Ketsa Posted December 15, 2010 Share Posted December 15, 2010 Mitä tuli hammastankosarjalle hintaa rahteineen? Ainakaan äkkiseltään en firman sivuilta hintaa löytänyt. Quote Link to comment
-Alex- Posted December 16, 2010 Author Share Posted December 16, 2010 Ei sivuilla ole hintaa, mutta sarja maksoi 650 euroa, sis lähetyskulut. Erikseen tuo pelkkä hammastanko on 482e http://eshop.original-teile.de/index.ph ... =867419065 Quote Link to comment
Ketsa Posted December 16, 2010 Share Posted December 16, 2010 No eipä tuossa sitten itse tekemällä pahemmin voisi säästää. Mitenkäs tuo ohjausakseli setissä toteutetaan? Vaatiiko hitsausta? Quote Link to comment
-Alex- Posted December 16, 2010 Author Share Posted December 16, 2010 Tuli mukaan akselintumppi ja nivel kuten kuvasta näkyy, akseli pitää hitsata rattiakseliin kiinni. Originaali "joustopala" pitää ottaa pois. Pikkusen tekemistä siis vielä. Quote Link to comment
jukkis Posted December 16, 2010 Share Posted December 16, 2010 Siis maksaako pelkkä derpin/polon hammastanko liki 500e?? vai onko tuo joku race versio? Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted December 17, 2010 Share Posted December 17, 2010 ostin juuri käytettynä hyvä kuntoiset polon ja derbyn hammastangot ja hintaa oli 50e kipale, et sellasta. Siihen kun itse tekee kiinnikkeet niin noin 100e koko sarja eli kyllä siinä aika paljon voi säästää :) -Tuomas- Quote Link to comment
Roope Posted December 17, 2010 Share Posted December 17, 2010 motonetissä 17-8282 Hammastanko PoloDerby 82->92 Polo-II 82->94 Hammastanko (ei sis ulompia rt-päitä) [1982-1994] 84.90 € Mutta ei näytä olevan hyllyssä, eli saakohan niitä tilattua. Quote Link to comment
jukkis Posted December 17, 2010 Share Posted December 17, 2010 saksan ebay 79e + rahti kotio n.30e http://cgi.ebay.de/LENKGETRIEBE-MECHANI ... 564182fbc7 Quote Link to comment
-Alex- Posted December 17, 2010 Author Share Posted December 17, 2010 No joo, onhan noita laajalla hintaskaalalla, uutta, käytettyä, kunnostettua, tarviketta(?) jne. Tiedä sitten että mikä selittää noin suuren hintaeron uusissa tai uudennäköisissä, huh huh. Pitääpä laittaa s-postia firmaan. Lähettäis takaisin, mutta kopiois osat ensin :D Kiinnikkeeseen ei tulis montaa osaa, kaikki voinee tehdä 3-4mm paksuisina laserleikkeinä. Kiinnikkeessä on niittimutterit, ne vois korvata esim 6-8mm paksuilla latanpätkillä tai laserleikkeillä, joihin kierteet tehty. Tai kakkosvaihtoehto että hitsaa mutterit taakse, ei vain ole niin siisti. Osat tuossa setissa maksaa max 250 euroa sinkitys mukaanlukien. Mielessä tosiaan käynyt että kopiois ihan täydellisesti tuon kiinnikkeen. Laserleikkeisiinkin tekis kolot ja nystyrät että loksahtavat kuin legot toisiinsa. Vedetystä akselista tai sopivasta putkesta tekis raidetangot ja sisäpäihin nivelpäät. Quote Link to comment
-Alex- Posted December 21, 2010 Author Share Posted December 21, 2010 Huomasinpa että tuossa Red 9 designin a-arm jousituksessa ei ole vakaajaa ja olka-akseleihin kiinnitetty ohjausvarret hieman heppoisen näköisesti. Sekä näyttää vähän likaa keräävältä kotelolta.. Onko käytännön hyötyä coilovereista edessä tavallisessa kuplassa? Quote Link to comment
