Hebster52 Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Nykyään ei saa rakentaa traileria tms. mistä vaan romuosista. Ketään täällä rakentanu nykymääräysten mukaan omavalmiste traileria? Ts. ostanu valmiinpuomi/akseliyhdistelmän ja tehny siihen oman pään mukaan lavan? Quote Link to comment
NO H2O Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Hm... Mikäli en nyt väärin muista konttorilta saanee ohjevihkosen jossa nuo rakentelun säännökset ovat? Quote Link to comment
metake Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Helpoin tapa rakentaa traileri nykyään on ostaa valmis "aihio". Siis sellainen jossa on valmiina akselit, vetoaisa ja jarrut. Runko, lava ja sähköt puuttuu. Saattaa jopa olla edullisinkin tapa. http://www.teohydrauli.fi/PublishedServ ... code=22219 Quote Link to comment
Tanhis Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Entäs miten homma menee jos esim vanhasta jarrullisesta teli asuntovaunusta rakentaa kärryn tai onko Mr Hebillä juurikin tälläinen rakennettuna. Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 4, 2013 Author Share Posted December 4, 2013 Juuei. Ei oo mitään vielä. Punnitsen vaan vaihtoehtoja... :) Quote Link to comment
Lasse Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Noissa asuntovaunuhommissakin on nykyään kaikenmoisia rajoituksia. Kannattaa mennä kontuurille setvimään, ettei tule ylläripylläri. Ja jos liian vaikealta tuntuu, niin kannattaa koittaa viereistä konttoria jos siellä järki pelais. Quote Link to comment
jaketech Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Entäs miten homma menee jos esim vanhasta jarrullisesta teli asuntovaunusta rakentaa kärryn tässä huono puoli se että asuntovaunun alusta rajottaa kokonaispainoa jos kevyt vaunu koska kokonaispaino ei muutu vaikka kopin purkaa pois, mutta jos löytää painavan vaunun ni se antaa lisää kantavuutta ja hyvää se että mennään asuntovaunun käytöönotto vuoden määräysten mukaan valoissa ja yms. kaveri teki tuollasen telivaunun alustasta mönkijän kuljetuskärryn ja piti tehä lavarakenne mahdollisimman kevyeksi että sai paljon kantavuutta. 2 mönkijää sai nippa nappa laittaa kyytiin painon vuoksi. Quote Link to comment
Ketsa Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Yksi vaihtoehto on ostaa halaba vanha itse tehty traileri ja korjata siitä mieleinen... Nimimerkillä: jos nestejarrullinen aihio kiinnostaa, niin heitä privalla Quote Link to comment
Racing Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Ainut vaan noissa vanhoissa kärryissä on se että sisäleveys ja kantavuus on yleensä pieni (>170 / 1200) jos sillä on tarkoitus kuljettaa muutakin kun museoikäistä ja max tonnin painoista autoa. Ja vanhat 80 luvulla tehdyt maalatut sinkkaamattomat kärryt on niin mätiä,että saa koko kärryn tehdä uusiksi,jarruosat vaihtaa kaikki,samoin laakerit ja yleensä vetopäätkin on jo niin kuluneita samoin renkaat jotta uusiksi menee. Itse laskin asian niin et myin vanhan omavalmisteen pois leimattuna pari vuotta sitten ja ostin uuden sinkityn laatukärryn joka tuli saksasta. Eikä ole kaduttanut. Välirahan erotus jäi sen verran järkeväksi että se suurinpiirtein kaikki olisi mennyt vanhan kärryn kunnostukseen,joka taas olisi vienyt XXX tuntia vapaa-aikaa lisäksi ja kärry ei olisi kuitenkaan ollut yhtä hyvä kun tehdaskärry, puhumattakaan jälleenmyyntiarvosta... Quote Link to comment
-AP- Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Nää vaikuttaa päteviltä ja kohtuuhintaisilta - http://www.westmac.fi/peravaunut.php - kokemuksia kenelläkään kärryistä ja firmasta ...? Quote Link to comment
Tanhis Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Ainut vaan noissa vanhoissa kärryissä on se että sisäleveys ja kantavuus on yleensä pieni (>170 / 1200) jos sillä on tarkoitus kuljettaa muutakin kun museoikäistä ja max tonnin painoista autoa. Ja vanhat 80 luvulla tehdyt maalatut sinkkaamattomat kärryt on niin mätiä,että saa koko kärryn tehdä uusiksi,jarruosat vaihtaa kaikki,samoin laakerit ja yleensä vetopäätkin on jo niin kuluneita samoin renkaat jotta uusiksi menee. Itse laskin asian niin et myin vanhan omavalmisteen pois leimattuna pari vuotta sitten ja ostin uuden sinkityn laatukärryn joka tuli saksasta. Eikä ole kaduttanut. Välirahan erotus jäi sen verran järkeväksi että se suurinpiirtein kaikki olisi mennyt vanhan kärryn kunnostukseen,joka taas olisi vienyt XXX tuntia vapaa-aikaa lisäksi ja kärry ei olisi kuitenkaan ollut yhtä hyvä kun tehdaskärry, puhumattakaan jälleenmyyntiarvosta... Ainakin täällä raumalla paikallinen amis kunnostaa metallipuolella kärryjä materiaali hinnoilla. Viimeksi kun kävin katsomassa niin ottivat vanhasta kärrystä aisan ja akselit talteen ja kaiken muun tekivät uusiksi. Eli tuskin tälläinenkään olisi huono vaihtoehto vanhan kärryn kunnostuksessa. Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 5, 2013 Author Share Posted December 5, 2013 Itellä mielessä just kuljettaa maks tonnista harrasteajoneuvoa. Eipä tarvi selitellä miks ei halua lainata muille... Quote Link to comment
jaketech Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Ainakin täällä raumalla paikallinen amis kunnostaa metallipuolella kärryjä materiaali hinnoilla. Viimeksi kun kävin katsomassa niin ottivat vanhasta kärrystä aisan ja akselit talteen ja kaiken muun tekivät uusiksi. Eli tuskin tälläinenkään olisi huono vaihtoehto vanhan kärryn kunnostuksessa. mun kärry on korjattu samalailla. runko kasvo korjauksessa leveyttä ja pituutta, muutoskatastuksella selvis. Quote Link to comment
mikko k Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Eipä tarvi selitellä miks ei halua lainata muille... Mun mielestä kenellekkää ei tarvi selitellä mitää, jos ei halua omaisuuttaan lainailla. Toisekseen harvemmin oon nähny että traileri paranis lainates... Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 5, 2013 Author Share Posted December 5, 2013 Ihan totta puhut. :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.