make76 Posted July 24, 2010 Share Posted July 24, 2010 Mikä saa hihnapyörän irtoamaan kampi-akselin päästä? Kesä ensimmäiset 5km ja pultti irti, liimalla kiinni ja kokeilu ok. Seuraavat 20km pultti tippunut joskus matkalle, ja hihna pyörä irti ja halki. Uusi hihnapyörä koneistus triggerille ja matkaa pääsi noin 200 km Heinolaan. sieltä piti jatkaa matkaa Bif:in mutta kun hihnapyörä taas irti... Trailerilla kotiin. Ja toinen kysymys: Onko tietoa ja kokemuksia noista painavista hihnapyöristä? Tekeekö mitään ja mitä hyötyä / haittaa siitä olisi? Ja kolmas kysymys: Kuinka paljon saa öljynlämpötila olla lisäöljy pohjasta mitattuna? Kiitos, Make Quote Link to comment
Gerbiili Posted July 24, 2010 Share Posted July 24, 2010 Kai sulla kiila on siellä tallella? Kuulostaa oudolta että se edes lähtisi irti hihnapyörä vaikka pultti irtoaisia jos hihna itse on paikallaan. Pohjaako pultti? Quote Link to comment
make76 Posted July 25, 2010 Author Share Posted July 25, 2010 Siihen tuli uusi pyörä, kiila ja pultti prikkoineen. Edellinen pyörä meni halki, ja tämäkin on sökö koska heiluu reilusti akselin päässä. Quote Link to comment
Marko Posted July 25, 2010 Share Posted July 25, 2010 Mitä materiaalia se pyörä on? Tai oisko mahdollista että sovitus väärä ja pultin kiristäminen halkasee pyörän tai kampiakselin lämpölaajeneminen. Quote Link to comment
tolvana Posted July 25, 2010 Share Posted July 25, 2010 tämä lienee yksi syy siihen miksi detroit-tuotteissa ym. käytetään värinänvaimenninta kampiakselin päässä. moottorin värinät esim.jyrkällä nokalla ja kovilla puristuksilla rikkovat "huonoja" siimapyöriä. Mulla myös yksi haljennut alupyörä tallissa,siinä ainakin oli liian tiukka sovite,eli vedin sen pultilla kii ja kappas parinkymmenen kilsan jälkeen oli haljennut tuo. Quote Link to comment
Ketsa Posted July 25, 2010 Share Posted July 25, 2010 Onko molemmat irronneet pyörät olleet samanlaisia? Mitä modausta niihin on tehty triggerin kiinnitystä varten? Millä liimalla liimasit pultin? Quote Link to comment
ARTO Posted July 25, 2010 Share Posted July 25, 2010 Kaverina saksalainen vai kiinalainen kampiakseli? Quote Link to comment
make76 Posted July 25, 2010 Author Share Posted July 25, 2010 Kiina akseli kaverina. Molemmat hihnapyörät ovat saman valmistajan tekeleitä, ja edellinen toimi koko viime kesän ja talvella ei tehty muuta kuin pienennettiin palje väliä 1.6mm 1.3mm. Hihnapyörään on triggeri kiinnitetty viidellä ruuvilla, holkit välissä. Sovite on tiukka, mutta onko liian tiukka niin??? Quote Link to comment
make76 Posted July 27, 2010 Author Share Posted July 27, 2010 Miten tuon öljynlämmön kanssa? Onko lisäöljypohjasta mitattuna 110 astetta liikaa? Ja onko kenelläkään kokemuksia noista 1,6kg ja 2,9?kg hihnapyöristä? Niitä kaivataan jos sellaista kokeilisi seuraavaksi. Make Quote Link to comment
Jorrma Posted July 27, 2010 Share Posted July 27, 2010 Mulla 90km/h ajaessa öljy 120-130 ja vaunu tai kupla hinauksessa 140-145 astetta celciusta, ollut jo 15 vuotta, ei ongelmia. Kone 88 pytyillä ja yhdellä tuplalla. Mikään ei o hajonnu tai irronnu. Quote Link to comment
Racing Posted July 27, 2010 Share Posted July 27, 2010 Laita alkuperäinen vw hihnapyörä tai käytä ainakin keskiö siitä+tee tarvittavat modaukset. Itse en laittaisi painavaa hihnapyörää,vaikkakin jotkut sitä suosittelee,koska pyörivää painoa/massaa tulee kampiakseliyhdistelmään taas lisää aivan turhaan. Quote Link to comment