-Alex- Posted January 11, 2011 Author Share Posted January 11, 2011 Mihin sitä möhkökuplaa tarttee oikein kun on pallonivelkeulaisellakin todella pärjää hammastangon ja IRS:n kanssa, kun porssetkin tulee melkein perä edellä vastaan ;) http://www.myvideo.de/watch/5607224/Por ... ipzig_2008 http://www.volksrodderz-south.com/turboboxer-de/ http://www.turboboxer.de/ http://www.boxergasse.com/html/stefan_p ... inger.html Täällä yhdellä vääntösauvakeulaisella IRS kuplalla ajetaan myös rataa, etuakseli on siinä 1" leveämpi kuin vakioakseli. Jotkut käyttävät puhtaasti ratakäytössä olevassa vääntösauvakeulaisessa jopa 4-5 asteen pystykallistumaa, kuulemma suositus katukäyttöön olisi 2 astetta. http://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=11085 Quote Link to comment
Ketsa Posted January 11, 2011 Share Posted January 11, 2011 Onhan urhoissakin pukkikeulat pöllyttänyt möhköjä mennen tullen jo vuosien ajan. Quote Link to comment
-Alex- Posted January 30, 2011 Author Share Posted January 30, 2011 Ohjausvälitys tässä on eri, n. 2.7 kierrosta laidasta laitaan, originaalissa tuopin mukaan vähän yli 4. Tiedä sitten että onko tässäkin joku vakiovälitys toisesta mallista. Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 Korjataan hiukan, vähän yli kolme kerroin sen olevan ja nyt kun kävin varmistamassa niin sekä derbyn että polon tanko pyörii 3,5 kierrosta laidasta laitaan. Kuplan simpukka menee sit ton vähän yli neljä. -Tuomas- Quote Link to comment
metake Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 Kuplan simpukka menee sit ton vähän yli neljä. Ei mene kuin hiukan vajaat 3,5. Tai sitten noita on erilaisia. Edit: Ja ohjekirja sanoo että topparista toppariin 2,6 kierrosta. Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 Kyllä muuten menee vapaana kätösessä. Siitä en sit tiä millon topparit rajottaa liikettä, mut aika lähelle toi hammastanko liikkeen suhteen menee. -Tuomas- Quote Link to comment
metake Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 Kyllä muuten menee vapaana kätösessä. Näitä on sitten erilaisia. Eilen kädessä irrallista simpukkaa pyöritellen testasin ja alle 3.5 kierrosta pyöri, ehkä 3.3 - 3.4 olisi lähinnä totuutta. Pitää varmaan kaivaa tänään vielä useampi esille ja testata niistäkin niin tulee laajempi otos :) Quote Link to comment
SePi Posted February 13, 2011 Share Posted February 13, 2011 Nyt kun kuplan ajo-ominaisuudetkin on alkanu kiinnostaa, niin valintoja näyttää olevan tulossa. Tuolla http://www.volkszone.com/VZi/showthread.php?t=537973 ei sitten kehuttukaan täysin uusiksi laittamista - evilC:n kommentit lähinnä. Mutta sama firma tekee noita coil-over satseja ja jos vähääkään tajusin, niin ne tangot pukin sisällä olis vaan tavallaan pitkiä niveltappeja vääntövarsille - ? Jos nuo coil-overit toimivat, ja ovat laillisia, niin edelleen puuttuu vakaaja. Voiskohan tässä sitten tehdä niin, että nuo putken tangot (tai vaikka alkuperäiset jouset) oliskin kiinteästi varsissa kuten alunperinkin, mutta ne olis vapaasti liikkuvia pukkiin nähden, jolloin syntyisi aika lailla kallistuksenvakaaja elementit. Vai onko jo kokeiltu useastikin? Quote Link to comment
JM Posted February 13, 2011 Share Posted February 13, 2011 Pikku formuloissa oli käsittääkseni toisessa putkessa normi jousitus ja toisessa tukeva vapaaliikeinen jousi/kallistuksen vakaaja. Quote Link to comment
Lasse Posted February 14, 2011 Share Posted February 14, 2011 Kolkistako vakaaja napattu vormulaan? Quote Link to comment
