Jump to content

OHJE: Sähköjen muutos 6v => 12v


Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 1 month later...
On 17.3.2012 at 8:03 AM, HSuomi said:

 

Niin, toi 50W on silloin kun toi vastus on jäähdytetty. Eli se pitää pultata johonkin mielellään kupariseen jäähdytysprofiiliin ja laittaa pii-tahnaa väliin.

Jos se roikkuu apparin jalkatilassa sinällään ni taatusti kuumenee ja voi palaa poikki.

Hommasin tällasen HongKongin pojilta, tässä on jäähdytysrivat toisella puolella ja toimii hyvin. Eikä hinnan kirossa, vajaa $12

 

s-l500.jpg

Link to comment
On 17.3.2012 at 8:03 AM, HSuomi said:

 

Niin, toi 50W on silloin kun toi vastus on jäähdytetty. Eli se pitää pultata johonkin mielellään kupariseen jäähdytysprofiiliin ja laittaa pii-tahnaa väliin.

Jos se roikkuu apparin jalkatilassa sinällään ni taatusti kuumenee ja voi palaa poikki.

Hommasin tällasen HongKongin pojilta, tässä on jäähdytysrivat toisella puolella ja toimii hyvin. Eikä hinnan kirossa, vajaa $12

Tällä siis alennettu virta pyyhkijöille joka vaatii 6v virran. 

 

Link to comment
  • 7 months later...

Pahoittelen että kyselen asiaa joka varmaan on käyty palstalla läpi moneen otteeseen, mutta tieto vaikuttaa hajaantuneen nyt moniin ketjuihin ja posteihin. Minula on siis vm -67 1200 kupla (ikuisuusprojekti), jossa alkuperäinen 6V sähköjärjestelmä. Vuosia sitten hankittu 6V akku vaikuttaa säännöllisistä latailuista huolimatta kokeneen kuoleman, joten mietin nyt järjestelmän muuttamista 12V jännitteelle, joko pysyvästi tai edes tilapäisesti, jotta auton siirtely kiinteistöllä helpottuisi.

 

Käsitänkö nyt oikein, että kyseisen vuosimallin auto on jonkinlainen ylimenovaiheen versio, jossa jo jollain tapaa on 12V järjestelmä "tuettuna"? Mitkä muutokset autoon edellytettäisiin että sitä voisi siirrellä kiinteistöllä 12V akkua käyttäen? Varmaankin sulakkeet poistamalla on suojassa laitteet, jotka eivät tue 12V jännitettä?

 

Entäpä sitten jos haluttaisiin hyödyntää 12V järjestelmää ihan liikennekäytössä, mitkähän olisivat vaadittavat muutokset tähän minun vuosikerran kuplaan, meneekö topicin avausviestin ohjeen mukaisesti? Herkistellessäni alkuperäistä äänimerkkiä toimintakuntoon, huomasin että pakeliittipohjaan on kohokirjaimin laitettu mm. tekstit "B31 VW 1-6V" ja "12V AGREE", joka minulle viestisi että kyseinen komponentti voisi kestää 12V jännittelläkin, ymmärränkö oikein?

Link to comment
34 minutes ago, JariR said:

Käsitänkö nyt oikein, että kyseisen vuosimallin auto on jonkinlainen ylimenovaiheen versio, jossa jo jollain tapaa on 12V järjestelmä "tuettuna"? Mitkä muutokset autoon edellytettäisiin että sitä voisi siirrellä kiinteistöllä 12V akkua käyttäen? Varmaankin sulakkeet poistamalla on suojassa laitteet, jotka eivät tue 12V jännitettä?

 

Entäpä sitten jos haluttaisiin hyödyntää 12V järjestelmää ihan liikennekäytössä, mitkähän olisivat vaadittavat muutokset tähän minun vuosikerran kuplaan, meneekö topicin avausviestin ohjeen mukaisesti? Herkistellessäni alkuperäistä äänimerkkiä toimintakuntoon, huomasin että pakeliittipohjaan on kohokirjaimin laitettu mm. tekstit "B31 VW 1-6V" ja "12V AGREE", joka minulle viestisi että kyseinen komponentti voisi kestää 12V jännittelläkin, ymmärränkö oikein?

 

Kyllä tuo -67 on ihan yhtä 6 volttinen kuin aiemmatkin. Äänimerkki kestää 12 volttia, ja on ainakin riittävän kova ääni, samoin startti, suunnilleen kaikki muut sähkölaitteet pitää vaihtaa. Jos vain siirtelet autoa, niin itse irrottaisin laturin johdot niin että se ei saa väärää jännitettä, siis säätimen ja akun välistä irti, samoin ryypyn vastukselta johto irti. Puola saattaa ottaa itseensä ja mittariston merkkivalot, sekä kaasuttimesta jälkikäynnin estosolenoidi, muita sähkölaitteitahan ei tarvitse käyttääkään.

