pko Posted October 8, 2012 Posted October 8, 2012 Mulla on kupla vm:65,mutta auton historiatiedot antaa sille käyttöönottopäiväksi 30.11.1964.Miten tuossa pitäs sitten määräytyä katsastusajankohta,kun rekisteriotteessa on päivämäärä 00.00.65 Onkohan auton vuosimalli nyt sitten 64 vai 65.Mistäköhän saisi tietää minkä vuoksi siinä on kilvet vaihtunut vuonna 1970,sitä ei historiatiedoista kyllä selvinnyt.Onkohan auto mahdollisesti seissyt jossain, kun uusilla kilvillä katsastustiedot lähtee vasta 2004 eteenpäin nykypäivään. Quote
Ketsa Posted October 8, 2012 Posted October 8, 2012 Mallivuosi selviää runkonumerosta, ei Suomen rekisteritiedoista. Quote
Lasse Posted October 8, 2012 Posted October 8, 2012 Katastus menee vanhan säännön mukaan jos käyttöönottopäivää ei ole merkitty. Quote
SePi Posted October 8, 2012 Posted October 8, 2012 Ja taisi tuolloin vielä vaihtua autossa kilvet jos se muutti toiseen lääniin Quote
vwagen Posted October 9, 2012 Posted October 9, 2012 Marraskuussa-64 käyttöönotettu Kupla on melkovarmasti vuosimallia-65,alustanumerosta se selviää varmuudella.Alustanumero on rekisteriotteessa valmistenumerona. Runkonumeroa ei pidä sekoittaa alustanumeroon,tosin-60 luvun kuplissa ei ole enään erikseen runkonumeroa mutta vanhemmissa on,runkonumero(rahmennummer)on pelkän pohjalevyn numero,alustanumero(fahrgestellnummer)koko alustan numero ja samalla koko auton identiteetti(valmistenumero). Quote
metake Posted October 9, 2012 Posted October 9, 2012 Ja taisi tuolloin vielä vaihtua autossa kilvet jos se muutti toiseen lääniin -71 syksyyn saakka vaihtui kilvet jos muutti läänistä toiseen. Quote
pko Posted October 9, 2012 Author Posted October 9, 2012 Kiitos vastauksista.Mietin tossa tota lääninvaihtohommaa,kun vanhassa kilvessä ekana H ja uudessa kilvessä myös H niinkuin hämeenlääni,sillä erotuksella että vanhassa kilvessä 3kirjainta ja 3numeroa, mutta uudessa 3kirjainta ja 2numeroa niinkuin oli 61 vuodenalusta eteenpäin,ennen vuotta 72. Quote
APO Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 Mulla on alustanumero 116569787. Luenko Samban ohjeita oikein, eli tää olisi siis valmistettu helmikuussa -66? Quote
APO Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 (edited) Mitäs minä nyt en sitten ymmärrä? Mulla on autossa kuitenkin ainakin joitain osia, jotka on mun mielestä tullut vasta vuoden -66 puolivälissä, ns. "one-year-only"- osia. Näitä on ovenkahvat (pyöreä paininnappi), kaasupoljinsysteemi (pienellä rullalla, voinee olla käytetty pitempäänkin?). Vaikea ymmärtää miksi olisi vaihdettukkaan... Edited February 29, 2016 by APO Quote
-AP- Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 Viidenkymmenen vuoden aikana on autolle saattanut sattua vaikka ja mitä ... Quote
Tutkija Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 Helmikuu 1966 on jo seitsemäs valmistuskuukausi kyseistä vuosimallia. Quote
APO Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 (edited) Niin, elokuusta -65 näitä on tietenkin jo tehty, mutta nuo osat vaan on tosiaan tullut myöhemmin. Voihan se olla että nuo osat sattuu vaan olemaan vaihdettu syystä tai toisesta. Autohan on ollut viimeksi liikenteessä joskus 80-luvun puoliväissä, joten ne on vaihdettu jo aika kauan sitten. Onko se edes mahdollista, että olisi lähtenyt tehtaalta noilla osilla? Onko mitään muita -66 puolivälissä vaihtuneita osia joita voisi tsekkailla? Eihän noilla sinänsä mitään väliä ole, ihmetellyt vaan joidenkin osien kohdalla kun on tilannut muka valmistusajan mukaan oikeat osat, mutta ei olekaan samoja. Esim. ovenkahvojen tiivisteet on erilaiset vrt. vanhemmissa. Edited February 29, 2016 by APO Quote