SePi Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Jos vähääkään ymmärrän babelfishin käännöstä tältä http://www.classic-centrum.de/Kaefer_Lenkung_1.htm sivulta, niin TÜV -hyväksyntä on vain palloniveliä käyttävälle ja asennus olkatappiseen keulaan menee omalla vastuulla. Miksi pallonivelkeulaisen hammastankosysteemi ei käy olkatappiseen akselistoon? Onko ohjauksen geometrioissa isoja eroja ja samoin miten paljon se olkavarsi johon raidetangon pää tulee on mitoiltaan erilainen kääntyvyyslinjaansa nähden. Eli tulisiko esimerkiksi olkatappisesta aivan liian nopea ohjauksinen - tai päinvastoin? Quote Link to comment
VW-63 Posted August 1, 2016 Share Posted August 1, 2016 Mistä olette löytäneet näihin Polon/Derbyn hammastankoihin sopivat: - keskikappaleen raidetankojen kiinnitiystä varten - raidetangot - ristikkonivelet rattiakseliin Hammastankoja myy lähes joka osapulju, mutta tuo keskikappaletta ei ole ilmeisesti varaosana. Quote Link to comment
-Alex- Posted August 1, 2016 Author Share Posted August 1, 2016 Keskikappaletta ei saa enään juuri mistään, kyselin taannoin ja alkoi oleen jokapaikasta loppu. raidetangot olen teettänyt 20mm pyörötangosta ja sisäpäähän uniball nivelet. Quote Link to comment
Jiibee Posted August 1, 2016 Share Posted August 1, 2016 (edited) Uutta keskikappaletta saa VW-Classic Parts:lta, käytettyjä Derbyistä ja Poloista vuoteen '94 asti. Polosen raidetangon sisäsilmukkaa saa Motonetistä tai muusta varaosaliikkeestä mutta tuo uniball lienee fiksumpi kuin alkuperäisen kaltainen kumipusla-silmukka. Linkki muutettu kuvaksi. Edited August 2, 2016 by Jiibee Quote Link to comment
-Alex- Posted August 1, 2016 Author Share Posted August 1, 2016 (edited) Ainakin viimeksi oli VW Classic partsilla loppunut, samoin ei saanut enään Paruzzin kauttakaan.. Osan numero on 861419325D http://www.volkswagen-classic-parts.de/mitnehmer-26a614.html http://www.paruzzi.com/vwcp/861419325D http://www.atm-classicparts.de/Mitnehmer-fuer-Lenkgetriebe-Polo-1-Mod-75-81-Polo-2-bis-FgNr-C-200-000 Oon tuollaisen vastaavan myös suunnitellut, (halkaistu holkki ja 2kpl leikettä) mutta ei ole ollut tarvetta teettää vielä.. Edited August 1, 2016 by -Alex- 1 Quote Link to comment
Jiibee Posted August 1, 2016 Share Posted August 1, 2016 861419325D (osa 9) on ollut käytössä '75-'81 871419313 (osa 9) on ollut käytössä '82-'94. Kuvien perusteella jälkimmäisessä raudassa raidetankojen kiinnityspiste taitanee olla lähempänä kuskia... koska '82> Polosen raidetankojen pituus on eri kuin vanhemmissa. Jonkin sortin ohjausvaimentimenkin siihen saa kiinni. 2 Quote Link to comment
AVe Posted August 2, 2016 Share Posted August 2, 2016 871 419 313 on saatavana VW Classic partsilta. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment
-Alex- Posted August 2, 2016 Author Share Posted August 2, 2016 (edited) Näyttäis edelleen olevan loppu classic partsillakin... Jos jostain löytynyt näitä, oon ottanut pari varastoon yleensä. Lisäksi myös tätä käyttäessä tulee jyrsiä hammastangon päähän toiselle puolelle kolo M10 pulttia varten että tämä kalikka tulee oikein päin, polossahan tämä on tuliseinässä kiinni. Edited August 2, 2016 by -Alex- Quote Link to comment
VW-63 Posted August 2, 2016 Share Posted August 2, 2016 Juu, tuota vanhenpaa mallia ei oikein löydy, mutta tuota uudempaa 871419313 löytyy näköjänn useammastakin paikasta mm. VW Classic partsilta reilulla kolmellakympillä. 1 Quote Link to comment
