Jyrki Toivanen Posted June 10, 2011 Posted June 10, 2011 Tästä se lähtee, saas nähdä miten äijän käy. Kuvassa olevat osat pitäisi yhdistää toimivaksi kokonaisuudeksi. Siis tuo -61 Kleinbus, varhaispalliksen akseli levyjarruin sekä kuvassa näkymätön vaihdeloota ja vetoakselit ilman alennusvaidetta ja säädettävät takalatat. Tässä on mulle monta uutta asiaa, joten kaikenlainen neuvominen ja päänaukominen on tervetullutta. Älkää kysykö mitä järkeä tässä on. Tiedän jo. Tänään näppäsin jo sireenin katolta, jotta mahdun tallissa nostamaan. Huomenna käyn ihmettelemään etuakselia irti. Näköjään vaihdetanko, kässärinvaijerit ja kytkytinvaijeri menevät siitä akseliputkien välistä, joten ne pitää irroittaa. Illemmalla itken tässä sitten apuja, mahdollisesti. Quote
puuhapete Posted June 10, 2011 Posted June 10, 2011 Vau! Tontiin vaan ja onnee ;) Itsensä Jyrkin sanoin: eivätpähän luule museopeliks =) Ja oman maun mukaanhan nää duunaillaan, saathan takaski setit vaihdettua jos jää harmittamaan. Quote
Guest Barn Posted June 10, 2011 Posted June 10, 2011 Katoppas pussihousukäivärä sinäkin rupeat miehistymään ja sitten kun sinä olet valmis niin hiivitään yön pimeydessä olvi kylään ja pannaan yksi korkea sininen lato tonttiin.. tietenkään ei kysytä pihlikseltä lupaa..:) Quote
pihlis Posted June 10, 2011 Posted June 10, 2011 Tekin Brutukseni... Kajaanilaiset meinas tontittaa rohmun jo toukokuussa, nyt painaa päälle jo sudeetti-savolainenkin. Tästähän on tulossa pelätty kahden rintaman taisto, pureudun siilipuolustukseen pussihousuineni. Tontitus on syvältä. Quote
Guest aki lehtonen Posted June 11, 2011 Posted June 11, 2011 kyllähän tämä savon viimeinen pussihousukin, kotikylän tuotteita nautittuaan tosin, havitteli omistusoikeutta erääseen maltillisesti muunneltuun suflettiin. ei ollut puheessaan paatosta tuolloin korkeankomiastikaatumisesta... Quote
Jyrki Toivanen Posted June 11, 2011 Author Posted June 11, 2011 No tonttiin ja tonttiin. Se ei tässä ole pääasia vaan tuo jarrupuoli. Ja muistavathan herrat Pihlis ja Barni, kuinka olimme joskus 90-luvun puolivälissä kolmeen pelleen Barnin silloisen asunnon autotallissa vaihtamassa POIS kuplastani säädettävää etuakselia. Niin että en minä tässä itsekään ihan selvillä vesillä seilaa. Äsken napsin vaihdetangon etupään ja vaijereita irti. Vielä pitäisi saada tuo ohjaustangon pallonivel auki. Yllämainitussa tapahtumassa homman hoitivat nuo kaksi avuliasta herraa, joten se jäi multa oppimatta. Taidanpa lähteä käymään Motonetissa, josko siellä olisi joku miestä väkevämpi. Kyseessä siis allaolevan kuvan nuolen kohdan aukaiseminen. Vinkit tervetulleita, kiitos. Quote
Luki Posted June 11, 2011 Posted June 11, 2011 Pallonivelen irrotustyökalu on poekoo tuossa ahväärissä... Quote
PZQ Posted June 11, 2011 Posted June 11, 2011 Lyö moskalla nuolen osoittamaan suuntaan ja samalla pänität jollain raudalla, ohjaustankoa ylöspäin. Quote
pihlis Posted June 11, 2011 Posted June 11, 2011 Turkasen Aki pärkkele! Hyss, hyss... Elä veikkonen ala elämöimään jonniinjoutavia ;) Quote
Guest Barn Posted June 11, 2011 Posted June 11, 2011 nyt taisi jäädä kaimaani housut kintuissa kiinni:) Turkasen Aki pärkkele! Hyss, hyss... Elä veikkonen ala elämöimään jonniinjoutavia ;) Quote
