Jump to content

Lukkoperä ja pidemmät välitykset pallokeulaan?


Recommended Posts

Posted

ZF kitkalukko oli saatavissa 002/091 laatikoihin koko tuotannon ajan,minnepäin maailmaa tahansa,ei siis mikään erityinen Kanadan varuste.

 

Synkron kytkettävän lukon asentamisesta vanhaan 091 laatikkoon ei ole kokemusta mutta sopivasti osia sekoittaen se varmaan olisi mahdollista,tai ehkä paremminkin synkron 094 laatikon muuttaminen lukolliseksi 091 laatikoksi.

T 3:sen 4 vaihteinen on edelleen 091,ilmajäähdytteisissä vaihteensiirto valitsinkotelon sivusta sisään,vesijäähdytteisissä vaihteistokotelon sivusta sisään.

Viisivaihteiset(ja synkron 4+G) 094 laatikot on tehty 091 vaihteistokoteloon.

Posted

Laajennetaan aihetta perävälitykseen, jos sopii. 091 laatikoita asennellaan palliksiin pidemmän välityksen tarpeesta, mutta se ei ole type1 koneeseen ilmeisesti suoraan sopiva, vaan vaatii pikkasen toimenpiteitä. Mutta saako jostain 002 laatikkoon sopivia pidempiä välityksiä? Laatikon aihiot on edullisia, niitä ois runsaasti tarjolla ja työ menis kai suunnilleen samalla vaivalla kun esmes synkat tulis kuitenkin tarkastettua/vaihdettua. Luulis että jossain päin on moisia jälkikäteen valmistettu.

 

Kotimaassakin on useita koneistamoita joilta voisi pienen sarjan teettämistä tiedustella.

Posted

Miuta kiinnostaa kans 002 pidemmät välitykset. Tai lähinnä pitempi perä kun 235/70R16 nakit ei jatkaneet välityksiä tarpeeksi (vain 12,9%). Kolmosella loppu kierrosalue stripillä kesken ja nelonen nyt on näillä voimilla turhan pitkä siihen hommaan muutenkin.

Posted

Juu, Ranchonkin katalogissa kehutaan että US Gearin valmistamaa 4.57 olis olemassa mutta ei löydy hintaa. Onko varhaisen ja myöhäisemmän 002:n välillä eroa välityksen suhteen? Jotain eroa laatikoissa kai on.

 

Ethän Hebster hebuloi vaikka tää nyt vähän rönsyilee...

Posted

Weddle välitykset 091/002 laatikkoon:

 

Mainshafts (1st & 2nd Gears): 3.75x2.46, 3.75x2.36, 3.75x2.25, 3.75x2.08, 3.44x2.46, 3.44x2.36, 3.44x2.25, 3.44x2.17, 3.44x2.08, 3.33x2.25, 3.11x2.36, 3.11x2.25, 3.11x2.17, 3.11x2.08, 3.11x1.93

3rd Gears: 1.84, 1.78, 1.75, 1.71, 1.68, 1.67, 1.63, 1.60, 1.58, 1.56, 1.53, 1.50, 1.47, 1.44, 1.39, 1.35, 1.30, 1.26, 1.22, 1.18, 1.14, 1.09

4th Gears: 1.60, 1.56, 1.53, 1.50, 1.47, 1.44, 1.39, 1.35, 1.30, 1.26, 1.22, 1.18, 1.14, 1.09, 1.04, 1.00, 0.93, 0.89, 0.82, 0.77, 0.75, 0.73, 0.70

Posted

Tietääkseni 002/091 laatikoihin ei saa kuin vanhaa zf lukkoa ja peloquinin torsenia, eli vähästä on valita. Ittelle tulee tuo 091 5speed jossa kaikki weddlen rattaat, weddlen perä maksoi n. 700 taalaa.

  • 3 weeks later...
Posted

Nostatanpa tämän näin kauden päätteeksi. Mie en ole lukkoperästä vieläkään niin kiinnostunut (no oishan sekin kiva) mutta välityksiä pitäsi kyllä saada pidemmiksi. Nyt muuten mukava 105 kmh matkanopeus kierrättää doppelini konetta 3800rpm, ja mieluusti tiputtaisin sitä vähintään 10%. Enkä haluaisi hitaampaakaan ajaa kun ei oo mikään tarve, ja olishan sitä kiva motarilla päästellä 125 muina miehinä, ilman että pata laulaa 5000.

 

Onko muita kiinnostuneita, saako periä tai pitkiä nelosia (tai jopa sekä-että), ja saatikka se, onko kiinnostuneita välityksen vaihdon tekijöitä?

 

Puavo / DWL

Posted

Mulla on tallin lattialla 5 ripanen aski (4.86 perä), johon on vaihdettu 3 ripasesta 0.82 nelonen, kokonaisvälitys pitäisi olla siis 3.98, eli jopa 6 ripasta pidempi. Mutta hän odottelee vielä sitä päivää, että saatais strokeri nippuun...

Posted

Mulla ei oo ikinä ennen ollut irs laatikkoa paitsi nyt rohmussa 3 ripanen.

 

Miten palliksen askeissa menee perä ja nelosen välitykset. 

Ymmärtääkseni 6 ripanen himoittu, johtuuko kestävyydestä vai harvasta välityksestä ?

Posted

Minulla on tölkin automaatti, 3,73 perä ja suora kolmonen... sopii siis suoraan uudempaan pallokeulaan, vetolevy 5 pultilla eli pitää olla nelostyypin moottori tai typ1 wasserin akselilla.

Loppuu kyllä ajo-ominaisuudet tuossa 120 km/h kohdalla, sivutuuli heittää autoa aika rajusti.

Posted
14 hours ago, x-pj said:

Isommat pyörät taakse, niin korjautuu välitykset koskematta vaihteistoon.

 

Ei korjaannu tarpeeksi, miulla nyt takana 235/70 R 16, kun laki muuttui pari vuotta sitten nii näistäkin tuli lailliset. Aiemmin olin laskenut näköjään että nää pidensi välityksiä vakiorengastukseen (185 R 14) verrattuna hieman vajaa 14%. Vielä toinen moinen niin olis just hyvä.

Posted
1 hour ago, DWL_Puavo said:

 

Ei korjaannu tarpeeksi, miulla nyt takana 235/70 R 16, kun laki muuttui pari vuotta sitten nii näistäkin tuli lailliset. Aiemmin olin laskenut näköjään että nää pidensi välityksiä vakiorengastukseen (185 R 14) verrattuna hieman vajaa 14%. Vielä toinen moinen niin olis just hyvä.

Noi on jo aika isot munkit. Mulla on sitten hiukan harvempi välitys, kun on suunnillee samat kierrokset vaikka rengas on 215/65-16.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...