Guest KTarke Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 Onkohan tämä oikea osasto korivirityksille...? No, kuitenkin, palstoilla on nähty monen näköistä hienoa ohjetta, miten takapäästä tehdään irroitettava, jopa niin että osa takalokareista irtoaa. Esittelen nyt tässä yhden tavan, jota en ole nähnyt muitten tehneen (en väitä ettei joku muukin olisi samaa keksinyt, mutta en ole nähnyt) JOS ei ole tuttu, toivon että tästä on hyötyä jollekulle. Keskiosa takapellistä on laikattu irti, hitsattu kiinni takaluukkuun. Alapellin reunoihin on hitsattu latikat (menee sauman päälle, ja siihen saa tiivisteenkin...) ja koko homma on paklattu oikeaan muotoon. Takapellissä on tanko pitämässä luukkua auki, on päästy jousesta eroon. (tuon olen tehnyt kupliin aina... se jousi on aina tiellä, varsinkin jos on keskellä kaasutin) Takapäätä jäykistämään on pultattu väliin (lokasuojan reikiin) neliöputki, johon on hitsattu etupellin lukko. Avausvaijeri menee sisälle , ja takapellin saa auki vasemman puoleisesta lämmönsäätövivusta (useimmiten käyttämätön, kuka nyt takapenkin jalkatilan lämmösäädöstä jotain välittää, jos edes lämpöputket ovat käytössäkään...) Muutama kuva systeemistä tässä. (tämä kupla on juuri nyt myynnissäkin http://www.nettiauto.com/volkswagen/kupla/3171419) Quote Link to comment
x-pj Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Tuossahan nousee kaikki lämmöt konehuoneeseen. Quote Link to comment
-tipi- Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Takapellissä on tanko pitämässä luukkua auki, on päästy jousesta eroon.(tuon olen tehnyt kupliin aina... se jousi on aina tiellä, varsinkin jos on keskellä kaasutin) Mitenkähän ne eivät VW:n tehtailla tajunneet tuon jousen olevan kaasarin tiellä, vaikka tekivät yli 22 miljoonaa harjotuskappaletta? ;o) Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 kyllähän ton fiksumminkin voi toki tehdä ku laittaa koko perä roikkumaan takaluukusta... Vai onko tapana kiskoa konetta irti kerran viikossa Quote Link to comment
Tanhis Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Itse sitä mieltä että kuitenkin siistein tapa taitaa olla porata taka pelti irti pistehitsestään ja hitsata koriprikat reunoihin niin että koriprikat menevät lokarin kiinnitys pulttien reikiin eli siis helma tulee lokarien pulttien kanssa kiinni ja tuota ei kukaan edes huomaa jos hyvin tehty. Kun taas tuo yllä oleva tapa on kuin suoraan ähtäröitsiän käsikirjasta. Quote Link to comment
Lasse Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 No onhan näitä nähty, toi nyt sieltä siisteimmästä päästä. Mitäs iloo toi on laittaa lokarien pulttien taakse, samalla vaivalla nyppää sitten loksut kokonaan veks ja tekee irtoperän ja sitten vasta koneenvaihto onkin helppoa. Quote Link to comment
Guest ropes Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 onko tuosta tanhiksen irtoperästä mitään kuvaa.. itellä kans tämä alkaa juuri työn alle niin mukava olisi saada semmoinen paras ja siistein ratkaisu. eli kuvia vaan kehiin.. Quote Link to comment
ARTO Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Ähtäröintiä parhaimmillaan tai pitäskö sanoa kauheimmillaan.... ylimmäisestä kuvasta äkkiä katsoen näyttää kuin olis Ladan konepelti laitettu kuplan takaosaan:D Vois tuon kauniimminkin tehdä, mutta kun noi tyylikkäät kapselit kruunaa kokonaisuuden, niin menkööt. 10- arvosanaksi Quote Link to comment
mikan Posted April 13, 2010 Share Posted April 13, 2010 Itse sitä mieltä että kuitenkin siistein tapa taitaa olla porata taka pelti irti pistehitsestään ja hitsata koriprikat reunoihin niin että koriprikat menevät lokarin kiinnitys pulttien reikiin eli siis helma tulee lokarien pulttien kanssa kiinni ja tuota ei kukaan edes huomaa jos hyvin tehty. Kun taas tuo yllä oleva tapa on kuin suoraan ähtäröitsiän käsikirjasta. Itse tein aikoinaan täsmälleen samalla tavalla. Sen jälkeen kun oli moottori valmis ja paikoillaan, ei sitä sitten tullut enää koskaan otettua pois. :-) t. Mika Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted April 13, 2010 Share Posted April 13, 2010 Ja mahtaa tuo lärpättääkin melkoisesti verrattuna lokarin pulttien alla olevaan irtotakahelmaan... Quote Link to comment
