Jump to content

'78 pallokeula


KimmoH

Recommended Posts

Posted

Meillä on se Bilteman hupiakkurele veneosastolta käytössä, mutta pääakulta releelle lähtevässä johdossa on 30A sulake, eikä se ole ikinä palanut. Suurin virtahan tuossa kulkee varmaan silloin, kun hupiakku on vedetty tyhjäksi ja starttaa auton, jolloin pääakulla on ehkä pari volttia suurempi jännite joka yhdistyy hupiakulle.

Posted
8 minutes ago, Mikko S said:

Meillä on se Bilteman hupiakkurele veneosastolta käytössä, mutta pääakulta releelle lähtevässä johdossa on 30A sulake, eikä se ole ikinä palanut. Suurin virtahan tuossa kulkee varmaan silloin, kun hupiakku on vedetty tyhjäksi ja starttaa auton, jolloin pääakulla on ehkä pari volttia suurempi jännite joka yhdistyy hupiakulle.

 

Jos se on tuo Bilteman 25-230 niin siinä on spekseistä päätellen muutakin kuin pelkkä rele sisällä (jos nyt on oikeaa relettä ollenkaan).

Posted

Joo se vetää kiinni pääakun jännitteen mukaan, pääakun pitää olla täynnä ja irrottaa sitten jollain vähän  alemmalla jännitteellä, eli käytännössä hetken aikaa moottorin sammuttamisen jälkeen.

Posted
11 minutes ago, Mikko S said:

Joo se vetää kiinni pääakun jännitteen mukaan, pääakun pitää olla täynnä ja irrottaa sitten jollain vähän  alemmalla jännitteellä, eli käytännössä hetken aikaa moottorin sammuttamisen jälkeen.

Eli hyvä systeemi.

KimmoH:n toteutuksen kanssa ongelmat on tietääkseni aika yleisiä. Sulake varmaan auttaa mutta sekin pitää sitten aina huomata ja vaihtaa kun on palanut.

Posted
3 hours ago, KimmoH said:

Saa nähdä kauanko tuollainen normi akku kestää tuossa käytössä. Kylmäkoneella ajaa helpostikkin akun ihan tyhjäksi.

 

Normi auton akkua ei saisi purkaa alle 50% latauksesta, se ei tee akulle hyvää. Auton akun käytöstä pinoamisvaunussa (paljon virtaa ulos ja jatkuvasti tyhjäksi saakka) on kokemusta, uudet akut kesti melkein kuukauden...

  • Like 1
Posted

Biltsun erotusreleellä meinasin tehdä eka mutta päätin säästää 😉 Tuollaisella muutaman euron releellä nää on silloin 70-luvullakin tehty. Täytyy nyt eka rikkoa tuo nykyinen akku ja hommata sitten tilalle "vapaa-ajan akku" mikä kestää purkamista ja lataamista paremmin.

Posted
2 minutes ago, KimmoH said:

Täytyy nyt eka rikkoa tuo nykyinen akku ja hommata sitten tilalle "vapaa-ajan akku" mikä kestää purkamista ja lataamista paremmin.

 

Vapaa-ajan akussa ei ole juurikaan muuta eroa normi akkuun kuin villalevyt lyijylevyjen välissä joilla estetään kaasukuplien muodostuminen akkua ladattaessa, jotka estävät akun latautumisen. Suomeksi sanottuna siis normi auton akku ei toimi ilman tärinää joka ravistaa kaasukuplat pois, vapaa-ajan akku toimii vaikka se olisi kokoajan paikallaan. Autokäytössä ei ole merkitystä sillä kumpi akku sulla on. Jännitevahti joka estää akun purkautumisen liiaksi olisi kova juttu...

  • Like 3
Posted

Kylmäkone näyttäisi haukkaavan jotain 6.8A. Rokkikone karvan päälle 1A "normi" volumella. USB laturin pitäisi haukata maksimissaan 2.1A joten ollaan aika liki 10 ampeerissa. 60Ah akku pitäisi siis teoriassa kestää kuutisen tuntia optimi tilanteessa. Enköhän mä siinä ajassa saa kylmäkoneen kaasun tai verkkovirran perään 😉

 

IMG_8705.thumb.jpg.99f5919a9d65425114b8bea6a6f3809d.jpg

Posted
ollaan aika liki 10 ampeerissa. 60Ah akku pitäisi siis teoriassa kestää kuutisen tuntia optimi tilanteessa.


Kuten tuossa aiemmin jo kerroin niin n. puolet akun varauksesta voit käyttää pilaamatta akkua, eli roikka pitää saada autoon kiinni kolmessa tunnissa..



