Jump to content

Latolöydöllä Urhoilemaan


Recommended Posts

Muutaman välivuoden jälkeen heräsi innostus palata riittävän rennon rata-ajelun pariin. Ja kun kilautus Särkelällekkään ei tuonut idealle mitään esteitä, kaivoimme ladosta vanhan sotaratsun fiksattavaksi täyteen Urho -iskuun kesälle 2010.

 

Ja kun kerran pitkästä aikaa on työllä ilmaprojekti jolla on valmistumisaikataulu, niin pätinpä kokeilla tälläisen rojekti -topikin kirjoittamistakin...

 

 

Vanhoja muistellessa tuli ensimmäisenä mieleen, että öljynjäähdytys pitää olla kunnossa. Joten varapyöräkotelo muuttui jäähdyttimen paikaksi ja lopputulos näytti ennen viimeistelyä tältä:post-102-13888361286231_thumb.jpg

 

 

Edellisellä kerralla kun sotaratsu Apparilla laukkasi ei siinä ollut valoja, mutta nykyään Urhoissa selaiset ovat. Ihan sadan pisteen entisöinnistä kun ei ole kyse, niin päivitin takavalot led polttimoille. Tältä takavalot näyttivät pimeässä:

post-102-13888361289365_thumb.jpg

 

Ja tälläisistä osista valo koostuu:

post-102-13888361289518_thumb.jpg

Link to comment

Seuraavana vaiheena siistittiin koria ja vaihdettiin väri (vanha väri oli liian hidas). Pääkaaret hitsattiin koriin kiinni, hanskalokerot hitsattiin paikoilleen, korin etuosassa tehtiin hiukan sovitusta jousitusta varten ja muutama raiskaus korin aikaisemmasta elämästä poistettiin/piilotettiin.

 

Seuraavana vaiheena oli tympeä korin kittaaminen ja hiominen. Kyljissä ja katossa oli runsaasti lommoja ja kittiä hukkuikin koriin runsaasti (1,5kg alumiinikittiä, 4kg viimeistelykittiä, 1kg ruiskukittiä ja 2 litraa hiontaväriä). Tosin hiojan hetkeksi kohonnut itseluottamus oli osasyy suureen viimmeistelykitin kulutukseen. Mutta kun epäkeskon heitti nurkaan, niin käsin hiomalla kori alkoi taasen oikenemaan...

Tältä koppa näytti saatuaan ruiskukitin kylkiinsä:

post-102-13888361289689_thumb.jpg

 

Pitkien ja pölyisten päivien, tai oikeammin parin viikon jälkeen koppa näytti hiomavärissä tältä:

post-102-13888361292867_thumb.jpg

 

Neuvot ja tarvikkeet maalausprojektiin tulivat http://www.automaalit.net Henkalta. Tuolle firmalle voi kyllä antaa palvelusta ja toimituksista täyden kympin. Omasta mielestäni hinnatkin olivat kohdallaan (käytin Trotonia muuten paitsi viimmeistelykittinä Mipaa) ja tuotteet laadukkaita. Vielä kun kamat tulevat kiinteällä 10e rahtimaksulla matkahuoltoon, on palvelu ainakin tälläiselle harrastajalle jolla aikaa on vain iltaisella/yöllä kohdallaan.

L32 väri pinnassa koppa näytti tältä ja tästä jatketaan nyt eteenpäin:

 

post-102-13888361293099_thumb.jpg

Link to comment

Ei Sepi puun alta löydettyjä pystylamppuja voi uhrata, kai ne pitää museoida :-)

 

Mika on oikeassa tuon väristä. Sellainen mitä ei valkoisesta hiontaväristä silmällä nähnyt näkyy tuossa värissä vaikka sävyyn on sekoitettu max määrä mattausainetta. Muutama pesu ehkä ottaa hiukan uutuuden kiiltoa pois.

