Jump to content

Automaattiset sammuttimet konehuoneeseen yms pähkäilyä


Recommended Posts

Tuli tälläinen mieleen kun tuossa samballa lueskelin juttua yhdesta palaneesta 13W deluxe juniksesta.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=550508&postdays=0&postorder=asc&start=0

Eli itselläni on yleensä ilmajäähyn kanssa ajellessa mukana pikkanen 3kg jauhesammutin ainakin ensiavuksi.

Mutta mites tälläiset automaattisesti laukeavat sammutus systeemit tai vaijerilla laukaistavat onko käyttö/asennuskokemuksia ja millaisissa hinnoissa sellaiset pyörii.

Esim rapakon takana on alle 200$ myynnissä automaattisesti laukeavaa tukahduttava kaasu (HALON) järjestelmää.

 

Ja mitä muuta porukka on tehnyt mahdollisten tulipalojen ehkäisemiseksi.

 

Tässä muutama esimerkki sambalta.

-Turva langalla kaasarin bensan sisääntulon irtoamisen esto.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010883.jpg

-Päävirtakatkaisin kuskinpaikalla käytettävä

-vaijerikäyttöinen bensahana juniksessa jossa tankki on konehuoneessa.

-Ei muovisia suodattimia konehuoneessa

-Bensaletkujen vaihto/tarkistus tasaisin väliajoin

Link to comment

Essobaarin "tietona" olen muilta kuullut, että noista 3kg sammuttimista ei ole typ-1 konehuoneen palossa yhtikäs mitään apua. Olettaisin että juniksissa sama juttu.

 

Itselläni harvoin kuplan takapenkillä matkustajia joten jalkatilassa aina mukana 6kg:n sammutin, joka kuulemani mukaan saattaa sammutushommiin riittää. Tällä hetkellä vedän kuitenkin riskillä eli mulla on muovinen bensafiltteri konehuoneessa (laihana lohtuna ei painepuolella), jonka lupaan ja vannon siirtää ensitilassa tankin alle.

Link to comment

Itsellä myös kuskin penkin takana 6 kg:n sammutin. Irtonaisessa sammutimessa on se hyvä puoli, että sillä voi sammuttaa myös kaverin auton porukassa ajellessa, kiinteästi asennetulla hiukan huonommin. Haloni sammuttimet on täälläpäin maailmaa nykyään kiellettyjä.

Link to comment
Itsellä myös kuskin penkin takana 6 kg:n sammutin. Irtonaisessa sammutimessa on se hyvä puoli, että sillä voi sammuttaa myös kaverin auton porukassa ajellessa, kiinteästi asennetulla hiukan huonommin. Haloni sammuttimet on täälläpäin maailmaa nykyään kiellettyjä.

Laitoin vain kansankielisen esimerkin kyllä ne taitaa olla kaikkialla yleisesti kiellettyjä paitsi ehkä kiinassa.

Link to comment

Linja-autoissahan nuo automattisammuttimet taitaa olla jo pakollisia?

http://www.fkl.fi/materiaalipankki/ohje ... telmat.pdf

 

Tosin eihän ne suojaa kuin moottoritilan, mutta sieltähän se palo usein lähtee!

Linja-autoihin ensin tuli joko suosituksena tai pakolliseksi se reikä sinne moottoritilaan. Siitä saa laittaa jauhesammutimen letkun pään ja painaa liipasinta, näin menee jauhe moottoritilaan ilman että tarvii palavaa tai kuumaa peltiä aukoa!

 

Sekin voisi olla yksi ajatus sammuttamisen helpottamiseksi. Toisaalta mää oon varustanut kaikki harrasteauto päävirtakytkimellä, sammuttimella ja palovakuutuksella. Tiedä sitten onko mistään niiistä hyötyä =)

 

Sellaisen päävirtakytkimen, jollaisia on kuorma-autoissa että saa keinukytkimellä kabiinista virrat katkaista olisin halunnut. Ovat vaan tuhan kalliita ja jääkö sinne sitten jonkunlainen jännite kytkimelle saakka.

Link to comment
Veneeseen kantsii ostaa uusi sammutin katsastuksen tullen, itellä on siis pari pientä peruspruutaa kun käypiä ne vielä katsastamattomanakin on.

Jauhesammutin lakkaa toimimasta useimmiten siksi, että jauhe kovettuu möykyksi pohjalle. Sammuttimen tarkastuksessa varmistetaan, että sammutusaine on irtonaista ja tietysti se että siellä on paineet pysynyt sisällä, mutta sen näkee mittaristakin.

Eli vanha sammutin voi toimia tai sitten ei toimi.

