Jump to content

OHJE: Sähköjen muutos 6v => 12v


Recommended Posts

Kirjoittelinpa tällaisen ajankuluksi, kun sitä aina joskus on kyselty ja joissakin keskuteluissa sivuttu, mutta tässä kaikki pähkinänkuoressa. Jos joku huomaa virheitä tai puutteita niin korjataan..

 

Eli muistilista vaihdettavista/huomioitavista osista ja asioista vaihdettaessa sähköt 6 volttisesta 12 volttiseen. Teksti on kirjoitettu kuplaa ajatellen, mutta on sovellettavissa muihinkin.

 

 

Laturi

- vaihdettava, kytkentä ohjeet vaikka tuolta: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/6578-laturin-kytkentä/

- huomioi että 6 v laturin jalkaan ei sovi 12 v laturi (poikkeuksena -67), myös jalka pitää vaihtaa, ja vaihtovirtalaturille on vielä oma jalkansa.

 

Startti

- pääsääntöisesti 6 v ja 12 v laturissa on erilainen startin ratas ja erikokoinen akseli => eivät käy ristiin, poikkeuksiakin löytyy

- jos vaihtaa normi 12 v startin, pitää myös pusla ja vauhtipyörä vaihtaa, ja vauhtipyörälle pitää hioa laatikkoon lisää tilaa

- on myös saatavilla tukilaakerillisia 12 v startteja jotka sopii suoraan 6 v:n tilalle, esim. tuolta

- jotkut ovat myös jättäneet 6 volttisen startin hyvällä menestyksellä 12 voltin järjestelmään

 

Akku

- vaihdettava

 

Tuulilasinpyyhkijöiden moottori

- moottori vaihdettava tai asennettava vastus/jännitteen alentaja

- vm 1965 alkaen kupliin sopii käsittääkseni uudempien 12 volttinen koneisto kokonaisuudessaan ?? (vahvistakaa joku tämä)

- 1968-1969 mallissa on 12 v moottori joka sopii vanhempiin "bolt on"

- 6 v ankkurin tilalle saa myös 12 v ankkureita, esim. tuolta

 

Releet

- vilkkurele vaihdettava

- jos ajovalojen vaihto releellä (1966 alkaen) niin rele vaihdettava

 

Ajo-, taka- ja jarruvalojen polttimot

- vaihdettava

- muista myös edessä pysäköintivalon polttimot ja taka rekisterikilven valon polttimo

 

Vilkut

- polttimot vaihdettava

- mahdolliset vinkkarit vaihdettava tai asennettava vastus/jännitteen alennin

 

Mittaristo / sisätilan valo

- mittareiden taustavalojen polttimot vaihdettava, muista myös polttoainemittarin polttimo

- varoitusvalojen polttimot vaihdettava (lataus, öljynpaine, vilkku ja kaukovalo)

- sisävalon polttimo vaihdettava

 

Moottori / konehuone

- kaasuttimen ryypyn lämmitysvastuksen elementti vaihdettava

- jos kaasuttimessa jälkikäynnin estosolenoidi niin vaihdettava

- sytytyspuola vaihdettava

 

Lisävarusteet / muut varusteet

- äänimerkki, vaihdettava 12 volttiseksi

- radio, muutettava jännite (jos mahdollista) tai asennettava jännitteenalennin, tai vaihdettava koko radio

- polttoainekäyttöinen lisälämmitin, muutettava 12 volttiseksi tai asennettava jännitteenalennin

Link to comment

Tuulilasin pyyhkijän moottorivinkki/junis.

 

Itse laitoin orggis 6v moottorin tilalle Volvo PV/Duett 12v moottorin(vuosimallia en muista)

Moottori oli ulkoisesti juniksen moottorin näköinen ja siinä on ns. parkkiasento.

Kiinnitysreiät piti porata kiinnityslevyssä millin pari isommiksi ja kammessa piti siirtää se vivuston

tappi lähemmäksi moottorin akselia (liikkeen pituus).

Kun laittaa vielä volvon kojelautakytkimen, saa kaupan päälle ylimääräisen kytkimen asennon, jossa virtaa sähköselle pissapojalle.

