Jump to content

Harrasteautojen katsastaminen


Recommended Posts

Jotenkin tuntuu, että katsastuskonttorien suhtautuminen harrastekulkuneuvojen katsastuksiin, muutoskatsastuksiin on muuttunut oikeaan suuntaan.

Enään ei nipoteta epäoleellisista asioista, eikä tarkisteta autoja "kuin uusia". En tiedä onko minulle vaan sattunut sopivat katsastajat, mutta homma tuntuu nykyään toimivan.

 

-b-

Link to comment

Omastamielestäni hyvin paljon myös vaikuttaa se että millaiseen aikaan menee konttorille. Eli jos on mahdollista niin ottaa pekkasen ja menee katsastamaan normaalina arkipäivänä ennen ruuhkaa niin saa varmasti ymmärtäväisempää palvelua. Kun taas lauantaina pölvähtämällä juuri ennen sulkemis aikaa kysymään että vieläkö ehtii.

 

Mutta tosiaan on mielestäni helpompaa katsastaa harrasteauto kun ei jokaikisestä ns rimaahipovasta viasta tarvitse tulla uudelleen näyttämään konttorin pihalle tyyliin joo kunnossa se on. Ja leima lappuun.

Link to comment

Samanlaiset on tuntemukset täälläkin, viime katastuksessa jäi ainakin pyyhkijät,vilkut ja jarruvalot tarkistamatta.

Runkonumero katottiin takasivuikkunan läpi fikkarilla osoittaen,"joo, sielhän se on".

Moottoriluukkua en ole avannut kolmessa viime katsastuksessa. Mutta en valita!

Link to comment

Täytyypä todeta, jälleen kerran, että kuinka hienoa palvelua sain tänään ties monennenko kerran, kun vanhusta konttorilla käytin, ei turhista nipotettu...toki autohan suunnilleen kunnossa onkin...pieniä juttuja, mutta joku olisi passittanut kotia...pari kesää leiman puolesta ajellaan taas...

Link to comment
Guest Jofa

Joo helpompaan suuntaan tuntuu menevän,toki tärkeät asiat pitää olla kunnossa.. Itse käytin tänään omaa kuplaani konttorilla. Huurteen poistossa on sähköinen puhallin,joka oli edellis vuonnakin.Nyt tuntui et pitäis olla jokin lämmityskin,sanoin et ei sillä ajeta ku kesällä niin tuumas,että ei hän voi sitä tietää ettei ajeta talvella ja lämmitys pitää olla.Viime vuonna ei mainittu asiasta. Etuvilkkuina oli tummenetut golffin sivuvilkut 5w polttimolla jotka räpsytti tiheään tahtiin,ei muuta mainintaa niistä ku suullisesti et pikkasen huonosti näyttää. Nyt oli sitte "nännivilkut" oikealla polttimolla jotka oikeesti jotain näyttää.Sanoin et nyt on paremmat vilkut ku viimeks,inssi tuumas et nythän nuo on hyvät kunnes katto ja tuumas et näissä ei ole E-merkintää muuten hyvät.. Leima tuli kuiteski ilman merkintöjä mut sano et laitappa ensvuodeksi nuo asiat kuntoon.. Ajoaikaa nyt 1.10.2013 asti..

Link to comment
Nyt oli sitte "nännivilkut" oikealla polttimolla jotka oikeesti jotain näyttää.Sanoin et nyt on paremmat vilkut ku viimeks,inssi tuumas et nythän nuo on hyvät kunnes katto ja tuumas et näissä ei ole E-merkintää muuten hyvät..

Ei tarvii olla E-merkkiä tuon ikäisessä (jos kyse on tuosta -69 kuplasta). Itse kävin saman keskustelun -74:n takavalojen kanssa, E-merkintää ei tarvittu, mutta pomppas kun laseista puuttui heijastimet :)

Link to comment
Guest Jofa

Ei tarvii olla E-merkkiä tuon ikäisessä (jos kyse on tuosta -69 kuplasta). Itse kävin saman keskustelun -74:n takavalojen kanssa, E-merkintää ei tarvittu, mutta pomppas kun laseista puuttui heijastimet :)

 

Tämä on trafin sivuilta kopioitu

 

Valaisinten yleisiä vaatimuksia

Ajovalojen tulee antaa valkoista valoa, mutta ennen 1.10.1994 käyttöönotetuissa au-toissa sallitaan myös kellertävät ajovalot.

