Guest KariT Posted February 3, 2011 Posted February 3, 2011 Minkälaista moottoriöljyä pitää hommata pallokeulaan, millä ajetaan vain kesäisin? Jotain tietoa löytyi haulla, mutta ei siitä oikein mitään selvinnyt... Quote
mikko k Posted February 3, 2011 Posted February 3, 2011 Valvoline VR1 20W-50. Erittäin hyvä mineraaliöljy. Quote
metake Posted February 3, 2011 Posted February 3, 2011 GULF SL ZINC PLUS 20W50 Erityisesti tarkoitettu perinteisille moottoreille joissa on vanhanaikainen venttiilikoneisto. Quote
x-pj Posted February 3, 2011 Posted February 3, 2011 Itse käytän myös tuota Gulfin "sinkki-öljyä". Tuossa mainitussa valvolinen öljyssä (VR1 Racing 20W-50) on myös vanhoihin moottoreihin soveltuva koostumus. Quote
DWL_Puavo Posted February 4, 2011 Posted February 4, 2011 Tyyriitä öljyjä suositellaan näköjään tässä ketjussa, mutta ei tuo nyt kerran kesässä neljän litran pönikkä (tai jos on lisäöljypohja, niin 5-6 ltr / kesä) varmasti kenenkään autoilubudjettia ylitä. Joten suosittelen mieki vähän arvokkaampaa eli Kendall GT1 20W-50. Quote
ozone Posted February 4, 2011 Posted February 4, 2011 Tätä öljyasiaa tulee aina välillä mietittyä hartaasti. Kotimaisilla ja ulkomaisilla foorumeillakin mielipiteitä tuntuu olevan melkein yhtä monta kuin ketjussa kirjoittajia, joku ylistää synteettistä, joku mineraalia, joku sanoo että 20W50 räjäyttää suodattimia ja toinen sanoo että vain sillä saa kunnollisen öljynpaineen. Itse olen Kuplan virikoneessa käyttänyt 20W50:stä useamman vuoden, joskus alkuun Shellin X100:sta, joskus Motonetin Motoxia ja viime vuosina Valvolinen Racingia. Mitään eroa en ole huomannut näiden öljyjen välillä. Nokkia olen saanut pilattua kaksi Engleä tähän mennessä, lieneekö syynä sinkin vähyys? Nyt koneessa on Valvolinet jonkun sinkkilisäaineen kera jonka ostin US Partsilta, mutta en ole viitsinyt avata konetta viime kesän vähien ajojen jälkeen. Joskus on suodattimet antautuneet kesäajossa tiivisteestään tuota paksua 20W50:stä käytettäessä, erityisesti Fram PH8, joilla kahdella filtterillä pääsin ajamaan ehkä yhteensä 50km. Toinen ongelma on öljyn pysyminen koneen sisäpuolella; öljy tulee varsinkin lämmetessään aina jostain rakosesta ulos, vaikka huohotussysteemikin on olemassa. Olen ajatellut, että alhaisemman viskositeetin öljyt tulisi vieläkin helpommin ulos lämmetessään, joten olen pysytellyt tuossa liejussa. Tässä autossa ei hermojen säästämiseksi ole muuta kuin vakio idioottivalo öljynpaineiden tarkkailuun. Pakun lähes vakiossa 1600:ssa koneessa olen käyttänyt myös 10W40 -öljyjä, mutta painemittari tipahti liian usein reilusti alle 1 barin lämpimillä öljyillä ja tyhjäkäynnillä, joten vaihdoin paksumpaan 20W50:een. Saattoi olla vain mittarin epätarkkuutta, mutta hyvin toimii molemmilla, ei tiputtele öljyä ja suodattimet ei antaudu kun niitä ei edes ole. Paksummat öljyt saattavat aiheuttaa hieman öljynlämpöjen nousemista. Sen verran olen vuosien varrella viisastunut, että öljyn laadulla ei ehkä ole näin vanhassa moottorissa niin väliä. Saa olla synteettistä, mineraalia, whatever. Sinkkilisäainetta olisi hyvä olla ainakin virikoneissa, ja muutenkin mitä viritetympi kone, sitä tarkempana saa olla öljyjen kanssa. Tärkeintä on, että valittu öljy pysyy koneen sisäpuolella ja että sitä on tarpeeksi; nokka-akselin nokat saavat voitelunsa kampikammion sisällä roiskuvasta öljystä, joten öljynpinnan tulee olla ajossakin riittävän korkealla. Itse tsekkaan nykyään öljyt usein ja pidän öljynpinnan mittatikun yläviivalla. Quote