 

Onkos Petterillä tietoa mikä kuitua syövö tuholainen tämän auton kimppuun oli käynyt, kun ladosta ulos vedettäessä se näytti tältä :-)

post-102-13888361293947_thumb.jpg

 

Tämän päivän ainut aikaan saaminen oli Walla Wallan miehen osien hakeminen tullipostista. Päätin maaliskuun lopulla säästää aikaa ja tilata oxyyn valmiita osia, mutta ei ollutkaan kauhean nopeaa palvelua vastapäässä. Rahtikulutkin olivat lähes 3x postimaksu ja luvattu koneistusohje puuttui paketista, joten ei varmaan tarvitse ko. firman palveluja enää käyttää. Tältä nostinpesien holkit ja 90,5mm putkien spacerit näyttävät piiiitkän matkan jälkeen:

post-102-13888361295288_thumb.jpg

Link to comment

Iltapuhteena tuli aloitettua sisustan alumiinipaneelien värkkääminen. Eloksoidusta 2mm alumiinista on tarkoitus paneelit tehdä ja tämän näköiset palikat tulivat kojelaudan pakeliittien korvaajista. Viimeinen kaarevuus ja kiinnitysreiät pitää vielä katsoa lopullisessa asennuksessa kohdalleen, mutta äkkiseltää kuitenkin vaikuttaa siltä, että sikakitin kanssa asennettaessa ovat helpostikkin nesteen pitävät.

 

post-102-13888361314483_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Jees, kori on nostettuna takaisin alustan päälle (kiitokset Asiamies Laaksolle, Masalle ja VW Juikelle voimailusta), joten kasaaminen pääsee alkuun.

 

Ohjauksesta on hyvä aloittaa kasaaminen. Vekottimessa on 914 mallisen VW:n hammastanko ja sen raidetangon sisäpäissä ei ole ollut alunperin oikeaa niveltä, vaan kumipusla. Puslia tuli katseltua jo viimeksi vekotinta kasatessa pahalla silmällä, mutta silloin ei kiireessä keksinyt mitä tehdä. Aihetta guuglettamalla kävi selväksi, että ainut oikea hyväksytty Porsche- korjaus ongelmaan on 911 turbon raidetangot ja ne olisi vielä hyvä ostaa Mr Pelikaanin kaupasta.

No, lähdin kuitenkin hakemaan enemmän Porsse- tyylistä ratkaisua aiheeseen tutustumalla hammastangossa olevaan kierteeseen ja totesin sen olevan M16x1.5mm. Lautamakimotorsport.fi myymälästä löytyi kestovoideltu ja välyksetön Hirschmann:in uniball- nivel tuolla kierteellä, joten tilasin sellaiset ja niihin gummikortsut.

Raidetangon kiinnityspultti on M10 ja tuossa uniball- nivelessä oli 16mm reikä nivelessä, joten sopiva holkki oli helppo sorvata ja kokonaisuus istui suojakumin sisään kuin nenä päähän. Nivel on ainakin riittävän raju :-)

 

Tässä kuvassa vasemmalla valmis nivel, keskellä alkuperäinen ja oikealla suojakumin ylivetoa vailla oleva nivel:

 

post-102-13888361455748_thumb.jpg

 

Ja tässä kuvassa raidetangot uudella ja vanhalla nivelellä:

 

post-102-13888361457796_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Kameran filmi taassa kehitetty, joten jotain kerrottavaa taasen.

 

Ulkonäön ehostamista jatkettiin sijoittamalla minimaalinen rahallinen panos uusiin lasien tiivareihin. Tampereen asiamieheltä hankittiin halvin mahdollinen ovaaliin tarkoitettu Parutsi callook tiivarisarja http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category=

Hankalinta sarjan asentamisessa splittiin oli keksi mikä kolmesta lyhyestä tiivarista oli se jolla sai heittää vesilintua (tiivisteissä ei ollut mitään merkintöjä). Sivupolykarbonaatit menivät paikoilleen todella kivuttomasti, mutta etulasin tiivari tuntui aavistuksen pitkältä ja sen pysyminen lasissa oli alkuun kohtuu haastavaa. Sitten kun löysät onnistui jakamaan tasaisesti lasin ympärille ei ongelmia enään ollut.