pihlis Posted June 11, 2011 Posted June 11, 2011 No jos nyt vähäisen herkkänä hetkenä pukkas naurettavanpikkiriikkisen häivähdyksen virtuaalivillitystä päälle... Eipäs nyt tästä aleta revittelemään enää tämän enempää. Toivotan Jyrkille tsemppiä valitsemallaan polulla. Quote
Guest aki lehtonen Posted June 11, 2011 Posted June 11, 2011 pihlis kirjoitti: nokka tonttiinn ja rogeri konttiinn... Quote
Jyrki Toivanen Posted June 11, 2011 Author Posted June 11, 2011 Hehee, arvelinkin että tämä synnyttää hupaisaa ja viihdyttävää polemiikkia! Mutta kiitos neuvoista, huomenna pitäisi akseli tippua ja toinen nousta, saapas nähdä. Quote
Guest Barn Posted June 11, 2011 Posted June 11, 2011 Onneksi en ole vielä viittäkymmentä :) Hehee, arvelinkin että tämä synnyttää hupaisaa ja viihdyttävää polemiikkia! Mutta kiitos neuvoista, huomenna pitäisi akseli tippua ja toinen nousta, saapas nähdä. Quote
Jyrki Toivanen Posted June 12, 2011 Author Posted June 12, 2011 Nonnii, nippelit ja näpöttimet irti ja akselin laskuun. Kolmella tunkilla meni kivasti ja pehmeesti. Akselin kiinnityskohdasta runkopalkista ei löytynyt ruostereikää vaan punaista maalia :) Quote
Jyrki Toivanen Posted June 12, 2011 Author Posted June 12, 2011 Yyllättävän helposti sain omin nokkineni kolmella tunkilla hivuteltua toisen akselin paikalleen. Vannettahan piti mallailla. Tulis vielä kummit niin vois laskea pukeilta. Quote
Jyrki Toivanen Posted June 20, 2011 Author Posted June 20, 2011 Kumit tulivat Rengas-onlinestä muutamassa päivässä kotiovelle. Kuvassa säätöakseli on ylimmässä mahdollisisessa asennossa ja tuntuu olevan noille renkaille (165/65) liikaakin tilaa. Pitää varmaan laskea hiukka alemmas, kunhan näkee minne takapää asettuu. Tuossa on muuten havainnollinen härveli renkaiden koista: http://www.rimsntires.com/specs.jsp . Mulle ainakin oli uusi tuttavuus. Jossain välissä pitää sitten vaihtaa etuakselin pallonivelien kumit, jotka ovat tässä "bolt on" -akselissa ns. pashana. Toivottavasti ne pallonivelet on kunnossa... Tuo kuvassa näkyvä keskiön rasvakuppi ei muuten mahdu vanteiden keskikupin alle. Kävi mielessä rasvakupin madallus, mutta akselin lukkomutterihässäkkä ei taida sitten enää mahtua kuppiin. No pitää tuota vielä pohtia, vai onko kellään hyviä ideoita? Huomenissa jos ehdin, pitää tiputella konetta pois ja lähteä irroittelemaan vaihdelootaa. Vastahan tuon motin viime kesänä ehkä 300 kilsaa sitten nostin paikalleen... Quote
jori Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 Mullakin oli ongelmaa ton rasvakupin kanssa, mut 944 napojen kanssa. Tein sellasen väliaikaisenpysyvänratkaisun, sain pölytiiviiksi sisäreunasta ku laitoin isot ja paksut O-renkaat sinne navan ympärille. Sitte liimasin vanteen keskiökuppiin sellaisen holkin mihin köytin nopeusmittarin vaijerin rautalangalla. Vähän hätäinen ratkaisu mut toimiva, ku ei ollu jakoakaan saada sitä rasvakuppia paikoilleen. Quote
Jyrki Toivanen Posted June 24, 2011 Author Posted June 24, 2011 Niin 944-navat tässäkin on. Freetechnicsillä näyttäisi olevan korkeampaa kupposta tarjolla, josko niistä jokin sopisi, en tiedä vielä. Mutta pienen lapsen ilo osata: Ehdin viimeinkin vaihdelootan pudotukseen ja sieltähän se irtosi. Nyt on hieman sormi suussa jousilatan kanssa. Onko hyviä kikkakolmosia siihen, miten sen saa irti särkemättä paikkoja? EDIT: Vaivauduin käyttämään hakua, ja tuossahan on selkeät ohjeet: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/10173-takalattojen-irroitus/#p209884 Quote