NO H2O Posted April 13, 2010 Share Posted April 13, 2010 Kun oppii oikean tekniikan kuplan koneen pois ottaminen ilman irtoavia helmoja tms. on aika helppoa muutenkin. Tietysti "irtoperä" helpottaa virikoneen huoltamista ja ruuvaamista... Mutta vakio konetta pystyy aika pitkälle ruuvailemaan ilmankin. Quote Link to comment
mikko k Posted April 13, 2010 Share Posted April 13, 2010 Heikosti on saanut kannatusta tämä idea... Tosin tuohan ei juurikaan auta mitään kun pitäis tuplakaasari/läppärunkoinen kone saada pois kokonaisena. Vakioiden koneiden kanssa en ole kokenut mitään ongelmaa saada pannua pois/asennettua. Quote Link to comment
Guest KTarke Posted April 17, 2010 Share Posted April 17, 2010 Eipä ole pahemmin kiitosta saanut ajatukseni... Hieman pitää puolustella kuitenkin. EI "lärpätä" takaluukku, siksi reunat ovat leveämmät kuin aukko,ja välissä tiivistenauha... ja kunnon lukko tekee rakenteen jäykemmäksi. Joku vinoili keskikaasarista... minä taas en puhunutkaan alkuperäisestä! vaan Weberistä keskellä, joka ei tahdo mahtua ilman joustakaan imutorvineen, ja pitäisi vielä ilmanpuhdistinkin olla... Ja ainakin minusta on jokkishommaa raottaa takaluukkua yläosasta! ei kuulu katuautoon. Kyllä sen jäähdytyksen kuntoon saa muutenkin... ei vaikuta rakenne tässäkään jäähdytykseen (imuilman ohjaus hoidettu!) Itse olen kuplan koneen pudottanut niin monta kertaa, että aivan varmasti tiedän miten se käy...näin vanhemmiten vaan alkaa arvostaa helppoutta, pumppukärryllä suoraan taakse, autoa nostamatta... Tämä on harrastus... kaikenmoista erikoista yritetään tehdä, moittikaa pois vaan jos minun näkemykseni ei mielytä. Enpä muuten edelleenkään ole ymmärtänyt, mitä nykytermi "ähtäri" tai "ähtäröinti" tarkoittaa,antakaapa oikein kunnon määritelmä sille, ja kertokaa myös, mistä nimitys tulee! Foorumilla termiä näkee tänä päivänä,mutta eipä sellaista kuullut silloin 1970-luvulla, kun minä kuplien kanssa aloitin. Silloin ei ollut kustomointiosia postimyynnissä kuten tänä päivänä, ja opittiin rakentelemaan itse. Kuplia tuhottiin jokkikseen säälittä, kun niitä oli runsaasti vielä saatavana. Siitä on jäänyt ajatus ja tapa, että katuauto ei saisi näyttää samanlaiselta kuin jokkispeli (konepellin raotukset, muotoillut lokasuojat jne.) Quote Link to comment
Guest Wicu Posted April 17, 2010 Share Posted April 17, 2010 Se on oikein että joskus joku kokeilee jotain uuttakin ja yleensä uutuus saa aina kritiikkiä osakseen.. Jos vaikka tv otetaan vertailu kohteeksi aina on ollut sanomista kun on jotain uudistuksia tullut että mikä helvetin digiaika ja lakkaa kuva näkymästä jne jne ja sama pätee moneen muuhunkin. Aina kehitys kammoksuttaa osaa ihmisistä ja osa taas haluaa tehdä kaiken niinkuin on ennenkin tehty mutta ei siitä vättämättä tarvitse alkaa liikoja kritisoimaan jokainan makaa niinkuin petaa :) Quote Link to comment
Ketsa Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 Kyllä puuttuvista moottoritilanpelleista seuraa aivan varmasti huonontunut jäähdytys katukäytössä. Ja ainakin minulle tulee puuttuvista pelleistä mieleen 80-luvun kyläkisojen jokkisautot. Ähtäröinnillä tarkoitetaan karkeasti ulkomuotoon tehtyjä muutoksia, jotka huonontavat auton ulkonäköä alkuperäiseen verrattuna. Yleensä nämä muutokset ovat sellaisia, jotka on ollut helpompi toteuttaa kuin kuin alkuperäisen korjaaminen uutta vastaavaksi (puskurien poistaminen, lokarien kiinni hitsaaminen, uudempien penkkien vaihto, korin hitsaaminen alustaan, tarvikepeilien vaihto, yms.). Haulla löytyy paljon määrityksiä ähtäröinnistä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.