irtoamisesta. velimies kävi sitten kyselemässä konttorilla kuka on katsastanut niin eipä ne siellä muistanut eikä ollut rekkari otteessa muuta kuin konttorin leima, eli ei ollut edes inssin nimee.. Taitaa nämä pikku liikkeet käydä rekisteriote nipun kanssa konttorilla!! Quote Link to comment
Guest Barn Posted July 29, 2009 Share Posted July 29, 2009 tuohan on ihan normaalia suomipojan tyyliä näin meillä täällä suomessa... varmaan aika monessa vehkeessä kun mikään ei saa maksaa mitään ja turataan halvalla että pääsis torppiin.jos esim katsarit rupeis katsomaan öljyvuotoja niin 80 prosenttia suomi kuplista poistus liikenteestä. Quote Link to comment
ARTO Posted July 29, 2009 Share Posted July 29, 2009 Saman suuntaista katsastusta oulun seudullakin (kempele) Pikkuveli osti kempeleestä liikkeestä edelliselläviikolla katsastetun opelin, ajeli autolle viikon kotipuolessa ja lähti järjestämään häitään nykyisen vaimonsa kotipaikalle, niin matkalla repesi eturipustus vänkärinpuolelta, olivat ruostuneet irti.. eikä toinenkaan puoli enään ollut kaukana irtoamisesta. velimies kävi sitten kyselemässä konttorilla kuka on katsastanut niin eipä ne siellä muistanut eikä ollut rekkari otteessa muuta kuin konttorin leima, eli ei ollut edes inssin nimee.. Taitaa nämä pikku liikkeet käydä rekisteriote nipun kanssa konttorilla!! Kerropas liikkeen nimi, niin ei tule aiheettomasti kaikkia liikkeitä syytettyä! Toki auton ikäkin kiinnostaa eli onko 99 vai 88 mallia. Quote Link to comment
Guest biblo Posted July 29, 2009 Share Posted July 29, 2009 Saman suuntaista katsastusta oulun seudullakin (kempele) Pikkuveli osti kempeleestä liikkeestä edelliselläviikolla katsastetun opelin, ajeli autolle viikon kotipuolessa ja lähti järjestämään häitään nykyisen vaimonsa kotipaikalle, niin matkalla repesi eturipustus vänkärinpuolelta, olivat ruostuneet irti.. eikä toinenkaan puoli enään ollut kaukana irtoamisesta. velimies kävi sitten kyselemässä konttorilla kuka on katsastanut niin eipä ne siellä muistanut eikä ollut rekkari otteessa muuta kuin konttorin leima, eli ei ollut edes inssin nimee.. Taitaa nämä pikku liikkeet käydä rekisteriote nipun kanssa konttorilla!! Kenties kadetti ja munamallia tahi sedan? Parilla kaverilla ollut vastaava tilanne ja molemmissa oli yksityinen myyjä ihan itse sikaläskillä paikannut repeämän ja reilu massa päällä.Konttorilla kun noista puheltiin niin kertoi olevan opelin tyypillinen vika. Quote Link to comment
Mika Vainio Posted July 30, 2009 Share Posted July 30, 2009 Ja niin te mollasitte ruotsalaisten hitsausjälkeä. =) Quote Link to comment
Guest jpr-79 Posted December 26, 2009 Share Posted December 26, 2009 Saman suuntaista katsastusta oulun seudullakin (kempele) Pikkuveli osti kempeleestä liikkeestä edelliselläviikolla katsastetun opelin, ajeli autolle viikon kotipuolessa ja lähti järjestämään häitään nykyisen vaimonsa kotipaikalle, niin matkalla repesi eturipustus vänkärinpuolelta, olivat ruostuneet irti.. eikä toinenkaan puoli enään ollut kaukana irtoamisesta. velimies kävi sitten kyselemässä konttorilla kuka on katsastanut niin eipä ne siellä muistanut eikä ollut rekkari otteessa muuta kuin konttorin leima, eli ei ollut edes inssin nimee.. Taitaa nämä pikku liikkeet käydä rekisteriote nipun kanssa konttorilla!! Kenties kadetti ja munamallia tahi sedan? Parilla kaverilla ollut vastaava tilanne ja molemmissa oli yksityinen myyjä ihan itse sikaläskillä paikannut repeämän ja reilu massa päällä.Konttorilla kun noista puheltiin niin kertoi olevan opelin tyypillinen vika. Kadettipa just.. liikkeen nimiä ei vissiin saa sanoa julkisesti mut autoliikkeen nimi oli kaksi osainen miehen nimi.. ja katsastajia ei ainakaan silloin ollu ko yksi takatiellä... Quote Link to comment
Guest jpr-79 Posted December 26, 2009 Share Posted December 26, 2009 Toki auton ikäkin kiinnostaa eli onko 99 vai 88 mallia. kyllä se oli lähempänä -88:a mutta ei sillä olla merkitystä leimatessa, kunnossa ne pitää olla, vaikka ois satavuotta vanha Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.