Jyrki Toivanen Posted June 25, 2011 Author Posted June 25, 2011 Seuraava sormi meni suuhun, kun otin latan pois ja huomasin, että säädettävän latan sisäpuolelle tuleva osa on halkaisijaltaan suurempi kuin alkuperäinen. Alkuperäinen kumilaakeri ei siis mahdu. Mikäs kumi tuonne sopii vai sopiiko mikään? Onko hyviä ehdotuksia? Quote
Dennis Posted June 25, 2011 Posted June 25, 2011 Ainakin kuplaan löytyy monenlaisella sisähalkaisialla, minullakin tais olla vastaava ongelma kun vaihdoin säädettävät kuplaan mutta Keiteleen Koneelta löytyi erikokoisia Dennis Quote
Jyrki Toivanen Posted June 26, 2011 Author Posted June 26, 2011 Juu, kuplaan näköjään löytyy, mutta ei pakuun? Quote
jori Posted June 26, 2011 Posted June 26, 2011 Niin onko nuo säädettävät latat ihan tehdas valmistetut vai tee-se-itse sarjasta duunailtu? En oon ite koskaan nähny että sisäpuoli olis suurempi juniksessa, tosin ei kovin montaa eri vuosimallia ole tullut purettuakaan.... Quote
Jyrki Toivanen Posted June 26, 2011 Author Posted June 26, 2011 Nämä on joku kyläseppä reenjalasten ja keihäänkärkien lomassa takonut juu. Mutta ovat nämä kuulemma olleet asennettuna joskus. Jos ei tässä selviä, pittää pirrauttaa myyjälle ja kysyä mitä siellä on ollut. Quote
Jyrki Toivanen Posted June 27, 2011 Author Posted June 27, 2011 Milläs rasvalla noita latan donitseja olisi syytä rasvailla asennuksen yhteydessä? Korjausopas vuodelta -61 kehoittaa käyttämään grafiittijauhetta. Eiköhän joku nykyaikaisempi teflon- tai silikonivoiteluaine aja asiansa? Vai häh? Quote
metake Posted June 27, 2011 Posted June 27, 2011 Itse olen käyttänyt kuparitahnaa, samaa mitä laitetaan uretaanipusliin ja hyvin on toiminut. Quote
vwagen Posted June 27, 2011 Posted June 27, 2011 Ei mitään rasvaa vaan grafiittijauhetta tai talkkia. Quote
Dennis Posted June 28, 2011 Posted June 28, 2011 Itse laitoin teollisuuskäyttöön tarkoitettu valkovaseliini spraypullossa. Sitä suosittelivat kun kyselin Kirkkonummen teollisuuspalvelussa, tiedä sitten mutta toimii ja minulla on uretaanipuslat Dennis Quote
Jyrki Toivanen Posted June 28, 2011 Author Posted June 28, 2011 Toinen se tykkää äitistä ja toinen tyttärestä. Mutta kiitoksia, tässähän tuntuu olevan vaihtoehtoja, katellaanhan mitä tuosta kaupasta löytyy. Quote
Guest Barn Posted June 28, 2011 Posted June 28, 2011 Minä jurskauttelen ilman rasvoja...kuivana vaan kyllä se sinne uppoaa...eipähän jää luisteleen sinne sisään rasvojen kanssa. Quote
Jyrki Toivanen Posted July 6, 2011 Author Posted July 6, 2011 Nyt saattaa tulla vaihteeksi tyhmempi kysymys, mutta hahmotanko tämän nyt oikein vai mitenpäin? Asensin säädettävän jousilatan mielestäni samaan kulmaan kuin alkuperäisen. Mutta kuten kuvasta näkyy, jää jousto kovin ulos ja renkaat eivät olisi pystysuorassa, vaan alareunat sisempänä kuin ylä. Kuvassa siis sininen pukki ei ole autossa enää kiinni vaan auto on vihreän tunkin varassa ilmassa. Tunkki nostaa pyörän navasta. Ilmeisesti pitää siis raplata latta irti ja siirtää booreja siten, että latta kääntyy myötäpäivään? Eihän tuo joustaminen voi muuten kanittaa mistään? Edit: Tarkennuksena siis, että moottorihan ei ole paikallaan, joten sen paino laskee vielä jousitusta. Jousilatan säätö on nyt lähes pohjassa eli siis matalimmassa asennossaan. Olin asentanut säätölatan kulman samaksi kuin alkup. latta ennen irroitusta oli, siten että säädettävä latan tynkä (jossa on boorit) on samassa kulmassa. Mitenkähän tuo sitten kannattaisi laittaa? Ilmeisesti niin, että käännän lattaa booreista myötäpäivään, jolloin jää tuosta latan säätöruuvista mahiksia säätää suuntaan ja toiseen? Vai häh? Quote
