Tanhis Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Nonni polkaistaampa tämäkin projekti tällä foorumilla käyntiin. Eli tätä projektia on aiemmin puitu http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=40498&start=0 http://www.fvwa.fi/keskustelu/viewtopic ... 1320843944 Eli tarina lyhyesti. Ostin ekan vesivolkkarilla tehdyn bugrun reissun 2005 innoittamana tyttöystävän (nykyisen vaimon) kanssa -58 ambulanssi junakeulan. Kyseinen auto löytyi kohtuu helpolla yhdistyksen foorumilta kemistä ~650km päässä raumalta. Kyseinen ambulanssi on aikoinaan toiminut kemin veitsiluodon tehtaiden ambulanssina ja harrastajan vinkistä autosta löytyi myös kuva kyseiseltä aikakaudelta kuva. Kuva hakureissulta http://fvwa.sitefactory.fi/data/4507.jpg Auto oli purettu osiin pohja hiekkapuhallettu ja peltityöt oli alotettu (osittain ikävä kyllä) ja lähes kaikki ambulanssiin kuuluvat osat puuttui mukaanlukien takaluukku. Minun käsityksen mukaan autoa oli myös ehditty käyttämään varaosa-autona josta johtuen muunmuassa takalattiapellit puuttuivat kokonaan. Ja myös etuakseli oli räpelletty hitsaamalla keskipala eriasentoon auton madallut mielessä. Ja doglegit oli korvattu luultavasti alkuperäisillä mutta uudemmasta juniksesta. Niin ja auton kuskinpuoleisessä kyljessä oli miltei kokomatkalla kolarivauriota. Myös pelkääjän puolen b-tolppa oli joskus saanut aikapahasti osumaa mutta tämä oli joskus vuonna ö paikattu ns kunnolla aikakaudelle kuuluvalla tyylillä eli kiero vähän jokasuuntaan. Ja pinnassa oli myös ah niin ihana valkoinen miranol. Kuvia lähtokunnosta http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... -pieni.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... _pieni.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... apieni.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... s_pien.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... o_pien.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... a_pien.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... a_pien.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... 4_pien.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... 4_pien.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... t_pien.jpg Alkuperäinen suunnitelma oli saada auto ajoon seuraavaksi kesäksi 2006. Mikä ei sitten tapahtunutkaan. Koska autosta paljastui paljon sellaista mihin ensimmäistä ilmajäähyä rakentava ei osannut varautua. Mutta tässä jotain räpellystä kyseiseltä ajalta http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... %20etu.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... 0takaa.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/junis/lommo.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... 20koko.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... ivuovi.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... ottuna.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... ottuna.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... lissa_.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... alissa.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... 0helma.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/junis/kolhu.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... akulma.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... lma_-_.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/4524.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... kavalo.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... 0_kone.jpg Silloin kun projektia aloitin ei mulla ollut mitään hitsaustaitoja eikä muutenkaan käsitystä että miten hommat pitäisi hoitaa mutta yritys oli kova eli alla kuvia aikakaudelta jolloin vain räpelsin jotain aikapaljon näistä räpellyksistä menee uusiksi ja jotain tulee jäämäänkin mutta tässä nyt kuvatuksia paskasta työnjäljestä. Laatikon räpeltämistä http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... attuna.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/4757.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... ettuna.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... rtimet.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/1998.JPG laatikko maalattuna http://fvwa.sitefactory.fi/data/4504.jpg Laatikko ja alennusvaihteet räpeltämistä kunnes tajusin että vanha omistaja oli liittänyt kuplan lootaan alennusvaihteet ja ei vaihtanut nokkakappaletta. Ja myös etukiinnike puuttuu kokonaan koska räpelsin jotain sen tilalle kun ei vielä osannut tehdä kunnolistakaan. http://fvwa.sitefactory.fi/data/4665.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/4664.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/4663.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/4662.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/4670.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/4669.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/4668.