Guest Tuoppi Posted December 12, 2009 Share Posted December 12, 2009 terve, lueskelin aiheesta topicit läpi, mutta tarkennellaan vielä. en ole ikinä pulveri maalauttanut mitään joten täys noviisi kyselee. -72 1300 kupla menossa siis täysin osiksi. Koppa nostetaan pois ja kaikk käydään läpi. Nyt jos jättää korin jutun ulkopuolelle niin mitä kaikkea voisi vetää pulverilla? ainakin etuakselisto, ala- ja ylätukivarret, olat, raidetangot, takapään jousilatat noi vissiin selviä vai? mut mites sitten pohjalevy, sinkitys vai pulveri? entä jarrusatulat? lämpöähän sielä uunissa on about 250 astetta eli se kai sanelee mitä voi maalata ja mitä ei. Puhdistus asiat on hanskassa eli kaikki menee lasikuula/hiekkapuhalluksen kautta eli puhdasta on. Eli kaikki osat mitä tulee mieleen niin listaan niitä on varmaan paljon mitä ei tuu edes mieleen. Paikka jossa aijon osat maalauttaa kertoi että osat voi olla 6-7m pitkiä metrin syviä ja 1,5m korkeita, eli aika isoakin mahtuu. -Tuomas- Quote Link to comment
-tipi- Posted December 12, 2009 Share Posted December 12, 2009 Hankalinta pulverimaalauksessa on suojaaminen, kun ei teipit pysy siinä lämmössä. Maalaamot käyttää vissiin jotain silikonitötsiä niissä kohden, jotka vaativat suojausta. Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted December 12, 2009 Share Posted December 12, 2009 tuolta paikasta sanottin että heillä on teippiä joka pysyy noissa lämpötiloissa eli se ei ole ongelma. -Tuomas- Quote Link to comment
metake Posted December 12, 2009 Share Posted December 12, 2009 Ainakin yhdessä pulverimaalaamossa homma meni niin, että pulverin levittämisen jälkeen puhallettiin paineilmapistoolilla ne kohdat puhtaaksi joihin ei haluttu maalia. Helppoa ja yksinkertaista eikä tarvinnut turhia suojauksia. Quote Link to comment
Lasse Posted December 13, 2009 Share Posted December 13, 2009 Eikös se pulverin kiinnittyminen perustu jotenkin sähkövaraukseen? Mut kai se sitten on sen heikko, että puhaltamalla lähtee. Pulverissa on se murhe, että kierteet menee tukkoon. Täytyy avata tapilla tai sitten vetää pultti suojaksi. Joissain ahtaissa sovituksissa tuo pinnan paksuus tekee hommia. Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted December 13, 2009 Share Posted December 13, 2009 kyselin kerrospaksuutta ja sanoivat sen olevan 0,08-0,15mm riippuen siitä mitä asiakas haluaa. Mut heittäkääs ideoita mihin kaikkeen tota vois käytää. pohjasta juttelin kaverin kanssa ja suositteli sinkitystä. kaveri kysäs et onko kuplan rungossa umpi putkia tai vastaavia rungossa, mut ei mulle tullu mieleen. Jos niitä on pitäisi niihin porailla reikiä että sinkki pääsee sisälle ja ettei mosahda. eli tod.näk pohja sinkitään ja muita osia maalaillaan. -Tuomas- Quote Link to comment
Guest Variant Posted December 13, 2009 Share Posted December 13, 2009 Ainakin yhdessä pulverimaalaamossa homma meni niin, että pulverin levittämisen jälkeen puhallettiin paineilmapistoolilla ne kohdat puhtaaksi joihin ei haluttu maalia. Helppoa ja yksinkertaista eikä tarvinnut turhia suojauksia. Mä oon nähnyt vain imuroitavan. Sillä saa tosi tarkasti rajattua maalaamattomat kohdat. Quote Link to comment