JM Posted February 4, 2011 Posted February 4, 2011 Delvac on pelannu mun kaikissa vehkeissä hyvin. Quote
mite^ Posted February 4, 2011 Posted February 4, 2011 Tyyriitä öljyjä suositellaan näköjään tässä ketjussa, mutta ei tuo nyt kerran kesässä neljän litran pönikkä (tai jos on lisäöljypohja, niin 5-6 ltr / kesä) varmasti kenenkään autoilubudjettia ylitä. Joten suosittelen mieki vähän arvokkaampaa eli Kendall GT1 20W-50. 4-5 kisaa per öljyt ja suodatin riippuen lähtöjen määrästä, ja seossuhteesta (jos kovin rikkaalla alkaa kovasti haiseen bensalta). Tilavuus noin 5 litraa.. Tai sitten kisa per öljyt ja moottori ;) Valvolinea jo toisessa sukupolvessa... edit: "appiukko" käyttää shell helixiä ja ei oo silläkään ongelmia ollut. Quote
mikko k Posted February 4, 2011 Posted February 4, 2011 Voihan sitä ostaa vaikka halppishallista kypällä King Oilia, ellei piittaa siitä että pitää kone rempata tonnilla, parilla hetken päästä... Quote
Guest Posted February 5, 2011 Posted February 5, 2011 Tää öljy asia on kyllä aina pohdintaa herättävä. Ihan minkä tahansa käyttöautonkin kanssa. Itse vaihdoin viimeksi viime syksynä kuplan 1835cc virikoneeseen liquid molyn ilmajäähy prätkille tarkoitettua öljyä 20w-50 muistaakseni. Tulee ajettua todella vähän omalla autolla, mutta tärkeintä on varmaan kuitenkin että ne öljyt vaihtaa usein. Quote
multanen Posted February 5, 2011 Posted February 5, 2011 Kun ketjussa on ehdotettu sekä Delvaccia että prätkäöljyjä niin todettakoon että molemmista puuttuu jotkut "kitkanmuuntoaineet" jotka tekevät öljyn liukkaammaksi. Aineet puuttuvat luullakseni siksi että raskaassa kalustossa ja mopottimissa on märkiä kytkimiä ja/tai jarruja jotka ei tykkää näistä kitkanmuuntoaineista. Voisi kuvitella että henkilöautoöljyt olisi jollain tavalla parempia autoille koska niihin noita aineita lisätään..? Mitään tietoa mulla ei tietenkään ole miten nämä kuplan koneessa vaikuttaa tai on vaikuttamatta. Quote
Guest Tomppade Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 Shell x100:nen tuntui pelaavan oikein hyvin 20w50 viskositeetilla, teboilin moniastetta saapi 15w40 viskositeetilla, sitä ajattelin seuraavaan kattilaan työntää kun pistää miettimään keväällä että millaista siirappia 20w on kylmäkäynnistyksessä :S Quote
Guest Aircooled.fi Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 Jos haluaa käyttää edullista moottoriöljyä mutta silti varmistaa, että sinkkipitoisuus on korkea, niin voi ostaa haluamansa öljyn ja lisätä sinkkiä erikseen, esim. tällaisella: http://aircooled.fi/shop/index.php?productID=1908 Luonnollisesti lisäainetta voi käyttää myös jo valmiiksi sinkkipitoisten öljyjen kanssa. Quote