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/4671.jpg Auton väreiksi oli tarkoitus tulla punaisen mustalla keskiosalla. Joka jälkeenpäin muuttui alkuperäiseksi norsunluuksi. http://fvwa.sitefactory.fi/data/1831.JPG http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... %e4rit.jpg Ja takaluukkun suunnittelin muuttaa tällöin vielä normaaliksi koska ambun lukko ja saranat/ luukku oli hukattu edellisen omistajan toimesta ja mukana tuli tavallinen luukku. Mutta jälkeenpäin päätin että kyllä ampparissa amppari luukku pitää olla http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... 0kisko.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/1813.JPG Vaijeriputket paikallisesta hydraullikkaliikkeestä kaikki muut putket väänsin 8x1:stä ja käsijarruputket 10x1 putkesta http://fvwa.sitefactory.fi/data/4527.jpg Matkustamon lattian räpeltämistä http://fvwa.sitefactory.fi/data/4702.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/4231.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/4725.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/4709.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/4697.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/4726.jpg Eberi räpellystä http://fvwa.sitefactory.fi/data/4743.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/4744.jpg simpukan purkua ja kasaamista http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... vienti.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/4612.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/4613.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/tanhis/ ... voinna.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/4614.jpg kojelauta räpeltämistä http://fvwa.sitefactory.fi/data/4727.jpg Ja tässä kuva auton siirtämisestä tallista toiseen http://fvwa.sitefactory.fi/data/4688.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/1969.JPG ja huomatkaa jarrut Tässä kunnossa auto oli kun aloin saamaan vähän käsitystä että miten asioita ei pidä tehdä ja miten pitää mutta paljon oli vielä opittavaa. http://fvwa.sitefactory.fi/data/4746.jpg Ja tähän loppuu stoori tältä osin myöhemmin lisää, tässä vaiheessa ollaan siis jossain vuoden 2005 loppupuolella. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 9, 2011 Author Share Posted November 9, 2011 Jossain vaiheessa tuli myös jopa valmiinnäköistä jälkeä. Vanteet puhkuttuna http://fvwa.sitefactory.fi/data/4842.jpg Klipsut http://fvwa.sitefactory.fi/data/4845.jpg Maali pinnassa http://fvwa.sitefactory.fi/data/4851.jpg Renkailla http://fvwa.sitefactory.fi/data/4906.jpg Akselia auton alla maalattuna ja läpikäytynä. http://fvwa.sitefactory.fi/data/4857.jpg Mutta esim sylintereille en tehnyt mitään kun ajattelin että ne on hyvät 20 vuotta seisoneena :). Tässä kuva myös b-tolpasta ja sen korjausyrityksistä. http://fvwa.sitefactory.fi/data/4856.jpg Kojelaudan viimeistelyä http://fvwa.sitefactory.fi/data/4560.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/4562.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/4563.jpg Myös koneita tuli muutama haettua eräältä kuuluisalta konekauppiaalta Ja molemmat oli tietty paskoja eka oli vettynyt ja ei pyörinyt koko kierrosta ja toinen pyöri iloisesti mutta öljypohjan avaaminen tuotti mukavan tuloksen http://fvwa.sitefactory.fi/data/2083.JPG http://fvwa.sitefactory.fi/data/4964.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/2075.JPG http://fvwa.sitefactory.fi/data/2077.JPG http://fvwa.sitefactory.fi/data/2078.JPG http://fvwa.sitefactory.fi/data/2080.JPG http://fvwa.sitefactory.fi/data/2081.JPG http://fvwa.sitefactory.fi/data/2079.JPG http://fvwa.sitefactory.fi/data/2076.JPG http://fvwa.sitefactory.fi/data/4980.jpg Pellitkin tuli puhallettua jossain vaiheessa mutta kumpaakaan näistä koneista ei tule autoon. http://fvwa.sitefactory.fi/data/4967.jpg Myös räpellettyä takaluukkua tuli korjattua http://fvwa.sitefactory.fi/data/4952.jpg http://fvwa.sitefactory.fi/data/4953.jpg Matkanvarrella löysin myös sarjan -67 penkkejä jotka myöhemmin vaihdoin vanhempiin penkkeihin http://fvwa.sitefactory.fi/data/5192.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8075.jpg Jossain vaiheessa tuli tälläinen kone poimittua yhdestä puimurista ja tästä olis mahdollisesti tulossa eka kone tähän autoon katsastusta varten läpikäynnin jälkeen. Mutta katsoo nyt että jaksaakö tätäkään tehdä nimittäin 1200 ei välttämättä vie junista kauhean hyvin eteenpäin jos poistan vielä alennusvaihteet jossain vaiheessa. