eturauhanen Posted April 25, 2015 Author Share Posted April 25, 2015 @jones58: koteloinnit tulee ihan perus metallipajalta, 2mm L-pokattuna ja reitettynä (kun ei oo pistehitsii), hinnasta ei vielä tietoo...joku munuaisen verran tietty...kerro jos tarviit detaalii Quote Link to comment
jones58 Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Onko ne suoraa peltiä vai onko niihin tehty alkuperäismallin mukaiset "jäykisteet"? Onko sivuttais ja pitkittäispalkit samalta pajalta? Entäs lattian aaltopellit? Mielellään otan pajan ja muiden korjauspalojen hankintatiedot. Pohja näyttää nyt ennen lasipuhallusta ihan hyvältä (pari paikkaa pitäis hitsata), mutta perusteellisuuden ajatuksella saatan irrottaa aaltopohjan pistehitseistä kokonaan irti, jotta näkee palkkien ja pohjalevyn välisen kunnon ja samalla uusisi sitten koko pohjalevyn.- varsinkin, jos palkkejakin menee uusiksi. Onko mieletön homma? Pitäisikö vain paikata ne pari rikkinäistä kohtaa vai ... Siinäpä pulma. Heittäkää kommentteja. Autoon tehdään täys entisöinti ja tulossa museokilpiin. En haluaisi tinkiä mistään, mutta toisaalta haluaisin välttää turhaa työtä ja keskittyä järkeviin hommiin. Sulla on mennyt kaikki uusiksi. Näyttää tosi upealta! Ellen väärin muista, taisi olla niin huono aihio pohjasta vai kasvoiko nälkä ... Quote Link to comment
eturauhanen Posted April 25, 2015 Author Share Posted April 25, 2015 (edited) @jones58: No tota....jos nyt jotain noppakorollaa hitsaa niin sama kunhan saa menemään leimasta läpi, mut näiden kanssa itte yritän tehdä suht hyvää kerralla. Se kuinka paljon kannattaa tehdä riippuu monesta asiasta, missä hapessa alkutilanne, mitä haluaa, paljonko on aikaa ja pakkaa taskussa. Täähän lähti siitä että lupasin ittelleni yhen auton hitsanneena että yhtään ruosteista pskaläjää en pihaan hommaa enää ikinä...täs ollaan sit. Itse haluan että alkuperäiset muodot säilyy, eli en halua laittaa suoraa peltia ryppylattioiden tilalle jne. Mulla lähtökohta oli suht huono...laittasta puuttui kulmat, kaikki palkit mätiä...ja noi palkit kun ei maksa juuri mitään niin paljon helpompi vaihtaa kokonaisia palkkeja kun nysvätä pätkistä. Pitäis nähä se sun aihio, oliko sulla plogi alotettuna? Tommonen sonderi kandee tehdä tod vimosen päälle. Toisaalta ei kannata panna ihan palasiksi, jos on vain hiukan ruvella. Silloin kandee laittaa paikkaa. Mulla doglegit oli kynnyskysymys...vmäinen asentaa niin että istuu kunnolla, mutta olivat niin hiton happamat ja kurjat hitsailla niin vaihdoin sit kokonaan. Lattian irrotus on aika iso prokkis...+500 reikää saa porailla jneAlkuperäisessä rungossahan ei ole kotelointia tai ainakaan ei ole koko matkalla. Aattelin vaan että on helppo laittaa ja jäykistää runkoa ja ei mene sheibat palkkien päälle. Korjausosia saa monesta paikkaa, itte oon tilannu esim, alan schofield, virtanen, autocraft, paruzzi. Edited April 25, 2015 by eturauhanen 1 Quote Link to comment
eturauhanen Posted April 30, 2015 Author Share Posted April 30, 2015 Ny ois runkopalkkien kotelointiin, eikun heppailee kii. Pistehitsikone ois kyllä hyvä...kaikkee ei vaan voi saada 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Jos löytyy puikkokone taloudesta, niin tää laite on aika näppärä kun vähän harjoittelee. Quote Link to comment
rambler Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Juu, harjoittelua kyllä vaatii... 1 Quote Link to comment