metake Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 (edited) Mitäs minä nyt en sitten ymmärrä? Mulla on autossa kuitenkin ainakin joitain osia, jotka on mun mielestä tullut vasta vuoden -66 puolivälissä, ns. "one-year-only"- osia. Näitä on ovenkahvat (pyöreä paininnappi), kaasupoljinsysteemi (pienellä rullalla, voinee olla käytetty pitempäänkin?). Vaikea ymmärtää miksi olisi vaihdettukkaan... Pyöreät painonapit ovenkahvoissa kuuluukin olla, tulivat jossain välissä kesken vuotta, en muista tarkkaa ajankohtaa tähän hätään, alkupää -66 siis neliönapeilla ja loppupään pyöreillä.. Apukuskin puolella ei kuitenkaan ole avaimella lukittavaa kahvaa, se tuli vasta -67. Edit: Tarkennetaan siis sen verran että noita neliönmallisia "-65" kahvoja on vain alkupään autoissa, muistaakseni -65 puolella tehdyissä. Edit 2: Korjataas hiukan tuota ensimmäistä edittiä, elikkä jos varaosakirjasta mitään ymmärrän, niin kahva vaihtuikin vasta runkonumerosta 116809564, siis heti toukokuun alusta -66. Tämän mukaan siis kysyjän autossa pitäisi olla neliskanttisella painonapilla kahvat. Oma -66 on pyöreillä napeilla, pitääpä katsoa sen runkonumero.. Edited February 29, 2016 by metake Quote
Tanhis Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 Varaosakirjastahan tämän näkisi helposti kun siellä on ilmoitettu yleensä mikä osa on oikea alustanumerosta 11x xxx xxx lähtien. Quote
metake Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 (edited) Tupla Edited February 29, 2016 by metake Quote
APO Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 Voi hitsin hitsi, nyhän mää hokasin. Eli siis nuo osamyyjienkin vuosimallirajat on annettu valmistuskuukausien mukaan eikä todellisen ajan mukaan? Eli tuo mun helmikuussa valmistettu auto on käytännössä malli 7/66? Quote
Kaitsu Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 (edited) Mitäs minä nyt en sitten ymmärrä? Mulla on autossa kuitenkin ainakin joitain osia, jotka on mun mielestä tullut vasta vuoden -66 puolivälissä, ns. "one-year-only"- osia. Näitä on ovenkahvat (pyöreä paininnappi), kaasupoljinsysteemi (pienellä rullalla, voinee olla käytetty pitempäänkin?). Vaikea ymmärtää miksi olisi vaihdettukkaan... Tallissa työn alla '66 kupla runkonumerolla 11677.. eli maaliskuussa 1966 rullannut tehtaalta ulos ja siinä on nuo samat osat. EDIT: typo Edited February 29, 2016 by Kaitsu Quote
APO Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 Edit 2: Korjataas hiukan tuota ensimmäistä edittiä, elikkä jos varaosakirjasta mitään ymmärrän, niin kahva vaihtuikin vasta runkonumerosta 116809564, siis heti toukokuun alusta -66. Tämän mukaan siis kysyjän autossa pitäisi olla neliskanttisella painonapilla kahvat. Oma -66 on pyöreillä napeilla, pitääpä katsoa sen runkonumero.. Täähän menee mielenkiintoiseksi, ja jos tosiaan Kaitsullakin on samoilla hiluilla... Quote