 

Tällä lailla tiivari istuvat paikoilleen (kiitokset Mikolle ja Hansille asennusavusta):

post-102-13888361606364_thumb.jpg

post-102-13888361608106_thumb.jpg

Link to comment

Mittariston paneelitkin löysivät paikkansa ja saivat karhok:lta ostetut VDO:on käyttötuntimittarin ja idiootivalon kannateltavakseen. Muilta osin mittariston ja merkkivalojen homman saa täyttää Vaporin mönkijään tarkoittama mittaristo. Tämän mittariston hyvänä puolena voi pitää tulpan alle tulevaa kannenlämmön mitta-anturia. Testivaiheessa voi laittaa vaikka anturin joka tulpalle ja vaihtaa vaan kiinni olevaa piuhaa mittarin päässä. Paska puoli Vaporissa on se, että eivät lähetä US Postilla osia ameerikasta ja rahti tuplaa osien hinnan. No, kiitos Bugfuelin niin ei käynyt :-)

post-102-13888361608454_thumb.jpg

 

Megan asennuskin tuli aloitettua. Kesä on jo niin lähelä, että en alkanut tekemään Urtsiin omaa ruutan johtosarjaa, vaan nappasin piuhat siviilirojektisplitistä. Megan kanssa jutteleva laajakaistaohjain tosin pitäisi hankkia ja keksiä kuinka tuolle Vaporille olisi fiksuinta ottaa kierrostieto, eli vähän on vielä mietittävää.

post-102-13888361609789_thumb.jpg

 

Jalmarin ilmaantuminen vahaamaan kilpuria oli myös paha merkki siitä, että ajokausi on jo pelottavan lähellä... Ei vaan, Laakso pöllyyttää vieressä niin usein valurautaisista jarrusatuloista ruostetta ilmoille, että suojavahaa oikeasti tarvitaan :-)

post-102-13888361610027_thumb.jpg

Link to comment

Moottoristakin muutama kuva tarttunut viimeiselle filmille...

Walla wallasta tulleet holkit olivat asennusvuorossa sen jälkeen kun olin tarkistanut, että lohkon nostinpesät eivät ole merkittävästi kuluneet. Holkit olivat pituudeltaan mitoitettu siten, että nostimen pesän päästä koneistettaisiin ainetta pois 5mm. Jyrskäämisen joudun kuitenkin ostamaan rahalla, joten päätin sorvata tuurnan jolla saan asennettua holkin 5mm syvyyteen ja laittaa lohkon jyrskäykseen vasta sen jälkeen, jotta tulee kerralla valmista.

Tuurnan, pienen vasaran ja kosanitöhön avulla holkit menivät lohkoon hienosti. Seuraavaksi päätin jatkaa tee-se-itse-ja-säästä linjalla ja ostin holkin viimeistelyyn käsikalvaimen. No, se säästö tietysti tulee vasta seuraavaa moottoria tehdessä :-)

Tässä kuvassa holkit paikoillaan ja kalvettuna.

post-102-13888361611078_thumb.jpg

Kalvaus hiukan jännitti, mutta mittaustulosten perusteella homma onnistui ihan ok (kaikki pesät kaikista mittauskohdista 2-3 satkua plussalla).

 

Mittailin, että 6mm nostimien pesistä pitää koneistaa pois jotta webcam 86b mahtuu pyörimään lohkossa. Tältä lohko näytti koneistamolta palattuaan.

post-102-13888361612539_thumb.jpg

Koneistusjälkien viimeistelyn jälkeen pääsin sovittamaan oliko laskelmat osuneet kohdalleen. Nokka mahtui pyörimään 1,25mm välilevyn kanssa, mutta ei 1,5mm joten osui laskelmat kohdalleen.

