Jump to content

Pallonivelkeulaiseen kuplaan hammastanko-ohjaus...


-Alex-

Recommended Posts

Posted

No eipä tuossa sitten itse tekemällä pahemmin voisi säästää. Mitenkäs tuo ohjausakseli setissä toteutetaan? Vaatiiko hitsausta?

Posted

Tuli mukaan akselintumppi ja nivel kuten kuvasta näkyy, akseli pitää hitsata rattiakseliin kiinni. Originaali "joustopala" pitää ottaa pois.

Pikkusen tekemistä siis vielä.

 

lenkung2.jpg

 

20092010.jpg

Posted

ostin juuri käytettynä hyvä kuntoiset polon ja derbyn hammastangot ja hintaa oli 50e kipale, et sellasta. Siihen kun itse tekee kiinnikkeet niin noin 100e koko sarja eli kyllä siinä aika paljon voi säästää :)

 

-Tuomas-

Posted

motonetissä

 

17-8282

Hammastanko PoloDerby 82->92

Polo-II 82->94 Hammastanko (ei sis ulompia rt-päitä) [1982-1994]

84.90 €

 

Mutta ei näytä olevan hyllyssä, eli saakohan niitä tilattua.

Posted

No joo, onhan noita laajalla hintaskaalalla, uutta, käytettyä, kunnostettua, tarviketta(?) jne. Tiedä sitten että mikä selittää noin suuren hintaeron uusissa tai uudennäköisissä, huh huh. Pitääpä laittaa s-postia firmaan. Lähettäis takaisin, mutta kopiois osat ensin :D

 

Kiinnikkeeseen ei tulis montaa osaa, kaikki voinee tehdä 3-4mm paksuisina laserleikkeinä. Kiinnikkeessä on niittimutterit, ne vois korvata esim 6-8mm paksuilla latanpätkillä tai laserleikkeillä, joihin kierteet tehty. Tai kakkosvaihtoehto että hitsaa mutterit taakse, ei vain ole niin siisti.

 

Osat tuossa setissa maksaa max 250 euroa sinkitys mukaanlukien. Mielessä tosiaan käynyt että kopiois ihan täydellisesti tuon kiinnikkeen. Laserleikkeisiinkin tekis kolot ja nystyrät että loksahtavat kuin legot toisiinsa.

 

Vedetystä akselista tai sopivasta putkesta tekis raidetangot ja sisäpäihin nivelpäät.

Posted

Huomasinpa että tuossa Red 9 designin a-arm jousituksessa ei ole vakaajaa ja olka-akseleihin kiinnitetty ohjausvarret hieman heppoisen näköisesti. Sekä näyttää vähän likaa keräävältä kotelolta..

 

Onko käytännön hyötyä coilovereista edessä tavallisessa kuplassa?

 

EZ20Rider20Bug20BJ408x306.jpg

  • 3 weeks later...
Posted

Mihin sitä möhkökuplaa tarttee oikein kun on pallonivelkeulaisellakin todella pärjää hammastangon ja IRS:n kanssa, kun porssetkin tulee melkein perä edellä vastaan ;)

 

http://www.myvideo.de/watch/5607224/Por ... ipzig_2008

 

http://www.volksrodderz-south.com/turboboxer-de/

 

http://www.turboboxer.de/

 

http://www.boxergasse.com/html/stefan_p ... inger.html

 

Täällä yhdellä vääntösauvakeulaisella IRS kuplalla ajetaan myös rataa, etuakseli on siinä 1" leveämpi kuin vakioakseli. Jotkut käyttävät puhtaasti ratakäytössä olevassa vääntösauvakeulaisessa jopa 4-5 asteen pystykallistumaa, kuulemma suositus katukäyttöön olisi 2 astetta.

 

http://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=11085

  • 3 weeks later...
Posted

Ohjausvälitys tässä on eri, n. 2.7 kierrosta laidasta laitaan, originaalissa tuopin mukaan vähän yli 4. Tiedä sitten että onko tässäkin joku vakiovälitys toisesta mallista.

Posted

Korjataan hiukan, vähän yli kolme kerroin sen olevan ja nyt kun kävin varmistamassa niin sekä derbyn että polon tanko pyörii 3,5 kierrosta laidasta laitaan. Kuplan simpukka menee sit ton vähän yli neljä.

