Jump to content

'78 pallokeula


KimmoH

Recommended Posts

Posted

Miltei voisin lyödä pullakahvit vetoa että jarruongelma ei poistu levyjarruilla... Eräs toinen tällä palstalla oleva pallo-projekti pääsi eroon mystisistä jarrujen jumittamisongelmista vasta jarrutehostajan vaihdon/korjauksen/muutoksen myötä.

 

Soikeilla jarrurummuilla tai kuluneilla kengillä ei ole mitään tekemistä jumittamisen kanssa, ainoa asia joka saa jarrut jumittamaan on että sylinteri ei palaudu tarpeeksi, ja sen saa aikaiseksi joko sylinterissä oleva mekaaninen jumitus tai järjestelmään jäävä nestepaine.

Posted

Nyt kun viimeisen kerran purin takajarrut, niin sylinterit kyllä palautuivat käsin painamalla ilman ongelmia mutta kengät jäivät kanittamaan eli ne ei palautuneet. Aina on jompi kumpi rumpu takaa jumissa, ei yhtäaikaa eikä edestä joten vieläkään en tehostajaa/pääsylkkää uskaltaisi syyttää. Lähelle jos kehii, niin jo käsin pyöritellessä ottaa epätasaisesti kiinni vaikka rummut on olevinaan ulkokehältä pyöreät.

 

Jokatapauksessa näistä epäsopivista jarrukilvistä on pakko päästä eroon. Ei tule mitään, että rumpuja pitää sorvata jotta mahtuvat pyörimään jarrukilvissä. 

Posted

Jos seuraavaksi ottais silmän käteen ja tutkailis niitä jarrukilpiä ja kenkien istumista niihin.

Katselin noita sinun kuvia ja näyttäisi että jarrukengät lukitsevissa tapeissa on ilmeisesti aika pitkät jouset.

 

Voisko olla että ne tapit ja jouset puristavat kenkiä niin lujaa kilpiä vasten ettei kengät kunnolla palaudu tästä johtuen?

 

Ja onko palliksen jarrusylintereissä viistot pohjat siellä hahlon pohjalla johon kenkien päät tulevat?

 

Muistelisin noista tapeista ja jousista ainakin kupla ajoilta että jälkituotantojouset oli niin pitkät ettei meinannut paikoilleen saada..

 

 

Siis jos levyt ei mene heittämällä ja vielä päädyt rumpuihin..

Posted

Todennäköisesti kengätkään ei nuihin kilpiin istu kunnolla kun ei rummutkaan. Jarrusylkissä ei ole viistettä. Kenkiä kilpiin puristavat jouset ei mielestäni ole normaalia piukemmat, menevät paikoilleen ilman taistelua.

 

On tässä vielä sellainen takaportti, että ostan kokeeksi laadukkaat kilvet ja uudet kiinnitysjousihilppeet, jos nyt sellaiset sattuu löytymään. Kaikkea muuta rojua on hyllyssä joten tuosta ei tulisi kauhea konkurssi....

Posted

Otimpa silmän käteen ja valoisassa vielä kävin tuijottamassa kilpiä. Siellähän on kuin onkin kulumakohdat mihin kengät ovat hinkanneet kiinni, oiskohan nuista kohdin ahdistanut ? Näitä en aiemmin auton alla temutessa edes huomannut. Lisäksi kummassakin kilvessä on rummun jättämä hikutusjälki etualaosassa mikä olikin jo tiedossa.

 

post-1830-0-12772200-1498502995_thumb.jpg

Posted

Ei kait noista normaalitilanteessa pitäisi mitään jälkiä jäädä kilpiin. Kasaa kokeeksi pöydällä kengät kilpiin kaikkine osineen ja kokeile kuinka kengät liikkuu ilman tappeja/jousia ja sitten niiden kanssa..

Posted

Ja jos nuo rummun jättämät skraadut on käsijarruvaijereiden reikien kohdilla niin viittais siihen että käsijarruvaijerit kannattais ehkä reitittää uudelleen tai ovatko kuitenkin jossain tilanteessa käyneet niin kireällä että vetävät jarrukilpiä kieroon ja siitä syystä rumpu hangannut.

 

Ei tietysti sama asia ja riippuu latan asennosta mutta mulla menee käsijarruvaijerit juniksessa lattojen alta jolloin vaijereiden pitäisi löystyä sitä mukaa mitä alempana perä on.

Posted

Ei kait noista normaalitilanteessa pitäisi mitään jälkiä jäädä kilpiin.

Kiinnikkeen jousi painaa kenkää koko ajan kilpeä vasten ja kenkä liikkuu niin kai siinä väkisinkin maalit lähtee.

 

Kun tässä on jarruista puhetta niin pari asiaan liittymätöntä huomiota: Jarrutehostimelle tulevassa tangossa pitäs olla välystä kun poljin on normaaliasennossa. 2) Jarrutehostin tarvitsee "korvausilmaa" jota se ottaa letkun kautta, reitti kannattaa pitää auki (itse tein uuden putken mikä ottaa ilmaa etupuskurin takaa suodattimen läpi. Oli alkuperäinen niin kuppainen.).

