Jump to content

Viidenkympin villitys?


Recommended Posts

Posted

TĂ€stĂ€ se lĂ€htee, saas nĂ€hdĂ€ miten Ă€ijĂ€n kĂ€y. Kuvassa olevat osat pitĂ€isi yhdistÀÀ toimivaksi kokonaisuudeksi. Siis tuo -61 Kleinbus, varhaispalliksen akseli levyjarruin sekĂ€ kuvassa nĂ€kymĂ€tön vaihdeloota ja vetoakselit ilman alennusvaidetta ja sÀÀdettĂ€vĂ€t takalatat. TĂ€ssĂ€ on mulle monta uutta asiaa, joten kaikenlainen neuvominen ja pÀÀnaukominen on tervetullutta. ÄlkÀÀ kysykö mitĂ€ jĂ€rkeĂ€ tĂ€ssĂ€ on. TiedĂ€n jo.

 

TÀnÀÀn nÀppÀsin jo sireenin katolta, jotta mahdun tallissa nostamaan. Huomenna kÀyn ihmettelemÀÀn etuakselia irti. NÀköjÀÀn vaihdetanko, kÀssÀrinvaijerit ja kytkytinvaijeri menevÀt siitÀ akseliputkien vÀlistÀ, joten ne pitÀÀ irroittaa. Illemmalla itken tÀssÀ sitten apuja, mahdollisesti.

post-784-13888363435949_thumb.jpg

  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Vau! Tontiin vaan ja onnee ;)

 

ItsensÀ Jyrkin sanoin: eivÀtpÀhÀn luule museopeliks =)

 

Ja oman maun mukaanhan nÀÀ duunaillaan, saathan takaski setit vaihdettua jos jÀÀ harmittamaan.

Posted

Katoppas pussihousukÀivÀrÀ sinÀkin rupeat miehistymÀÀn ja sitten kun sinÀ olet valmis niin hiivitÀÀn yön pimeydessÀ olvi kylÀÀn ja pannaan yksi korkea sininen lato tonttiin.. tietenkÀÀn ei kysytÀ pihlikseltÀ lupaa..:)

Posted

Tekin Brutukseni...

 

Kajaanilaiset meinas tontittaa rohmun jo toukokuussa, nyt painaa pÀÀlle jo sudeetti-savolainenkin.

 

TÀstÀhÀn on tulossa pelÀtty kahden rintaman taisto, pureudun siilipuolustukseen pussihousuineni.

 

Tontitus on syvÀltÀ.

Guest aki lehtonen
Posted

kyllÀhÀn tÀmÀ savon viimeinen pussihousukin, kotikylÀn tuotteita nautittuaan tosin, havitteli omistusoikeutta erÀÀseen maltillisesti muunneltuun suflettiin.

ei ollut puheessaan paatosta tuolloin korkeankomiastikaatumisesta...

Posted

No tonttiin ja tonttiin. Se ei tÀssÀ ole pÀÀasia vaan tuo jarrupuoli. Ja muistavathan herrat Pihlis ja Barni, kuinka olimme joskus 90-luvun puolivÀlissÀ kolmeen pelleen Barnin silloisen asunnon autotallissa vaihtamassa POIS kuplastani sÀÀdettÀvÀÀ etuakselia. Niin ettÀ en minÀ tÀssÀ itsekÀÀn ihan selvillÀ vesillÀ seilaa.

 

Äsken napsin vaihdetangon etupÀÀn ja vaijereita irti. VielĂ€ pitĂ€isi saada tuo ohjaustangon pallonivel auki. YllĂ€mainitussa tapahtumassa homman hoitivat nuo kaksi avuliasta herraa, joten se jĂ€i multa oppimatta. Taidanpa lĂ€hteĂ€ kĂ€ymÀÀn Motonetissa, josko siellĂ€ olisi joku miestĂ€ vĂ€kevĂ€mpi. KyseessĂ€ siis allaolevan kuvan nuolen kohdan aukaiseminen. Vinkit tervetulleita, kiitos.

post-784-13888363436497_thumb.jpg

Posted

nyt taisi jÀÀdÀ kaimaani housut kintuissa kiinni:)

 

 

 

Turkasen Aki pÀrkkele! Hyss, hyss... ElÀ veikkonen ala elÀmöimÀÀn jonniinjoutavia ;)
Posted

No jos nyt vÀhÀisen herkkÀnÀ hetkenÀ pukkas naurettavanpikkiriikkisen hÀivÀhdyksen virtuaalivillitystÀ pÀÀlle...

