Jyrki Toivanen Posted June 10, 2011 Posted June 10, 2011 TĂ€stĂ€ se lĂ€htee, saas nĂ€hdĂ€ miten Ă€ijĂ€n kĂ€y. Kuvassa olevat osat pitĂ€isi yhdistÀÀ toimivaksi kokonaisuudeksi. Siis tuo -61 Kleinbus, varhaispalliksen akseli levyjarruin sekĂ€ kuvassa nĂ€kymĂ€tön vaihdeloota ja vetoakselit ilman alennusvaidetta ja sÀÀdettĂ€vĂ€t takalatat. TĂ€ssĂ€ on mulle monta uutta asiaa, joten kaikenlainen neuvominen ja pÀÀnaukominen on tervetullutta. ĂlkÀÀ kysykö mitĂ€ jĂ€rkeĂ€ tĂ€ssĂ€ on. TiedĂ€n jo.  TĂ€nÀÀn nĂ€ppĂ€sin jo sireenin katolta, jotta mahdun tallissa nostamaan. Huomenna kĂ€yn ihmettelemÀÀn etuakselia irti. NĂ€köjÀÀn vaihdetanko, kĂ€ssĂ€rinvaijerit ja kytkytinvaijeri menevĂ€t siitĂ€ akseliputkien vĂ€listĂ€, joten ne pitÀÀ irroittaa. Illemmalla itken tĂ€ssĂ€ sitten apuja, mahdollisesti. Quote
puuhapete Posted June 10, 2011 Posted June 10, 2011 Vau! Tontiin vaan ja onnee ;)  ItsensÀ Jyrkin sanoin: eivÀtpÀhÀn luule museopeliks =)  Ja oman maun mukaanhan nÀÀ duunaillaan, saathan takaski setit vaihdettua jos jÀÀ harmittamaan. Quote
Guest Barn Posted June 10, 2011 Posted June 10, 2011 Katoppas pussihousukÀivÀrÀ sinÀkin rupeat miehistymÀÀn ja sitten kun sinÀ olet valmis niin hiivitÀÀn yön pimeydessÀ olvi kylÀÀn ja pannaan yksi korkea sininen lato tonttiin.. tietenkÀÀn ei kysytÀ pihlikseltÀ lupaa..:) Quote
pihlis Posted June 10, 2011 Posted June 10, 2011 Tekin Brutukseni...  Kajaanilaiset meinas tontittaa rohmun jo toukokuussa, nyt painaa pÀÀlle jo sudeetti-savolainenkin.  TÀstÀhÀn on tulossa pelÀtty kahden rintaman taisto, pureudun siilipuolustukseen pussihousuineni.  Tontitus on syvÀltÀ. Quote
Guest aki lehtonen Posted June 11, 2011 Posted June 11, 2011 kyllÀhÀn tÀmÀ savon viimeinen pussihousukin, kotikylÀn tuotteita nautittuaan tosin, havitteli omistusoikeutta erÀÀseen maltillisesti muunneltuun suflettiin. ei ollut puheessaan paatosta tuolloin korkeankomiastikaatumisesta... Quote
Jyrki Toivanen Posted June 11, 2011 Author Posted June 11, 2011 No tonttiin ja tonttiin. Se ei tĂ€ssĂ€ ole pÀÀasia vaan tuo jarrupuoli. Ja muistavathan herrat Pihlis ja Barni, kuinka olimme joskus 90-luvun puolivĂ€lissĂ€ kolmeen pelleen Barnin silloisen asunnon autotallissa vaihtamassa POIS kuplastani sÀÀdettĂ€vÀÀ etuakselia. Niin ettĂ€ en minĂ€ tĂ€ssĂ€ itsekÀÀn ihan selvillĂ€ vesillĂ€ seilaa.  Ăsken napsin vaihdetangon etupÀÀn ja vaijereita irti. VielĂ€ pitĂ€isi saada tuo ohjaustangon pallonivel auki. YllĂ€mainitussa tapahtumassa homman hoitivat nuo kaksi avuliasta herraa, joten se jĂ€i multa oppimatta. Taidanpa lĂ€hteĂ€ kĂ€ymÀÀn Motonetissa, josko siellĂ€ olisi joku miestĂ€ vĂ€kevĂ€mpi. KyseessĂ€ siis allaolevan kuvan nuolen kohdan aukaiseminen. Vinkit tervetulleita, kiitos. Quote