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2217.JPG http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2213.JPG http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2218.JPG http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/5355.jpg Tämänkin peltejä tuli maalailtua ja korjattua mutta mitään ei ole tullut vielä valmiiksi http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2476.JPG http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2503.JPG Tälläinen herkku tuli jossainvaiheessa ostettua ambulanssin katolle http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/5390.jpg Ja pakkohan se oli puhaltaa http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/5392.jpg ja maalata http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2504.JPG http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2504.JPG Myös takapuskuri sai oman huomionsa ja onneksi auton mukana sentään tuli prässätyt puskurit vaikka kierot olivatkin. ennen http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/4530.jpg Jälkeen ja vielä on suoristettavaa tehtävänä http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2515.JPG Kaltereitakin tuli jossain vaiheessa testailtua http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2537.JPG Kabiinin kattokin sai jossain vaiheessa huomiota http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2642.JPG Ja metallin oikomiseen käytettiin luovuutta http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2659.JPG http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2660.JPG http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2661.JPG Ambulanssi puhaltimien kansikin löytyis jostain mutta tietty ei mulla vielä puhaltimia tai laillista kytkintä ole. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2711.JPG Sitten kesti myös kohtuukauan löytää koneluukun aukipitimen korin puoleinen osa koska se on kiinteänä autossa kiinni. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2747.JPG http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2759.JPG http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2760.JPG Pariovien nossi helmakin tuli jostain ostettua ja kuten näkyy se oli vähän parempi kuin hotcarssin klokkerholm pelti johon jouduin tekemään ovien kiinnikkeet itse. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2783.JPG http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2782.JPG ---------------------------------------------------------------------------------------------- ************************************************************************* ---------------------------------------------------------------------------------------------- TÄSSÄ VAIHEESSA TULI SITTEN SUURI RAKENNUSSUUNNAN JA LAADUN MUUTOS Eli löysin vähän niinkuin puolivahingossa tosi huonon ampparin takaluukun ja pakkohan se oli sinne paikalleen saada http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2966.JPG http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2967.JPG Vähän uutta peltiä luukkua varten http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3099.JPG http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3100.JPG Splash pan tuli myös ostettua jostain http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3202.JPG Koneluukun korjailua http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3287.JPG http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3286.JPG http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3296.JPG Tässä vaiheessa tapahtui eka vanhan korjauksen räjäytys eli takahelma uusiksi http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3338.JPG Ja kuten alla olevasta kuvasta näkyy pakkelia tuli käytettyä paljon paikoittain oli jopa sentin kerros ja eihän sellainen nyt vittu tule toimimaan. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3339.JPG http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7292.jpg Eli ei muutakuin uutta peltiä tilalle http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7266.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7267.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3340.JPG http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7268.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7269.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7276.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7293.jpg Ei tästäkään nyt mitää huippu priimaa tullut mutta sentään siedettävä. Saman kohtalon koki myös koko kylki pisteet auki ja uutta peltiä tilalle http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7301.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7302.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7303.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7304.jpg Amppari luukun tekemisen vuoksi oli ensiksi pakko räjäyttää takaluukkujen välinen pelti auki onneksi pintapellin alta löytyi vielä ampparisaranoiden kiinnikkeet. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7356.jpg Joissa oli vanhat pultit sisälle katkenneena mutta onneksi lähti mutterit hitsaamalla irti. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7360.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7359.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7358.jpg Muttaman yrityksen se kuitenkin vaati http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7357.