x-pj Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 Ilmajäähyvolkkarin kone toimii varmaan hienosti monenlaisella öljyllä. Kyse on tosiaan kestävyydestä. Nykyautojen vähäpäästöisyys on edellyttänyt myös öljyjen kehittymistä vähäpäästöisemmiksi. Joten niistä on vähennetty päästöjä aiheuttavia lisäaineita, mm sinkkiä ja fosforia, joka on kuitenkin tarpeen vanhoissa moottoreissa, joissa on laahaavat nostimet. Nykymoottorit on kehitetty sellaisiksi, etteivät ne noita lisäaineita tarvitse. Tämä ongelma ei koske pelkästään volkkareja. Esim. perus V8-koneissa on samanlaisia nokkien ja nostajien kestävyysongelmia. Koska ongelma on tunnettu joillakin öljynvalmistajilla on öljyjä jotka on kehitetty erityisesti vanhanaikaisille mootoreille ja sisältävät noita ennenaikaista kulumista estäviä lisäaineita. Nuo erityisesti vanhanaikaisille moottoreille tarkoitetut öljyt on varmempi valinta volkkarin koneeseen kuin nykyaikainen huippuöljy. Quote
Guest Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 Porsche -putkassa jossa olin toissa kaytettiin vain kahta oljya ilmajaahypossuihin: kendal GT1 20W50 jokapaivaiseen ajoon, ja Mobil 1 15W50 kisakalustoon (911 pohjaiset padat). Harkitsimme juuri Brad Penn oljyihin siirtymista, mutta kerkesin itse lahtea firmasta ennenkuin ekoja testeja tehtiin. Brad Penn oljyista loytyy myos erikseen sisaanajoon tarkoitettua oljya. Quote
JM Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 Delvac sisältää sinkkiä, eli on niinsanotusti vanhanaikaista. Brad Pen=Kendall ? Quote
DWL_Puavo Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 Jostain muistan hämärästi lukeneeni että se vihree Kendall GT-1 racing GREEN olis nykyään just Brad Penn:iä. Siinä kyllä ilikiän värinen öljy, mutta hyvin sillä rataa kierrettiin. Quote
Guest Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 joo joku kytky pennilla ja kendallilla on mutta en ole saanut varmistusta miten se menee. Quote
Tutkija Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 Näyttääpi tuos 208l tynnyrin kupees olevan molemmat tekstit Kendall sekä Brad Penn Quote
Kemin Karavaanari Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 20W50 ollut käytössä. Aiemmin Shelliä, mutta koska ei näytä tältä alueelta enää saavan on ainoa kohtuuhintainen ollut Gulf. Quote
Gerbiili Posted February 23, 2011 Posted February 23, 2011 http://www.international-auto.com/images/originals/12404000w11.jpg Tällä on menty hyvi o pelannu. Halpaakin on ja rallimiehet monet suosivat tällä alueella ainakin. Vakiokoneen siitä täyttelee kahdesti 5l astia kun on. Quote
mikkocap Posted February 26, 2011 Posted February 26, 2011 ite oon vakio 1302:een laittanu ihan vaan teboil 15w-40 moniastetta. hyvin on toiminu aina.. vissiin se sae30 yksasteöljy ois se oikee aito ja alkuperäinen mutta makso paikallisessa liikkeessä mobilisteille tarkotettuna melkein 90 euroo neljä litraa. ei sillä hieno peltitörppö oli ja silleen :D päätinpä ostaa tota teboilin kuraa 8 euroo neljä litraa... pääsääntö ois kai että mahdollisimman ''huonoa'' öljyä ettei laita mitään rallyformulaa kun se on turhan huuhtovaa ja tukkii 40 vuoden paskoilla öjykanavat. Quote
Guest Posted March 1, 2011 Posted March 1, 2011 http://matrixsyntheticoils.com/store/eu ... 0w-20.html "for extreme high performance and racing applications for automobiles as well as motorcycles" Mobil 1 Racing 4T 10W-40, FLASH POINT OF 487F, POUR POINT OF -65F Mobil 1 V-Twin 20W-50, FLASH POINT OF 518F, POUR POINT OF -60F "1700 PPM ZINC and 1600PPM PHOSPHOROUS, WOW, AMAZING!" V-Twin 20w-50 ei enää auttanut, kun takana oli vuosia kestänyttä arpaöljyillä ajoa. Magneettinen soppa ja kone vaihtoon. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.