Kuvassa Scatin lube-alobe ja CB:n 30mm lighweight. Scatilainen on muuten satkun varrestaan paksumpi, en tiedä onko vai toleranssista kyse vai onko jokin syy miksi kevyemmän pitäisi olla väljempi.

post-102-138883616128_thumb.jpg

Link to comment

Pari kuvaa vielä kiinaosasta. Ostin markkinoiden mahdollisesti halvimman suorahampaisen ratasparin jakopäähän... Itse rattaat ovat päällepäin varsin siistin nököiset, mitä nyt kohdistuspisteitä oli yhdessä hampaassa kaksi ja yhdessä yksi (tähän voi tietysti liittyä jokin jujukin) ja ison rattaan takana oli pyörinyt lastuja sorvauksen aikana (tämä on tietysti ehkä hyväkin, ei ole ainakaan messumessingistä sorvattu...). Säätöprikat sen sijaan olivat jo varsin kiinalaisen oloiset aikasempii ratassarjoihini verrattuna. No, rattaan ja nokan sovite oli sen verran tiukka, että ratas piti kevyesti naputella rekyylivasaralla nokkaan. Eli ei tarvitse yrittä säätää kasassa... Hammastuksen istuvuus varmistuu vasta kun saan kampiakselin pyörimään kaverina.

post-102-13888361612999_thumb.jpg

post-102-13888361613857_thumb.jpg

Link to comment

80-luvun paskatin tukivarsi + osa apurunkoa hitsattuna möhkön keulaan, 914 volkkarin tolppa muutettuna coiloverille ja 80 audin patruunalle, spesiaali yläpäät uniball laakerilla tuettuna alustaan ja turvakaariin, möhön orkkis kallistuksenvakaaja uniball koiranluilla.

Tästä kuvasta selviää kuinka tukivarren kiinnitys aikoinaan toteutettiin:

post-102-13888361615083_thumb.jpg

Link to comment
80-luvun paskatin tukivarsi + osa apurunkoa hitsattuna möhkön keulaan, 914 volkkarin tolppa muutettuna coiloverille ja 80 audin patruunalle, spesiaali yläpäät uniball laakerilla tuettuna alustaan ja turvakaariin, möhön orkkis kallistuksenvakaaja uniball koiranluilla.

Tästä kuvasta selviää kuinka tukivarren kiinnitys aikoinaan toteutettiin:

 

Ööh, mitkä oli syyt moiseen etuakselistopakettiin?

 

peruskupla-> möhkön eturunko -> möhkön eturunkoon passatin tukivarsi -> passatin tukivarteen Porschen tolppa muokattuna audin osilla + vielä tälle paketille lisätuentaa/vakautta möhkön vakaajalla + uniballit ettei kiinnityspaikat notku.

 

Mitä noilla muutoksilla haettiin, parempaa pyöränkulmien hallintaa, parempaa vakautta kovassa ajossa/jarrutuksissa, parempaa kaarrepitoa, helppoa tehokkaampien jarrujen laittoa jne...???

 

Saavutettiinko tavoitteet? mikä jäi kaivelemaan?

 

Entä jos olisikin laitettu vaikka tuon möhkön keulapalan kanssa möhkön tolpat muokattuna kynäjousille ja uniballeille plus laitettu joko möhkön hammastanko tai vaikapa vesivolkkarin tanko ja tähän päälle sopiva möhkön kallistuvakaaja/tuki.

 

 

En yhtään aliarvioi kyseisen kombinaation toimivuutta, mutta kun noinkin monesta autosta sovelta osia ja koko baletin asentaminen/rakentaminen monimutkaistuu niin onko varmuutta saako osia sopimaan/toimimaan kunnolla???

 

Vai olisko jonkun enemmän yhdestä autosta olevan paketin nappaaminen ja sovittaminen mahdollisesti tarkemmalla ja pidemmälle viedyllä hienosäädöllä johtanut helpommin parempaan lopputulokseen

Link to comment

Älä nyt ARTO mulla tulossa micran tolpilla ja alatukivarsilla ja ehkä skodan tangolla ;) Oli se kerran jo pyörillään mutta muutoksia olen tekemässä, näkee sitten kun pääsee koittaan että miten pelaa. Sitten kun jokkis loppuu niin voi muttaa kaikki jm autot tolpille ja ajaa urtsia (lol) anteeksi OT.

