Jump to content

Paineilmatyökalut


Recommended Posts

Mielipiteitä pulttipyssyistä? Hakusessa hyvän hintalaatusuhteen omaava mikä ei vaadi valtavaa kompuraa. Tiedossa toki että Facomilta jne saa komposiittikuorisia 1.4kg painavia huippuvääntimiä mutta niillä hintaa 500e joten ei ihan harrastebudjettiin sovi.

Link to comment

Paineilmaräikkäväännin on loistava. Se toimii tavan räikkänä kiristettäessä/löysyttäessä isompia momentteja ja tyhjät voi ajella pois vikkelästi ilmalla! Mahtuu ahtaampiin paikkoihin kuin pulttipyssy aka 'mopo', eikä taida vaatia edes niin paljoa ilmaa.

Link to comment

Hm... Paineilmatyökalut on POP! Itse olen noita käytellyt jo jonkin aikaa kaverin tallilla ja nyt pikkuhiljaa on noita alkanut kerääntymään nurkkiin itsellekin...

 

Itsellä on semmoinen sopivan kokoinen kompura jonka kanssa voi käyttää huoletta pikkaisen enemmänkin ilmaa vieviä koneita mutta painavampiahan nuo tuommoiset halvat p***kat ovat käyttää...

 

Paineilmalla toimiva stannaustyökalu, joka tekee myös reikiä peltiin on aika kiva peltihommissa ja puukkosaha melkeimpä lyömätön pellinleikkuussa. Räikkä mahtuu paljon pienempiin koloihin kuin tykki ja ei paina läheskään yhtä paljon, heikompikin mies jaksaa heilutella vaikka kuinka pitkään... Ja kun painetta on riittävästi niin metsälöytyöjä voi purkaa ilmataltalla ja tykillä helposti hakkaamalla pultit poikki...

Link to comment

paineilmataltta, pulttipyssy, puhalluspilli, pieni hiekkapuhalluspistooli, renkaantäyttöpistooli, vinku, maaliruisku.

 

Kaikki on "halpiksia" ja ovat toimineet aika kovassa käytössä hyvin.

Jos hajoaa niin ei harmita paljoa, parilla kympillä saa uuden. Puukkosaha olisi mukava lisä, mutta en ole tullut hommanneeksi.

 

Suosituspaine MAX 6bar, mutta mä olen noita ajellut pääasiassa 10 bar maksimeillakin paljon.. ei ole tulleet silmille ;) Liittimien kanssa on usein ollut murhetta heti alkuun, ne kantsii ottaa irti ja laittaa teflonteippiä väliin. Toleranssit vähän niin ja näin.

 

Jan

Link to comment

Ihan hyvää tavaraa harrastekäyttöön, ja kuten Jan totesi että raskaampaankin käyttöön. Olin joskus n.10v sitten Masan telakan työkalukopissa ja sielläkin oli Bilteman pulttipyssyjä. Samaan hintaan kun sai uuden ei saanut edes korjaussarjan. Rälläkät ja vingut olivat sitten oikeasti raskaan sarjan pelejä.

 

Ainoa paikka missä olen jatkuvasti huomannut halpojen pulttipyssyjen riittämättömyyden on nokkahihnan vaihdossa. Jos edellinen tollo on vetänyt hammaspyörän kiinni pulttiyssyllä eikä momenttiin niinkuin pitäisi, niin se on tosi vaikea saada auki 40-10tkm myöhemmin.

Link to comment

Itse joskus ihan työn puolestakin pulttipyssyjä käyttäneenä, voin todeta, että niissä kalliissa ja halvoissa on pääasiallinen ero juuri tuo iskuvoima. Itselläni on laadukas muistaakseni CP:n pyssy 1/2 tuuman vääntiöllä ja kyllä ne pultit ja mutterit on aueneet mitä on yritettykin. Esimerkiksi tämän hetken malleista CP:n tai Kawasakin pyssyt tuolla 1/2 tuuman vääntiöllä jaksaa vääntää 520 - 530 Nm ja tuo kyllä alkaa riittää. Halpiksissa tyypillinen vääntömomentti on n. 150 - 250 Nm, mutta onpahan sitten hintakin ihan jotain muuta...