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7355.jpg Ja tämä tosiaan oli tarkoitus saada paikalleen. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7361.jpg Sitten tässä muutama kuvatus uudelleen rakennus urakasta http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7720.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7707.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7721.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7726.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7724.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7725.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7739.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7925.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7936.jpg Tässä vaiheessa luukkukin pysyi jo omin saranoin paikallaan. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7795.jpg Sitten oli aika täyttää aikaisemmin kylkeen tehty aukko http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7735.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7742.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7743.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7744.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7796.jpg Myös nossi pariovien helma tuli täppäiltyä paikalleen http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7740.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7741.jpg Sitten tuli aika käydä ambulanssi luukun kimppuun ja hitto soikoon se oli paha ja on vieläkin paha. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8004.jpg Eli tästä lähdettiin liikkeelle irrotin koko sarana vahvistuksen luukusta että pääsin sitä rakentamaan. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8003.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8028.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8029.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8030.jpg Pintapelti tuli myös räjäytettyä irti http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8229.jpg Ja jotain muutakin korjauksia tuli tehtyä http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8227.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8228.jpg Paljastui myös että luukku on tullut punaisen ristin ampparista http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8051.jpg Myös jotain rare heebaakin tuli matkan varrella keräiltyä Eli takaluukun valo/rekkarivalo umpio ja hakuvalo. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8117.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8118.jpg Ja tähän päättyi projekti muutama vuosi sitten kun talliin tuli eräs t34 Ghia Ja nyt ghia on talviteloilla ja junis raahattu taas kotitalliin ja uusi vihreä b-tolppa tilattu ja mies intoa piukassa rakentaa junis ensi talven aikana ainakin peltivalmiiksi ja paljon on vanhaa korjattavana. Eli suunnitelma olisi nyt tälläinen -Tavaratilan lattia menee uusiksi ww tai gerssonin pelleillä tai takavasemmalta tuleville yllätyspelleillä -Väliseinän alaosa menee uusiksi -Doglegit menee joko kokonaan uusiksi tai sitten vain pintapelti. -Pelkääjän b-tolppa alhaalta tippalistaan kokonaan uusiksi -Lämpökanavan etuosa menee uusiksi -Niitänäitä pieniä paikkoja menee uusiksi kuten konetilan eber viritys. -Vaihteiston kiinnikkeet menee uusiksi -Auton pintaan tulee paljon tinaa tasoitteeksi -Väriksi tulee alkuperäinen norsunluu ja vanhat logot etuoviin ja takaluukkuun. -Sisustaan tulee varmaan ekaksi bussin 9-hengen penkit ja sitten kun kerkeää westfalia tyyppinen retkisisusta. -Kone on täysin avoin eli tallissa on tällähetkellä kaksi vaihtoehtoa 1500 tai 1200 kiinteälaturijalkanen mutta veikkaampa että 1200 kone ei oiken jaksa. -Maltillinen madallus kavennetulla etuakselilla -Luultavasti nostan myös simpukkaa ylöspäin -Autoon olisi tarkoitus laittaa alkuperäis tyylinen eberi kiinni takatilan lämmittimeksi mutta katsoo nyt että mitä siittäkin sitten tulee. -Staight axle typ3 jarruilla tai irs varhaispallon jarruilla Eli tälläistä olis tarkoitus ruveta väsäilemään uudestaan. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 11, 2011 Author Share Posted November 11, 2011 Nonni nyt on sen verran peltiä tilauksessa on että on lompakko aika tyhjä. B-tolppa ja takalattiapellit. http://www.vwsplitparts.com/images/shop/KF117.JPG http://www.vwsplitparts.com/images/shop/KF357.JPG Quote Link to comment
non-hippy Posted November 11, 2011 Share Posted November 11, 2011 Nonni nyt on sen verran peltiä tilauksessa on että on lompakko aika tyhjä. No jos itselle tekee, se on vaan rahan vaihtamista kiinteeseen omaisuuteen.... (toi selitys puree ainakin munhun) Quote Link to comment
Tanhis Posted November 11, 2011 Author Share Posted November 11, 2011 Nonni nyt on sen verran peltiä tilauksessa on että on lompakko aika tyhjä. No jos itselle tekee, se on vaan rahan vaihtamista kiinteeseen omaisuuteen.... (toi selitys puree ainakin munhun) Aivan se on sijoitus. Vähän kuin talon ostaisi. Quote Link to comment