Luki Posted June 11, 2011 Posted June 11, 2011 Pallonivelen irrotustyökalu on poekoo tuossa ahvÀÀrissÀ... Quote
PZQ Posted June 11, 2011 Posted June 11, 2011 Lyö moskalla nuolen osoittamaan suuntaan ja samalla pÀnitÀt jollain raudalla, ohjaustankoa ylöspÀin. Quote
pihlis Posted June 11, 2011 Posted June 11, 2011 Turkasen Aki pÀrkkele! Hyss, hyss... ElÀ veikkonen ala elÀmöimÀÀn jonniinjoutavia ;) Quote
Guest Barn Posted June 11, 2011 Posted June 11, 2011 nyt taisi jÀÀdÀ kaimaani housut kintuissa kiinni:)    Turkasen Aki pÀrkkele! Hyss, hyss... ElÀ veikkonen ala elÀmöimÀÀn jonniinjoutavia ;) Quote
pihlis Posted June 11, 2011 Posted June 11, 2011 No jos nyt vÀhÀisen herkkÀnÀ hetkenÀ pukkas naurettavanpikkiriikkisen hÀivÀhdyksen virtuaalivillitystÀ pÀÀlle...  EipÀs nyt tÀstÀ aleta revittelemÀÀn enÀÀ tÀmÀn enempÀÀ.  Toivotan Jyrkille tsemppiÀ valitsemallaan polulla. Quote
Guest aki lehtonen Posted June 11, 2011 Posted June 11, 2011 pihlis kirjoitti: Â nokka tonttiinn ja rogeri konttiinn... Quote
Jyrki Toivanen Posted June 11, 2011 Author Posted June 11, 2011 Hehee, arvelinkin ettÀ tÀmÀ synnyttÀÀ hupaisaa ja viihdyttÀvÀÀ polemiikkia! Mutta kiitos neuvoista, huomenna pitÀisi akseli tippua ja toinen nousta, saapas nÀhdÀ. Quote
Guest Barn Posted June 11, 2011 Posted June 11, 2011 Onneksi en ole vielÀ viittÀkymmentÀ :)  Hehee, arvelinkin ettÀ tÀmÀ synnyttÀÀ hupaisaa ja viihdyttÀvÀÀ polemiikkia! Mutta kiitos neuvoista, huomenna pitÀisi akseli tippua ja toinen nousta, saapas nÀhdÀ. Quote
Jyrki Toivanen Posted June 12, 2011 Author Posted June 12, 2011 Nonnii, nippelit ja nÀpöttimet irti ja akselin laskuun. Kolmella tunkilla meni kivasti ja pehmeesti. Akselin kiinnityskohdasta runkopalkista ei löytynyt ruostereikÀÀ vaan punaista maalia :) Quote
Jyrki Toivanen Posted June 12, 2011 Author Posted June 12, 2011 YyllÀttÀvÀn helposti sain omin nokkineni kolmella tunkilla hivuteltua toisen akselin paikalleen. Vannettahan piti mallailla. Tulis vielÀ kummit niin vois laskea pukeilta. Quote
Jyrki Toivanen Posted June 20, 2011 Author Posted June 20, 2011 Kumit tulivat Rengas-onlinestÀ muutamassa pÀivÀssÀ kotiovelle. Kuvassa sÀÀtöakseli on ylimmÀssÀ mahdollisisessa asennossa ja tuntuu olevan noille renkaille (165/65) liikaakin tilaa. PitÀÀ varmaan laskea hiukka alemmas, kunhan nÀkee minne takapÀÀ asettuu. Tuossa on muuten havainnollinen hÀrveli renkaiden koista: http://www.rimsntires.com/specs.jsp . Mulle ainakin oli uusi tuttavuus.  Jossain vÀlissÀ pitÀÀ sitten vaihtaa etuakselin pallonivelien kumit, jotka ovat tÀssÀ "bolt on" -akselissa ns. pashana. Toivottavasti ne pallonivelet on kunnossa...  