Västi Posted December 13, 2009 Share Posted December 13, 2009 Sähkösinkin päältä maali hilseilee parin vuoden päästä kivasti pois. Pohjalevylle jokin 2K uretaani, joka ei lohkea, toisin kuin pulveri ja epoksi. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 13, 2009 Share Posted December 13, 2009 kuumasinkkikin on hiottava pinnaltaan jos meinaa maalata. Semmonen kumimainen teippi, jota "sinkoteipiksi" kutsutaan tuolla hiekkapuhallusmaailmassa toimii myös pulveroinnissa. Maalarinteippi ja pakkausteippi paahtuu kiinni, ja on kutakuinkin hiottavaa kamaa irroitettaessa. Ei oikeen liukene liukkareihin, eikä lähde muutenkaan nätisti. Mutta sanokaas voiko pulverimaalauksen alle kitata? kellä omakohtaista kokemusta aiheesta? Pitäs aluvanteen reunaa kitata ennen pulverointia, ja en haluais sitä riskiä ottaa että paikka lohkee veks (kanttariuria vaan) Kolmea mielipidettä oon saanu, toiset sanoo et metallikitti pysyy, toiset sanoo että tavallinenkin kitti pysyy, ja kolmannet sanoo ettei mikään kitti pysy... Quote Link to comment
x-pj Posted December 13, 2009 Share Posted December 13, 2009 Varma tapa korjata aluvanteen reuna on täyttö hitsaus. Itse käytin vanteet L-Weldissä ja tuli tosi hyvän näköiset ilman maalia! Eikä ollu sika kallista. Firma on lappeenrannassa, mut MH kuljettaa. Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted December 14, 2009 Share Posted December 14, 2009 mut tarviiko tota pohjalevyä edes maalata jos sinkittee, eihän se näy oikeestaan mistään...? massaa päälle ja ajoon, vai eikö massakaan pysy? tota pulverin lohkeamis ongelmaa en tiennyt, mut koria en ole sinkitsemässä puhe on ollut vain alustasta. kori saa olla vielä rauhassa sais ensin ton pohjan timmiin kuntoon. -Tuomas- Quote Link to comment
petri100 Posted December 14, 2009 Share Posted December 14, 2009 on myös pulveri sinkki maalia jonka päälle voi sitten vetäistä normi jauhemaalin, pultin reikiin pultit ja on teippejä jotka pysyy eikä sulaa , joskus töissä vedetty viriksenä jenkin runkoja ja on vaativatkin harrastajat ollut tyytyväisiä Quote Link to comment
-tipi- Posted December 14, 2009 Share Posted December 14, 2009 Täällä Pohjois-Karjalassa on yks kupla sinkityllä pohjalevyllä. Se on tehty joskus '80- '90-lukujen vaihteessa ja ollu sen jälkeen vain kesäajossa. Siinä ei oo maaleja eikä massoja, ja pohja on edelleen saman näkönen kun sinkityksen jälkeenkin, tasanen harmaa, eikä ruostetta ollenkaan. Quote Link to comment
Lasse Posted December 14, 2009 Share Posted December 14, 2009 Toi galvanointi hiekkapuhalletaan kevyesti ja sitten maalataan kuten tehdään esim. noissa puhelinmastoissa. Kuplan pohjalevyssä voi toi galvanointi jonkin verran tehdä pohjapelteihin muodon muutoksia. Sähkösinkitys on eriasia, mutta en tiedä missä Tampereella on niin suuri allas, missä pohjalevyn sinkitys onnistuisi. Galvanointi onnistuu Pirkkalassa. Varmaan siinä on se pulverimaalamokin tien toisella puolen? Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted December 14, 2009 Share Posted December 14, 2009 Pulverimaalamo oli jossain Myllypuron alueella. En pitänyt pahan kun makso sen 15e/ratametri. osia sais tossa olla niin paljon kun mahtuu, tietenkin pulverimaalauksen ehdoilla. Pitää tänään yrittää jo kaverille kilauttaa ja kysyä missä mahtuu kuplan runko altaaseen, on kuulemma paikka jossa kastetaan kuorma-auton runkoja joten pitäis riittää :) Quote Link to comment