Guest vuokko Posted November 11, 2011 Share Posted November 11, 2011 Mahti projektiraportti! Onnea jatkolle, ei tästä huono ainakaan voi tulla tällä yrityksellä ja osaamisella. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 15, 2011 Author Share Posted November 15, 2011 Sitten eka varsinainen uusi päivitys Aloitin uuden reunan rakentamisen amppari luukkuun ja olis se hiton hienoa jos tavallisen luukun reuna sopisi paremmin mutta tietty näin ei asian laita ole vain peltiä piti viistota vähän sinne tänne että sai pellin suurinpiirtein sopimaan. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8748.jpg Ja vähän tuli sellainen kuva kuin on korjauksen järkevyys. Sitten otin vähän tussia käteen ja piirtelin sinne tänne viivoja mistä pitäisi korjata. Takimmaisen sivuikkunan alareunassa oli joskus todella terävä lommo minkä leikkasin pois ja hitsasin pienen lapun tilalle. No nyt mulle on toinen junis mistä saan korjauspalan tähän niin vaihdan samalla vähän suuremman palan. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8749.jpg Väliseinän alareuna mihin on tulossa uusi b-tolppa kaveriksi eli tämän rakennan uusiksi sitten kun saan b-tolpan sovitettua. Eli niinkuin ehkä näkyykin niin eka suunnitelma oli saada kaksi peltiä yhteen vaikka sitten mig lankaa surraamalla ja sitten peittää viat ja ulkonäkö pakkelilla. Mutta nämä harhaluulot on jätetty taakse ja nyt on vähän eri ääni kellossa. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8747.jpg Sit ruperin aukomaan vanhoja räkimisiä koska tämä on jokatapauksessa korjattava että saa uudet tavaratilan lattiat sopimaan niinkuin pitää. Vielä kun saisi tiedon että miten tuo laskeva paneeli etupenkkien välssä on alunperi ollut kiinni. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8746.jpg Quote Link to comment
Guest Barn Posted November 16, 2011 Share Posted November 16, 2011 Aivan se on sijoitus. Vähän kuin talon ostaisi. Ja jos haluaan sijoitettua rahaa takaisin täytyy myydä ulkomaille kun Suomessa ei markkina hintaan saa myytyä valmista autoa. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 16, 2011 Author Share Posted November 16, 2011 Aivan se on sijoitus. Vähän kuin talon ostaisi. Ja jos haluaan sijoitettua rahaa takaisin täytyy myydä ulkomaille kun Suomessa ei markkina hintaan saa myytyä valmista autoa. Totta ja jos joku pyytää esim rakennetusta juniksesta maailman markkinahintaa täällä niin sitten ihmetellään että oh hoh. Ja sitten toinen ääripää on se että jostain hirveistä suolöydöistä halutaan valmiin ajokuntoisen maailmanmarkkina hintoja. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 19, 2011 Author Share Posted November 19, 2011 Vähän tuli taas turailtua eli hitsailin takaluukkua kasaanpäin ja hitto soikoon kun olisi parempi aihio mistä tehdä nimittäin tuo on todella paha lähtökohta ja sitten kun siihen vielä lisätään tavallisen luukun korjauspaloja mitkä ei sovi niin hermothan tuossa menee. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8751.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8750.jpg Sit korjasin pätkän kylkipokkausta missä oli joskus ruostetta ja syvä lommo ruosteet fiksasin aikoinaan täyttämällä hitsilla ja lommon hitsaamalla uuden palan peltiä lommon paikalle. Ja nyt siis vähän paremmin koetin tuota paikkaa tehdä. Laikkasin korjauspalan toisesta juniksesta http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8752.jpg Vanha pala poissa tieltä http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8753.jpg Uusi pala täppäiltynä kiinni http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8754.jpg Hitsattuna ja hiotuna http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8755.jpg Saumat tinattuna ja hiotuna http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8756.jpg Vähän vielä pitäisi harjotella tuota tinausta että saisis tasaisen kerroksen tinaa aikaiseksi. Myös uusi lasta pitäisi tehdä että ei puun syyt haittaisi tinaamista. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 27, 2011 Author Share Posted November 27, 2011 Sitten tuli kuriirin mukana sellainen härveli että oksat pois vielä en ole 100% varma että tuleeko tämä autoon kiinni mutta luulempa että tulee. Eli niille jotka ei jaksa 20 sec videota katsoa niin ostin valollisen 6V ambulanssi sireenin ja kuten voi kuvitella ääntä lähtee. Vähän vain mietityttänyt että saako tuollaista laittaa kiinni ilman että joku poliisi setä asiaan puuttuu vaikkakin valo on punainen. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted November 28, 2011 Share Posted November 28, 2011 Mullahan on juurikin tuollainen ollut paloauton katolla jotain viistoista vuotta. Alkuvuosina pidin valon edessä vanhaa lisävalonsuojusta, mutta moneen vuoteen en ole jaksanut pitää sitäkään. Koskaan ei ole kukaan mitään sanonut. Katsastukseen olen sen suojuksen yleensä muistanut laittaa, mutta en aina. Katsastusmieheltä kysyin, saanko vedellä paljaalla tuolla liikenteessä, ja inssi sanoi että en saa. Että periaatteessa pitää olla peitettynä, mutta käytännössä eivät tunnu puuttuvan. Vilkku päällä ja sireeni huutamassa ei varmaan kantsi kartsalla ajella. Jonkun releen tarvitset vilkkua varten. Itse asensin vanhan kuplan valokatkaisimen, parkkiasennossa vilkku vilkuttaa ja kun vetää vielä yhden pykälän, lähtee sireeni kiljumaan. Tuossa vanhaa rainaa, sireeniäksönii kohdasta 3:35 alkaen: http://www.youtube.com/watch?v=QietmKvlKtg . Quote Link to comment