Posted

Onhan se selvää että maalit kuluu kun metalli hankaa metallia mutta jos isompaa hankaumaa on ja kengät jää kanittamaan vaikka sylinterit painuu sormin niin voisi olettaa että kengät ei liiku kuten kuuluu.

 

Yleisin ongelma lienee että järjestelmään jää paine eli jos kengät liikkuu kilvissä ok niin tämä kai se viimeinen vaihtoehto on.

Posted

Onhan se selvää että maalit kuluu kun metalli hankaa metallia mutta jos isompaa hankaumaa on ja kengät jää kanittamaan vaikka sylinterit painuu sormin niin voisi olettaa että kengät ei liiku kuten kuuluu.

Kuvista ei ihan saa selvää onko kulumisjälki kokonaan "tasaisella" (eli korotetulla alueella). Jos kulumisjälki ulottuu kuoppaan tai rotkon reunalle niin silloin jarrukenkä voisi joskus jäädä tämän reunan taakse jumiin. Semmonen jumi voisi hyvinkin vapautua rengasta pyöräyttämällä...

En muista minkämuotoiset nuo kantopinnat yleensä on jarrukilvissä, ei kai kuvissa ole insinööri Hung Tang Haon suunnittelemat "parannetut" jarrukilvet? :P

Posted

Tuo kuluma on kohouman päällä ja kyllä, nämä ovat jotkut kiinalaisen herran tekemät. Alusta saakka olleet ihan hanurista mutta pari kesää näillä onnistuin sitkuttelemaan. Viime syksynä homma levisi käsiin, kun vaihdoin vuotavan jarrusylinterin toiselle puolen ja samalla uudet rummut. Käppäri jumittivat ekalla ajolla jostain syystä ja sen jälkeen jarruja ei ole saanut toimimaan kunnolla kertaakaan. Oisko nuo kilvet jotenkin sitten vääntyneetkin sen lisäksi etteivät muutenkaan ole oikeissa mitoissa. 

Posted

Tänään sain sorvatut navat ja levyt takaisin omalle tontille.

 

Yöllä kolmen aikaan herätessäni meinasin jo lyödä hanskat naulaan ja tilata uudet jarrukilvet mutta jos sitä nyt kuitenkin yritetään rypistää tämä projekti kasaan ennen lomia. Vastoinkäymisistä huolimatta....

  • Like 2
Posted

Purista purista... tätä tää on, onneksi saa mutista täällä palstan syövereissä pahan olon melkein kokonaan pois ;)

Posted

Joo, mää oon jo saavuttanut sen pisteen ettei enää edes vituta :D Moottoripyörässä kalkattaa venttiilikoneisto, bussin jarrut ei toimi, eilen hajos kompura sen päätteeksi kun navat puhalsin puhtaaksi. Kyllä tää tästä...

  • Like 2
  • 2 weeks later...
Posted

Vituiksihan tämäkin meni. Ei nuo Lucaksenkaan satulat mahtuneet laserleikkeiden kanssa paikoilleen joten kai se on palattava taistelemaan rumpujen kanssa. Uskaltaisikohan nuo Aircooledin kauppaamat myöhäispallukan jarrukilvet ostaa ? 

Posted

..."palattava taistelemaan rumpujen kanssa." Se on munkin periaate ollut pallokeulojen kanssa. En ole oikein koskaan tullut sinuiksi pallokeulojen ja 411:n takajarrujen kanssa; monesti on saanut 'uittaa' katsastuksista läpi 'katsastussäädöillä', joilla joko poljinliike on saatu riittävän lyhyeksi tai sitten käsijarru toimimaan vaatimuksien rajoissa. Autoa voi käyttää vaatimattomilla käsijarruilla, mutta kunnon käyttöjarrut takapyörissä pitää olla; siitä olen pitänyt kiinni. Kuplan takajarrujen kanssa ei pulmia ole ollut.

Posted

Se että kenkiä yhteen kiskova jousi on huomattavasti lyhyempi kuin aiempi ja tapit pidemmät herättää ainakin täällä lukijalle toiveita siitä että jumiongelmat ois tällä selätetty.

 

Se että rummut on niin kumia että menee kuljetuksessa mutkalle ei oikein herätä positiivisia tuntemuksia. Kokeilitko hankasko kaikki sinun rummut kilpeen? Eikös sulla ollut niitä useampi pari ennestään ?

Posted

..."palattava taistelemaan rumpujen kanssa." Se on munkin periaate ollut pallokeulojen kanssa. En ole oikein koskaan tullut sinuiksi pallokeulojen ja 411:n takajarrujen kanssa; monesti on saanut 'uittaa' katsastuksista läpi 'katsastussäädöillä', joilla joko poljinliike on saatu riittävän lyhyeksi tai sitten käsijarru toimimaan vaatimuksien rajoissa. Autoa voi käyttää vaatimattomilla käsijarruilla, mutta kunnon käyttöjarrut takapyörissä pitää olla; siitä olen pitänyt kiinni. Kuplan takajarrujen kanssa ei pulmia ole ollut.