Tuo kuvassa nÀkyvÀ keskiön rasvakuppi ei muuten mahdu vanteiden keskikupin alle. KÀvi mielessÀ rasvakupin madallus, mutta akselin lukkomutterihÀssÀkkÀ ei taida sitten enÀÀ mahtua kuppiin. No pitÀÀ tuota vielÀ pohtia, vai onko kellÀÀn hyviÀ ideoita?  Huomenissa jos ehdin, pitÀÀ tiputella konetta pois ja lÀhteÀ irroittelemaan vaihdelootaa. Vastahan tuon motin viime kesÀnÀ ehkÀ 300 kilsaa sitten nostin paikalleen... Quote
jori Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 Mullakin oli ongelmaa ton rasvakupin kanssa, mut 944 napojen kanssa. Tein sellasen vÀliaikaisenpysyvÀnratkaisun, sain pölytiiviiksi sisÀreunasta ku laitoin isot ja paksut O-renkaat sinne navan ympÀrille. Sitte liimasin vanteen keskiökuppiin sellaisen holkin mihin köytin nopeusmittarin vaijerin rautalangalla. VÀhÀn hÀtÀinen ratkaisu mut toimiva, ku ei ollu jakoakaan saada sitÀ rasvakuppia paikoilleen. Quote
Jyrki Toivanen Posted June 24, 2011 Author Posted June 24, 2011 Niin 944-navat tÀssÀkin on. FreetechnicsillÀ nÀyttÀisi olevan korkeampaa kupposta tarjolla, josko niistÀ jokin sopisi, en tiedÀ vielÀ.  Mutta pienen lapsen ilo osata: Ehdin viimeinkin vaihdelootan pudotukseen ja sieltÀhÀn se irtosi.  Nyt on hieman sormi suussa jousilatan kanssa. Onko hyviÀ kikkakolmosia siihen, miten sen saa irti sÀrkemÀttÀ paikkoja?  EDIT: Vaivauduin kÀyttÀmÀÀn hakua, ja tuossahan on selkeÀt ohjeet: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/10173-takalattojen-irroitus/#p209884  Quote
Jyrki Toivanen Posted June 25, 2011 Author Posted June 25, 2011 Seuraava sormi meni suuhun, kun otin latan pois ja huomasin, ettÀ sÀÀdettÀvÀn latan sisÀpuolelle tuleva osa on halkaisijaltaan suurempi kuin alkuperÀinen. AlkuperÀinen kumilaakeri ei siis mahdu.  MikÀs kumi tuonne sopii vai sopiiko mikÀÀn? Onko hyviÀ ehdotuksia? Quote
Dennis Posted June 25, 2011 Posted June 25, 2011 Ainakin kuplaan löytyy monenlaisella sisÀhalkaisialla, minullakin tais olla vastaava ongelma kun vaihdoin sÀÀdettÀvÀt kuplaan mutta Keiteleen Koneelta löytyi erikokoisia  Dennis Quote
Jyrki Toivanen Posted June 26, 2011 Author Posted June 26, 2011 Juu, kuplaan nÀköjÀÀn löytyy, mutta ei pakuun? Quote
jori Posted June 26, 2011 Posted June 26, 2011 Niin onko nuo sÀÀdettÀvÀt latat ihan tehdas valmistetut vai tee-se-itse sarjasta duunailtu? En oon ite koskaan nÀhny ettÀ sisÀpuoli olis suurempi juniksessa, tosin ei kovin montaa eri vuosimallia ole tullut purettuakaan.... Quote
Jyrki Toivanen Posted June 26, 2011 Author Posted June 26, 2011 NÀmÀ on joku kylÀseppÀ reenjalasten ja keihÀÀnkÀrkien lomassa takonut juu. Mutta ovat nÀmÀ kuulemma olleet asennettuna joskus. Jos ei tÀssÀ selviÀ, pittÀÀ pirrauttaa myyjÀlle ja kysyÀ mitÀ siellÀ on ollut. Quote