Link to comment
Ihan hyvää tavaraa harrastekäyttöön, ja kuten Jan totesi että raskaampaankin käyttöön. Olin joskus n.10v sitten Masan telakan työkalukopissa ja sielläkin oli Bilteman pulttipyssyjä. Samaan hintaan kun sai uuden ei saanut edes korjaussarjan. Rälläkät ja vingut olivat sitten oikeasti raskaan sarjan pelejä.

 

Ainoa paikka missä olen jatkuvasti huomannut halpojen pulttipyssyjen riittämättömyyden on nokkahihnan vaihdossa. Jos edellinen tollo on vetänyt hammaspyörän kiinni pulttiyssyllä eikä momenttiin niinkuin pitäisi, niin se on tosi vaikea saada auki 40-10tkm myöhemmin.

 

 

Halpispyssyllä meni vesikoneen juuri teetetty virinokka poikki kun pyörää kiinnitti............ pulttipyssyllä on käyttökohteensa, mutta ihan mihin tahansa sitä ei passaa käyttää. Ei esimerkiksi flektipyörän ison mutterin aukaisuun kuplassa.. semmoisenkin olen nähnyt menevän poikki kun varovaisesti autokorjaamo yritti avata pyssyllä..

 

 

Jan

Link to comment
  • 10 months later...
Guest Mika Raussi

Ite pitäs hankkia uus pulttimopo kun 15 vuotta vanha bilteema antautu. Ei siinäkään muuta kun lipasin halkes ja putos. Pitäs ehkä hankkia kunnollinen tilalle.

Link to comment
onks toi pepe se jonka sä sait pari minsaa sitten :D

 

On siitä jo muutama tunti ;)

 

 

Mitäs tuollainen IR kustantaa?

 

Kotomaassa huhujen mukaan ~500e, Jenkkilästä postikulujen ja tullien kanssa 300e pintaan.

 

Mut näähän on sellaisia tuotteita jotka on perus VW miehen ulottumattomissa kuten kalliit 200e madallusosatkin :--------)

Link to comment

Elämme jännittäviä aikoja.

 

Tietysti jos tarve on pelkästään se renkaitten vaihto 2 kertaa vuodessa niin kannattaa sieltä Biltemasta ne 10 pyssyä hakea :)

 

Meni nuo hinta-arviot vähän mönkään joten piti ihan laskea, toi pyssy postikuluineen n. 250e ja työkaluliikkeessä 15min sitten katsoin spekseiltään tismalleen samaa mallia, mutta "Q" mallimerkinnällä (hiljaisempi) ja lappu oli 415e

Link to comment
Guest Mika Raussi

Juu käyttöhän ei oo ollu mitenkään jatkuvaa ja ois toikin kestäny varmasti monta vuotta vielä jos ei ois nappi osunu johonkin.

 

Hommasin halpiksen HMW-merkkisen tilalle. Saman näkönen peli ja tuli jatko ja vissiin seittämän hylsyäkin mukaan. 35€ makso.

 

Viiteen kymppiin ois saanu sähköstä peliä. Se oiskin kova sana jos ei ois tuota paineilmaa käytössä.

Link to comment

Heti tuli rakkaussuhde IR:n 3/4":n pyssyyn kun takarummun mutteri lähti kerrankin irti ilman kyyneliä.

 

Sit toinen hyvä kapistus on 3/8" pyssy, ei liian iso mutta kuitenkin avaa aika kireitäkin ok.

 

Ite en kasaa mitään pyssyllä vaan kaikki käsin.

 

"Hyvä maksaa, huonosta en enää halua tietääkään." sanoi joku joskus. Köyhällä asiat lienee toisin.

Link to comment

Ollapa vielä langaton paineilma, se olis vielä kätevämpää kun langaton sähkö joka nyt edes jossain määrin toteutuu... Ovat kuulemma siis sellaiset akkukäyttöisetkin pulttipyssyt ihan kelvollisia, sanottiin konevuokrauksesta.

 

Nuo momenttipinnat on kans eri kätevät, niitä taitaa biliksestä saada mukavan sateenkaarivärisen satsin melko edullisesti.

 

Puavo @ dwl

Link to comment
Guest Mika Raussi

Akkukäyttönen pulttikone on hyvä jos se on hyvä. Paskojakin oon yrittäny käyttää. Toi IR on hiton hyvä kun se on poien ja kevyt. Joutu joskus käyttämään samantehosta paskempaa ja sehän olikin vaan kolme kertaa painavampi jne.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...