Sent from my iPhone using Tapatalk
Posted

Ja toi 10A:n kulutus vaatii jo laturiltakin vähän jotta lataa akkua kulutuksen ollen huipussaan. Ite ratkaisin ongelman Tridentin laturilla. Puskee 25A ulos joten lataa. Ja aaa tarvittaessa useamman akun kiinni. 

 

https://www.marineparts.fi/venetarvikkeet/tyokalut/akkulaturi-12v-25a-3-ulostulolla-tbbp1225-3a/

 

  • 7 months later...
Posted
On 8/10/2019 at 9:37 PM, KimmoH said:

Hupiakkuviritys on toiminut loistavasti! Jotain 5h on roikkunut parhaimmillaan kylmäkone akun perässä ja tässä vaiheessa kesää hupiakku on edelleen hengissä 😉 Sulakkeet ja releet ovat myös kestäneet, kuten laskelmieni mukaan pitikin kestää.

 

Jos se rele rikkoutuu niin se menee sellaisessa "epäonnistunut starttaus" -tilanteessa, eli moottori ei ihan käynnisty kunnolla ja/tai starttauskin saattaa olla katkonaista. Silloin rele saattaa vetää eikä ehdi irrottaa ennen kuin osa starttausvirrasta kulkee apuakusta startille. Silloin releesta palaa helposti kärjet poikki tai kiinni toisiinsa, tai parhaassa tapauksessa sulake palaa.

Eihän se välttämättä tapahdu koskaan mutta kuitenkin aika monelle sitten ennemmin tai myöhemmin sattuu kohdalle.

  • Like 1
  • 3 weeks later...
Posted

Nonni, nyt se sitten kävi. Eilen Bustreffeille menomatkalla hupiakku otti ja kuoli huoltoaseman pihassa, startatessa paukautti sitten sulakkeen. Yleismittarilla näytti reilua 10 volttia ja edes USB laturin merkkivalo ledi ei jaksanut palaa kabiinissa joten akusta ei irronnut yhtään mitään. Tällaisessa tilanteessa nähtävästi saattaa paukauttaa sulakkeen ennen relettä.

Posted
19 minutes ago, KimmoH said:

Nonni, nyt se sitten kävi. Eilen Bustreffeille menomatkalla hupiakku otti ja kuoli huoltoaseman pihassa, startatessa paukautti sitten sulakkeen. Yleismittarilla näytti reilua 10 volttia ja edes USB laturin merkkivalo ledi ei jaksanut palaa kabiinissa joten akusta ei irronnut yhtään mitään. Tällaisessa tilanteessa nähtävästi saattaa paukauttaa sulakkeen ennen relettä.

Olisko yksinkertaisesti laturin teho suurempi kuin sulakkeen kesto? (kaikki virta menee tietysti tyhjään akkuun).

Posted

25A sulake siellä oli ennen relettä ja se antautui. Tilalle vaihdoin paremman puutteessa 16A sulakkeen ja sekin sitten kesti kun laittoi ensin auton käyntiin ja vasta sitten kylmäkoneen töpseliin.

Posted

Kiinalaiset on kopioineet danfossin 12v kompressorin, niin nykyään saa aika vähävirtaisia jääkaappeja ihan kohtuuhintaan, ei tartte niin paljoa paukkuja akku ja latauspuolelle.

Posted
38 minutes ago, Mikko S said:

Kiinalaiset on kopioineet danfossin 12v kompressorin, niin nykyään saa aika vähävirtaisia jääkaappeja ihan kohtuuhintaan, ei tartte niin paljoa paukkuja akku ja latauspuolelle.

 

Ei pysty nukkumaan jos on kompurakylmäkone tai sitten pitää olla kauhea känni päällä 😄 Toi nykyinen kylmäkone on hyvä kun ei päästä yhtään ääntä.

  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 3 months later...
Posted

Muuten tätä ei tullutkaan talvella harrastettua yhtään. Muutaman kerran napotin sangriaa rouvan kanssa takapenkillä istuen talven pimeimpinä hetkinä. Eilen käänsin avainta, laakista käyntiin ja ajoin pihalle jotta mahtuu tallissa pajottamaan isommin. Hämmentävintä oli että hytikkanostajat eivät ääntäneet yhtään vaikka kone oli äkkiä laskien 6 kuukautta sammuksissa samassa asennossa. Viime kesänäkin oli päiviä että saattoi nostaja tyhjentyä jo alta vuorokauden seisomisella 😄

 

 

IMG_1417.thumb.jpg.c6bf3f8d121de70bcb699338c3a64d58.jpg

  • Like 2
  • 2 months later...
Posted (edited)

Joutuihan sitä tätäkin taas vähän "harrastamaan". Loppuviikosta vaihtui moottori kun tuon "kahden litran arpa II" myllyn nokkalaakerit poiki toistamiseen tai ainakin tällä hetkellä diagnoosi on tämä. Kaivoin tallin nurkasta vanhan, alunperin 2014 vuonna kasaamani orggis moottorin esiin ja tunkkasin sen konehuoneeseen. Aika hyvin kävi vaikken vielä ehtinyt edes säätää virranjakajan ja kaasarien paikoilleen tiputuksen jälkeen. 

