Jump to content

Hihnapyörä stefalla


Guest T1-1973

Recommended Posts

Guest mkern

Pariin lohkoon olen tuollaisen koputellut avaamatta, yhteen lohkoon ei mennyt. Yhteen taas oli niin väleä, ettei voinut jättää paikoilleen. Riippuu siis lohkon kuluneisuudesta. Virallinen ohjeistus on kait, että lohko pitää avata, mutta vähin kuluneeseen lohkoon menee sievästi koputtelemalla...

Link to comment
  • 4 years later...

Taas tuli stoppi. Irroitin kampiakselin hihnapyörän, oli vääntynyt  kun olin ulosvetäjällä sen pilannut. Nyt oikea tapa tiedossa - kaksi rengasrautaa hihnapyörän taakse ja luja isku rautoihin. Ostin VW-mieheltä hihnapyörän, standardi  170mm (alum. kai), sen mukana kaksi prikkaa ja stefa rautakehän sisällä. Todennäköisesti seuraava

Olen selvittänyt(?)
1. Prikka, jossa kolo kiilalle, tulee ensin pohjalle, hihnapyörän kauluksen alle
2. Pienempi prikka tulee laturin hihnapyörän alle, jotta hihnan suuntaus pysyy suorassa
3. Tarvitaan pitempi pultti uutta hihnapyörää varten.
Mutta stefaa en saa mahtumaan. Kampiakselin onkalon läpimitta on 50 mm, kun stefan ja sen ympärillä olevan kehän läpimitta on 57,5 mm. Jotain en taaskaan ole ymmärtänyt, ellei kysymyksessä ole aivan saman näköinen osa, joka vaatii työstämistä????
Tai sitten stefa on asennettava moottorin puoliskojen ollessa auki??Jossa tapauksessa on ostettava toisenlainen, enemmän "bolt-on" osa
 
 
Edited by Timo Suosalmi
Link to comment

Huomaa että em. ulkopuolisen stefan kanssa pitää olla erilaine hihnis kuin vakio alumiininen. En puhu nyt öljyn takasheitto urien sorvaamisesta, vaan siitä että siellä hihnis / lohko välissä oltava tilaa tuolle lohkon ulkopuoliselle stafalle + sen huulelle. Jos on ei-stefa hihnis sorvataan stefan tiivistyspinnastaan sopivaksi, niin hihnis runnoo lohkoa vasten stefan paskaksi kiristys vaiheessa.

 

URHO nr1 meni fituiksi tuon takia 2003. Sen hetkiselle tiimipäälikölle Funkelle terveiset, jotta selviskö sulle ikuna mistä tää johtu? Sillon radalla oli mahdoton tätä havaita kun hihnis oli ilman "kevennys" reikiä. Mulle tää probleema aukes vasta joku vuosi sitten, kun tappelin vastaavan case kanssa.

 

Eli kannattanee aluksi tarkistaa että onko hihnis edes oikeanlainen. . .  ..

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Huomaa että em. ulkopuolisen stefan kanssa pitää olla erilaine hihnis kuin vakio alumiininen. En puhu nyt öljyn takasheitto urien sorvaamisesta, vaan siitä että siellä hihnis / lohko välissä oltava tilaa tuolle lohkon ulkopuoliselle stafalle + sen huulelle. Jos on ei-stefa hihnis sorvataan stefan tiivistyspinnastaan sopivaksi, niin hihnis runnoo lohkoa vasten stefan paskaksi kiristys vaiheessa.

Eli kannattanee aluksi tarkistaa että onko hihnis edes oikeanlainen. . .  ..

En tuosta paljon ymmärtänyt.

# 1949 "bolt-in" retaining ring enclosure (incl. seal)

Edellä oleva varaosa on tarkoitettu minulla olevaan Paruzzin h-pyörään #1937, eli siltä osin pitäisi olla kunnossa.

Link to comment

En tuosta paljon ymmärtänyt.

 

 

Vihreän ja punasen nuolen välissä on jokunen milli tilaa.

Siihen ei ulkopuolinen stefa mahdu.

Tämä otettava huomioon hihnisvalinnalla.

 

Selvää vai lisää rautalankaa?

post-37-0-20053900-1483552002_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Tuli ostettua alumiininen, piti oleman hyvä, pakko laittaa stefa tai on heitettävä pois. Sitä en viitsisi, maksoi sen verran, Sellaista pelleilyä nyt!

Myy pois tai laita tallin seinälle muistutukseksi... Vielähän sulle tulee kuitenkin kuluja parinkin vakiopyörän verran kun noita osia tilailet ja postimaksuja ym.makselet.

Link to comment

Petterillä varmaan ämpäritolkulla suoria ja edullisia orkkishihnapyöriä, jollet oo kisakonetta rakentamassa niin vakio on hyvä valinta.