eturauhanen Posted May 6, 2015 Author Share Posted May 6, 2015 Rungon pitkittäispalkin kotelointia. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Mistä meinaat sähköt vetää taakse? Quote Link to comment
eturauhanen Posted May 7, 2015 Author Share Posted May 7, 2015 (edited) Kelailin että kotelon sisään vetäsis. Oliko parempia linjoja ehdottaa? Tartteis vaan kiinnittää jollain ettei hinkkaa eristeitä. Mut milläs kiinnität. Täytyy funtsia hiema. Edited May 7, 2015 by eturauhanen Quote Link to comment
Tanhis Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 60-luvun lopun juniksissa taisi olla putki edestä taakse missä johdot meni se olis ainakin yks vaihtoehto. 1 Quote Link to comment
Ketsa Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 Kuten palliksessakin. Onko tuo putki sitten hyvä ratkaisu? Ainakin herkkä mädäntymään, mutta mätäneminen tuskin tulee olemaan enää tämän topikin auton ongelma (olettaen, että ei joudu valmistuttuaan takaisin työelämään). Quote Link to comment
PZQ Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 Late-juniksessa sähköt menee oikeanpuolen runkopalkin sisällä. Laita sähöt PVC-spiraaliputken sisään ja kiinnitä esim. Etran aba kiinnikkeillä kiinni. Eli letkua kannattaa ottaa reilusti, että riittää akkukotelon alta oikeaan etu nurkkaan asti. Ja ennen letkun asennusta, kantsii pujottaa johtojen vetonartsa letkun sisään -Pete- 2 Quote Link to comment
eturauhanen Posted May 8, 2015 Author Share Posted May 8, 2015 @PZQ: jep, tolla kombolla mennään. Tarvii zekkaa halkasija vielä että mihin mahtuu. Onko bliirteema kamaa? Quote Link to comment
PZQ Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 Hain Etrasta noi kaikki.. -Pete- 1 Quote Link to comment
eturauhanen Posted May 15, 2015 Author Share Posted May 15, 2015 (edited) Nyt ois kurkkuputkea vedetty koteloon, normi sähköputkea sisähalkaisija 14mm. Yritin tunkea 2kpl mutta ei mahtunu. Mitenhän mahtaa johtosarja mennä putkeen? Edited May 15, 2015 by eturauhanen Quote Link to comment
Ketsa Posted May 15, 2015 Share Posted May 15, 2015 Vetonaru hyvissä ajoin putkeen, niin sillä saa vedettyä sittenkaapelinipun mutkaisemmankin reitin kautta. 1 Quote Link to comment
eturauhanen Posted May 18, 2015 Author Share Posted May 18, 2015 (edited) Satuin makaamaan sopivassa asennossa, niin liimasin poikittaisalapalkin Edited May 18, 2015 by eturauhanen Quote Link to comment
eturauhanen Posted May 22, 2015 Author Share Posted May 22, 2015 (edited) Taka poikittais alapalkki paikallaan. Alkais olemaan lattian vuoro kunhan zekkaa vielä kaikki saumat. Ei tohon liikaa jääny orkkisruonkoa. Kelasin vaan että kannattaisiko tämä nyt puhaltaa ennen lattian laittoa... Edited May 22, 2015 by eturauhanen 2 Quote Link to comment
Art_Zi Posted May 22, 2015 Share Posted May 22, 2015 Kyllähän tuo kannattaa puhaltaa kokonaan alustan osalta kun on nuo palkit tehty huolella..jää muuten vähän rujon näköseks ku osa alustasta on niinku tehtaalta tullu ja osa ruosteessa...eli täältä ääni puhallukselle :) Quote Link to comment
eturauhanen Posted May 22, 2015 Author Share Posted May 22, 2015 (edited) Eikäku toki puhallan koko kopan, sori ajatusten mumina. Tässä mun vaihtoehdot mitä tuli mieleen. 1. ei laita vielä lattiaa, puhaltaa nyt koko kopan ja lattian erilleen, sitten heti auto talliin ja hitsaa lattian kii. sitten pohjamaalit päälle. vois olla puhaltaminen helpompaa tässä vaiheessa. kuis äkkii puhallettu pelti alkaa ruostumaan kuivassa tallissa...tuskin kovin äkkii, luulis ny päivän kestävän :D 2. hitsaa nyt lattian ja puhaltaa koko roskan kerralla ja riipasee maalit päälle, valmis. Mahtaako päästä puhaltelemaan kunnolla jos lattia paikoillaan. 3. ottaa pissen Edited May 22, 2015 by eturauhanen Quote Link to comment