Marko Posted July 28, 2010 Share Posted July 28, 2010 ite oon suosinut bergin noin 3kg limppua, toki kevennetyn vauhtipyörän kanssa. Tasaa runkolaakereiden rasituksia ja tulee kierrosherkkyyttä lisää koska massa on pienenemmällä kehällä. Quote Link to comment
henryf Posted July 28, 2010 Share Posted July 28, 2010 Sulla voi olla vauhtipyörä irti. Kuuluuko kolinaa. Quote Link to comment
make76 Posted July 28, 2010 Author Share Posted July 28, 2010 Ei kuulunut, mutta täytyy tutkia. Marko kerro toki lisää.... "mistä" hah niinkun ei tietäisi??? Oliko paljon kevyempi vp? Make Quote Link to comment
Marko Posted July 28, 2010 Share Posted July 28, 2010 http://www.geneberg.com/popup_image.php?pID=812 Tollanen taitaa olla nykyisessä ja oli myös edellisessä. Vauhtiksen painosta en ole ihan varma mutta muistelen että 4kg tietämissä tai vähän alle. Quote Link to comment
make76 Posted July 28, 2010 Author Share Posted July 28, 2010 Mistähän saisi edullisesti genen normi kokoisen pyörän? Onko tietoa... Make Quote Link to comment
Marko Posted July 28, 2010 Share Posted July 28, 2010 Geneltä varmaan, ton oon ostanu ihan tän palstan kautta. Edullisuus on niin suhteellista, ostaako heti hyvän vähän kalliimmalla vai ostaa halvemmalla ja tuskailee kun ne ei kestä :D Quote Link to comment
make76 Posted July 28, 2010 Author Share Posted July 28, 2010 ja kun se teettäminen on niin mukavan edullista. 70€ tunti. Quote Link to comment
Marko Posted July 28, 2010 Share Posted July 28, 2010 Jaa siis noi hajonneet on teetettyjä? Mikäli näin on sit kyllä kannattais mittailla ja miettiä onko sovitus ollut väärä. Quote Link to comment
make76 Posted July 28, 2010 Author Share Posted July 28, 2010 Siis ne on ihan kauppa pyöriä, mutta kun saa teettää triggerin oikealle paikalle että pyörii ilman heittoa. Mutta nyt täytyy etsiä jostain tuollainen genen equalizer pyörä noin vakio kokoa. Quote Link to comment
metake Posted July 28, 2010 Share Posted July 28, 2010 Keiteleellä oli tuollaisia 2,6 kg painavia pyöriä, hinta tais olla alle 100 € jos en ihan väärin muista: Quote Link to comment
Marko Posted July 29, 2010 Share Posted July 29, 2010 Ja kun hankkii jonkun oikean ruiskun riittää kehälle 3kpl kuusiokolopultteja ilmaisemaan boxille miilloin ois aika sytytellä ja ruiskii bensaa :) Quote Link to comment
JaniM Posted July 29, 2010 Share Posted July 29, 2010 Toimii ne leikkiruiskutkin kolmella nastalla :) Quote Link to comment
Marko Posted July 29, 2010 Share Posted July 29, 2010 Jaa, no minkäs takia niihin on sit viritelty sellanen hiton ruma trikkeripyörä? Quote Link to comment
JaniM Posted July 30, 2010 Share Posted July 30, 2010 No sehän riippuu sytkävermeistä. Moni laittanut edis4 sytkän ja se tarttee 36-1 -hampaisen, kun edis hoitaa ennakon säädön. Sit jos tavan anturi, hall vaikka ja megalla ohjaus hukkis ja laskenta, niin voidaan käyttää 4-1, mut käynnistys voi olla vaikeaa, jos startti "huojuu" startatessa. Silloin 12-1 parempi vaihtoehto, koska silloin voidaan laskea ennakko suoraan hampaista, eikä laskenta perustu aikaan. Tämä lähinnä varmuustekijä. Mut jostain pitää tinkiä, jos 300e ohjainta verrataan 1500e ohjaimeen+ ~400e ohjelmalisenssi. Quote Link to comment
HSuomi Posted July 30, 2010 Share Posted July 30, 2010 Mitä hyötyä on tollasesta 2,6kg painavasta hihnapyörästä? Miksi sellanen kannattaa laittaa / ei kannata laittaa? Quote Link to comment
-AP- Posted July 30, 2010 Share Posted July 30, 2010 Mitä hyötyä? Miksi? http://www.geneberg.com/cat.php?cPath=7_219_2833 http://www.geneberg.com/cat.php?name=The Berg "Equalizer"&cPath=222 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.