 

EipÀs nyt tÀstÀ aleta revittelemÀÀn enÀÀ tÀmÀn enempÀÀ.

 

Toivotan Jyrkille tsemppiÀ valitsemallaan polulla.

Guest aki lehtonen
Posted

pihlis kirjoitti:

 

nokka tonttiinn ja rogeri konttiinn...

Posted

Hehee, arvelinkin ettÀ tÀmÀ synnyttÀÀ hupaisaa ja viihdyttÀvÀÀ polemiikkia! Mutta kiitos neuvoista, huomenna pitÀisi akseli tippua ja toinen nousta, saapas nÀhdÀ.

Posted

Onneksi en ole vielÀ viittÀkymmentÀ :)

 

Hehee, arvelinkin ettÀ tÀmÀ synnyttÀÀ hupaisaa ja viihdyttÀvÀÀ polemiikkia! Mutta kiitos neuvoista, huomenna pitÀisi akseli tippua ja toinen nousta, saapas nÀhdÀ.
Posted

Nonnii, nippelit ja nÀpöttimet irti ja akselin laskuun. Kolmella tunkilla meni kivasti ja pehmeesti. Akselin kiinnityskohdasta runkopalkista ei löytynyt ruostereikÀÀ vaan punaista maalia :)

post-784-13888363439282_thumb.jpg

post-784-13888363439506_thumb.jpg

post-784-13888363439759_thumb.jpg

  • 2 weeks later...
Posted

Kumit tulivat Rengas-onlinestÀ muutamassa pÀivÀssÀ kotiovelle. Kuvassa sÀÀtöakseli on ylimmÀssÀ mahdollisisessa asennossa ja tuntuu olevan noille renkaille (165/65) liikaakin tilaa. PitÀÀ varmaan laskea hiukka alemmas, kunhan nÀkee minne takapÀÀ asettuu. Tuossa on muuten havainnollinen hÀrveli renkaiden koista: http://www.rimsntires.com/specs.jsp . Mulle ainakin oli uusi tuttavuus.

 

Jossain vÀlissÀ pitÀÀ sitten vaihtaa etuakselin pallonivelien kumit, jotka ovat tÀssÀ "bolt on" -akselissa ns. pashana. Toivottavasti ne pallonivelet on kunnossa...

 

Tuo kuvassa nÀkyvÀ keskiön rasvakuppi ei muuten mahdu vanteiden keskikupin alle. KÀvi mielessÀ rasvakupin madallus, mutta akselin lukkomutterihÀssÀkkÀ ei taida sitten enÀÀ mahtua kuppiin. No pitÀÀ tuota vielÀ pohtia, vai onko kellÀÀn hyviÀ ideoita?

 

Huomenissa jos ehdin, pitÀÀ tiputella konetta pois ja lÀhteÀ irroittelemaan vaihdelootaa. Vastahan tuon motin viime kesÀnÀ ehkÀ 300 kilsaa sitten nostin paikalleen...

post-784-13888363457559_thumb.jpg

Posted

Mullakin oli ongelmaa ton rasvakupin kanssa, mut 944 napojen kanssa. Tein sellasen vÀliaikaisenpysyvÀnratkaisun, sain pölytiiviiksi sisÀreunasta ku laitoin isot ja paksut O-renkaat sinne navan ympÀrille. Sitte liimasin vanteen keskiökuppiin sellaisen holkin mihin köytin nopeusmittarin vaijerin rautalangalla. VÀhÀn hÀtÀinen ratkaisu mut toimiva, ku ei ollu jakoakaan saada sitÀ rasvakuppia paikoilleen.

Posted

Niin 944-navat tÀssÀkin on. FreetechnicsillÀ nÀyttÀisi olevan korkeampaa kupposta tarjolla, josko niistÀ jokin sopisi, en tiedÀ vielÀ.

 

Mutta pienen lapsen ilo osata: Ehdin viimeinkin vaihdelootan pudotukseen ja sieltÀhÀn se irtosi.