Kojelauta kytkin on täysin bolt-on, eli juniksen kytkimestä voi siirtää sen kiinnitysraudan ja nupin volvon kytkimeen.

Link to comment

Kun puhutaan Kuplista ja Suomesta niin -67:ssa on iso 6v laturi,eli sen jalkaan käy suoraan 12v tasavirtalaturi.

12v-67:ja ei suomessa ole(siis tehtaan tekemiä,maahantuojan tuomia),joten sellaisia pyyhkijänmoottoreita/koneistoja ei oikein löydy mutta samanlainen on vielä-68 ja-69 malleissa.

Link to comment

Kiitos lisätiedoista, korjasin/lisäsin alkuperäiseen tekstiin.

 

Kun puhutaan Kuplista ja Suomesta niin -67:ssa on iso 6v laturi,eli sen jalkaan käy suoraan 12v tasavirtalaturi.

Tätä en tiennytkään, lisäsin tämänkin tuonne alkuperäiseen tekstiin. Mihin asti 1200 malli oli 6 volttinen ja oliko niissä myös tuo isompi halkaisijainen laturi?

 

12v-67:ja ei suomessa ole(siis tehtaan tekemiä,maahantuojan tuomia),joten sellaisia pyyhkijänmoottoreita/koneistoja ei oikein löydy mutta samanlainen on vielä-68 ja-69 malleissa.

Mulla oli käsitys että -67 1500 on 12 volttinen, mutta olin siis väärässä luulossa. Korjasin nuo vuosimallit alkuperäiseen tekstiin. Sopiiko uudempien koko koneisto 1965 - 1967 vuosimalleihin? Eli onko pellissä olevat pyyhkijän akseleiden aukot samanlaiset, levys käsittääkseni on sama?

Link to comment

Ja junakeulien bensamittareista on ollut paljon keskustelua että hajoaa jos ei vaihda 12V versioon mikä sitte taas löytyy tosiaan vain '67 mallista. Mutta taas on paljon vastaväitettä että 6V toimii vallan mainiosti kunhan vain vaihtaa polttimon. Eli omalla vastuulla mutta itse en näe mitään estettä sille miksi 6v mittari ei toimisi 12V järjestelmässä.

Link to comment

Yhdellä ulkomaan palstalla muuten väitetään että 6V laturia voi käyttää 12V laturina jos vaan vaihtaa sitä laturinsäädintä 12V:ksi. Kuulemma toimii silleen kuumenematta liikaa kunhan ei asenna autoon mitään hirmu poppikonetta tms. hirmuvirtaa syövää laitetta...??

Link to comment
Toisella palstalla ehdotettiin 1ohm/50W elikkä tämmöstä?

 

http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=2274

 

Juuri tuo kuumeni 6v pyyhkijän moottorin kanssa infernaalisesti.

 

Lämpenee kestorajallaan hieman vähemmän kuin 60w hehkulamppu. Tehonkesto on 50w, joten virran mittaamalla voi selvittää, kestääkö vastus. Voisi olla hyvä järjestää viimainen paikka tai jäähdytys vastukselle.

Link to comment
Toisella palstalla ehdotettiin 1ohm/50W elikkä tämmöstä?

 

http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=2274

 

Juuri tuo kuumeni 6v pyyhkijän moottorin kanssa infernaalisesti.

 

Niin, toi 50W on silloin kun toi vastus on jäähdytetty. Eli se pitää pultata johonkin mielellään kupariseen jäähdytysprofiiliin ja laittaa pii-tahnaa väliin.

Jos se roikkuu apparin jalkatilassa sinällään ni taatusti kuumenee ja voi palaa poikki.

Link to comment

 

Tuulilasinpyyhkijöiden moottori

 

- vm 1965 alkaen kupliin sopii käsittääkseni uudempien 12 volttinen koneisto kokonaisuudessaan ?? (vahvistakaa joku tämä)

 

Itse vaihdoin loppukesästä uudemman koneiston omaan -65 kuplaan... uudemman koneiston akselit on paksummat kuin vanhassa mutta koria ei tarvitse muokata. Vaihdoin sopivan kokoiset akselin kumitiivisteet alkuperäisten tilalle. Uudemmassa koneistossa on erilainen kiinnitys "uloke" siellä tavaratilanpuolella (se josta koneisto samalla maadottuu), mutta se ei aiheuta suurta tuskaa jos alkuperäinen koneisto on tallella eikä sitä välitä sääliä niin senkun porailee pistehitsit auki ja vaihtaa lipareen alkuperäisestä koneistosta uuteen koneistoon...

