Guest Kaiponen Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Auttakaas vähän tietämätöntä että miten ton levyn sais tosta kampiakselista irti. onko ton nutikan tarkotus irrota jollain tavalla? kuvasta varmaan selviää paremmin :D Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Eikös tuo nutikka ole ihan kiila? Kyllä sen pitäisi siitä ihan irti lähteä. Nätisti kun vaikka talttapääruuvimeisselillä naputtelet tuosta kiilan päästä, niin se varmaan alkaa nousemaan sieltä.. Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Eikös tuo nutikka ole ihan kiila? Kyllä sen pitäisi siitä ihan irti lähteä. Nätisti kun vaikka talttapääruuvimeisselillä naputtelet tuosta kiilan päästä, niin se varmaan alkaa nousemaan sieltä.. Kiitos nopeasta vastauksesta. täytyy kokeilla jos se lähtis siitä naputtelemalla irtoamaan:) Quote Link to comment
metake Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Kiilan saa yleensä helposti irti myös sivuleikkureilla. Riittäävän suurilla sivuleikkureilla puristaa päästä ja kampeaa akselia vasten. Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 ongelmat senkun jatkuu... kuumensin ratasta ihan helvetisti ja tohon puoleen väliin uppos jotenki naputtelemalla mutta ei halua millään sitten menn loppuun asti. onko kellään muulla ollu vastaavaa ongelmaa ja löytäny siihen hyvä ratkasua? oletin että se tipahtais nätisti loppuun asti kun muutaman kerran nähny miten toi tehään. kyseessä siis suorahampainen ratas. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Vedä ulos ja uusi yritys. Miten lämmitit ja kuinka kauan. Ja voit tietty avittaa asiaa jäähdyttämällä kampuraa. Quote Link to comment
NO H2O Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Kampura pakkaseen, kuten edellä ehdotettu. Eikä tuota ratasta tarvitse helvetisti lämmittää, mm. kuplan koneen kasaus opuksessa mainittu lämpötila riittää. En muista tuota ulkoa mutta noin sain sen ainakin itse menemään "helposti" paikoilleen. Quote Link to comment
JaniM Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Ei se tipu. Putken pätkällä naputtaa paikoilleen nopeasti, ennen kuin jäähtyy. Ite kuumailmapuhaltimella lämmittänyt. Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Ei se tipu. Putken pätkällä naputtaa paikoilleen nopeasti, ennen kuin jäähtyy. Ite kuumailmapuhaltimella lämmittänyt. Kampura pakkaseen, kuten edellä ehdotettu. Eikä tuota ratasta tarvitse helvetisti lämmittää, mm. kuplan koneen kasaus opuksessa mainittu lämpötila riittää. En muista tuota ulkoa mutta noin sain sen ainakin itse menemään "helposti" paikoilleen. Vedä ulos ja uusi yritys. Miten lämmitit ja kuinka kauan. Ja voit tietty avittaa asiaa jäähdyttämällä kampuraa. lämmitin suunnilleen 5-10min ikh:n kaasupolttimella, pitäis kyllä lämmetä tarpeeks. huomenna uus yritys. kiitos nopeista vastauksista Quote Link to comment
peruskallio Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 katso samalla kun irrotat rattaan, ettei reiässä, tai tuossa lukitusrenkaan uran reunassa ole raatia. Voi hirttää siitä kiinni. kynnellä pitäisi kyllä tuntea onko ok. Jos jotain tuntuu, hiomalla pois. Koititko muuten että kiila mahtuu rattaan uraan irrallaan? Quote Link to comment
Ketsa Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Ja onko yleensä ratas mitallaan? Ei ole tarvinnut koskaan kampiakselia pakastaa, parin kolmen minuutin tohotus on riittänyt ja paksulla pajakintaalla on voinut rattaan asentaa ilman mitää lyöntityökaluja. Eli jokin on epänormaalisti. Quote Link to comment
Paadre Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Ja onko yleensä ratas mitallaan? Ei ole tarvinnut koskaan kampiakselia pakastaa, parin kolmen minuutin tohotus on riittänyt ja paksulla pajakintaalla on voinut rattaan asentaa ilman mitää lyöntityökaluja. Eli jokin on epänormaalisti. Jep, ei tarvinu poppakonsteja kun akselia kasattiin. Rattaaseen lämpöä (kampuraa ei pakastettu) ja paikalleen meni ihan kun vaan laittoi. Pärseitä jossain kun noin ahdistaa? Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Reilun kolmen tunnin työn jälkeen ratas paikoillaan ja helpolla ei menny. Tohotin 7min ratasta ja ja samantien kun kampura tuli pakkasesta niin kiinni ja kädellä jonkin verran painamalla sain sen loppuun asti. Toisella yrityksellä sain vähän pidemmälle kun ekalla mutta ei sillonkaan ihan loppuun asti. Onneks kolmannella kerralla kuitenki meni. Kiitos vielä kaikista vinkeistä! Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Ois kannattanut mitata rattaan reikä ennen väkisin asennusta. Jos sovite on liian tiukka, voipi ratas huonolla tuurilla haljeta hampaan pohjasta... Quote Link to comment
HSuomi Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Hyvä ohje on että ratas hellan levylle ja sitten kun sylki sihahtaa ni pudottaa akseliin. Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Toivottavasti ei oo karkaisut / päästöt menny rattaasta jos oikeen kunnolla toholla kuumennettu. Suorahampainen jakopää vakiokampiakseliin? Joskus joku vanha firittäjävelho opetti 90 luvun alussa jotta ratas kattilaan moottoriöljyyn kuumenemaan hellalle ja kampi jääkaappiin tai pakkaseen eikä tarvita väkivaltaa korkeintaan pikkuinen napautus jos ei heiti solahda pohjaan saakka kuuma öljylläliukastettu ratas kylmään kampeen. Pinnat tietty tarkistettava ennen toimenpiteiden aloittamista jotta puhtaat, ei purseita kolhuja tms. Vesihiomapaperillahan hyvä tuloo ku sillä toimenpiteet alottelee. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Sylki kun hetken päästä rupee kiehumaan, niin ollaan jossain sadan asteen päällä. Sit kun sylki hyppää pois, niin ollaan siellä jossain 130 asteen kantturoilla eli hyvässä rymppäyslämmössä. Sit on kuumennettu liikaa ja jos vaihtaa väriä. Yleensä silleen on menty, että laakerit 110 astetta ja ehdoton maksimi 120. Kytmimet, hammaspyörät sun muut metallimurikat 150 asteeseen. Sit jos joutuu liekillä lämmittämään, niin on tullu syleskeltyä. Toki vesi ois parempi. Quote Link to comment
mikan Posted April 25, 2013 Share Posted April 25, 2013 Moottoria kasailtiin talvella, niin kampura oli ulkona pakkasessa. Ratas uuniin ja nupit kaakkoon. Pienellä naputtelulla upposi pohjaan asti. t. Mika Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.