 

Nyt on hieman sormi suussa jousilatan kanssa. Onko hyviÀ kikkakolmosia siihen, miten sen saa irti sÀrkemÀttÀ paikkoja?

 

EDIT: Vaivauduin kÀyttÀmÀÀn hakua, ja tuossahan on selkeÀt ohjeet: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/10173-takalattojen-irroitus/#p209884post-784-13888363490053_thumb.jpg

 

post-784-13888363490299_thumb.jpg

Posted

Seuraava sormi meni suuhun, kun otin latan pois ja huomasin, ettÀ sÀÀdettÀvÀn latan sisÀpuolelle tuleva osa on halkaisijaltaan suurempi kuin alkuperÀinen. AlkuperÀinen kumilaakeri ei siis mahdu.

 

MikÀs kumi tuonne sopii vai sopiiko mikÀÀn? Onko hyviÀ ehdotuksia?

post-784-13888363490887_thumb.jpg

Posted

Ainakin kuplaan löytyy monenlaisella sisÀhalkaisialla, minullakin tais olla vastaava ongelma kun vaihdoin sÀÀdettÀvÀt kuplaan mutta Keiteleen Koneelta löytyi erikokoisia

 

Dennis

Posted

Niin onko nuo sÀÀdettÀvÀt latat ihan tehdas valmistetut vai tee-se-itse sarjasta duunailtu? En oon ite koskaan nÀhny ettÀ sisÀpuoli olis suurempi juniksessa, tosin ei kovin montaa eri vuosimallia ole tullut purettuakaan....

Posted

NÀmÀ on joku kylÀseppÀ reenjalasten ja keihÀÀnkÀrkien lomassa takonut juu. Mutta ovat nÀmÀ kuulemma olleet asennettuna joskus. Jos ei tÀssÀ selviÀ, pittÀÀ pirrauttaa myyjÀlle ja kysyÀ mitÀ siellÀ on ollut.

Posted

MillÀs rasvalla noita latan donitseja olisi syytÀ rasvailla asennuksen yhteydessÀ? Korjausopas vuodelta -61 kehoittaa kÀyttÀmÀÀn grafiittijauhetta. EiköhÀn joku nykyaikaisempi teflon- tai silikonivoiteluaine aja asiansa? Vai hÀh?

Posted

Itse olen kÀyttÀnyt kuparitahnaa, samaa mitÀ laitetaan uretaanipusliin ja hyvin on toiminut.

Posted

Itse laitoin teollisuuskÀyttöön tarkoitettu valkovaseliini spraypullossa.

 

SitÀ suosittelivat kun kyselin Kirkkonummen teollisuuspalvelussa, tiedÀ sitten mutta toimii ja minulla on uretaanipuslat

 

Dennis

Posted

MinÀ jurskauttelen ilman rasvoja...kuivana vaan kyllÀ se sinne uppoaa...eipÀhÀn jÀÀ luisteleen sinne sisÀÀn rasvojen kanssa.

  • 2 weeks later...
Posted

Nyt saattaa tulla vaihteeksi tyhmempi kysymys, mutta hahmotanko tÀmÀn nyt oikein vai mitenpÀin? Asensin sÀÀdettÀvÀn jousilatan mielestÀni samaan kulmaan kuin alkuperÀisen. Mutta kuten kuvasta nÀkyy, jÀÀ jousto kovin ulos ja renkaat eivÀt olisi pystysuorassa, vaan alareunat sisempÀnÀ kuin ylÀ. Kuvassa siis sininen pukki ei ole autossa enÀÀ kiinni vaan auto on vihreÀn tunkin varassa ilmassa. Tunkki nostaa pyörÀn navasta.

 

Ilmeisesti pitÀÀ siis raplata latta irti ja siirtÀÀ booreja siten, ettÀ latta kÀÀntyy myötÀpÀivÀÀn? EihÀn tuo joustaminen voi muuten kanittaa mistÀÀn?

 

Edit: Tarkennuksena siis, ettÀ moottorihan ei ole paikallaan, joten sen paino laskee vielÀ jousitusta. Jousilatan sÀÀtö on nyt lÀhes pohjassa eli siis matalimmassa asennossaan. Olin asentanut sÀÀtölatan kulman samaksi kuin alkup. latta ennen irroitusta oli, siten ettÀ sÀÀdettÀvÀ latan tynkÀ (jossa on boorit) on samassa kulmassa.

