Jump to content

pulverimaalaus


Guest Tuoppi

Recommended Posts

terve,

 

lueskelin aiheesta topicit läpi, mutta tarkennellaan vielä. en ole ikinä pulveri maalauttanut mitään joten täys noviisi kyselee.

 

-72 1300 kupla menossa siis täysin osiksi. Koppa nostetaan pois ja kaikk käydään läpi. Nyt jos jättää korin jutun ulkopuolelle niin mitä kaikkea voisi vetää pulverilla? ainakin etuakselisto, ala- ja ylätukivarret, olat, raidetangot, takapään jousilatat noi vissiin selviä vai?

 

mut mites sitten pohjalevy, sinkitys vai pulveri? entä jarrusatulat? lämpöähän sielä uunissa on about 250 astetta eli se kai sanelee mitä voi maalata ja mitä ei. Puhdistus asiat on hanskassa eli kaikki menee lasikuula/hiekkapuhalluksen kautta eli puhdasta on.

 

Eli kaikki osat mitä tulee mieleen niin listaan niitä on varmaan paljon mitä ei tuu edes mieleen. Paikka jossa aijon osat maalauttaa kertoi että osat voi olla 6-7m pitkiä metrin syviä ja 1,5m korkeita, eli aika isoakin mahtuu.

 

-Tuomas-

Link to comment

Eikös se pulverin kiinnittyminen perustu jotenkin sähkövaraukseen? Mut kai se sitten on sen heikko, että puhaltamalla lähtee.

 

Pulverissa on se murhe, että kierteet menee tukkoon. Täytyy avata tapilla tai sitten vetää pultti suojaksi. Joissain ahtaissa sovituksissa tuo pinnan paksuus tekee hommia.

Link to comment

kyselin kerrospaksuutta ja sanoivat sen olevan 0,08-0,15mm riippuen siitä mitä asiakas haluaa. Mut heittäkääs ideoita mihin kaikkeen tota vois käytää.

pohjasta juttelin kaverin kanssa ja suositteli sinkitystä. kaveri kysäs et onko kuplan rungossa umpi putkia tai vastaavia rungossa, mut ei mulle tullu mieleen. Jos niitä on pitäisi niihin porailla reikiä että sinkki pääsee sisälle ja ettei mosahda. eli tod.näk pohja sinkitään ja muita osia maalaillaan.

 

-Tuomas-

Link to comment
Guest Variant
Ainakin yhdessä pulverimaalaamossa homma meni niin, että pulverin levittämisen jälkeen puhallettiin paineilmapistoolilla ne kohdat puhtaaksi joihin ei haluttu maalia. Helppoa ja yksinkertaista eikä tarvinnut turhia suojauksia.

 

Mä oon nähnyt vain imuroitavan. Sillä saa tosi tarkasti rajattua maalaamattomat kohdat.

Link to comment
Guest Toheltaja

kuumasinkkikin on hiottava pinnaltaan jos meinaa maalata. Semmonen kumimainen teippi, jota "sinkoteipiksi" kutsutaan tuolla hiekkapuhallusmaailmassa toimii myös pulveroinnissa. Maalarinteippi ja pakkausteippi paahtuu kiinni, ja on kutakuinkin hiottavaa kamaa irroitettaessa. Ei oikeen liukene liukkareihin, eikä lähde muutenkaan nätisti. Mutta sanokaas voiko pulverimaalauksen alle kitata? kellä omakohtaista kokemusta aiheesta? Pitäs aluvanteen reunaa kitata ennen pulverointia, ja en haluais sitä riskiä ottaa että paikka lohkee veks (kanttariuria vaan) Kolmea mielipidettä oon saanu, toiset sanoo et metallikitti pysyy, toiset sanoo että tavallinenkin kitti pysyy, ja kolmannet sanoo ettei mikään kitti pysy...

Link to comment

mut tarviiko tota pohjalevyä edes maalata jos sinkittee, eihän se näy oikeestaan mistään...? massaa päälle ja ajoon, vai eikö massakaan pysy?

 

tota pulverin lohkeamis ongelmaa en tiennyt, mut koria en ole sinkitsemässä puhe on ollut vain alustasta. kori saa olla vielä rauhassa sais ensin ton pohjan timmiin kuntoon.

 

-Tuomas-

Link to comment

Täällä Pohjois-Karjalassa on yks kupla sinkityllä pohjalevyllä. Se on tehty joskus '80- '90-lukujen vaihteessa ja ollu sen jälkeen vain kesäajossa. Siinä ei oo maaleja eikä massoja, ja pohja on edelleen saman näkönen kun sinkityksen jälkeenkin, tasanen harmaa, eikä ruostetta ollenkaan.

Link to comment

Toi galvanointi hiekkapuhalletaan kevyesti ja sitten maalataan kuten tehdään esim. noissa puhelinmastoissa.

 

Kuplan pohjalevyssä voi toi galvanointi jonkin verran tehdä pohjapelteihin muodon muutoksia. Sähkösinkitys on eriasia, mutta en tiedä missä Tampereella on niin suuri allas, missä pohjalevyn sinkitys onnistuisi. Galvanointi onnistuu Pirkkalassa. Varmaan siinä on se pulverimaalamokin tien toisella puolen?

Link to comment

Pulverimaalamo oli jossain Myllypuron alueella. En pitänyt pahan kun makso sen 15e/ratametri. osia sais tossa olla niin paljon kun mahtuu, tietenkin pulverimaalauksen ehdoilla. Pitää tänään yrittää jo kaverille kilauttaa ja kysyä missä mahtuu kuplan runko altaaseen, on kuulemma paikka jossa kastetaan kuorma-auton runkoja joten pitäis riittää :)

Link to comment

Eikös Pirkanmaalla jossain paikassa joku käyttänyt rättärin koppaa galvanoinnissa? Eli isoja altaita pitäis löytyä.

