Jump to content

Linda, eli -72 pallis.


Guest MillaI

Recommended Posts

Saa kätöstä ojentaa, kattilalaaksossa Linda ja minä ollaan.

Nyt esim. tulevana viikonloppuna on vuorossa takalokarien kohdilta ulkohelmojen vaihto vuorossa. Tervetuloa leikkaamaan ja hitsaamaan!

Link to comment

Vähän innostuin taas tallissa, vaikka olis vähän muutakin tekemistä.

 

Innostuin liikaa seinän reikää hitsaamaan ja pelti meni vähän kuprulle. Ehkä sen hyvä pohjientekijä saa piiloon.

Paljastui myös huimat määrät pakkelia. Hioin kuskinpuolen sivua pellille, niin paikoin oli jopa sentti pohjia! Ilmeisesti joskus ennen asuntoautoksi muutosta tuota on kolhittu ja sen myötä pakkeloitu.

Ehkä noita kupruja vois yrittää suoristaa?

 

Sit onneksi olin päättänyt sen ääliö hitsarin jäljiltä olleen kuskin lattian korjata. Sieltä löytyi vielä yksi ruoste ylläri.

Nyt ei pitäis Lindassa olla ruostetta! En ainakaan keksi paikkaa jota en olis jo korjannu.

post-3756-138883615998_thumb.jpg

post-3756-13888361600098_thumb.jpg

post-3756-13888361600384_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kuskin lattia on kasassa.

 

Nyt iski sellainen automasis että saa nähdä tokeneeko.

Kuskin kyljen pelti on niin klommoilla omasta syystä ja ilmeisesti joskus kolaroituna, ja se masentaa eniten.

Inspis tipotiessään..

 

Katsotaan sinetöinkö autotallinoven ja avaan sen sit kun olen eläkkeellä.

 

Moro

Link to comment

Yritän pakottaa itseni talliin ainakin tunniksi päivässä.

 

Eilen rapsuttelin massoja kuskinpohjasta pois, jotka ei hiekkapuhalluksessa lähtenyt.

Tänään ensin yritin hioa niitä, mut hermo meni kun yksi raspiroopen nauha oli minuutissa loppu. Sit aloin penkoo edellisen omistajan kamoja tallista ja aloin kokeilee kemikaaleja. Asetoni tehosi parhaiten. Sillä sit hinkkasin massojen jämiä. Nyt kun asetoni loppui niin aloin miettii et olikohan se nyt niin hyvä idea? Mitenköhän tuo reagoi Inertan kanssa?

Olisiko olemassa perempaa kemikalia?

 

Yritän siis edelleen saada kuskin lattian Inerttakuntoon jotta saisin uuden akselin paikoilleen.

 

Sit mietin että voisin pitää talkoot tallissa?

 

kaikkee pitää kokeilla...

Link to comment

Asetoni on rasvanpoistaja eikä siitä jää pinnalle mitään mikä haittaisi maalausta. Joistakin "tinnereistä" jää jotakin pintaan ja se saattaa reagoida maalien kanssa. Paras on ostaa kuitenkin maalikaupasta rasvanpoistajaa millä pinnat putsataan ennen maalausta.

 

Itse olen pessyt massoja pois ihan tärpätillä. Sen jälkeen maalattava pinta kyllä vaati aikalailla pesua, että paskat lähtee pois.

Link to comment
Guest MudbottoM

Kannattaa ihan mekaanisesti rapsutella niitä massoja pois, puukko, lasta ja kuumailmapuhallin oivia apuvälineitä, lopuiks vaikka teräsharjalaikalla tai vastaavalla peltipinnalle.

Jos noita jämiä alkaa liuottimella poisteleen ja vieressä hiekkapuhallettua pintaa, niin hetkisen kyll saa jälkiään putsailla ett maalin tarttuvuus taattua. Tietty kommentti heitetty autoa näkemättä.

Link to comment

Kun kerta sieltä nurkkien ym alta ja takaa löytyy niin ruostetta, maalia, ehjää peltiä ja myöskin kaikenlaisia massoja ym suojaaineita, niin ainakin peltipaikkojen ja hiekkapuhallettujen peltien päälle olis hyvä vetästä jo alkuun kunnin inertat tai mitä hyvää pohjamaalia satuit nyt ostamaan.

 

Tälleen tehden ne kohdat on jo esisuojattu. sen jalkeen mukavampi poistella muut eitoivotut pinnoitteet ja kun tulee tarpeeksi puhdasta/ruosteetonta, vetää esipuhdistuksen/karhennuksen jälkeen uuden/uudet maalipinnat koko alueelle.

