Jump to content

Mitä öljyä koneeseen?


Guest KariT

Recommended Posts

Tyyriitä öljyjä suositellaan näköjään tässä ketjussa, mutta ei tuo nyt kerran kesässä neljän litran pönikkä (tai jos on lisäöljypohja, niin 5-6 ltr / kesä) varmasti kenenkään autoilubudjettia ylitä. Joten suosittelen mieki vähän arvokkaampaa eli Kendall GT1 20W-50.

Link to comment

Tätä öljyasiaa tulee aina välillä mietittyä hartaasti. Kotimaisilla ja ulkomaisilla foorumeillakin mielipiteitä tuntuu olevan melkein yhtä monta kuin ketjussa kirjoittajia, joku ylistää synteettistä, joku mineraalia, joku sanoo että 20W50 räjäyttää suodattimia ja toinen sanoo että vain sillä saa kunnollisen öljynpaineen.

 

Itse olen Kuplan virikoneessa käyttänyt 20W50:stä useamman vuoden, joskus alkuun Shellin X100:sta, joskus Motonetin Motoxia ja viime vuosina Valvolinen Racingia. Mitään eroa en ole huomannut näiden öljyjen välillä. Nokkia olen saanut pilattua kaksi Engleä tähän mennessä, lieneekö syynä sinkin vähyys? Nyt koneessa on Valvolinet jonkun sinkkilisäaineen kera jonka ostin US Partsilta, mutta en ole viitsinyt avata konetta viime kesän vähien ajojen jälkeen. Joskus on suodattimet antautuneet kesäajossa tiivisteestään tuota paksua 20W50:stä käytettäessä, erityisesti Fram PH8, joilla kahdella filtterillä pääsin ajamaan ehkä yhteensä 50km. Toinen ongelma on öljyn pysyminen koneen sisäpuolella; öljy tulee varsinkin lämmetessään aina jostain rakosesta ulos, vaikka huohotussysteemikin on olemassa. Olen ajatellut, että alhaisemman viskositeetin öljyt tulisi vieläkin helpommin ulos lämmetessään, joten olen pysytellyt tuossa liejussa. Tässä autossa ei hermojen säästämiseksi ole muuta kuin vakio idioottivalo öljynpaineiden tarkkailuun.

 

Pakun lähes vakiossa 1600:ssa koneessa olen käyttänyt myös 10W40 -öljyjä, mutta painemittari tipahti liian usein reilusti alle 1 barin lämpimillä öljyillä ja tyhjäkäynnillä, joten vaihdoin paksumpaan 20W50:een. Saattoi olla vain mittarin epätarkkuutta, mutta hyvin toimii molemmilla, ei tiputtele öljyä ja suodattimet ei antaudu kun niitä ei edes ole. Paksummat öljyt saattavat aiheuttaa hieman öljynlämpöjen nousemista.

 

Sen verran olen vuosien varrella viisastunut, että öljyn laadulla ei ehkä ole näin vanhassa moottorissa niin väliä. Saa olla synteettistä, mineraalia, whatever. Sinkkilisäainetta olisi hyvä olla ainakin virikoneissa, ja muutenkin mitä viritetympi kone, sitä tarkempana saa olla öljyjen kanssa. Tärkeintä on, että valittu öljy pysyy koneen sisäpuolella ja että sitä on tarpeeksi; nokka-akselin nokat saavat voitelunsa kampikammion sisällä roiskuvasta öljystä, joten öljynpinnan tulee olla ajossakin riittävän korkealla. Itse tsekkaan nykyään öljyt usein ja pidän öljynpinnan mittatikun yläviivalla.

Link to comment
Tyyriitä öljyjä suositellaan näköjään tässä ketjussa, mutta ei tuo nyt kerran kesässä neljän litran pönikkä (tai jos on lisäöljypohja, niin 5-6 ltr / kesä) varmasti kenenkään autoilubudjettia ylitä. Joten suosittelen mieki vähän arvokkaampaa eli Kendall GT1 20W-50.

 

4-5 kisaa per öljyt ja suodatin riippuen lähtöjen määrästä, ja seossuhteesta (jos kovin rikkaalla alkaa kovasti haiseen bensalta). Tilavuus noin 5 litraa.. Tai sitten kisa per öljyt ja moottori ;)

 

Valvolinea jo toisessa sukupolvessa...

 

edit: "appiukko" käyttää shell helixiä ja ei oo silläkään ongelmia ollut.

Link to comment

Tää öljy asia on kyllä aina pohdintaa herättävä. Ihan minkä tahansa käyttöautonkin kanssa.