vilkku Posted November 28, 2011 Share Posted November 28, 2011 Mullahan on juurikin tuollainen ollut paloauton katolla jotain viistoista vuotta. Alkuvuosina pidin valon edessä vanhaa lisävalonsuojusta, mutta moneen vuoteen en ole jaksanut pitää sitäkään. Koskaan ei ole kukaan mitään sanonut. Katsastukseen olen sen suojuksen yleensä muistanut laittaa, mutta en aina. Katsastusmieheltä kysyin, saanko vedellä paljaalla tuolla liikenteessä, ja inssi sanoi että en saa. Että periaatteessa pitää olla peitettynä, mutta käytännössä eivät tunnu puuttuvan. Vilkku päällä ja sireeni huutamassa ei varmaan kantsi kartsalla ajella. Jonkun releen tarvitset vilkkua varten. Itse asensin vanhan kuplan valokatkaisimen, parkkiasennossa vilkku vilkuttaa ja kun vetää vielä yhden pykälän, lähtee sireeni kiljumaan. Tuossa vanhaa rainaa, sireeniäksönii kohdasta 3:35 alkaen: . Ai että, tuo olis kiva ja hieno peli! Mää oon aina halunnut oman paloauton tai ambulanssin =) Lainasin tähän jonkun galleriaa http://ron.1g.fi/kuvat/PiiPaa/muut/2001 ... hash=26818 kun muistin että jossain näin samanlaisen Ja tuolla Tampereen turvamessuilla on ollut tämä esillä http://ron.1g.fi/kuvat/PiiPaa/muut/turv ... hash=27861 Quote Link to comment
Tanhis Posted January 26, 2012 Author Share Posted January 26, 2012 Tuli vähän tätäkin taas räplättyä. Eli takaluukun yläreunaa rakentelin uudelleen. Vielä pitäis tiivistepinta taitella ja hitsata paikalleen niin olis yläreuna valmis pintapeltiä varten. Quote Link to comment
rockford Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Tuli vähän tätäkin taas räplättyä. Eli takaluukun yläreunaa rakentelin uudelleen. Vielä pitäis tiivistepinta taitella ja hitsata paikalleen niin olis yläreuna valmis pintapeltiä varten. Kesäks ajoon?? Hyvä kun laitat kuvan suoraan, etkä linkkiä, jatka tätä linjaa. Quote Link to comment
Tanhis Posted January 27, 2012 Author Share Posted January 27, 2012 Juu kesäksi ajoon mutta ei tänävuonna. Ja tuosta kuvien suoraan linkittämisestä niin ei varmaan tarvitse enää miettiä että onko jollain modeemi. Niinpä jatkan tällä linjalla tulevaisuudessakin. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 24, 2012 Author Share Posted February 24, 2012 Hitto soikoon jos joskus tulee vielä tollanen luukku eteen mitä pitää noin pirusti hitsata niin kyllä taitaa jäädä väliin. Mutta jotain sentään olen saanut turattua eli luukun pintapellin tukirakenteita olen koettanut hitsailla niin että saisi pintapellin kunnolla paikalleen kerralla. Eli tuossa vaiheessa ollaan nyt eli pintapelli odottelee trimmaamista ja paikalleen hitsaamista korjauspaloineen. Amppari puhaltimen raadonkin sain kotiutettua ja sitä pitäis vähän kanssa huoltaa jossain vaiheessa. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 25, 2012 Author Share Posted February 25, 2012 Eli tässä se puhumani amppari puhallin nyt sit on. Eli kansi oli vähän karheessa kunnossa mutta siittä selvisi vaihtamalla kannen. Vielä kun löytäisi jostain uuden kytkinen bakeliitin ettei tarttisi käyttää vääränlaista kytkintä. Sitten pitäis jossain vaiheessa ainakin toinen moottori aukasta kun pyörii vähän huonosti. Ja tuskin tuohon toiseenkaan uskallan virtaa lyödä ilman avaamista. Btw jos joku haluaa ostaa tuon sinisen kannen ja vääränlaisen kytkimen siihen lookkeriksi niin voisin luopua niistä halvalla. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 11, 2012 Author Share Posted July 11, 2012 Kaivetaas tätäkin vähän ylöspäin. Eli lähinnä tullut vain hankittua osia tätä projektia varten. Mutta kohta pitäis alottaa taputtelu että saisi ennen talvea peltivalmiiksi. Varmaankin toiveajattelua että ennen talvea olis peltivalmis. Eli hommasin korkeasaranaiset pariovet umpparista. Syy tähän on sellainen että mun etummainen pariovi on vähän kiero. Ja jos meinaan uutta b-tolppaa ruveta sovittelemaan niin olisi aika tärkeetä että olisi suorat ovet minkä kanssa sitä rupeaa paikalleen räpeltämään. Katsoo nyt että miten käy että ähtäröinkö ehjään umpparin oveen ikkuna aukon tai koetanko suoristaa vanhaa ovea sen jälkeen kun olen saanut b-tolpan paikalleen. Btw haluisko joku vaihtaa suoran ikkunallisen korkeasaranaisen oven/ovet umpparimalliseen/mallisiin. Sitten kun olen pirusti aikaa saanut tuhlattua tuohon mätään amppariluukkuun niin tietty nyt löysin järkevänhintaisen amppariluukun englannista vielä kun saisi sen suomeen niin homma olis bueno. Quote Link to comment