Lähivalaisinten tulee olla oikeanpuoleista liikennettä varten tarkoitetut. Kaikkien va-laisinten ja heijastimien tulee olla e- tai E-hyväksyttyjä kyseiseen toimintaan tarkoitettu-ja moottoriajoneuvon valaisimia. Sellaisessakaan autossa, jossa jollekin valaisimelle ei vaadita e- tai E-hyväksyntää, ei hyväksyttyä valaisinta saa vaihtaa hyväksymättömään. Valaisimessa käytettävän lampun tulee olla tähän valaisimeen tarkoitettu ja hyväksytty. E-hyväksyttyyn valaisimeen on merkitty ympyrän sisälle E-kirjain ja hyväksynnän anta-neen maan numero. Vastaavasti e-hyväksyttyyn valaisimeen on merkitty suorakaiteen sisään e-kirjain ja hyväksynnän antaneen maan numero.

Referenssiluku on merkitty valonheittimeen E-tunnuksen viereen. E-tunnuksen yläpuo-lella oleva H-kirjain ilmaisee kyseessä olevan halogeenivalaisimen. Kirjain R merkitsee kaukovalaisinta ja C lähivalaisinta. Yhdysvaltalaisen standardin FMVSS 108 mukaisia valaisimia on voitu tietyin edellytyksin hyväksyä katsastuksessa ennen 14.6.1995 käyt-töönotetuissa autoissa ja muuttotavarana tuoduissa autoissa vielä tämän jälkeenkin.

Link to comment

Tämä on trafin sivuilta kopioitu

Tuo lainaamasi katkelmahan kertoo vain valaisinten(eli ajovalojen) E-hyväksynnästä, ei suuntavalaisinten eli vilkkujen säännöistä. Eipä taida oikeasti mitään E-merkkejä tuon ikäisissä vehkeissä vaatia.

 

E: Luin taas nopeasti. Taisitkin viitata vain tuohon takavalokommenttiin. Eikös nuo valaisimia koskevat E-merkintä+asetuksetkin kuitenkin ole 60-luvun kuplissa melko se ja sama. Näyttäisi säännöksissä olevan taka- ja jarruvaloille E-hyväksynnät -75 ja suuntavaloille -83 jos oikein noita edes lueskelin.

Link to comment
Guest Jofa

E: Luin taas nopeasti. Taisitkin viitata vain tuohon takavalokommenttiin. Eikös nuo valaisimia koskevat E-merkintä+asetuksetkin kuitenkin ole 60-luvun kuplissa melko se ja sama. Näyttäisi säännöksissä olevan taka- ja jarruvaloille E-hyväksynnät -75 ja suuntavaloille -83 jos oikein noita edes lueskelin.

 

Tämä pitää paikaansa,mutta se että onko -69 kuplassa alunperin ollut takavaloissa ja etuvilkuissa E-merkintä? Jos ei niin sillon on se ja sama mitkä "kiinalamput" siihen laittaa,mutta jos taas on ollut E-merkintä niin katsastajan käsikirja sanoo että kyseistä valoa ei saa vaihtaa huonompaan eikä sellaiseen josta E-merkintä puuttuu..

Link to comment

Lukekaa se katsastajan käsikirja ja katsokaa mitä siinä sanotaan valoista. Jos valoissa on alunperin hyväksyntä, niin se pitää olla siinä myös valojen vaihtamisen jälkeen. Ja kyse ei ole pelkästä E-hyväksynnästä (kuten tuossa em. kohdassakin lukee), jos valaisimessa on jokin muu hyväksyntä, niin siitä pitää löytyä myös joku hyväksyntä, ei välttämättä E, jos tuo "muu" hyväksyntä täyttää vaatimukset.

 

Ja sitten se oleellinen: Mistä katsastaja tietää mitä hyväksyntöjä ja merkintöjä on Kuplan valoissa ollut alunperin, kun ei se täälläkään kirjoitteleville ole selvillä?