 

Ja omassa projekti -64 paksutolppa kuplassakin on uudempi koneisto, jonka edellinen omistaja on mielestäni sovittanut samalla tavalla...

 

- moottori vaihdettava tai asennettava vastus/jännitteen alentaja

 

Ennen kun vaihdoin koneiston parempaan niin käytin etuvastuksena alkuperäisillä 6V roippeilla 2koppasen golffin lämmityslaitteen nopedensäätimen vastusta... toimi hyvin parivuotta (~30000km) ja toimisi varmasti vieläkin... plussana tässä oli että sai valita kaksi eri nopeutta pyyhkijöille... Alkuperäisesti se lämmityslaitteen vastus on kiinni peltilevyssä mutta irroitin sen siitä, juotin johdot kiinni ja pistin koko mötikän kutistesukan sisään.

 

Lisävarusteet / muut varusteet

- äänimerkki, vaihdettava 12 volttiseksi

 

Äänimerkille riittää säätäminen (jos ei suoraa toimi)... rääkkä huutaan ja ruuvista kiertää äänen mieluiseksi... en tosin ole varma toimiiko kaikissa mahdollisissa kinukki kromi rääkissäkin... Itse en ole mihinkään autoon tai moottoripyörään joutunu vaihtaan äänimerkkiä 6-12v konversion takia...

Link to comment

P=UI

 

Jos oletetaan, että teho(P) pysyy vakiona niin jännitteen(U) kaksinkertaistuessa virta(I) puolittuu.

 

edit: Polttimot samat*), sulakkeet puolittuu.

 

Aki

 

*) Jos tehdään muitakin muutoksia kuin suora 6V -> 12V, niin sitten muuttuneen tilanteen mukaan.

Link to comment
Eikös se niin ollut että sulakkeet samana ja poltimoissa watit isommiksi.

 

Sulakkeet samoina, ja polttimoiden wattimäärät myös soveltuvin osin. 6v / 12v systeemissä joidenkin polttimoiden wattimäärä on eri. Sisävalo ja mittarivalot menee samoilla kuin 6v, ja taka- ja vilkkuvalot seuraavasti: vilkut 21W, etuparkit 5W, taakse jarru-/takavalo 21/5W. Ajovalo sitten maun mukaan, mutta hehkulankaisena yleensä 45/40W ja H4 60/55W.

 

Ja Akin kirjoitukseen viitaten, niin sulakkeita ei puoliteta, sulakkeilla suojataan johdot (siis sulakekoko riippuu johdon poikkipinta-alasta) ja ei niitä johtoja mihinkään vaihdeta. Ja jos itse laitteessa sattuu oikosulku niin kyllä se alkuperäinen 6v sulake sieltä kärvähtää.

 

EDIT: Tuo on melko yleinen harhaluulo vaihtaa sulakkeita pienempiin, mutta tosiaan sille ei ole mitään tarvetta. Sulakkeen tarkoitus on estää johtoa sulamasta jos kuormitus johdossa kasvaa yli sallitun, ihan niinkuin kotonakin. Tuskin kukaan vaihtaa taulusta sulakkeita pienemmäksi vaikka vaihtaakin keittiöstä jääkaapin vähävirtaisempaan malliin, tai ottaa sen pois käytöstä kokonaan.

 

EDIT 2: Tosin ei siitä ole mitään haittaakaan vaikka ne sulakkeet pienentää, jos sulakkeen koko on riittävä käytettäville laitteille.

Link to comment
Jos tuplataan sekä jännite että teho, tulee melko kirkas ja ehkä jopa lyhyt valo...

 

Mutta noinhan se kumminkin menee. Mulla muistaakseni 35/35W-6V ghiassa ja kuten metake mainitsi niin 12V 45/40W ja H4 60/55W.