Tanhis Posted August 31, 2012 Author Share Posted August 31, 2012 Tuli sit tosiaan ostettua englannista uusi amppari luukku missä siinäkin on omat ongelmansa mutta on se silti hemmetisit parempi lähtökohta kuin edellinen. Mutta kumminkin siittä luukusta oli saranat paskana ja ne piti heppailla vanhasta luukusta uuteen. No pikkasen sovittamisen jälkeen uusi luukku oli kiinni autossa. Sitten sain myös porattua vanhan luukun aukipito rajottimen reijän puhtaaksi ja tehtyä uudet kierteet. Vielä on säätämistä hitsaamista ja ties mitä tiedossa että tuota luukkua voi sanoa valmiiksi mutta eiköhän se siittä. Varmaankin seuraavaksi pitää tehdä lukon vastakappaleen että saa luukun pysymään kiinnikkin. Quote Link to comment
Guest VenaCavaInferior Posted August 31, 2012 Share Posted August 31, 2012 Traviitko jotain antiikkista ambulanssi rekvisiittaa? Vaikkakin vielä tos vaiheessa 50-60 luvul ei kyllä juuri mitään muuta ollu ku huopaa ja hakaneuloja.... mut jos kaipaat jotain vähän uudempaa n. 70 luvulta ni vois löytyy... Quote Link to comment
Tanhis Posted August 31, 2012 Author Share Posted August 31, 2012 Ei oikeastaan ole mitään haussa kun sisuta ei tule olemaan ambulanssista. Ainut mitä tällähetkellä oikeastaan on haussa on sireenin ohjausyksikkö 6V Quote Link to comment
Tanhis Posted October 5, 2012 Author Share Posted October 5, 2012 Tänään tuli vähän "kanttailtua" uutta tiiviste vastinpintaa jota vanha omistaja oli soveltanut tavallisille luukulle sopivaksi ja jota minä sitten vielä raiskasin lisää joskus että olisi sen tavallisen luukun saanut sopimaan. Eli kanttaukset tein bilteman huippu kantilla josta ei juurikaan ole mihinkään tehdessä pientä kanttia. Ja sitten tuli toinen taitos tehtyä pihdeillä kun ei siittä olisi tullut mitään tolla lelu kantilla. Mutta omastamielestä lopputulos oli kohtuullinen kun ajattelee millä tuo tuli tehtyä. Eli noin 10cm reunoilta oli alkuperäistä jäljellä, tässä uusi palikka heppailtuna kiinni hiomiset tekemättä. Tälläset kantit siis sain bilteman härvelillä aikaiseksi kun tuota ei todellakaan ole suunniteltu vääntämään terävää kanttia kappaleen reunalle kun se lipsahtaa pois kantin välistä. Tuohon sitten vielä pitäisi väsätä lukon vastakappale tyhjästä mutta onneksi sentään on hyvät kuvat olemassa että millainen siittä pitäisi tehdä. Quote Link to comment
Tanhis Posted October 27, 2012 Author Share Posted October 27, 2012 Tein tänään ihan kiukulla takaluukun ympäristöä. Eli auton puoleen tein ylä tiiviste pokkauksen loppuun asti. Ja myös lukon vastakappaleen että luukku pysyy kiinnikkin. Sit tein alareunan loppuun asti eli koko vahvike mihin ambulanssi luukun alareuna menee puuttui ja täytyi väsätä uusi. Quote Link to comment
Tanhis Posted January 4, 2014 Author Share Posted January 4, 2014 On tuolla tallissa jotain vähän päässyt tapahtumaankin silleen niinku puolivahingossa. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 (edited) Kaivetaas tätäkin vähän ylöspäin Eli remppasin amppari puhaltimen takaisin kuntoon kun koetan etsiä motivaatiota saada koppa hitsausvalmiiksi. Toinen moottori ei oikein jaksanut pyöriä niin koetin sitten purkaa sitä mutta en saanut kun toisen puoliskon moottorista irti. Se kumminkin riitti siihen että sain ruiskittua wd40 laakereihin ja se teki temppunsa ja testasin molemmat moottorit 6V akulla ja molemmat toimi niin kuin pitääkin. Eli tässä lähtökohta Vääntynyt kansi vaihtoon Moottorit putsasin ja vedin ruosteen eston pintaan ennen maalausta ja puhaltimien kotelon taasen putsasin pellille ja pohjamaalasin ja vedin puolihimmeän harmaan automaalin pintaan. Ja tässä sitten lopputulos Vielä kun löytäisi katkenneen nupin tilalle ehjän. Ja kansi olisi tarkoitus maalata kopan väriin sitten kun kaikkea muuta pikkusälää olisi kanssa valmiina maalattavaksi. Sitten vielä osaako joku selittää miten yksittäinen tuollainen moottori pyörii samaan suuntaan vaikka johdot laittaisi kuin päin tahansa. Ja onko väliä kumminpäin ne johdot on. Edited February 11, 2014 by Tanhis Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Oho, niistähän tuli kuin uudet. Eiköhän noillekin netin syövereistä löydy kytkentäohje. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 12, 2014 Author Share Posted February 12, 2014 Oho, niistähän tuli kuin uudet. Eiköhän noillekin netin syövereistä löydy kytkentäohje. Juu kyllä kytkis löytyy helposti ja toimii noi tälläkinhetkellä kun lyö akkuun kiinni ja jopa puolinopeuskin toimii niinkuin pitää ja nupin valokin jopa palaa. Mutta sitä nyt vain varmistelen etten polta noita moottoreita jos sillä on jotain väliä että mitenpäin johdot kuuluu. Ja siis tosiaan en merkinnyt johtojen napoja kun ajattelin että saan ne helposti testattua tarkistamalla pyörimissuunnan mutta ei se käynytkään niin helposti. Quote Link to comment