 

-Tuomas-

Posted
Kuplan simpukka menee sit ton vähän yli neljä.

 

Ei mene kuin hiukan vajaat 3,5. Tai sitten noita on erilaisia.

 

Edit: Ja ohjekirja sanoo että topparista toppariin 2,6 kierrosta.

Posted

Kyllä muuten menee vapaana kätösessä. Siitä en sit tiä millon topparit rajottaa liikettä, mut aika lähelle toi hammastanko liikkeen suhteen menee.

 

-Tuomas-

Posted
Kyllä muuten menee vapaana kätösessä.

 

Näitä on sitten erilaisia. Eilen kädessä irrallista simpukkaa pyöritellen testasin ja alle 3.5 kierrosta pyöri, ehkä 3.3 - 3.4 olisi lähinnä totuutta. Pitää varmaan kaivaa tänään vielä useampi esille ja testata niistäkin niin tulee laajempi otos :)

  • 2 weeks later...
Posted

Nyt kun kuplan ajo-ominaisuudetkin on alkanu kiinnostaa, niin valintoja näyttää olevan tulossa. Tuolla http://www.volkszone.com/VZi/showthread.php?t=537973 ei sitten kehuttukaan täysin uusiksi laittamista - evilC:n kommentit lähinnä.

Mutta sama firma tekee noita coil-over satseja ja jos vähääkään tajusin, niin ne tangot pukin sisällä olis vaan tavallaan pitkiä niveltappeja vääntövarsille - ?

Jos nuo coil-overit toimivat, ja ovat laillisia, niin edelleen puuttuu vakaaja. Voiskohan tässä sitten tehdä niin, että nuo putken tangot (tai vaikka alkuperäiset jouset) oliskin kiinteästi varsissa kuten alunperinkin, mutta ne olis vapaasti liikkuvia pukkiin nähden, jolloin syntyisi aika lailla kallistuksenvakaaja elementit. Vai onko jo kokeiltu useastikin?

Posted

Pikku formuloissa oli käsittääkseni toisessa putkessa normi jousitus ja toisessa tukeva vapaaliikeinen jousi/kallistuksen vakaaja.

  • 1 year later...
Posted

Jos vähääkään ymmärrän babelfishin käännöstä tältä http://www.classic-centrum.de/Kaefer_Lenkung_1.htm sivulta, niin TÜV -hyväksyntä on vain palloniveliä käyttävälle ja asennus olkatappiseen keulaan menee omalla vastuulla.

 

Miksi pallonivelkeulaisen hammastankosysteemi ei käy olkatappiseen akselistoon? Onko ohjauksen geometrioissa isoja eroja ja samoin miten paljon se olkavarsi johon raidetangon pää tulee on mitoiltaan erilainen kääntyvyyslinjaansa nähden. Eli tulisiko esimerkiksi olkatappisesta aivan liian nopea ohjauksinen - tai päinvastoin?

  • 4 years later...
Posted

Mistä olette löytäneet näihin Polon/Derbyn hammastankoihin sopivat:

- keskikappaleen raidetankojen kiinnitiystä varten

- raidetangot

- ristikkonivelet rattiakseliin

 

Hammastankoja myy lähes joka osapulju, mutta tuo keskikappaletta ei ole ilmeisesti varaosana.

Posted

Keskikappaletta ei saa enään juuri mistään, kyselin taannoin ja alkoi oleen jokapaikasta loppu.

 

raidetangot olen teettänyt 20mm pyörötangosta ja sisäpäähän uniball nivelet.

Posted (edited)

Uutta keskikappaletta saa VW-Classic Parts:lta, käytettyjä Derbyistä ja Poloista vuoteen '94 asti.

Polosen raidetangon sisäsilmukkaa saa Motonetistä tai muusta varaosaliikkeestä mutta tuo uniball lienee fiksumpi kuin alkuperäisen kaltainen kumipusla-silmukka.

 

post-103-0-58811700-1470134537_thumb.jpg

 

Linkki muutettu kuvaksi.

Edited by Jiibee
Posted (edited)

Ainakin viimeksi oli VW Classic partsilla loppunut, samoin ei saanut enään Paruzzin kauttakaan..