Link to comment
Guest Jofa

No sitähän mä tässä koitan saada selville et mitä merkintöjä vuoden 1969 kuplan takavaloissa ja etuvilkuissa on ollut ku mulla ei ole itsellä tietoa eikä alkuperäisiä valaisimia. Ihan vaan sen takia et tietää tarviiko ensivuoden katsastukseen hommata eri lamput vai saako jostain dokumenttia jos ei ole mitään merkintöjä ollu kyseisenä vuonna, silloin kelpaa nykyisetkin valot.

Link to comment

Hylky tuli, tässä syyt:

-Ajovalot 4cm liian matalalla.

-Takaheijastimet, liian lähellä toisiaan.

-Etujarrut puoltaa.

-Vasemman ajovalon suuntaus.

-Rekisterikilven valo ei toimi

-Oikean takaiskarin yläkiinnytys löysällä.

 

Korjaan nuo ja haen leiman. Sen jälkeen en käytä yhtäkään meidän autoa tuolla katsastusasemalla.

Link to comment
Hylky tuli, tässä syyt:

.......

-Rekisterikilven valo ei toimi

..........

 

Korjaan nuo ja haen leiman. Sen jälkeen en käytä yhtäkään meidän autoa tuolla katsastusasemalla.

 

Onko tuo hylkäysperuste :O

 

nimim. ei oo ikinä toiminu omassa kuplassa :)

Link to comment
"Katsastajan käsikirja" - sieltä ne asiat selviää kun jaksaa lukea :)

Tossa kirjassa ajanlasku alkaa vuodesta -57,,,

Lukekaa se katsastajan käsikirja

7.2 TAKA-, JARRU-, SUUNTA- JA ETUVALOT

AJONEUVOLUOKAT: AUTOT JA PERÄVAUNUT

 

01.01.1923 tai sen jälkeen automobiilissa tuli olla etupuolella kaksi lyhtyä kummallakin puolella ja näiden tuli

näyttää valkeaa valoa, sekä takana yksi lyhty, joka valaisi valkoisella valolla automobiilin tuntomerkin (rekisterikilven). Tämän lyhdyn piti myös näyttää punaista valoa taaksepäin. A Automobiililiikenteestä 237/22

 

01.01.1938 tai sen jälkeen autossa tuli olla takana värillinen lyhty, joka syttyy autoa jarrutettaessa (jarruvalo). A Moottoriajoneuvoliikenteestä 491/37

 

01.06.1949 tai sen jälkeen autossa tuli olla edessä seisontavalot. Autoasetus 349/48

 

01.06.1949 tai sen jälkeen kaikissa autoissa tuli olla suuntaviitta. Määräys koski myös aiemmin käytössä ollutta autoa. Autoasetus 5 §, 349/48

 

01.12.1957 voimassa määräys, jonka mukaisesti linja-, kuorma- ja erikoisautossa kaksi takavaloa, muussa autossa ainakin yksi takavalo. Jos yksi valo, sen on sijaittava keskiviivalla tai vasemmalla...

Link to comment
Guest Jofa
No sitähän mä tässä koitan saada selville et mitä merkintöjä vuoden 1969 kuplan takavaloissa ja etuvilkuissa on ollut ku mulla ei ole itsellä tietoa eikä alkuperäisiä valaisimia. Ihan vaan sen takia et tietää tarviiko ensivuoden katsastukseen hommata eri lamput vai saako jostain dokumenttia jos ei ole mitään merkintöjä ollu kyseisenä vuonna, silloin kelpaa nykyisetkin valot.

 

Edelleenkään tuohon en ole saanut selvyyttä. Kaverilla on -71 ja siinnä ainakin on E-merkinnät takavaloissa ja etuvilkuissa.

Link to comment
"Katsastajan käsikirja" - sieltä ne asiat selviää kun jaksaa lukea :)

Tossa kirjassa ajanlasku alkaa vuodesta -57,,,

Lukekaa se katsastajan käsikirja

 

 

Luettu on ;-)

Ehkä noiden pre-57 "asetusten" kanssa juurijajuuri tulee toimeen pahempikin rebelli.

Vaikka taitaa toi valkonen rekisterikilven valo puuttua moottoripyörästäni.

Katsuri ei kyllä puuttunut tuohon vakavaan epäkohtaan,,,

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...