Jyrki Toivanen Posted June 27, 2011 Author Posted June 27, 2011 MillÀs rasvalla noita latan donitseja olisi syytÀ rasvailla asennuksen yhteydessÀ? Korjausopas vuodelta -61 kehoittaa kÀyttÀmÀÀn grafiittijauhetta. EiköhÀn joku nykyaikaisempi teflon- tai silikonivoiteluaine aja asiansa? Vai hÀh? Quote
metake Posted June 27, 2011 Posted June 27, 2011 Itse olen kÀyttÀnyt kuparitahnaa, samaa mitÀ laitetaan uretaanipusliin ja hyvin on toiminut. Quote
vwagen Posted June 27, 2011 Posted June 27, 2011 Ei mitÀÀn rasvaa vaan grafiittijauhetta tai talkkia. Quote
Dennis Posted June 28, 2011 Posted June 28, 2011 Itse laitoin teollisuuskÀyttöön tarkoitettu valkovaseliini spraypullossa.  SitÀ suosittelivat kun kyselin Kirkkonummen teollisuuspalvelussa, tiedÀ sitten mutta toimii ja minulla on uretaanipuslat  Dennis Quote
Jyrki Toivanen Posted June 28, 2011 Author Posted June 28, 2011 Toinen se tykkÀÀ ÀitistÀ ja toinen tyttÀrestÀ. Mutta kiitoksia, tÀssÀhÀn tuntuu olevan vaihtoehtoja, katellaanhan mitÀ tuosta kaupasta löytyy. Quote
Guest Barn Posted June 28, 2011 Posted June 28, 2011 MinÀ jurskauttelen ilman rasvoja...kuivana vaan kyllÀ se sinne uppoaa...eipÀhÀn jÀÀ luisteleen sinne sisÀÀn rasvojen kanssa. Quote
Jyrki Toivanen Posted July 6, 2011 Author Posted July 6, 2011 Nyt saattaa tulla vaihteeksi tyhmempi kysymys, mutta hahmotanko tÀmÀn nyt oikein vai mitenpÀin? Asensin sÀÀdettÀvÀn jousilatan mielestÀni samaan kulmaan kuin alkuperÀisen. Mutta kuten kuvasta nÀkyy, jÀÀ jousto kovin ulos ja renkaat eivÀt olisi pystysuorassa, vaan alareunat sisempÀnÀ kuin ylÀ. Kuvassa siis sininen pukki ei ole autossa enÀÀ kiinni vaan auto on vihreÀn tunkin varassa ilmassa. Tunkki nostaa pyörÀn navasta.  Ilmeisesti pitÀÀ siis raplata latta irti ja siirtÀÀ booreja siten, ettÀ latta kÀÀntyy myötÀpÀivÀÀn? EihÀn tuo joustaminen voi muuten kanittaa mistÀÀn?  Edit: Tarkennuksena siis, ettÀ moottorihan ei ole paikallaan, joten sen paino laskee vielÀ jousitusta. Jousilatan sÀÀtö on nyt lÀhes pohjassa eli siis matalimmassa asennossaan. Olin asentanut sÀÀtölatan kulman samaksi kuin alkup. latta ennen irroitusta oli, siten ettÀ sÀÀdettÀvÀ latan tynkÀ (jossa on boorit) on samassa kulmassa.  MitenkÀhÀn tuo sitten kannattaisi laittaa? Ilmeisesti niin, ettÀ kÀÀnnÀn lattaa booreista myötÀpÀivÀÀn, jolloin jÀÀ tuosta latan sÀÀtöruuvista mahiksia sÀÀtÀÀ suuntaan ja toiseen? Vai hÀh? Quote