mikan Posted December 14, 2009 Share Posted December 14, 2009 Eikös Pirkanmaalla jossain paikassa joku käyttänyt rättärin koppaa galvanoinnissa? Eli isoja altaita pitäis löytyä. Myllypurossa on Linjateräs jossa maalautin omat vanteet. Ne suostuu ottamaan myös harrastajan osia ja maksun voi suorittaa käteisellä. Suunnilleen kaikki RAL-värit on mahdollisia. t. Mika Quote Link to comment
Guest Posted December 14, 2009 Share Posted December 14, 2009 kuumasinkkikin on hiottava pinnaltaan jos meinaa maalata. Semmonen kumimainen teippi, jota "sinkoteipiksi" kutsutaan tuolla hiekkapuhallusmaailmassa toimii myös pulveroinnissa. Maalarinteippi ja pakkausteippi paahtuu kiinni, ja on kutakuinkin hiottavaa kamaa irroitettaessa. Ei oikeen liukene liukkareihin, eikä lähde muutenkaan nätisti. Mutta sanokaas voiko pulverimaalauksen alle kitata? kellä omakohtaista kokemusta aiheesta? Pitäs aluvanteen reunaa kitata ennen pulverointia, ja en haluais sitä riskiä ottaa että paikka lohkee veks (kanttariuria vaan) Kolmea mielipidettä oon saanu, toiset sanoo et metallikitti pysyy, toiset sanoo että tavallinenkin kitti pysyy, ja kolmannet sanoo ettei mikään kitti pysy... On keinometalleja jotka kestävät lämpöä muuttumatta ja soveltuvat tarkoitukseesi. Toki hieman hinnakkaampia kuin marketin polyesterikitti mutta aivan harrastajan budjetille sopivia. Ota yhteyttä mikäli et halua hitsata/hitsauttaa vaan päädyt käyttämään korjausmassaa. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 14, 2009 Share Posted December 14, 2009 Teknoweldiäkin suositeltu. Toi fuksi oli jo yhdellä ammattipajalla hitsain pöydällä, mutta se jänisti, vaikka on melko tunnettu välijäähdytin, imusarja yms alumiinihitsari tuunausmaailmassa. Sano että ei uskalla hitsata, seos on kyllä hyvä, mutta jos vanteesta tulee kiero... Quote Link to comment
mikko k Posted December 14, 2009 Share Posted December 14, 2009 Teknoweldiäkin suositeltu. Toi fuksi oli jo yhdellä ammattipajalla hitsain pöydällä, mutta se jänisti, vaikka on melko tunnettu välijäähdytin, imusarja yms alumiinihitsari tuunausmaailmassa. Sano että ei uskalla hitsata, seos on kyllä hyvä, mutta jos vanteesta tulee kiero... Jos kanttarijälkiä vaan täyttöhitsaa, niin en kyllä keksi että miksi se menis kieroon. Oon korjaillu sellaisiakin jotka on kehästä katkennut, kun on ollut leveä vanne ja matalaprofiilinen kumi päällä, eli ajettu rengas/vanne esim. terävään monttuun. Täyttöä vaan ja sitten hiot muotoon. Mites toi hitsari muuten tiesi, että on hyvä seos? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 14, 2009 Share Posted December 14, 2009 kah ku vanteissa on seosmerkintä valussa juunou ;) Laitan sulle kuvaa noista sraiduista niin saat sanoo oman hintas hommelille... Mulla oli hitusen semmonen mutufiilis et tää kyseinen herra ei vaan ollu innostunu tosta korjaushommasta ollenkaan. Quote Link to comment
mikko k Posted December 14, 2009 Share Posted December 14, 2009 No merkinnästä pitäis olla helppoa seos vilaista... :-) Tuolla yhteystiedot ja eemeliosoite. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/8639-alumiinihitsausta/ Quote Link to comment