Jyrki Toivanen Posted July 16, 2011 Author Posted July 16, 2011 Nyt on molemmat puolet takaa suurinpiirtein kondiksessa, pitää tuo korkeus tietysti tarkistaa kunhan kone on paikoillaan. Huomenna vielä etupään kimppuun, jarrujen putsaus, pallonivelien suojakumien vaihto ja muuta hauskaa. Sitten konetta paikoilleen. Siitäpä tulikin mieleeni, että tarkoituksenani on siis muutoskatsastaa paku 1600-koneelle noilla levyjarruilla. Pitääkö paikkaansa että, muutoskatsastukseen pitää/kannattaa/jotainmuutamitä viedä moottori noin niinku vakion näköisenä? Eli siis napsin nuo tuplakaasarit irti ja niipoispäin ja paan orkkiksen takas. Ja sitten katsastuksen jälkeen päinvästoin? Ei kyllä viittis millään... Quote
Pepe Posted July 16, 2011 Posted July 16, 2011 Jos haluat pykälien mukaan mennä, käyt hakemassa dynolapun (Kuopiossa on nykyään penkki) ja katsastat auton omavalmistemoottorilla (= tuplakaasarit) Quote
Jyrki Toivanen Posted July 16, 2011 Author Posted July 16, 2011 Ai on vai? Missäs se on? Mielenkiintoista. Edit: taitaa olla siis tämä: http://www.findiesel.fi/fi/Tehonmittaus.html Pannaas toinen editti. Vertailumoottori on kai se 1500-kuutioinen nyt kun on paremmat jarrut (tai kohta), vaikka kuinka on levyt. Eihän se pallikseksi tuosta muutu levyjarruilla? No, 1500-motti on 44 heppanen ja sitä saa virittää jotain minimaalisia prossia (olikos 20 prossaa) kun pykälien mukaan mennään. Kakskyt prossaa tuohon 44:ään ei ole paljo mittään. Jos dyno näyttää enempi tehoja kuin tuo laskutoimitus, homma menee perseelleen? Mutta toi noinnii, eikö se ole pykälien mukaan sitten mene, jos laittaa katsastuksen jälkeen ne tuplakaasarit? Mitä haulla löytyneitä tekstejä luin, vai ymmärsinkö väärin? Quote
Västi Posted July 16, 2011 Posted July 16, 2011 Katot mitä ekalla vedolla tulee, jos on yli 52,8 pollee, niin käännät syttyä ja uusi yritys. Lopuksi sitten sytty takas kohdilleen. Tuo Dieselin penkki mitta siis pyörätehoa, joten koneessahan enempi. Omien ja kavereiden kokemuksien mukaan teholappua ei ainkaan tähän mennessä ole yksikään katsari ruvennut vaatimaan muutettavaksi konetehoksi. Aina on merkitty dynolapun pyörätehot otteeseen. Viimeksi näin "valtion" konttorilla pari viikkoa sitten. Quote
Pepe Posted July 16, 2011 Posted July 16, 2011 Niin joko luotat siihen että sattuu sopiva katsastusmies joka ei niistä tuplakaasareista välitä ja jos sattuu ei-sopiva niin sitten jumppailet niitä kaasareita. Tai sitten haet sen dynolapun n. 80 eurolla ja muutoskatsastuksessa johon ilmeisesti olet menossa joka tapauksessa leimaat sen moottorin myös. Eikös tää nyt oo helppo valinta, sijoitanko 80e vai pelaanko tuurilla :) Quote
Jyrki Toivanen Posted July 16, 2011 Author Posted July 16, 2011 Hehee, kylähän tämä vähitellen rupeaa näyttämään helpolta. Kiitoksia, otanpa kohtpuoliin yhteyttä tuonne dynopaikkaan. :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.