Link to comment
Ketsa olis varmaan kyllä näppärä miehenä voinut tehdä vaikka koko etujousituksen itse. Vaikka pari kolmiotukivartta ja jousi-iskariyhdistelmä.

 

 

Ko yhdistelmän kuvia keversaitilla ja ööö olikos germanlookin foorumilla miljuuuna. Itsellä tukin oli aikaisemmin mielessä kun tolppapäätä lähin tekeen. Itellä heppailtuna palikat kiinni että pääsee mittaileen sitten paremmin ja tarkasteleen kun on auto pyörillään taas joskus sadan vuoden päästä.

Link to comment

Artolle vastauksia:

- Kallistuksenvakaajalla ei tueta tukivartta. Kallistuksenvakaaja on kallistuksenvakaaja.

- Ratkaisulla haettiin tukevaa ja oikein toimivaa jousitusgeometriaa. Möhkössä on alunperin esimerkiksi tukivarren kiinnityspaikka aivan liian alhaalla ajatellen matalaa keulaa (raideleveys kapenee sisäänjoustossa).

- Miksi olisi pitänyt laittaa jokin vesivessan tai kuplan mahdollisimman halvalla tehty osa hammastangoksi? Tässä hammastanko on porschesta ja sen geometriat ovat jo tehtaalla suunniteltu pariksi tolppien kanssa ja ohjausvälityskin on kohtuu kohdallaan.

- Paskatin tukivarret siksi, että niiden alapallo on samaa sukua possun alapallon kanssa ja helppo sovittaa possun tolppaan, tukivarsi on riittävän leveä kolmio kiinnityspisteiden suhteen, mitoitus oli sopiva ja uudet tukivarret halapoja aatellen varaosakulutusta. Niin ja possun oma varsi ei sopinut möhkön pohjalevyyn, sittemmin kyllä syntynyt ajatus aiheesta.

- Kummastakaan möhkön tolpasta en keksi mitään hyvä syytä miksi niitä olisi pitänyt käyttää. Turhaa painoa varsinkin uudemmassa. Audin patruuna oli aikaisemmin möhkön omassa tolpassa hyväksi havaittu.

- Mistä autosta Arto olisi ottanut paremman ja helpommin sovitettavan kokonaisuuden? Möhkössä ei ole valmiina mitään käyttökelpoista valmiina ja muutenkaan noita takapainoisia osien luovuttajia ei kovin paljoa ole. Ainakaan kohtuu budjetissa pysyviä (sulkee pois uudemmat 911 yms.).

- Ja mitä pitäisi päästä hienosäätämään tarkemmin ja mitä merkitystä sillä olisi? Casteri on viety niin tappiin kuin geometriat sallivat (ja oli nelipyöräsuuntauksessa kymmenesosan tarkkuudella sama molemmin puolin), auraus ja pystykalistuma on säädettävissä vapaasti ja etupään kulmapainot sai kuskin kanssa 5kg tarkkuudella samoiksi.

- Kaivelemaan jäi oikeastaan vain möhkön pohjalevyn käyttö. Taviskuplan pohjalevystä olisi saanut kevyemmän, mutta tehdessä oli kiire ja tällä säästettiin IRS:ityksen vaiva.

Link to comment

Ketsalta hyvät ja perustellut vastaukset,thanks!

 

Kallistuksenvakaaja vähän väärä termi kuten öljynjäähdyttimen kohdalla tuppaa yleisesti toi lauhdutin-loppuosa!

 

Olisi pitänyt kirjoittaa -> kallistuksenvaimennin.

 

kallistuksenvaimenninhan siis hoitaa kallistelupuolen lisäksi ns reaktiotangon tehtäviä eli tukee poikittaistukivartta pituussuunnassa.

 

Jospa toi meni nyt edes puolittain oikein:)

 

Peruslaiskana ihmisenä koitan pysyä möhkön huonossa pherssonikeulassa. Viisaammilta jo kysytty neuvoja miten sen sais toimimaan paremmin. Tiedä jos sais talvella jotain aikaan ja kävis suljetuilla alueilla kokeilemassa.