 

Palstalta kyllä löytyy haulla tarvittavat sähkölaitteiden muutokset, mutta listataan ne samantien tähän. Hataran muistikuvan mukaan pitää siis vaihtaa tai huomioida seuraavat (täydentäkää jos joku muistaa lisää):

- akku

- laturi + säädin

- puola

- kaasarista ryypyn vastus + jälkikäynnin estosolenoidi

- pyyhkijän moottori (tämän voi hoitaa myös esivastuksella mutta ei ole paras ratkaisu)

- kaikki polttimot, myös mittarivalot, merkkivalot + sisävalo

- äänimerkki (kuten jo edellä todettiin niin 6 v toimii myös)

- startti (tätäkään ei ole pakko vaihtaa joskin -67:ssa se on helppo homma)

- mahdollinen radio

- unohtuiko jotain?

 

Ja ennenkuin joku ehtii kommentoimaan sulakkeista niin EI, niitä ei ole mitään syytä vaihtaa 😉

  • Like 1
Link to comment
4 hours ago, metake said:

- pyyhkijän moottori (tämän voi hoitaa myös esivastuksella mutta ei ole paras ratkaisu)

- äänimerkki (kuten jo edellä todettiin niin 6 v toimii myös)

- startti (tätäkään ei ole pakko vaihtaa joskin -67:ssa se on helppo homma)

 

Ja ennenkuin joku ehtii kommentoimaan sulakkeista niin EI, niitä ei ole mitään syytä vaihtaa 😉

 

Kommentoidaan että satunnaispyyhkimistä se 6V pyyhin kestää ihan sellaisenaan, minulla on vieläkin Karmannissa kun en ole jaksanut tehdä mitään. Ei kuitenkaan pidä jättää pyyhkäisyä tai paria pidemmäksi aikaa päälle. Mutta vastaavasti vauhtia on, 6-volttisen vakionopeus on todella hidas.

 

6V töötti pärähtää komeasti 12 voltilla (erityisesti kun KG:ssa on tuplat) mutta sama kuin yllämainittuun, ei pidä jäädä nojaamaan tööttinappiin, töötin käämi palaa poikki.

 

Startti tuntuu kestävän yllättävän hyvin, toistakymmentä vuotta oli 6V startti vaikka sähköt muuten olivat 12V. Toki ei mitään 20s talvistarttauksia tarvinnut/yritettykään tehdä.

 

Sulakkeisiin kommentoin sen verran että nehän on mitoitettu johdon virrankeston mukaan ja vanhoilla johdoilla vanhatkin ovat siis ihan oikein mitoitettu. Toki siellä perässä on joku sähköäkuluttava laite joka määrittelee johdon, mutta lieneekö merkitystä, oikosulkusuojahan se lähinnä on.

Link to comment

Joskus kultaisella 80-luvulla 6 volttinen täräytettiin käyntiin siten, että  startattaessa laitettiin 12V akku rinnalle just sen aikaa, et pärähti käyntiin. Vaatii notkeutta tai apukäsiä. Siis virta-avain starttiasentoon -> käynnistyskaapeli kiinni -> ku pärähtää, kaapeli irti.
En ota vastuuta mistään.

  • Like 1
Link to comment
  • 6 months later...
On 2/10/2014 at 11:25 PM, metake said:

Mulla on ollut tuollainen Bilteman akku: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sahkojarjestelma/Akku/Tavalliset-pyoreat-navat-807715/

Hinta/laatu -suhde ihan ok ja orkkiksen kokoinen eli mahtuu peltikannen alle ja alkuperäisellä pannalla kiinni.

Mikä on nykyään sellainen 12 v akku, jonka voi nakata 6v tilalle ja nimenomaan orggis kiinnitys (eli panta ja kansi) onnistuu? 

Link to comment
  • 1 year later...
On 3/21/2012 at 7:55 PM, metake said:

Älä ny höpötä mistään sarjareleista kun uskot vaan että se -67 juniksen rele on siihen sopiva. Tuo J-30 mikä sulla on -66:saa ulkoisella hyppylangalla on siinä juniksen releessä kytketty sisäisesti, eli se on ihan sama käytätkö 6- vai 5- napaista relettä, toisessa johto menee ulkokautta ja toisessa sisäkautta. Tai sitten laitat halutessas uudemman kuplan 4-napaisen ja jätät tuon punaisen J-nastaan tulevan piuhan kokonaan kytkemättä.

Eikös sähkökaavioiden perusteella myös Kuplassa ainakin 1967-70 ole 5-napainen valorele, liekkö sama ku toi - 67 juniksen? Mikähän lie tuollaisen orggis varaosanumero tai minkänäköinen? Ilmeisesti siis Kuplan 5-napaisella voisi myös korvata -66:ssa olevan 6-napaisen näissä 6V->12V muutoksissa?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...