 

Vähän liikkuvaa kuvaa ja ääntä ekan käynnistyksen jäljiltä.

Edited by KimmoH
  • Like 3
Posted

Eilen päivitin bussin peilit, kivempi pyöritellä trailerin kanssa kun näkeekin jotain. Näitä olen ihaillut jo pikkupojasta saakka ja nyt niitä saa katsella joka päivä 😄

 

IMG_2071.thumb.jpeg.17303c2723e950bc2332ba9d091077ca.jpeg

 

IMG_2072.thumb.jpeg.6421cb4e7ccbee7e168f6212f8e4a46f.jpeg

  • Like 2
Posted

Viime viikolla tuli vähän ropattua kaasareita kun alkukesän reissuilla alkoi kuumana käynnistyminen olla turhan hankalaa. Samaa ongelmaa on ollut kolmen eri koneen kanssa ja kolmella eri tuplakaasari parilla. Sekä vanhoilla/rempatuilla Solexeilla että uustuotanto Brosoleilla. Kylmänä lähtee kuin palmun alta, kuumana jos sammuttaa ja kääntää avaimesta, niin hörähtää heti. Kuumana jos antaa seisoa tovin esim. tankkauksen ajan tai huoltoaseman sisällä piipahtamisen ajan, niin sitten on välillä saanut sahata kaasu pohjassa tosi pitkään.

 

Kaikki oireet viittasivat vahvasti tulvimiseen mutta periaatteessa kaiken piti kuitenkin olla kunnossa. Keväällä sain vinkin toisissa yhteyksissä että nykybensalla kannattaisi kokeilla laskea hieman bensapintaa kun nämä nykylaadut kiehahtavat herkemmin ja sitten tulvitaan. Mittailin Solexien neulaventtiileitä ja huomasin että uustuotanto neulaventtiilit ovat aavistuksen pidempiä eli käytännössä neulaventtiili sulkeutuu milliä aikaisemmin kuin orggis neulaventtiili. Uustuotantoja en ollut aikaisemmin Solexeihin laittanut, kun olin lueskellut että niiden laadussa saattaisi olla muuten ongelmia.

 

Vasemmalla Solex PDSIT 32-34 kaasarin uustuotanto neulaventtiili ja oikealla kaksi hieman erilaista alkuperäistä neulaventtiiliä. Uustuotannolla bensapinta asettuu millin matalemmalle kuin alkuperäisillä.

 

IMG_2118.thumb.jpeg.22df59de5762f77340a2b146e67d335a.jpeg

 

Nyt ei tietysti ole täyttä varmuutta auttoiko bensapinnan lasku vai pitääkö uustuotanto neula paremmin kuin orggis mutta viikonlopun reissulla ei tarvinnut sahata. Kokeeksi työnsin menemään toista tuntia peräkärryn kanssa 80-90km/h, mäkistä maastoa. Pysäytys huoltsikalle. Jäätelöä sisältä. Käänsin avaimesta ja pikkuisen raotin kaasua ja hörähti terveesti käyntiin. Poissa oli sahaaminen ja sen jälkeinen hetken kestävä vaivainen käynti tulvimisen jäljiltä.

 

Kiihdytyspumppuja täytyy vielä hieman raplata. Ne tuntuvat ruuttaavan tosi herkästi bensaa vaikka on säädetty olevinaan tehtaan speksien mukaisesti. Liian hätäisesti kaasuun koskemalla saa myös tulvimisefektin aikaiseksi vaikka kuinka hiljaa kaasua polkee.

  • Like 2
  • 2 weeks later...
Posted

Pikku päivitys PA puolelle. Muutama viikko sitten bongasin Limebugilta nelkun bensapumppuja mitä mainostivat EU tuotannoksi ja ihan virallisesti etanolia kestäviksi. Yli 40 vuotta vanhalla orggis pumpulla on tähän saakka menty E10:llä mutta ajattelin pelata varman päälle ja vaihtaa nyt kun ei ole vielä ongelmia. Orggis pumpun kalvot oli jo silloin 6 vuotta sitten aika hentoisen oloiset kun pumpun "entisöin" ja silloin ei enää saanut mitään osia orggis pumppuun kaupoista.