 

MitenkÀhÀn tuo sitten kannattaisi laittaa? Ilmeisesti niin, ettÀ kÀÀnnÀn lattaa booreista myötÀpÀivÀÀn, jolloin jÀÀ tuosta latan sÀÀtöruuvista mahiksia sÀÀtÀÀ suuntaan ja toiseen? Vai hÀh?

post-784-13888363495248_thumb.jpg

  • 2 weeks later...
Posted

Nyt on molemmat puolet takaa suurinpiirtein kondiksessa, pitÀÀ tuo korkeus tietysti tarkistaa kunhan kone on paikoillaan. Huomenna vielÀ etupÀÀn kimppuun, jarrujen putsaus, pallonivelien suojakumien vaihto ja muuta hauskaa. Sitten konetta paikoilleen.

 

SiitÀpÀ tulikin mieleeni, ettÀ tarkoituksenani on siis muutoskatsastaa paku 1600-koneelle noilla levyjarruilla. PitÀÀkö paikkaansa ettÀ, muutoskatsastukseen pitÀÀ/kannattaa/jotainmuutamitÀ viedÀ moottori noin niinku vakion nÀköisenÀ? Eli siis napsin nuo tuplakaasarit irti ja niipoispÀin ja paan orkkiksen takas. Ja sitten katsastuksen jÀlkeen pÀinvÀstoin? Ei kyllÀ viittis millÀÀn...

post-784-13888363511349_thumb.jpg

Posted

Jos haluat pykÀlien mukaan mennÀ, kÀyt hakemassa dynolapun (Kuopiossa on nykyÀÀn penkki) ja katsastat auton omavalmistemoottorilla (= tuplakaasarit)

Posted

Ai on vai? MissÀs se on? Mielenkiintoista. Edit: taitaa olla siis tÀmÀ: http://www.findiesel.fi/fi/Tehonmittaus.html

 

Pannaas toinen editti. Vertailumoottori on kai se 1500-kuutioinen nyt kun on paremmat jarrut (tai kohta), vaikka kuinka on levyt. EihÀn se pallikseksi tuosta muutu levyjarruilla? No, 1500-motti on 44 heppanen ja sitÀ saa virittÀÀ jotain minimaalisia prossia (olikos 20 prossaa) kun pykÀlien mukaan mennÀÀn. Kakskyt prossaa tuohon 44:ÀÀn ei ole paljo mittÀÀn. Jos dyno nÀyttÀÀ enempi tehoja kuin tuo laskutoimitus, homma menee perseelleen?

 

Mutta toi noinnii, eikö se ole pykÀlien mukaan sitten mene, jos laittaa katsastuksen jÀlkeen ne tuplakaasarit? MitÀ haulla löytyneitÀ tekstejÀ luin, vai ymmÀrsinkö vÀÀrin?

Posted

Katot mitÀ ekalla vedolla tulee, jos on yli 52,8 pollee, niin kÀÀnnÀt syttyÀ ja uusi yritys.

Lopuksi sitten sytty takas kohdilleen. Tuo Dieselin penkki mitta siis pyörÀtehoa, joten koneessahan enempi.

Omien ja kavereiden kokemuksien mukaan teholappua ei ainkaan tÀhÀn mennessÀ ole yksikÀÀn katsari ruvennut vaatimaan muutettavaksi konetehoksi.

Aina on merkitty dynolapun pyörÀtehot otteeseen. Viimeksi nÀin "valtion" konttorilla pari viikkoa sitten.

Posted

Niin joko luotat siihen ettÀ sattuu sopiva katsastusmies joka ei niistÀ tuplakaasareista vÀlitÀ ja jos sattuu ei-sopiva niin sitten jumppailet niitÀ kaasareita. Tai sitten haet sen dynolapun n. 80 eurolla ja muutoskatsastuksessa johon ilmeisesti olet menossa joka tapauksessa leimaat sen moottorin myös.

 

Eikös tÀÀ nyt oo helppo valinta, sijoitanko 80e vai pelaanko tuurilla :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...