 

 

Osan numero on 861419325D

 

http://www.volkswagen-classic-parts.de/mitnehmer-26a614.html

 

http://www.paruzzi.com/vwcp/861419325D

 

http://www.atm-classicparts.de/Mitnehmer-fuer-Lenkgetriebe-Polo-1-Mod-75-81-Polo-2-bis-FgNr-C-200-000

 

Oon tuollaisen vastaavan myös suunnitellut, (halkaistu holkki ja 2kpl leikettä) mutta ei ole ollut tarvetta teettää vielä..

Edited by -Alex-
  • Like 1
Posted

861419325D (osa 9) on ollut käytössä '75-'81

871419313 (osa 9) on ollut käytössä '82-'94.

 

Kuvien perusteella jälkimmäisessä raudassa raidetankojen kiinnityspiste taitanee olla lähempänä kuskia... koska '82> Polosen raidetankojen pituus on eri kuin vanhemmissa.

Jonkin sortin ohjausvaimentimenkin siihen saa kiinni.

  • Like 2
Posted

871 419 313 on saatavana VW Classic partsilta.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Posted (edited)

Näyttäis edelleen olevan loppu classic partsillakin... Jos jostain löytynyt näitä, oon ottanut pari varastoon yleensä.

Lisäksi myös tätä käyttäessä tulee jyrsiä hammastangon päähän toiselle puolelle kolo M10 pulttia varten että tämä kalikka tulee oikein päin, polossahan tämä on tuliseinässä kiinni.

post-367-0-02473800-1470129098_thumb.jpg

post-367-0-78345100-1470129535_thumb.jpg

post-367-0-69490800-1470129544_thumb.jpg

post-367-0-78889100-1470129555_thumb.jpg

Edited by -Alex-
Posted

Juu, tuota vanhenpaa mallia ei oikein löydy, mutta tuota uudempaa 871419313 löytyy näköjänn useammastakin paikasta mm. VW Classic partsilta reilulla kolmellakympillä.

  • Like 1
Posted

Ja tältä näyttää se tuoreempi rauta:

 

post-103-0-62243500-1470134760_thumb.jpg  post-103-0-69815600-1470134789_thumb.jpg  post-103-0-82893700-1470134818_thumb.jpg

 

Näyttäisi tosiaan siltä, että uudemmassa raidetankojen kiinnityspiste on kauempana raudan kiinnityskohdasta kuin vanhassa.

En osaa sanoa onko se parempi asia vai ei.

 

 

Posted

Tuo vanhempi malli, joka tuo raidetankojen sisemmät päät lähemmäksi ohjausvaihdetta, eli lähemmäksi myös pukkikeulaa on ohjausgeometrialtaan parempi. Jousitusliikkeen mukana tuleva toe in/ toe out muutos vähenee sitä mukaa mitä "edempänä" tuo raidetankojen kiinnityslinja on. Mun olkatappisen viisysin topparista toppariin on n. 2,5 kierrosta

Alex, olisko parempi tehdä raidetangot putkesta että ne olis kevyemmät? Mä käytin Polon alkuperäistä ja kuplanpitkää raidetankoa lyhennettynä.

Posted

On varmasti parempi tehdä putkesta tai jopa 6000-sarjan alumiinitangosta. Sopivaa  putkea ei ole usein vain ollut hyllyssä tähän mennessä.  Yks vaihtoehto on porata päät ontoksi niin syvältä kuin saa, esim 100-150mm pitkällä poranterällä, tangon pituus on n. 450-500mm.

Posted

Mistä olette löytäneet näihin Polon/Derbyn hammastankoihin sopivat:

 

- ristikkonivelet rattiakseliin

 

 

Voisko joku homman tehnyt laittaa tästä vielä lisätietoja, kuvia, vinkkejä jne.? 

 

Eli miten rattiakseli yhdistetään tuohon Polon hammastankoon pallonivelkeulassa? Mitä osia pitää hankkia, minkä auton ristikoita ja muita osia? Mistä sahataan, hitsataan jne.?

 

Kiitos. 

Posted

Kakkoskopassa on hyvä tuplaristinivel. Jos sen asemoi sivuun voi siinä kuvitella olevan akselin kokoonpainuva osuus.

Kiitos. Kakkoskopan Poloako tarkoitat? Eli jotain vuosimalli 81 - 94, kuten itse hammastankokin?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...