metake Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 Tarkistin omani ja se on runkonumerolla 116728... ja sekin pyöreillä painonapeilla. Joko mä olen ymmärtänyt väärin tuon varaosakirjan tai siinä on virhe. Olisiko Turolla tarkempaa tietoa asiasta? Quote
-AP- Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 jos varaosakirjasta mitään ymmärrän, niin kahva vaihtuikin vasta runkonumerosta 116809564, siis heti toukokuun alusta -66. Tämä sama tieto löytyy saksankielisestä Hans-Rüdiger Etzoldin kirjasta Der Käfer - Eine Dokumentation, jota yleensä kai pidetään yhtenä luotettavimmista. Tuo kyseinen valmistenumero päivämäärällä 02.05.1966. Quote
Hebster52 Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 (edited) Munkin -66:ssa pyöreet painonapit. En muista valmistenumeroa. Tarkistan kun ollaan taas kotona. Edited February 29, 2016 by Hebster52 Quote
Kaitsu Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 (edited) En viitsi ruveta irrottamaan vertaillakseni '67 kahvaan, mutta 1966beetle foorumilta: 1.) Square Button handles (Were used from 64-to some time early in the production of the 66) 2.) Round Button handles where the flapper faces the rear of the car. (known as early 66 handles) 3.) Round Button handles where the flapper faces the front of the car. (known as late 66 and 1967 handles) Tuossa taitaa olla 1. kohdassa alkuvuosi väärä, mutta teoriaa tukee tämäkin: My VIN is 116808487 and I have round buttons. The small research I've done says the door handle change came around April or May '66. That makes them in production only about 3 or 4 months, not quite a half year. Also, they may look the same on the outside as '67 handles, but the lock paddle is reversed and faces rearward as opposed to forwards where it locks/unlocks the latch in the door. Not interchangeable. Oma auto on '68tkm ajettu yhdellä omistajalla ollut matching numbers kupla, joten lukkoja tuskin on autoon vaihdettu missään vaiheessa. EDIT: Voiko kirjatieto viitata siis '67 kahvan käyttöönottoon? Edited February 29, 2016 by Kaitsu Quote
APO Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 Juuri äsken tuota samaa topikkia itsekkin lueskelin. Ei tuo yleisestikkään näytä kovin selvä asia olevan, rapakon takana samaa asiaa ovat pähkäilleet :). Mutta kyllä noiden tietojen perusteella kanttista painiketta tosiaan on käytetty vain muutama kuukausi -66 mallissa. Tuollakin montaa tietoa vaihtumisen tarkasta ajasta. Quote
metake Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 (edited) Varaosakirja sanoo kyllä selkeästi, että vanhempi kahva on ollut käytössä runkonumeroissa 115000001 - 116809563. Pyöreänapillinen kahva siitä eteenpäin ja numerosta 117000001 sitten tuo -67 kahva. Ja kuten tuossa ylempänä todetaan niin ei ole vaihtokelpoiset nuo 66 ja 67 kahvat, koska -67:ssa on jo lukkonupit ovessa joita ovenlukko liikuttaa, mekanismi on siis erilainen. Em. asiasta johtuen tuo Kaitsun eka lainaus ei voi pitää paikkaansa, -66:een ei voi vaihtaa -67 kahvaa, ja -66:ssa ei ole kolmea erilaista kahvaa tietääkseni muutenkaan käytetty. Toinen lainaus taas kertoo asian juuri kuten se omasta mielestänikin menee, eli kahta erilaista kahvaa ja vaihtuu toukokuussa -66. Mutta miksi tässä sitten on jo 3 varhaisempaa autoa joissa kaikissa on nuo uudemmat kahvat? EDIT: Tuo lainaus taisikin olla jenkkifoorumilta, ja siellä hyvin usein puhutaan todellisista vuosista eikä mallivuosista. Siksi siis mainitaan että eka kahva tuli -64 (elokuu -64, siis mallivuosi -65) ja tuo viimeinen kahva myöhäiseen -66:een (eli elokuu -66 alkaen, siis mallivuosi -67). Oma auto on '68tkm ajettu yhdellä omistajalla ollut matching numbers kupla, joten lukkoja tuskin on autoon vaihdettu missään vaiheessa. Tuo yksi -63:n tuli mulle 34 tkm ajettuna kahdella omistajalla (isä ja tytär) olleena ja silti siinä on -65 ulkokahva kuskin ovessa ja jälkeenpäin selvisi että koko ovi on vaihdettu. Edited February 29, 2016 by metake Quote
vwagen Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 (edited) Kaasupolkimen suhteen ei näyttäisi olevan mitään epäselvää,uusi malli käytössä 29.12-65 alkaen,alustanumerosta 116 460 614. Ovenkahva onkin sekavampi tapaus,alkuperäinen kirjallisuuskin antaa ristiriitaista tietoa,Cabrioon pyöreänappinen kahva on tullut aikaisemmin,ehkä jo tammikuussa-66,tai sitten vasta Maaliskuussa? Umpiauton kohdalla alustanumeroksi annetaan tuo 116 809 564 siinäkin päivämäärä joko 2 tai 5.6-66. Edited February 29, 2016 by vwagen Quote
Kaitsu Posted March 1, 2016 Posted March 1, 2016 Kertovatko varaosakirjat mitään avaimista? Omassa on avaimet SV 77 merkinnällä. SV ilmeisesti on ollut käytössä 1961-66, mutta voiko tuolla koodilla 77 ajoittaa avaimet tarkemmin? Jos 77 sarja olisi otettu käyttöön myöhemmin kuin muu auto, niin homma olisi selvä. Pidän silti edelleen aika epätodennäköisenä, että autoon olisi vaihdettu molemmat ovet tai kahvat ja virtalukko (tai sarjoitettu uudelleen), mutta tokihan kaikki on mahdollista.. Käyttöohjekirjassa on muuten neliskanttiset napit, mutta sama kuva taitaa löytyä vanhemmistakin kirjasista. Quote
Tanhis Posted March 1, 2016 Posted March 1, 2016 Kertovatko varaosakirjat mitään avaimista? Omassa on avaimet SV 77 merkinnällä. SV ilmeisesti on ollut käytössä 1961-66, mutta voiko tuolla koodilla 77 ajoittaa avaimet tarkemmin? Jos 77 sarja olisi otettu käyttöön myöhemmin kuin muu auto, niin homma olisi selvä. Pidän silti edelleen aika epätodennäköisenä, että autoon olisi vaihdettu molemmat ovet tai kahvat ja virtalukko (tai sarjoitettu uudelleen), mutta tokihan kaikki on mahdollista.. Käyttöohjekirjassa on muuten neliskanttiset napit, mutta sama kuva taitaa löytyä vanhemmistakin kirjasista. Oliskohan tässä käynyt joku kahvatehtaan fiba. Esim pieni tulipalo tai joku kuljetus vahinko. Varaosakirjat näytää välillä esim sellaisia sisustavaihtoehtoja mitä ei koskaan ole ollut saatavilla. Joista voi päätellä sen että kirjat laadittiin jonkun verran aikaisemmin kuin autoja alkoi kyseisillä osilla tulemaan ulos. Quote
-tipi- Posted March 1, 2016 Posted March 1, 2016 Minun Etzoldissa sanoo että kahvamateriaali vaihtui johkin teräkseen tuosta -AP-:n mainitsemasta runkonumerosta alkaen, ei sanota napin muodosta mitään. Ja yksiavainsysteemi ja lukon ruuvien määrä 3 ->4:än muuttui sitten elokuussa '66. Quote
Hebster52 Posted March 1, 2016 Posted March 1, 2016 Meidän -66 numero on 116798xxx elikkä huhtikuussa valmistettu. Se on matching numbers orggis ovilla pyöreillä painonapeilla. Käyttöönotettu 16.6.66. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.