PZQ Posted May 22, 2015 Share Posted May 22, 2015 Mä en nyt kyllä nää, että mistä ja mitä sä tuosta lattian alta puhallat? Eikö tuossa ole kaikki uutta?? Itse teippaisin hitsaus kohdat palkeista, ja maalaisin hapot / lapot ennen lattian hitsuuta.. Sen jälkeen kertaalleen maalia ja aivan mahottomasti kaljoo :) -Pete- 1 Quote Link to comment
Ketsa Posted May 22, 2015 Share Posted May 22, 2015 Puhaltaminen varmasti onnistuu lattiapellit paikoillaankin, mutta hiekan pois putsaaminen on varmasti merkittävästi helpompaa ilman lattiapeltejä. Liian monen pissen ottaminen aiheuttaa ruostumista puhallettuun pintaan. Ne otsalta puhtaalle pellille vierivät rapulahikipisarat ruostuttavat pellin heti :-) 2 Quote Link to comment
eturauhanen Posted May 22, 2015 Author Share Posted May 22, 2015 Tarttuuko happopohjamaali kui hyvin tohon tuoreeseen peltiin...tarviiko karhentaa ja varmasti putsaa tinnerillä suojaöljyt veke? Karhennuksen ja öljyn poiston takia aattelin puhaltaa....turhaa? Quote Link to comment
Ketsa Posted May 22, 2015 Share Posted May 22, 2015 En uskaltaisi ilman hiomista tai puhaltamista mennä maalaamaan. Voi olla, että pysyy happomaali ilmankin, mutta miksi ottaa riskiä itselle tehtäessä? Ei kuitenkaan kokonaistyömäärässä tunnu missään... 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Mulla oli puhallettu vehje vajaan vuoden tallissa työn alla, kunhan on kuivaa ja lämmintä, niin ei se kauhean nopeasti ala ruostumaan. Itse puhaltaisin nyt ja maalaisin palkit ja sitten lattiapellit vasta päälle. Sitä maalia kun ei saa enää sitten tuonne lattiapellin ja palkkien väliin millään. Lattian pistehitsien kohdat vain sitten putsaa maalista ja täppäilee kiinni. 2 Quote Link to comment
eturauhanen Posted May 31, 2015 Author Share Posted May 31, 2015 (edited) Melkonen sputnik...on aviotroniikka laitettu kompaktiin pakettiin. Ja ponusäiliön mittatikku... Edited June 1, 2015 by eturauhanen Quote Link to comment
eturauhanen Posted May 31, 2015 Author Share Posted May 31, 2015 (edited) Vois alkaa soraa pikkuhiljaa tilailemaan. Oli kässärin tappi niin pirun tiukassa, joutui sahailee poikki, ei kelvannut lämpö ja massage. Lämppäriputket kiertoradalle.. Edited May 31, 2015 by eturauhanen Quote Link to comment
Tanhis Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Mitä itse lueskellut niin 95% ajasta tuo käppärin tappi on niin piukassa ettei ilman lämpöä/ poikki sahaamista irtoa. Quote Link to comment
eturauhanen Posted June 1, 2015 Author Share Posted June 1, 2015 (edited) Jep...ja ulosvetäjää en saanu kirveelläkään sopimaan. Tappi ei lähtenyt tiskillä edes ruuvipuristimessa (kiinapska)...tarvii prässää. Edited June 1, 2015 by eturauhanen Quote Link to comment
Tanhis Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Poraa siittä reikä läpi ja lämmitä kirsikaksi niin eiköhän se siittä. 1 Quote Link to comment
eturauhanen Posted June 10, 2015 Author Share Posted June 10, 2015 (edited) loksujen koteloiden alaosat, tartteis vielä hifistellä noi senkkaukset...tartteis jokun hyvän mallisen hiomasydeemin. kuskin penkin ilmastointi, vois olla parempi jättää noin Edited June 10, 2015 by eturauhanen Quote Link to comment