 

Myllypurossa on Linjateräs jossa maalautin omat vanteet. Ne suostuu ottamaan myös harrastajan osia ja maksun voi suorittaa käteisellä. Suunnilleen kaikki RAL-värit on mahdollisia.

 

t. Mika

post-159-13888361714849_thumb.jpg

Link to comment
kuumasinkkikin on hiottava pinnaltaan jos meinaa maalata. Semmonen kumimainen teippi, jota "sinkoteipiksi" kutsutaan tuolla hiekkapuhallusmaailmassa toimii myös pulveroinnissa. Maalarinteippi ja pakkausteippi paahtuu kiinni, ja on kutakuinkin hiottavaa kamaa irroitettaessa. Ei oikeen liukene liukkareihin, eikä lähde muutenkaan nätisti. Mutta sanokaas voiko pulverimaalauksen alle kitata? kellä omakohtaista kokemusta aiheesta? Pitäs aluvanteen reunaa kitata ennen pulverointia, ja en haluais sitä riskiä ottaa että paikka lohkee veks (kanttariuria vaan) Kolmea mielipidettä oon saanu, toiset sanoo et metallikitti pysyy, toiset sanoo että tavallinenkin kitti pysyy, ja kolmannet sanoo ettei mikään kitti pysy...

 

On keinometalleja jotka kestävät lämpöä muuttumatta ja soveltuvat tarkoitukseesi. Toki hieman hinnakkaampia kuin marketin polyesterikitti mutta aivan harrastajan budjetille sopivia. Ota yhteyttä mikäli et halua hitsata/hitsauttaa vaan päädyt käyttämään korjausmassaa.

Link to comment
Guest Toheltaja

Teknoweldiäkin suositeltu. Toi fuksi oli jo yhdellä ammattipajalla hitsain pöydällä, mutta se jänisti, vaikka on melko tunnettu välijäähdytin, imusarja yms alumiinihitsari tuunausmaailmassa. Sano että ei uskalla hitsata, seos on kyllä hyvä, mutta jos vanteesta tulee kiero...

Link to comment
Teknoweldiäkin suositeltu. Toi fuksi oli jo yhdellä ammattipajalla hitsain pöydällä, mutta se jänisti, vaikka on melko tunnettu välijäähdytin, imusarja yms alumiinihitsari tuunausmaailmassa. Sano että ei uskalla hitsata, seos on kyllä hyvä, mutta jos vanteesta tulee kiero...

 

Jos kanttarijälkiä vaan täyttöhitsaa, niin en kyllä keksi että miksi se menis kieroon. Oon korjaillu sellaisiakin jotka on kehästä katkennut, kun on ollut leveä vanne ja matalaprofiilinen kumi päällä, eli ajettu rengas/vanne esim. terävään monttuun. Täyttöä vaan ja sitten hiot muotoon.

 

Mites toi hitsari muuten tiesi, että on hyvä seos?

Link to comment
Guest Toheltaja

kah ku vanteissa on seosmerkintä valussa juunou ;) Laitan sulle kuvaa noista sraiduista niin saat sanoo oman hintas hommelille... Mulla oli hitusen semmonen mutufiilis et tää kyseinen herra ei vaan ollu innostunu tosta korjaushommasta ollenkaan.

Link to comment
Guest Toheltaja

tein sellaisen tempun että vein puhallukseen ja pulverointiin sinällään. Kattotaan kuinka roisi tulos on :) Skraidut tasottu aika lailla viilaamallakin, ja jos pulveroinnin jälkeen näyttää pahalta, mattaan kittaan ja vedän saman pintavärin tohon huuleen ku autossakin tulee olemaan.

Link to comment
  • 3 weeks later...
Guest Toheltaja

Ihan oukkipoukit. Hitusen näkyy pahimmassa vanteessa lohmuja vielä. Kävin hiekkapuhalluksen jälkeen kattomassa noita, ja viilasin noita kolosia nätimmäks. Varmaan päivänvalossa näyttää pahalta jos hoksaa kattoo, mut luulen et 165 kumilla saattaa joskus ottaa kanttariin kuitenkin :)

post-146-13888361771082_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

On ajatus puhaltaa pohjalevy puhtaaksi ja hitsailla mitä tarviaa, jonka jälkeen viedään pohja levy pulverimaalaukseen. Mites, tarviaako takajousituksesta mitä kaikkea purkaa? Eli ei varmaan voi viedä vääntösauvat paikoillaan, vai tuleeko vaurioita?

Link to comment
Guest Toheltaja

180 asteessa ainakii noi miun pulveroidut meni. eli voinee jättää jouset paikoilleen, tosin ei siitä mitään sen kummempaa hyötyä ole, ei se pulveri sinne putken sisälle spooriin asti mene. Rasvat ja massat kannattaa poistaa kolosista ja putkiosista jos siellä niitä on. Vaijeriputkista valuu kivasti vaseliinia tossa lämpötilassa jo... Tai sitten tulppaat ne jonkinsortin tulpilla esim.

Link to comment
Guest Toheltaja

Eipä yleensä oo rasvaa tossa vääntösauvaputkessa takapäässä ollu, ellei joku älypää o omatoimisesti purkanu niitä ja välttämättä halunnu rasvata. Jos suojaat spooriosan ulkopäästä kuumaa kestävällä teipillä niin sekin ajaa asiansa...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...