 

Sammuttimien tehoissa on todella suuria eroja. Halpahallista saa 2kg sammuttimen tarkastuksen hinnalla, mutta se ei ole läheskään niin hyvä kuin laadukas 2kg sammutin, joka voi maksaa 40-50€. Tuollainen kunnollinen sammutin kannattaa mieluummin tarkistuttaa kuin vaihtaa samalla rahalla uuteen huonoon.

Link to comment
Sammuttimien tehoissa on todella suuria eroja. Halpahallista saa 2kg sammuttimen tarkastuksen hinnalla, mutta se ei ole läheskään niin hyvä kuin laadukas 2kg sammutin, joka voi maksaa 40-50€. Tuollainen kunnollinen sammutin kannattaa mieluummin tarkistuttaa kuin vaihtaa samalla rahalla uuteen huonoon.

 

o/

Juu, ihan samaa mieltä asiasta!

http://www.turvanasi.fi/tietopankki/kys ... aloluokat/

 

 

Täällä on sitten infoa dspa:sta eli kiinteästi asennettavasta sammuttimesta http://www.turvanasi.fi/tuotteet/aeroso ... t/dspa-11/

 

 

Sitten sammuttimesta kannattaa muistaa tämä:

Varsinkin kun ostaa niitä pieniä leluja

 

Sammuttimen; tyyppi; Toiminta-aika

Jauhesammutin; 6 kg; 9-11 s

Jauhesammutin; 12 kg; 18-21 s

Neste- ja hiilidioksidisammutin; 25-45 s

 

 

Eli ei sen 2 tai 3 kg sammuttimen kanssa kauaa tupeksita!

Link to comment

Mielestäni VW Typ2:set palavat koska tankki on niin korkealla ja polttoaine tulee ulos tankin pohjasta. Mikään sammutin ei riitä kun tankki vuotaa tyhjiin moottorin alle.

Semmonen systeemi olisi hyvä missä bensa lähtisi tankista ensin ylöspäin, sähköpumppu pitäs ehkä olla. Tankin pohjaliitäntä pysyvästi tukkoon.

Tämmönen kun syttyy niin saattaisi sammua jollain sammutin-arsenaalilla.

Link to comment
Sitten olisi tämmöistä zydeemiä tarjolla http://www.vwaircooledworks.co.uk/Fire-Extinguisher-System.html Englannissa.

 

Tuota suomestakin on jo muutaman vuoden saanut sprinkler sammutinta, sen vaan kiinnittää konehuoneeseen!

68'C kun ylittyy niin paukauttaa automaattisesti jauheet leveälle =)

 

Tuohon sprinkleriin vaan vaihtaa isomman lasiampullin vaikka 100'C

 

http://www.temrex.fi/verkkokauppa/produ ... php?p=2155

 

Sama talo myy myös muita automaattisammuttimia

http://www.temrex.fi/verkkokauppa/produ ... g.php?c=91

 

Hyviä ideoita satelee, ihan niinkuin meillä töissä;

Vaikka keskinkertaista yrittää, niin priimaa pukkaa....

Link to comment
  • 5 weeks later...

Jos tarvitsee sammutella, niin kolauttaa sammuttimen asfalttiin ekaks, sitten sokka irti....

Ajoneuvon tärinä tiivistää jauheen, ja sitä ei tule läheskään sitä määrää ulos, mitä pitäisi.

 

Näin väitettiin tulityökurssilla, viitaten työkoneisiin

Link to comment
Mielestäni VW Typ2:set palavat koska tankki on niin korkealla ja polttoaine tulee ulos tankin pohjasta. Mikään sammutin ei riitä kun tankki vuotaa tyhjiin moottorin alle.

Bensahana.

 

Alkuperäinen juniksen kabiinista vaijerilla operoitava toimii.

Bensansuodattimeksi laitoin jonkun japsiauton metallikuorisen. Oli sama halkaisija kuin sytytyspuolassa, joten sain sen näppärästi puolan

kiinnitysklemmarilla kiinni runkopalkkiin v-laatikon kohdalle. Vaihdan uudet letkut/klemmarit joka talvi.

 

Kaasarin nippalähdön muutin kierreasennuksella. Alkuperäinen lähti irti pikku nykäisyllä letkusta.

Bensapumppuna käytän vain metallikuorista. Niistä alumiinisista saa kanssa hypättyä nipat irti letkusta vetämällä.

 

Parikyt vuotta sitten kuplalla ajaessa alko kesken ajon tulla tuulilasilämmitys suuttimista palaneen hajua nenään. Pikapysäytys

pysäkille ja konepelti varovasti auki. Laturi siellä paloi iloisesti kaasarin vieressä. Oli tasavirta laturin laakerit antautuneet ja käämit

ottaneet lähikosketusta.

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...