eturauhanen Posted June 10, 2015 Author Share Posted June 10, 2015 ovet palasiks...sorahemmo ois tulossa ens viikolla, jos säät sallii. voi olla että ei jää kun avaimet tästä ovesta Quote Link to comment
Tanhis Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 loksujen koteloiden alaosat, tartteis vielä hifistellä noi senkkaukset...tartteis jokun hyvän mallisen hiomasydeemin. kuskin penkin ilmastointi, vois olla parempi jättää noin Eihän tuohon senkkaukseen tarvitse muutakuin porakonetta että sen saa siististi tehtyä Quote Link to comment
sleepercooler Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Eihän tuohon senkkaukseen tarvitse muutakuin porakonetta että sen saa siististi tehtyä ja sopiva senkkausterä, jotta tuleepi hieno senkkaus ruuville :) Quote Link to comment
Tanhis Posted June 12, 2015 Share Posted June 12, 2015 Toi mihis hittoon tuossa ruuveja laittaisi. Quote Link to comment
eturauhanen Posted June 13, 2015 Author Share Posted June 13, 2015 (edited) Äh, sori sepät, mun pitää opetella puhumaan...tarkoitin sikkaukset eli onko ne nyt sit olaat. Mut tolla biltsun nauhakoneella ne lähti hyvin muotoutumaan. Kuskin pakoputken tuuletus nyt sit kumminkin poistettiin. Oli sit perin veemäinen askarella toi takanurkka, viel joutuu hifistelemään noi pisteet. Ois pitäny ottaa isompi siivu. Mut nyt näin. Toi doglegin reuna ei mee ihan kuin orkkis lokarin reuna. Joutuu viel hiukan laittelee. Ja katellaan sitten puhalluksen jälkeen joutuuko repii enemmänkin auki. Ruosteessa noi lokarin ja takaseinän saumat on ihan salee, mut en hemmetis rupee repii auki. Revitään auki sit kun aletaan tubettaa ja mennään pussimeininkiin. Päivän mietelause: avaa kaasupullo heti kärkeen, eikä vasta 10. pisteen jälkeen... Edited June 13, 2015 by eturauhanen Quote Link to comment
eturauhanen Posted June 14, 2015 Author Share Posted June 14, 2015 (edited) Pakko se oli tääkin korkkaa, utelias kun on, eiku päreiks, täähän on ku junan vessa, mut melko notkee pitää olla ku tonne tähtää...nyt ei oo kopassa kiinni muuta kun sikaosaston luukku. Niitä lipan grilliritilöitä en keksiny miten ois saanu ehjänä irti, joten annoin olla...jääpähän sattumat paremmi Edited June 14, 2015 by eturauhanen Quote Link to comment
eturauhanen Posted June 15, 2015 Author Share Posted June 15, 2015 (edited) Nyt ois sepelit roiskastu. Tommonen firma ajoi pihaan, kompura ja hiekat mukana. Välillä zekkailtiin että otetaanko lisää ja mistä. Ilmaa liikkui tämmöseen tahtiin 8bar 10m3/min ja hiekkaa joukossa 10 säkkiä. Hauskaa puuhaa...naapurit hurraa. Homma hoitui hienosti n 4h ja voin todella suositella. Vaikuttavat pääasiassa eteläsuomessa aina Treella asti. Edited June 15, 2015 by eturauhanen 2 Quote Link to comment
eturauhanen Posted June 15, 2015 Author Share Posted June 15, 2015 (edited) Ny on muuten niin neitseellisen samettinen pinta ja hei kui hyvän värinen, tohon lakka pintaan, valmis. Nii ja tää on ainoo keino saada mies imuroimaan naama messingil :) Seuraavaks epoksit päälle ja pientä pitsikalsaripaikkailua. Oisko epoksia värittömänä....Arvaa otanko yhen märän.... Edited June 15, 2015 by eturauhanen 14 Quote Link to comment
Paadre Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Hyvältä näyttää! Oma kuume vaan pahenee... Jäikö ovista mitään jälelle avainten ja lasien lisäksi? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.