Jyrki Toivanen Posted July 16, 2011 Author Posted July 16, 2011 Nyt on molemmat puolet takaa suurinpiirtein kondiksessa, pitÀÀ tuo korkeus tietysti tarkistaa kunhan kone on paikoillaan. Huomenna vielÀ etupÀÀn kimppuun, jarrujen putsaus, pallonivelien suojakumien vaihto ja muuta hauskaa. Sitten konetta paikoilleen.  SiitÀpÀ tulikin mieleeni, ettÀ tarkoituksenani on siis muutoskatsastaa paku 1600-koneelle noilla levyjarruilla. PitÀÀkö paikkaansa ettÀ, muutoskatsastukseen pitÀÀ/kannattaa/jotainmuutamitÀ viedÀ moottori noin niinku vakion nÀköisenÀ? Eli siis napsin nuo tuplakaasarit irti ja niipoispÀin ja paan orkkiksen takas. Ja sitten katsastuksen jÀlkeen pÀinvÀstoin? Ei kyllÀ viittis millÀÀn... Quote
Pepe Posted July 16, 2011 Posted July 16, 2011 Jos haluat pykÀlien mukaan mennÀ, kÀyt hakemassa dynolapun (Kuopiossa on nykyÀÀn penkki) ja katsastat auton omavalmistemoottorilla (= tuplakaasarit) Quote
Jyrki Toivanen Posted July 16, 2011 Author Posted July 16, 2011 Ai on vai? MissÀs se on? Mielenkiintoista. Edit: taitaa olla siis tÀmÀ: http://www.findiesel.fi/fi/Tehonmittaus.html  Pannaas toinen editti. Vertailumoottori on kai se 1500-kuutioinen nyt kun on paremmat jarrut (tai kohta), vaikka kuinka on levyt. EihÀn se pallikseksi tuosta muutu levyjarruilla? No, 1500-motti on 44 heppanen ja sitÀ saa virittÀÀ jotain minimaalisia prossia (olikos 20 prossaa) kun pykÀlien mukaan mennÀÀn. Kakskyt prossaa tuohon 44:ÀÀn ei ole paljo mittÀÀn. Jos dyno nÀyttÀÀ enempi tehoja kuin tuo laskutoimitus, homma menee perseelleen?  Mutta toi noinnii, eikö se ole pykÀlien mukaan sitten mene, jos laittaa katsastuksen jÀlkeen ne tuplakaasarit? MitÀ haulla löytyneitÀ tekstejÀ luin, vai ymmÀrsinkö vÀÀrin? Quote
VÀsti Posted July 16, 2011 Posted July 16, 2011 Katot mitÀ ekalla vedolla tulee, jos on yli 52,8 pollee, niin kÀÀnnÀt syttyÀ ja uusi yritys. Lopuksi sitten sytty takas kohdilleen. Tuo Dieselin penkki mitta siis pyörÀtehoa, joten koneessahan enempi. Omien ja kavereiden kokemuksien mukaan teholappua ei ainkaan tÀhÀn mennessÀ ole yksikÀÀn katsari ruvennut vaatimaan muutettavaksi konetehoksi. Aina on merkitty dynolapun pyörÀtehot otteeseen. Viimeksi nÀin "valtion" konttorilla pari viikkoa sitten. Quote
Pepe Posted July 16, 2011 Posted July 16, 2011 Niin joko luotat siihen ettÀ sattuu sopiva katsastusmies joka ei niistÀ tuplakaasareista vÀlitÀ ja jos sattuu ei-sopiva niin sitten jumppailet niitÀ kaasareita. Tai sitten haet sen dynolapun n. 80 eurolla ja muutoskatsastuksessa johon ilmeisesti olet menossa joka tapauksessa leimaat sen moottorin myös.  Eikös tÀÀ nyt oo helppo valinta, sijoitanko 80e vai pelaanko tuurilla :) Quote
Jyrki Toivanen Posted July 16, 2011 Author Posted July 16, 2011 Hehee, kylÀhÀn tÀmÀ vÀhitellen rupeaa nÀyttÀmÀÀn helpolta. Kiitoksia, otanpa kohtpuoliin yhteyttÀ tuonne dynopaikkaan. :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.