x-pj Posted December 15, 2009 Share Posted December 15, 2009 Tuolla L-weldillä on myös laitteet millä oikaistaan alumiinivanne. Ne tarkistaa vanteen suoruuden jokaisen hitsauksen jälkeen ja sano, et melkein aina pitää myös oikoa. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 21, 2009 Share Posted December 21, 2009 tein sellaisen tempun että vein puhallukseen ja pulverointiin sinällään. Kattotaan kuinka roisi tulos on :) Skraidut tasottu aika lailla viilaamallakin, ja jos pulveroinnin jälkeen näyttää pahalta, mattaan kittaan ja vedän saman pintavärin tohon huuleen ku autossakin tulee olemaan. Quote Link to comment
mikan Posted December 21, 2009 Share Posted December 21, 2009 Laita kuvia sitten näytille millaiset niistä tuli. t. Mika Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 7, 2010 Share Posted January 7, 2010 Ihan oukkipoukit. Hitusen näkyy pahimmassa vanteessa lohmuja vielä. Kävin hiekkapuhalluksen jälkeen kattomassa noita, ja viilasin noita kolosia nätimmäks. Varmaan päivänvalossa näyttää pahalta jos hoksaa kattoo, mut luulen et 165 kumilla saattaa joskus ottaa kanttariin kuitenkin :) Quote Link to comment
JaniM Posted January 8, 2010 Share Posted January 8, 2010 Noi valkoiset on kyllä aika hirvee väri, jos tuo jää lopulliseksi. Quote Link to comment
Guest aki lehtonen Posted January 8, 2010 Share Posted January 8, 2010 missä sö kerkisit jo kumin toheltamaan tolle vanteelle? valkoin taitaa olla pohja väriä... Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 8, 2010 Share Posted January 8, 2010 käsineen kiskasin, tosin toista reunaa en saanukkaan enää, ei toi matala 165 oikeen me lyttyyn :( Valkonen on inertaa, ja tulee harmaaks myös... Quote Link to comment
sakke81 Posted January 19, 2010 Share Posted January 19, 2010 On ajatus puhaltaa pohjalevy puhtaaksi ja hitsailla mitä tarviaa, jonka jälkeen viedään pohja levy pulverimaalaukseen. Mites, tarviaako takajousituksesta mitä kaikkea purkaa? Eli ei varmaan voi viedä vääntösauvat paikoillaan, vai tuleeko vaurioita? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 19, 2010 Share Posted January 19, 2010 180 asteessa ainakii noi miun pulveroidut meni. eli voinee jättää jouset paikoilleen, tosin ei siitä mitään sen kummempaa hyötyä ole, ei se pulveri sinne putken sisälle spooriin asti mene. Rasvat ja massat kannattaa poistaa kolosista ja putkiosista jos siellä niitä on. Vaijeriputkista valuu kivasti vaseliinia tossa lämpötilassa jo... Tai sitten tulppaat ne jonkinsortin tulpilla esim. Quote Link to comment
sakke81 Posted January 19, 2010 Share Posted January 19, 2010 No lähinnä olikin ajatus ettei tarviaisi purkaa enää noita jousia irralleen, tosin rasvojen ulossaanti ilman irroitusta voikin olla sitten eri juttu... Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 19, 2010 Share Posted January 19, 2010 Eipä yleensä oo rasvaa tossa vääntösauvaputkessa takapäässä ollu, ellei joku älypää o omatoimisesti purkanu niitä ja välttämättä halunnu rasvata. Jos suojaat spooriosan ulkopäästä kuumaa kestävällä teipillä niin sekin ajaa asiansa... Quote Link to comment
Västi Posted January 19, 2010 Share Posted January 19, 2010 Mulla oli takana aika reilusti vassua sekä vääntösauvoissa sekä siellä putkilon seinillä. Tyhmänä en tajunnut putsata ennen puhallusta, niin sitten sai kaapia hiekkasta rasvaa ja maalia pois putkesta. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.