 

 IMG_2227.thumb.jpeg.24518ad6cc291d7e4433611607b456b3.jpeg

 

Uudessa pumpussa ei ole sisäänrakennettua suodatinta joten viritin samalla metallisen suodattimen tankin lähtöön.

 

IMG_2228.thumb.jpeg.25b425df6c7185d00e75f1e9f4622fdd.jpeg

  • Like 2
  • 2 weeks later...
Posted

Vähän lisää heebeleitä keulalle 😄 Bongasin mieluiset sumuvalot Aircooled Accessories nettikaupasta. Puskureissa oli valmiina reiätkin odottamassa, joskus 80-luvulla kairatut. Katellaan sähköjen vetoja sitten syssymmällä...

 

IMG_2278.thumb.jpeg.27c661fab1beccf98d041a8aec02d65c.jpeg

  • Like 3
Posted

Kommeet on.. Tuliko verkkojen kera (en kaivellut infoa AA:n sivuilta).. 

Mites postikulut Sumuselta Saarelta, oliko kohtuulliset (eli vastasko mitä se laskuri laskee vai kysyitkö erikseen toimkulut)

Posted (edited)
1 hour ago, Urbantoy said:

Kommeet on.. Tuliko verkkojen kera (en kaivellut infoa AA:n sivuilta).. 

Mites postikulut Sumuselta Saarelta, oliko kohtuulliset (eli vastasko mitä se laskuri laskee vai kysyitkö erikseen toimkulut)

 

Nää oli ainakin pariviikkoa sitten "tarjouksessa" AA:lla. Sai muutaman kympin halvemmalla jos vertasi hintoja eBay kauppiaisiin. Saa ritilöillä ja ilman, ruksasin siis ritilämallit. Postikulut oli 27€. 136€ koko setti lähipostiin tuotuna. 25.7. tilasin ja eilen sai postista noutaa.

 

EDIT: niin ja se laskuri kertoo kyllä tilatessa heti postikulut, ei tartte erikseen kysellä.

Edited by KimmoH
Posted

Nonni, kolmen vuoden sisään jo kolmas jarruvalokatkaisija paskana. Tällä kertaa toimimattomuutensa lisäksi laski jarrunestettä runkonsa läpi liittimelle. Kun ois huomannut ennen kesäkuun puoliväliä, niin olisi mennyt takuisiin. Muuten ei reklamaatio Motonetille paskoista tuotteista tuottanut tulosta. Jatkossa ei näitä enää...

 

IMG_2303.thumb.jpeg.54f23b0b6cea2cfb189bda07952901e7.jpeg

  • Sad 1
Posted

Näissä Motonetin kytkimissä on tuossa liittimien välissä muovihaitta. Tähän ei esim. orggis liitin rukoineen käynyt vaan piti tökätä pelkät abikot kiinni. Täytyy metsästää joku toinen valmistaja ja samalla sais sitten laittaa takaisin orggis liittimenkin. Oisko suosituksia mistä saa oikeasti toimivaa/kestävää kytkintä vai lähdenkö ostelemaan arvalla ?

Posted
39 minutes ago, Tanhis said:

Saisikohan näitä marmoritiskiltä.

Epäilen ettei saa. Jarruvalokytkin on ollu ihan muualla jo vuosikymmeniä.

Posted
6 hours ago, Tanhis said:

Saisikohan näitä marmoritiskiltä.

 

Täällä Jyväskylässä ei nykyään tahdo Motonettiä kummempaa "marmoritiskiä" löytyä. Pitää varmaan briteistä tilata samalla kun ottaa muutakin "kulutusosaa".

  • 5 weeks later...
Posted (edited)

Nonni, kuukausi sitten vaihdoin tuonne hajonneen jarruvalokytkimen tilalle hyllystä löytyneen Motonetin myymän Automegan kytkimen. Tänään kun sitten könysin auton alla katsastustarkastusta tehden, niin huomasin että tämä uusikin kusi jarrunesteet lävitseen. Samalla tavalla kuin tuo edellinenkin, prkl. Tuolta liittimen päästä muovikuoren ja rungon välistä tihkuu.

 

IMG_2496.thumb.jpeg.f3e409c75bea1da4a020b45eecb0e26d.jpeg

 

Onneksi olin tässä välissä ehtinyt hakea "paremmalta marmoritiskiltä" Facetin valmistamia jarruvalokytkimiä ja sellaisen sinne nyt ruuvasin. Katsotaan kauanko kestää.

Edited by KimmoH

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...