 

On sekä suoria purkukuntonen että pulverimaalattuna.

Lisäksi on stefallenkin sorvattuja, mutta näissä laitettava korotus rengas (ks metanoli projekti)

 

T. VW-romu-Rokari :)

Edited by P_Valtonen
  • Like 1
Link to comment

Timo: Jos ostit tuon hihnapyörän minulta niin se on täysi toisiinsa kuuluva setti + lisäksi varastefa.

 

Ensin naputellaan lohkoon paikalleen stefa jossa on se alumiinikaulus paikallaan. Ohuempi osa alumiinikauluksesta kuuluu mennä kampikammioon ja paksumpi osa jää kampikammion ulkopuolelle. Siihen sitten vain hihnapyörä paikoilleen. Itse en ole prikkoja yleensä käyttänyt mutta kannattaa tarkistaa osuuko hihnapyörä taustalla olevaan peltiin.

 

Stefa jossa ei ole alumiinikaulusta on vain varastefa joka otetaan käyttöön tarvittaessa ja vaihdetaan siihen lohkoon asennettavaan alumiinikaulukseen liiman kanssa.

Link to comment

Keskustelu mennyt välillä vikasuuntaan. Ostin bolt in hihnapyörän Par #1937 osineen (paitsi pitempi pultti, joka myydään erikseen), mutta en tiennyt miten stefan saa mahtumaan. Luulin, että osa Par #1949 menee bolt in kampiakseliin ja hihnapyörään, mutta tässä erehdyin, lisäosa vaatii sorvausta mennäkseen paikalleen, siis ei ole bolt in. Tätä varmaan tolvana ym. ihmettelivät. Tarkoituksena ei todellakaan  ole alkaa sorvauttamaan lohkoa ym. Nyt vaan puuttu bolt in - tietoa, jotta saan osan (stefan nimenomaan) paikoilleen, kaikki osat pitäisi olla hallussani asennusta varten, kuten K.K. kirjoittaa.

Edited by Timo Suosalmi
Link to comment

Ja paikalleen naputeltuna näyttää tältä.

 

Jossain tapauksessa vaatinee lohkon puolikkaita puristavan pultin / mutterin löysäämistä jos ei mene suoraan naputtelemalla paikalleen.

 

Eli kauluksen ohuempi osa ainoastaan uppoaa lohkon "onkaloon" ja paksumpi osa jää lohkon ulkopuolelle.

post-372-0-83238700-1483616010_thumb.jpg

Edited by Kemin Karavaanari
Link to comment

Pakettiin lähti nämä osat ja stefat muistaakseni laitoin hukkaantumisen estämiseksi "kiinni" hihnapyörään.

Asentaessa moottoriin ei saa hihnapyörässä kuitenkaan olla mitään osia etukäteen kiinnitettynä. Eli kaikki osat pöydälle ennen asennusta. Tuo kaulukseton varastefa on siis ainoastaan varaosa tulevaisuutta varten jos kauluksessa kiinni oleva kuluu ja on vaihdon tarpeessa.

post-372-0-71059600-1483617965_thumb.jpg

Edited by Kemin Karavaanari
Link to comment

Timo kuten eilen soittelin asiasta:

 

Mitään ei yleensä tarvitse sorvata saadakseen Stefan kauluksineen lohkoon.

 

Eli tämä osa naputellaan osittain lohkoon paikalleen. (löysin googlella myyntikuvani jossa näkyy ilmoituksessani näkyvä halkaisija)

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/uploads/monthly_01_2017/post-372-0-71432000-1483615847_thumb.jpg

 

Tämä kuva ei auta, ei ole tuollaista osaa tässä sarjassa.

 

Lainaus:

Ja paikalleen naputeltuna näyttää tältä.

Jossain tapauksessa vaatinee lohkon puolikkaita puristavan pultin / mutterin löysäämistä jos ei mene suoraan naputtelemalla paikalleen.

 

Varmaankin on sitten avattava moottorin puoliskoja. 57,5 mm läpimittainen stefa (metallikauluksineen) ei mene kampiakselin 50 mm reikään. Tulee varmaan pian myyntiin hihnapyörä osineen täydellisenä, pitempi pultti tilattu aircooledista.

Edited by Timo Suosalmi
Link to comment

Timolle soitettu ja asia selvinnyt. Kuten arvelin oli pakkaamiseni jäljiltä kauluksellinen stefa edelleen hihnapyörässä paikoillaan. Eli osat löytyivät kuten pitikin ja Timolla pääsee projekti jatkumaan nyt kun tilanne "valkeni".

 

Asiaa hieman vaikeutti tuo pakettiin kuulunut varastefa jonka Timo arveli olevan sellaisenaan moottoriin asennettava. Tsemppiä Timolle ensimmäiseen ilmajäähdytteiseen projektiin!

  • Like 4
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...