Link to comment

Nyt on osa kuskin lattiasta Inertoitu. Hienot pensselin jäljet sain jätettyä sinne.

 

Montakohan kerrosta tuota kannattais sutii ja mikäköhän olis hyvä pintamaali ennen massoja?

Haluan n. 10% mattamustan.

Link to comment

Tutkittiin tossa Lindan kuskinpuolen oven ruostevaurioita.

Siinä on alareunassa tiivisteurassa läpi meneviä ruostereikiä.

Onko kenelläkään myydä reiätöntä -72 ovea, tai osaisiko joku korjata tuon halvalla. ;D

 

Mä en uskalla tuota enää pahemmaksi pilata.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kun tuo pohja ny vähän edisty viikonloppuna (lapset parani siasta), niin tuli mieleen et mitä eristettä kannattaa laittaa moottoritilaan?

Eiks siis sinne sopis joku lämpö/metelieriste?

 

Paljonko maksais et joku korjais tuon kuskinoven ruosteet?

Voin laittaa kuvan jos joku tarttee.

 

Kohta on onneksi koulu ohi ja pääsen kokopäivätyöttömäksi ja saan siis laadukasta talliaikaa.

Link to comment

Paras tapa on korvata syöpynyt metalli uudella tehtaan vanhaa varastoa olevalla peltiosalla tai erittäin hyvällä jälkituotanto-osalla jos alkuperäistä ei ole saatavilla. Kaikki muut onkin sitten puolivillaista oikaisua, mutta parasta tapaahan tässä haettiin...

 

Nii ja piti kysyä et mikä olis paras tapa korjata noissa ikkunan pielissä olevaa "kuupintaa" jonka hiekkapuhallus paljasti?
Link to comment
Guest Toheltaja

jos sulla on vaan rakkulaa siinä, eikä ruostetta enää, eikä läpireikää, niin itse olen noita tinannut. En vaihda peltiä jos siinä on huokosmaisia poteroita, ellei se ole sitten jo paperin ohut. Helpompi tinata siistiksi, ku että laikkaa siivun veke, ja koittaa turata kempin kanssa kieron korjauspalan paikoilleen, ja kittaa sen sitten kun pinnat on kuprullaan...

Link to comment
  • 2 weeks later...

Pohjan maalista mielipidettä kyselisin.

Kävin RTV:ltä kyselee et mitä kannatais Inertan jälkeen pohjaan laittaa kun ei näyttelyautoa tarvi, niin sanoivat että kun on niin hyvä pohja kuin Inerta, niin käy hyvin esimerkiksi joku huonekalumaali (metalliin soveltuva).

Inertahan on se tärkein tossa?

 

Ostin matta Futuraa mut en ole vielä uskaltanut sutia...

 

Uskonko myyjää?

 

Kuskin pohja on nyt siinä kunnossa että uuden akselin voisi siihen jo iskeä. Akseliin on asennettu siihen etusimpukkaan se juttu.. Se mihin ohjaus liittyy ja sit on asennettu uudet (vanhat) tukivarret uusilla tiivisteillä ja pallonivelillä. Kunhan nuo akselin saan paikoilleen niin maalaan pohjan loppuun ja asennan etuosan jarrut!

Link to comment

Teknos Teknodur, 2-komponenttinen polyuretaanimaali. Tarkoitettu inertan päälle maalattavaksi ja tulee vahva ja kestävä pinta. Itse en mitään "huonekalumaalia" laittaisi kun on jo tuollaisen vaivan nähnyt. RTV:stä löytyy tuota teknoduria, kiiltävää ja puolikiiltävää ainakin.

Link to comment
Taidan kokeilla tuota Inertaa ekaksi. Mistä sitä saa?

 

Itse ostin niinkin omaperäisestä paikasta kuin maalikauppa. Tosin en nyt muista, oliko sitä ihan hyllytavarana.

 

p.s. Onnea valtauksesta

 

Tota myy esim Hartmann ja muut suuremmat maalikaupat, yleensä ei ole hyllyssä eli pitää erikseen kysyä.

Myydään minimi 3L purkissa ja just ostin hintaan 67e.

Värinä on beige,harmaa ja tiilenpunainen.

 

Siten nykyään saa pohjamaalia jota voi hitsata ilman että hioo pois, eli sellanen väliaikaissuojamaali puhalluksen jälkeen, merkkiä en muista mutta saa ainakin automaalikaupoista.

Link to comment

Kiitos vinkistä!

Taidan aamusta suhata Vantaan RTV:lle.

 

Vähän on automasis onneksi väistynyt.

 

Kukaan ei osannu neuvoa tosta eristeaineesta.