Itse vaihdoin viimeksi viime syksynä kuplan 1835cc virikoneeseen liquid molyn ilmajäähy prätkille tarkoitettua öljyä 20w-50 muistaakseni.

Tulee ajettua todella vähän omalla autolla, mutta tärkeintä on varmaan kuitenkin että ne öljyt vaihtaa usein.

Link to comment

Kun ketjussa on ehdotettu sekä Delvaccia että prätkäöljyjä niin todettakoon että molemmista puuttuu jotkut "kitkanmuuntoaineet" jotka tekevät öljyn liukkaammaksi. Aineet puuttuvat luullakseni siksi että raskaassa kalustossa ja mopottimissa on märkiä kytkimiä ja/tai jarruja jotka ei tykkää näistä kitkanmuuntoaineista.

 

Voisi kuvitella että henkilöautoöljyt olisi jollain tavalla parempia autoille koska niihin noita aineita lisätään..? Mitään tietoa mulla ei tietenkään ole miten nämä kuplan koneessa vaikuttaa tai on vaikuttamatta.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Tomppade

Shell x100:nen tuntui pelaavan oikein hyvin 20w50 viskositeetilla, teboilin moniastetta saapi 15w40 viskositeetilla, sitä ajattelin seuraavaan kattilaan työntää kun pistää miettimään keväällä että millaista siirappia 20w on kylmäkäynnistyksessä :S

Link to comment

Ilmajäähyvolkkarin kone toimii varmaan hienosti monenlaisella öljyllä. Kyse on tosiaan kestävyydestä. Nykyautojen vähäpäästöisyys on edellyttänyt myös öljyjen kehittymistä vähäpäästöisemmiksi. Joten niistä on vähennetty päästöjä aiheuttavia lisäaineita, mm sinkkiä ja fosforia, joka on kuitenkin tarpeen vanhoissa moottoreissa, joissa on laahaavat nostimet. Nykymoottorit on kehitetty sellaisiksi, etteivät ne noita lisäaineita tarvitse. Tämä ongelma ei koske pelkästään volkkareja. Esim. perus V8-koneissa on samanlaisia nokkien ja nostajien kestävyysongelmia. Koska ongelma on tunnettu joillakin öljynvalmistajilla on öljyjä jotka on kehitetty erityisesti vanhanaikaisille mootoreille ja sisältävät noita ennenaikaista kulumista estäviä lisäaineita. Nuo erityisesti vanhanaikaisille moottoreille tarkoitetut öljyt on varmempi valinta volkkarin koneeseen kuin nykyaikainen huippuöljy.

Link to comment

Porsche -putkassa jossa olin toissa kaytettiin vain kahta oljya ilmajaahypossuihin: kendal GT1 20W50 jokapaivaiseen ajoon, ja Mobil 1 15W50 kisakalustoon (911 pohjaiset padat). Harkitsimme juuri Brad Penn oljyihin siirtymista, mutta kerkesin itse lahtea firmasta ennenkuin ekoja testeja tehtiin. Brad Penn oljyista loytyy myos erikseen sisaanajoon tarkoitettua oljya.

Link to comment

ite oon vakio 1302:een laittanu ihan vaan teboil 15w-40 moniastetta. hyvin on toiminu aina.. vissiin se sae30 yksasteöljy ois se oikee aito ja alkuperäinen mutta makso paikallisessa liikkeessä mobilisteille tarkotettuna melkein 90 euroo neljä litraa. ei sillä hieno peltitörppö oli ja silleen :D päätinpä ostaa tota teboilin kuraa 8 euroo neljä litraa... pääsääntö ois kai että mahdollisimman ''huonoa'' öljyä ettei laita mitään rallyformulaa kun se on turhan huuhtovaa ja tukkii 40 vuoden paskoilla öjykanavat.

Link to comment

http://matrixsyntheticoils.com/store/eu ... 0w-20.html

 

"for extreme high performance and racing applications for automobiles as well as motorcycles"

 

Mobil 1 Racing 4T 10W-40, FLASH POINT OF 487F, POUR POINT OF -65F

Mobil 1 V-Twin 20W-50, FLASH POINT OF 518F, POUR POINT OF -60F

 

"1700 PPM ZINC and 1600PPM PHOSPHOROUS, WOW, AMAZING!"

 

V-Twin 20w-50 ei enää auttanut, kun takana oli vuosia kestänyttä arpaöljyillä ajoa. Magneettinen soppa ja kone vaihtoon.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...