Link to comment

Vois olla ton 30 ja j:n väliin. Siinä ilmeisesti katkotaan maata. Voit mitata ton välin 30 ja s. Siinä pitäisi olla joku resistanssi. Sarjaan tulevan kelan resistanssi pitäisi olla lähellä sitä, niin jännite jakaantuu tasaisesti

Link to comment
66 kuplassa on tämmöinen kaavio josta toi J2 vissiin on se valorele. Siinä on 30 johto jota en ole löytäny muista..

 

Type-1 -66 diagram

 

Mihin väliin tommonen sarjarele pitäs tulla?

Älä ny höpötä mistään sarjareleista kun uskot vaan että se -67 juniksen rele on siihen sopiva. Tuo J-30 mikä sulla on -66:saa ulkoisella hyppylangalla on siinä juniksen releessä kytketty sisäisesti, eli se on ihan sama käytätkö 6- vai 5- napaista relettä, toisessa johto menee ulkokautta ja toisessa sisäkautta. Tai sitten laitat halutessas uudemman kuplan 4-napaisen ja jätät tuon punaisen J-nastaan tulevan piuhan kokonaan kytkemättä.

Link to comment
66 kuplassa on tämmöinen kaavio josta toi J2 vissiin on se valorele. Siinä on 30 johto jota en ole löytäny muista..

 

Type-1 -66 diagram

 

Mihin väliin tommonen sarjarele pitäs tulla?

Älä ny höpötä mistään sarjareleista kun uskot vaan että se -67 juniksen rele on siihen sopiva. Tuo J-30 mikä sulla on -66:saa ulkoisella hyppylangalla on siinä juniksen releessä kytketty sisäisesti, eli se on ihan sama käytätkö 6- vai 5- napaista relettä, toisessa johto menee ulkokautta ja toisessa sisäkautta. Tai sitten laitat halutessas uudemman kuplan 4-napaisen ja jätät tuon punaisen J-nastaan tulevan piuhan kokonaan kytkemättä.

 

 

Kyllä. Se on ihan totta. Sanoinkin vaan, että jos ei oo sopivaa relettä

Link to comment
...Mihin väliin tommonen sarjarele pitäs tulla?

Älä ny höpötä...

Kyllä. Se on ihan totta. Sanoinkin vaan, että jos ei oo sopivaa relettä

Juu, tämä toimii kyllä. Saman voi tehdä myös vastuksella, kunhan tietää oikean vastusarvon.

Link to comment
Kun asennatte H4:set orggis umpioihin, poistetaanko noi metalliset "varjostinkupit" samalla?

 

Öö siis eikö se mene niin että orkkis umpioihin ei voi asentaa H4 polttimoita kun valokuvio menee perseelleen. Eli vanhan hehkulanka tai mikälie polttimon tilalle vastaava 12V versio tai sitten umpiot vaihtoon.

Link to comment
Kun asennatte H4:set orggis umpioihin, poistetaanko noi metalliset "varjostinkupit" samalla?

Öö siis eikö se mene niin että orkkis umpioihin ei voi asentaa H4 polttimoita kun valokuvio menee perseelleen. Eli vanhan hehkulanka tai mikälie polttimon tilalle vastaava 12V versio tai sitten umpiot vaihtoon.

Nykyään on markkinoilla halogeeni polttimoita P45t-kannalla (siis hehkulampun kannalla), joissa valoteho on sama kuin hehkulampussa, eli 45/40W, ja näissä lampuissa on E-hyväksyntä, joten niitä saa käsittääkseni käyttää. http://www.ikh.fi/Tarvikkeet/POLTTIMO_R2_HALOGEN_45/40W

 

Varjostinkupin osalta olen ollut siinä uskossa, että sitä ei pidä poistaa koska se estää suoran häikäisyn, eikä se kyllä valokuvioon kovin paljon vaikuttanut kun omistani sen joskus kokeeksi otin pois.

Link to comment

Halogeeni polttimoillahan on se oma hattu joka estää suoran häikäisyn. Olen kans ymmärtäny silleen että Metaken mainitsemat halogenit ovat just tarkoitettu korvaamaan tavallisia hehkulamppuja. Toisin sanoen geometriat ovat kohdallaan.

 

Pitää vissiin kävästä hakemassa yks pari semmoisia ja verrata tavallisiin...

 

http://www.rallylights.com/hella/R2%20B ... Bulbs.aspx

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...