Jiibee Posted August 2, 2016 Share Posted August 2, 2016 Ja tältä näyttää se tuoreempi rauta: Näyttäisi tosiaan siltä, että uudemmassa raidetankojen kiinnityspiste on kauempana raudan kiinnityskohdasta kuin vanhassa. En osaa sanoa onko se parempi asia vai ei. Quote Link to comment
-Alex- Posted August 2, 2016 Author Share Posted August 2, 2016 Tohon saanee iskarin jos haluaa laittaa. En muista ollenkaan että kumpi oli classic centrumin sarjassa 6v sitten. Quote Link to comment
SePi Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Tuo vanhempi malli, joka tuo raidetankojen sisemmät päät lähemmäksi ohjausvaihdetta, eli lähemmäksi myös pukkikeulaa on ohjausgeometrialtaan parempi. Jousitusliikkeen mukana tuleva toe in/ toe out muutos vähenee sitä mukaa mitä "edempänä" tuo raidetankojen kiinnityslinja on. Mun olkatappisen viisysin topparista toppariin on n. 2,5 kierrosta Alex, olisko parempi tehdä raidetangot putkesta että ne olis kevyemmät? Mä käytin Polon alkuperäistä ja kuplanpitkää raidetankoa lyhennettynä. Quote Link to comment
-Alex- Posted August 3, 2016 Author Share Posted August 3, 2016 On varmasti parempi tehdä putkesta tai jopa 6000-sarjan alumiinitangosta. Sopivaa putkea ei ole usein vain ollut hyllyssä tähän mennessä. Yks vaihtoehto on porata päät ontoksi niin syvältä kuin saa, esim 100-150mm pitkällä poranterällä, tangon pituus on n. 450-500mm. Quote Link to comment
Essi Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Mistä olette löytäneet näihin Polon/Derbyn hammastankoihin sopivat: - ristikkonivelet rattiakseliin Voisko joku homman tehnyt laittaa tästä vielä lisätietoja, kuvia, vinkkejä jne.? Eli miten rattiakseli yhdistetään tuohon Polon hammastankoon pallonivelkeulassa? Mitä osia pitää hankkia, minkä auton ristikoita ja muita osia? Mistä sahataan, hitsataan jne.? Kiitos. Quote Link to comment
Lasse Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Kakkoskopassa on hyvä tuplaristinivel. Jos sen asemoi sivuun voi siinä kuvitella olevan akselin kokoonpainuva osuus. Quote Link to comment
pipo_esa Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Mää laitoin polon ohjausakselin ja nivelakselin kuplan rattiputkeen Quote Link to comment
Essi Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Kakkoskopassa on hyvä tuplaristinivel. Jos sen asemoi sivuun voi siinä kuvitella olevan akselin kokoonpainuva osuus. Kiitos. Kakkoskopan Poloako tarkoitat? Eli jotain vuosimalli 81 - 94, kuten itse hammastankokin? Quote Link to comment
Essi Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Mää laitoin polon ohjausakselin ja nivelakselin kuplan rattiputkeen Kiitos. Minkä ikäisen Polon? Quote Link to comment
-Alex- Posted August 11, 2016 Author Share Posted August 11, 2016 (edited) https://www.youtube.com/watch?v=T0bpS19iRKc&feature=youtu.be http://www.woodwardsteering.com/PDF/3.%20Steering%20Universal%20Joints%20and%20Splined%20Couplers-1.pdf https://sweetmfg.biz/pages.php?pageid=10 http://www.borgeson.com/xcart/home.php?cat=2 Edited August 11, 2016 by -Alex- 1 Quote Link to comment
pipo_esa Posted August 12, 2016 Share Posted August 12, 2016 Tais oll -98 eli 6N polo, hieman hankaa akseli putken sisässä niin hommasin kun halvalla sain 1303:sen ohjauspylvään nivel akseleineen Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.