Onkohan sulla joku moka takajarrujen säädöissä? Nehän toimii tosi hyvin kun vaan säätää kerran pari-vuodessa kengät lähemmäksi. Käsijarruvaijeria ei pidä kiristää oikeastaan koskaan (säädetään vain uutta vaijeria asennettaessa ja ehkä yksi jälkikiristys jonkun ajan päästä tai ei sitäkään).

Posted

Se että kenkiä yhteen kiskova jousi on huomattavasti lyhyempi kuin aiempi ja tapit pidemmät herättää ainakin täällä lukijalle toiveita siitä että jumiongelmat ois tällä selätetty.

 

Se että rummut on niin kumia että menee kuljetuksessa mutkalle ei oikein herätä positiivisia tuntemuksia. Kokeilitko hankasko kaikki sinun rummut kilpeen? Eikös sulla ollut niitä useampi pari ennestään ?

 

 

Näillä uusilla kilvillä hinkuttaa tuohon etu- ja takaosan kohoumaan kaikki rummut. Kuus eri rumpua tuli kokeiltua :( 

Posted

Siitä sisähuulesta on varaa raapasta pois vaikka 5 milliä, lakkaa hinkkaamasta. Tosin sama vaikutus sillä rummun ulospäin shimmaamisellakin on. Niiden shimmiprikkojen materiaali tarttee olla melko kovaa ettei tuu uusia ongelmia, perusteräsrenkula parimillisenä ainakin lutistuu kun vedät navan momenttiin.

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Posted

Täytyypä seurata. Mun mielestä näihin PDSIT 32-34 kaasareihin ei ole kuin yhtä mallia cut off solenoidista ja nää pois ottamani oli muuten vastaavat mutta eivät sulje polttoaineen tuloa missään vaiheessa.

 

Pitää lopettaa pintakaasulla ajelu :D

Posted (edited)

On noita magneettiventillisiä tyhjäkäyntisuuttimia ainakin kolmea eri kokoista ollu näissä vekottimissa alunperin. 52 55 ja 57 olen nähnyt.

Edited by Tutkija
Posted (edited)

Katos vain, aina oppii uutta! Onhan niitä tosiaan eri kokoisia ja eri vuotuisissa vehkeissä/kaasareissa ollut eri kokoja. Näissä uustuotanto Brosoleissa oli suuttimien koko 50, kun nyt niitä tarkemmin aloin tuijottelemaan suurennuslasin kanssa (ei mulla ikänäköä ole, prkl). Kaikki laatikoissani olevat solenoidit (vanhaa varastoa) taasen ovat kokoa 52.5 ja sellaiset tuolla on nyt kaasareissa kiinnikkin.

 

Uustuotantona en äkkiseltään löytänyt solenoideja kuin koossa 55.

Edited by KimmoH
Posted (edited)

Nää (1700-2000cc) PDSIT 32-34 tyhjäkäyntisuuttimen koot menee näköjään näin, 52.5 on 1976->  ja 55 on 74-75.

 

Löyty noita 52.5 solenoidejakin näköjään vwheritagelta uutena. 

Edited by KimmoH
  • 1 month later...
  • 1 month later...
Posted (edited)

Kai se on uskottava että vauhtipyörän stefasta se öljyvuoto johtuu. Ei tuolta mistään muualta öljyä löydy. Tuosta sitten valuu nätisti lohkon kylkeä pitkin kytkinkopan pohjalle. Lohkon ja kytkinkopan välistä tiputtelee alas :(

 

post-1830-0-44713100-1512409858_thumb.jpg

 

Vauhtipyörässäkin on tuollainen ura joten eikö se stefa vain asetu tarpeeksi tiiviisti ?

 

post-1830-0-84916300-1512409970_thumb.jpg

 

Olisiko suosituksia uuden type 4 vauhtipyörän suhteen, 228mm kytkimelle ? Vai purkaisko tuolta toistaiseksi öljytiiviistä varakoneesta...

Edited by KimmoH
Posted

Muistakaahan tarkkailla niitä bensaletkuja. Kaks kesää bussissa olleet Gatesin multifuel letkut olivat jo ihan kivikovat. Ei nyt ihan taivuttamalla katkenneet mutta paljon ei puuttunut :( Mitähän tuonne seuraavaksi kokeilisi...

 

post-1830-0-03602500-1512840935_thumb.jpg

 

Alla ollut kone osoittautui muuten niin tiiviksi ja siistiksi paketiksi etten raaskinutkaan ryöstää tästä pyttysettiä uuteen koneeseen. Päätöstä edesauttoi Just Kampersilta yön aikana tullut sähköposti today only alennusprosenteista joten olin aika äkkiä myyty uuden setin ostoon. Jäähypellit vain talteen ja tämä kone jätetään odottelemaan mopo-projektia. Enää ei puuttuis kuin pari osaa ;)

 

post-1830-0-28250000-1512841032_thumb.jpg

 

 

  • Like 6

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...