Dynamat taitaa olla enempi hifivehkeiden takia laitettavaa?

Mikä olis hyvä kylmyyden, kondension ja metelin takia?

Polyuretaanivaahto?

Link to comment

Biltemasta ja Motonetista saa edullista bitumimattoa jossa liimapinta, lämmittämällä saa taiteltua kaareviinkin paikkoihin. Kolmoskoppaiseen golffiin tuota takakonttiin liimailin kun olivat tehtaalla sen unohtaneet asentaa :)

 

Uretaania ei mihinkään paikkaan jossa vesi makaa, imee kuin pesusieni.

Link to comment
Guest MudbottoM

Pääkaupunkiseudulla Teknos-yhtymän teollisuusmaaleja pitäis saada Petikon RTV:ltä, hyllytavaraa siis. Vastaavat Tikkurilan mäskit Herttoniemen RTV:stä. Kummassakin tullut asioitua maaliostoksilla.

 

Osaako kukaan kertoa, että onko tuo Teknodur liituuntuva kuivuttuaan, entä onnistuuko sävytys?

Ite käyttäny pintamaalina "ei niin näkyvissä paikoissa" Tikkurilan Temacoat RM40:stä. Temacoattia pystyy sävytteleen, mutta on pinnaltaan liituava.

 

Milla, nakkaa PM:llä jotain yhteystietoja, niin voisin tulla vaikka sumpille joku päivä.

Link to comment

Itse täysin amatöörimaalarina jonkin verran temacoat/temadur:lla maalanneena olin ihmeissäni kun ekan kerran maalasin PPG Delfleet (raskaan kaluston) maalilla, pinta tuli huomattavasti paremmaksi mitä noiden kanssa. Ja hintakin oli samaa luokkaa.. Toki pohjassa käytin temacoattia joka sitten vesihiottiin tasaiseksi. Eli jättäisin kyllä itse tästä lähtien kaupan hyllyyn noi maalit ellei sitten tarvitse mattapintaa tms ...

Link to comment

Mä just nimenomaan haluan mattaa koska jauhemaalatut osat on -10 mattaa.

 

Maali on jo ostettu ja odottaa malttamattomana et pääsis pohjaan.

 

Napoleon lähti talvivarastoon, ihan hyvä sille, eipähän ruostuminen nopeudu tuolla pihalla kosteessa.

Link to comment

Akseli on alla ja tukivarret kiinni.

Pitäis tiivistää saumat ja maalaa etuosan pohja.

 

Laakerit sain vaihdettua, mut yksi jarrunmäntä jumittaa. EI hievahdakkaan. Pitää vissiin vaan käydä joka päivä muutaman kerran päivässä käydä työntää paineilmaa, josko joku päivä luovuttais tuo mötikkä.

 

Ei saanu sumppia Markku, vaan joutui hommiin. :D

Link to comment
Guest MudbottoM

Prässillä ei lähe ku tykin suusta, mutta saa ne paineilmallakin. Tietty takertunut mäntä hivenen teettää töitä, ettei sen 7 kilon voimalla ammu seinistä läpi :-)

 

Kävin tuolla Millan tykönä Lindaa katsomassa. Siellä pakkasessa seistiin, minä ja tytöt...heh. Siinä tyttöihin tutustuessa sitten naputtelin etunavoista vanhat ulkokehät pois ja paukuttelimpa toisesta satulasta ne männätkin Millalle putsattavaksi.

 

Ensi kerralla sitten niitä sumppejakin ja ehkä vähän piparii :-))

Link to comment
  • 1 month later...

Taisin vihdoin löytää uudet levyt jarruihin.

http://shop.volkswarenhaus.de/product_i ... 07-72.html

 

Tietääkö kukaan että kuinka paksut jarrupalat tossa autossa on kun nuo 15mm paksut ei mahdu?

 

Ja sit tietääkö kukaan et miten päin nuo jarruputket menee tossa edessä? Et meneekö jarrupääsylinteristä etummainen putki etujarruihin ja takimmainen taakse?

En muista enää..

 

Ja sit et onko tuossa takajarrun rummussa, vai mikä se on, niin joku kepponen et miten sen rummun saa irti?

Mä en jostain syystä saa sitä irti vaikka ne kaksi pientä ruuvia on irti.

 

Olikohan muuta...

Link to comment

Ootkos ronkkinu ne säädöt täysin auki?

 

Vaikka ei sekään aina auta, jos rummussa on olkapäätä, sitten vaan ulosvejää kehiin, olkapäät rälläkällä näkemiin ja kasaus. Paitti jos rummut on kierot ja vaatii sorvia.

 

Mut aloita noista säädöistä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...