XTeme Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Ettei vaan olisi kaksi diodia molemmissa linjoissa ja kytkentä moottorin molempiin päihin, eli napaisuutta ei ole kun jännite menee aina "oikeaan" päähän moottoria. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 12, 2014 Author Share Posted February 12, 2014 Ettei vaan olisi kaksi diodia molemmissa linjoissa ja kytkentä moottorin molempiin päihin, eli napaisuutta ei ole kun jännite menee aina "oikeaan" päähän moottoria. Tämä itselläkin kävi mielessä mutta kun en saanut propellia irti niin jäi hiilien pääty moottorista tutkimatta. Quote Link to comment
metake Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Onks tästä mitään apua: Quote Link to comment
Tanhis Posted February 12, 2014 Author Share Posted February 12, 2014 (edited) Onks tästä mitään apua: Eli siis tuo kytkentä ollut tiedossa ja helposti pääteltävissäkin jos tietää miten kytkimen pitäisi toimia. Eli kysymys on että onko väliä tuosta kytkimestä moottoriin menevillä johdoilla miten päin menevät. Edited February 13, 2014 by Tanhis Quote Link to comment
Tanhis Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 (edited) Laitetaas nyt pieni videokin millaisista puhaltimista on kyse. https://www.youtube.com/watch?v=s-dIt67CKLI Edited February 13, 2014 by Tanhis Quote Link to comment
XTeme Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Jos kytkis on noin, niin ne diodit tarvisi olla tuossa B:ssä eli kytkimessä, hiilillä liian myöhään jos vaan yhdet johdot? Yleismittarilla tämä selviäisi nopeaan. Kytkeekö tuo kytkin ne rinnan ja sarjaan vai miten nopeussäätö toimii? Valo ainakin muuttaisi kirkauttaan... Quote Link to comment
Tanhis Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 (edited) Kytkee sarjaan tossa kakkos asennossa eli ykkösellä rinnan molemmille moottoreille 6V ja kakkosessa 3V per moottori eli valoki saa vain puolet virrasta. Kerroppa miten yleismittarilla saa helposti selville onko siellä moottorien sisällä diodit. Ja tosiaan testasin moottorit ilman kytkintä suoraan akusta ja oli mitenpäin tahansa niin pyöri samaan suuntaan. Edited February 13, 2014 by Tanhis Quote Link to comment
Tutkija Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Taitaapi sarjaankytketty kenttäkäämi olla moottorissa itsessään, silloin ei ole väliä kumminpäin ne johdot kytkee. Pyörintäsuunta pysyy samana napaisuudesta välittämättä ellei käännä moottorin sisällä kenttäkäämityksen napaisuutta. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 Taitaapi sarjaankytketty kenttäkäämi olla moottorissa itsessään, silloin ei ole väliä kumminpäin ne johdot kytkee. Pyörintäsuunta pysyy samana napaisuudesta välittämättä ellei käännä moottorin sisällä kenttäkäämityksen napaisuutta. Tämä oli vastaus mitä kaipasin, kiitos. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 25, 2014 Author Share Posted February 25, 2014 Vähän tullut luukun ympäristöä turailtua. Korin aukon oikea reuna piti käytännössä rakentaa puoliksi uudestaan kun joskus tein muutoksen tavalliselle luukulle. Ja myös luukun roikottimen kiinitys piti rakentaa uusiksi. Tässä luukun roikottimen vastapeluri verrattuna toisen puolen alkuperäiseen. Palasen tein lattaraudasta pillillä kuumentamalla ja hakkaamalla kulman ruuvipenkkiä vasten ja reikien tekeminen oli myös kohtuu mielenkiintoista kun ei ole pylväsporaa kotosalla. No hätä ei ollut tämän näköinen kun löytyi 10mm iskukkaan sopivaksi sorvattu 15mm poranterä ja loput saikin sitten paineilma vingulla muotoiltua. Sitten osa paikallaan mutta hitsiä ei ole vielä tuosta putsattu yhtään. Sitten jouduin lyhentämään mulla olleita kiinnitysketjuja kaksi lenkkiä kun olivat liian pitkät. En tiedä että onko luukku erilainen tai kiinnityskohdat erillaiset vuosimallien välillä mutta kaksi lenkkiä kun lyhensi niin luukku tuli vaateriin. Myös mulla olleet toiset lattattarauta pitimet olivat liian pitkät ja niistäkään en tiedä miltä vuodelta ovat peräisin mutta ketjuilla tuli homma kuntoon ja sain luukun roikkumaan auton omilla ketjuilla ja pitimillä ensimmäistä kertaa auton mulla olo aikana. Aloitin myös luukun alanurkkien korjaamisen kun niissä oli vähän haperaa. 1 Quote Link to comment
jarza Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 mulla on leveäluukkuinen ampulanssin raato jossa sellaiset lattarautapitimet ja siinä ainaski luukku roikkuu hivenen auki olessa,ilmeisesti kuuluu olla niin. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 26, 2014 Author Share Posted February 26, 2014 (edited) mulla on leveäluukkuinen ampulanssin raato jossa sellaiset lattarautapitimet ja siinä ainaski luukku roikkuu hivenen auki olessa,ilmeisesti kuuluu olla niin. Juu niinhän se kuuluu, mutta kun ei ole tarkoitus paljon puolkuolleita paareilla lastata takapäästä kyytiin niin 90 asteen kulmassa olevan luukun päällä pysyy olut paremmin pystyssä ;) Ja joku mainitsi asiasta myös samban puolella että toi on alunperin roikkunut vähän alaspäin. Edited February 26, 2014 by Tanhis Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.