Jump to content

kampiakselissa ongelma


Guest Kaiponen

Recommended Posts

Guest Kaiponen

Auttakaas vähän tietämätöntä että miten ton levyn sais tosta kampiakselista irti. onko ton nutikan tarkotus irrota jollain tavalla? kuvasta varmaan selviää paremmin :D

post-7351-13888367350838_thumb.jpg

Link to comment
Guest vehkis1983

Eikös tuo nutikka ole ihan kiila? Kyllä sen pitäisi siitä ihan irti lähteä. Nätisti kun vaikka talttapääruuvimeisselillä naputtelet tuosta kiilan päästä, niin se varmaan alkaa nousemaan sieltä..

Link to comment
Guest Kaiponen
Eikös tuo nutikka ole ihan kiila? Kyllä sen pitäisi siitä ihan irti lähteä. Nätisti kun vaikka talttapääruuvimeisselillä naputtelet tuosta kiilan päästä, niin se varmaan alkaa nousemaan sieltä..

Kiitos nopeasta vastauksesta. täytyy kokeilla jos se lähtis siitä naputtelemalla irtoamaan:)

Link to comment
  • 3 weeks later...
Guest Kaiponen

ongelmat senkun jatkuu... kuumensin ratasta ihan helvetisti ja tohon puoleen väliin uppos jotenki naputtelemalla mutta ei halua millään sitten menn loppuun asti. onko kellään muulla ollu vastaavaa ongelmaa ja löytäny siihen hyvä ratkasua? oletin että se tipahtais nätisti loppuun asti kun muutaman kerran nähny miten toi tehään. kyseessä siis suorahampainen ratas.

post-7351-13888367544463_thumb.jpg

Link to comment

Kampura pakkaseen, kuten edellä ehdotettu.

 

Eikä tuota ratasta tarvitse helvetisti lämmittää, mm. kuplan koneen kasaus opuksessa mainittu lämpötila riittää. En muista tuota ulkoa mutta noin sain sen ainakin itse menemään "helposti" paikoilleen.

Link to comment
Guest Kaiponen
Ei se tipu. Putken pätkällä naputtaa paikoilleen nopeasti, ennen kuin jäähtyy. Ite kuumailmapuhaltimella lämmittänyt.
Kampura pakkaseen, kuten edellä ehdotettu.

 

Eikä tuota ratasta tarvitse helvetisti lämmittää, mm. kuplan koneen kasaus opuksessa mainittu lämpötila riittää. En muista tuota ulkoa mutta noin sain sen ainakin itse menemään "helposti" paikoilleen.

Vedä ulos ja uusi yritys.

 

Miten lämmitit ja kuinka kauan.

 

Ja voit tietty avittaa asiaa jäähdyttämällä kampuraa.

 

lämmitin suunnilleen 5-10min ikh:n kaasupolttimella, pitäis kyllä lämmetä tarpeeks. huomenna uus yritys. kiitos nopeista vastauksista

Link to comment

Ja onko yleensä ratas mitallaan? Ei ole tarvinnut koskaan kampiakselia pakastaa, parin kolmen minuutin tohotus on riittänyt ja paksulla pajakintaalla on voinut rattaan asentaa ilman mitää lyöntityökaluja. Eli jokin on epänormaalisti.

Link to comment
Ja onko yleensä ratas mitallaan? Ei ole tarvinnut koskaan kampiakselia pakastaa, parin kolmen minuutin tohotus on riittänyt ja paksulla pajakintaalla on voinut rattaan asentaa ilman mitää lyöntityökaluja. Eli jokin on epänormaalisti.

 

Jep, ei tarvinu poppakonsteja kun akselia kasattiin. Rattaaseen lämpöä (kampuraa ei pakastettu)

ja paikalleen meni ihan kun vaan laittoi.

 

Pärseitä jossain kun noin ahdistaa?

Link to comment
Guest Kaiponen

Reilun kolmen tunnin työn jälkeen ratas paikoillaan ja helpolla ei menny. Tohotin 7min ratasta ja ja samantien kun kampura tuli pakkasesta niin kiinni ja kädellä jonkin verran painamalla sain sen loppuun asti. Toisella yrityksellä sain vähän pidemmälle kun ekalla mutta ei sillonkaan ihan loppuun asti. Onneks kolmannella kerralla kuitenki meni.

 

Kiitos vielä kaikista vinkeistä!

Link to comment

Toivottavasti ei oo karkaisut / päästöt menny rattaasta jos oikeen kunnolla toholla kuumennettu. Suorahampainen jakopää vakiokampiakseliin? Joskus joku vanha firittäjävelho opetti 90 luvun alussa jotta ratas kattilaan moottoriöljyyn kuumenemaan hellalle ja kampi jääkaappiin tai pakkaseen eikä tarvita väkivaltaa korkeintaan pikkuinen napautus jos ei heiti solahda pohjaan saakka kuuma öljylläliukastettu ratas kylmään kampeen. Pinnat tietty tarkistettava ennen toimenpiteiden aloittamista jotta puhtaat, ei purseita kolhuja tms. Vesihiomapaperillahan hyvä tuloo ku sillä toimenpiteet alottelee.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Sylki kun hetken päästä rupee kiehumaan, niin ollaan jossain sadan asteen päällä. Sit kun sylki hyppää pois, niin ollaan siellä jossain 130 asteen kantturoilla eli hyvässä rymppäyslämmössä. Sit on kuumennettu liikaa ja jos vaihtaa väriä.

 

Yleensä silleen on menty, että laakerit 110 astetta ja ehdoton maksimi 120. Kytmimet, hammaspyörät sun muut metallimurikat 150 asteeseen. Sit jos joutuu liekillä lämmittämään, niin on tullu syleskeltyä. Toki vesi ois parempi.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...