 

Kulmapainot oli ainakin edellisessä katsastuksessa jotenkin kohdillaan, takana heitti 4kg ja edessäkään ei menty paljoa yli 10kg:n. Katsastajan painoa en ilennyt kysyä, joten jäi vähän vaivaamaan olisko se siitä johtunut. Tosin eipä välttämättä konttoreiden vaakat näytä pilkulleen oikein?!

 

Hyvä projektikertomus, joten jatkoa ootellaan:)

Link to comment

Kyllähän se taviskuplan etupää menee jm:ssäkin soramontulla ja takapää. Asfaltilla taasen toimivuus hiukan eri. (ja joo on perssoni silti parempi) Normi takapää kun tykkää nostaa toista takapyörää puolimetriä asfalttiradoilla. Ja joo sori OT. Ja edelleen uskon että tuo ketsan tekemä etupää on parempi kuin oma perssonit, onhan se varmasti puolet kevyeempi. Ja monessako crossi kuplassa on omat etujouset/tolpat ym hilppeet, aika usein sielläkin on kevyempää settiä tilalla.

Link to comment
Mutta kaima, toi ei ole urtsiin laillinen tapa tehdä etujousitusta. Muut tässä luetellut on.

 

Mika

 

Sori, ei ole urtsin säännöt tiedossa. Eli siellä kielletään päällekkäisten kolmiotukivarsien ja coil overien käyttö?

 

"16. Pyöränripustukset

 

Lisätuennat on sallittu. Jousien materiaali, määrä, tyyppi ja mitat ovat vapaat. Iskunvaimentajat ovat vapaat, mutta niiden lukumäärää ei saa muuttaa. Kiinnityspisteitä saa muuttaa. Kallistuksenvakaajat ovat vapaat. Tukivarret ja kumihelat saa vaihtaa tai muuttaa."

 

t. Mika

Link to comment
Coiloverit käy. Jousitus pitää olla alkuperäistyyliset Volkkarin. Eli persson keulat ja tavan pukkikeulat.

 

Pitääkö nämä säännöt paikkansa vai onko jotain uudempia? Tuolta nimittäin lainasin tuolla ylempänä olevan pyöränripustuksia koskevan pykälän. Tuon mukaanhan tukivarret saa vaihtaa/muuttaa ja kiinnityspisteet muuttaa.

 

t. Mika

Link to comment

Eli kaikki sääntötulkinnat pohjaa AKK:lla hyväksyttyyn sääntökirjaan.

Urhon Ajoissa on käytössä Roadsport säännöt. Takajousituksen tyypin voi muuttaa,

etupäätä ei. Kuplissa voi käyttää molempia, sekä pukki että persson keulaa. Siis tyyppi

pitää säilyä, osat saa riipiä mistä parhaaksi katsoo. Poikkeuksiakin on, ja niille on anottava erikseen lupa. Yleensä lupa on niin kauan voimassa, kun havaitaan että ratkaisu on joko turvaton, tai merkittävää vauhdillista etua antava. Mikä Peitterillä oli kommentissa mielessä?

Ei voi vanha muistaa:-)

Poikkeuksena Roadsport sääntöihin on Urtsissa sallittua myös käyttää putkirunkoa.

Tällöin korin tulee olla vw:n rehellinen peltikori. Poikkeus toimii myös niin päin, että

pohjalevyllisenä voi käyttää myös lasikuitukoreja. Nämä molemmat ovat poikkeuksia,

josta johtuen niihin kiinnitetään varmasti enemmän huomiota.

 

Pyritään pitämään palaveri ennen joulun kiireiden alkua. Kysymyksiä on tullut paljon puhelimitse, joten täsmennettävää varmasti on.

 

Myös vakiommalla tekniikalla voi jatkossa pärjätä paremmin Urtsissa, tämän eteen tehdään töitä ja golf tyyppinen tasoitusjärjestelmä otetaankin käyttöön varmasti jo ensi vuonna... no ei vaan.. mutta jotain tehdään jotta myös pienempi tehoiset/vähemmän kuluttavat voivat saada lisäetua.

 

Mika

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...