Jump to content

Äänestys (stroker) moottorin kasauksen kestosta


Guest MikkoL

Moottorin kasaus äänestys  

31 members have voted

  1. 1. Kuinka kauan yhdeltä henkilöltä menee aikaa koneen kasaukseen (esim. 82x94) tai vastaava? Alusta loppuun uusilla osilla, kampikammion työstöineen ja osien tasapaino-/koneistuksineen (fullflow yms). Eli lopputuloksena täysin valmis ja säädetty moottori?



Recommended Posts

Posted (edited)

Omia näkemyksiä/kokemuksia kehiin.

Edited by MikkoL
Posted (edited)

Mulla on ny menny kohta viisi vuotta... Ja konehan oli ennen purkua täysin käyntikuntoinen. Eli periaatteessa ei suurempia osien hankintoja tai mulkkauksia.

Edited by Lasse
Posted

Varmaan vaikuttaa, et kasaako suoraan tehdasosista vai hipisteleekö, sovittelee, mittailee kaikki paikoilleen... Valtonen ja kumppanit kasaa osista muutamassa tunnissa ajokuntoon ihan todistetusti...

Posted

Haluatko hieman valottaa tämän kysymyksen taustoja eli oletko kenties teettämässä täydellistä konetta jollakin vai

mikä oli ajatuksena?

Mielestäni on lähes mahdoton sanoa mitään tuntimäärää kun jokaisessa koneessa tulee eteen omat vääntönsä.

Useita kymmeniä tunteja joka tapauksessa.

Posted

Ideana oli vaan kartoittaa että valehtelinko koneenkasaus ajan ihan päin helvettiä!

Jos tosiaan teettää koneen kokonaan uusista osista jollain ulkopuolisella, niin kuinka kauan siinä saa kulua aikaa esim. maksupolitiikan takia.

 

En ole teettämässä konetta, mutta kenties joku muu on.

Posted

Mie laskin oman kokemuksen perusteella ja laitoin koneistamo-asiat oman ajankäytön osalta 1+1h, kun aika harva kasaaja kuitenkin esim. suurentaa reiät lohkoon itse tai tekee itse kampuran tasapainotukset. Koska koneen kasaus on kuitenkin mukavaa ajankäyttöä jos ei ammatikseen tee, jolloin riittää pienempikin tuntipalkka niin päädyin tässä hintaluokkaan "tuhat euroo pelkkä kasaus ilman koneistuksia" eikä silloinkaan mittailla juuri muuta kun irto-osat grammavaa'alla ja päittäisvälys.

Posted

Siis tätä tosiaan on vähän vaikeaa arvioida kun yleensä osat kiikutetaan koneistajalle missä ne voivat maata muutaman viikonkin riippuen siittä millaisen läjän rahaa lyö pöytään.

 

Mutta hyvin ympäripyöreästi näin.

 

Ilta 1

Osien sovittamista ja valmistelua putsaamista koneistuksen kartoittamista yms

 

Ilta 2

Shot blokiksi kokoaminen

 

Ilta 3

Pytyt ja kannet long blokki

 

Ilta 4

Ulkoiset osat jäähypellit pakari huohotukset laturi yms.

Posted

Tuo ei vielä ihan riitä koska:

 

Eli lopputuloksena täysin valmis ja säädetty moottori?

 

Todellisuudessa hifistelyjen ja käpistelyn määrä on ratkaiseva. Tieto aiheesta lisää tuskaa ja työmäärää. Ellei sitten ole ihan pommia myyntiin rakentamassa. Ja toisaalta jos tekee "vain" reipasta konetta kadulle, se vaatii vähemmän työtä kuin all out kisakone, kansien, jne hypistelyjen kanssa.

Posted

Tuo ei vielä ihan riitä koska:

 

Eli lopputuloksena täysin valmis ja säädetty moottori?

 

Todellisuudessa hifistelyjen ja käpistelyn määrä on ratkaiseva. Tieto aiheesta lisää tuskaa ja työmäärää. Ellei sitten ole ihan pommia myyntiin rakentamassa. Ja toisaalta jos tekee "vain" reipasta konetta kadulle, se vaatii vähemmän työtä kuin all out kisakone, kansien, jne hypistelyjen kanssa.

Juu sitten tuohon voi lisätä dynosession ja kansien viilaukset ja sitä ja tätä.

Posted (edited)
Tässä on erään asiakasmoottorin rakentamisen ajankäyttö. Tähän asiakas toimitti suurimman osan osista joten mm. Mikon mainitsemat kannet eivät vaatineet enempää tarkastelua. Kaikki jäähdytyspellit olivat uusia joten niiden kunnostukseen ei kulunut aikaa. Moottorin koekäynnistus ja säädöt eivät ole vielä listoilla koska ne tehdään kun asiakas on saanut auton valmiiksi.

 

pvm tehtäväkuvaus aika

18.1.2012 2007cc moottorin osalistojen teko 1,5

28.1.2012 Osalistat, tarjouskyselyt 0,5

30.1.2012 Kampikammion ruuvien irroitus ja , kampikammion lasikuulapuhallus 1,5

1.2.2012 Öljykanavien  THX-modaus, öljykanavien päiden kierteytys, männän öljysuuttimien kanavien poraus, kaikkien öljykanavien puhdistus, lohkon painepesu, öljysuuttimien asennus 2,5

4.2.2012 Osien vienti ja nouto särötarkastukseen Jyväskylään, särötarkastus 2

8.2.2012 Moottorin osien tilaus 1

10.2.2012 Lohkon mittaus, kiertokankien mittaus, kampiakselin mittaus 2

18.3.2012 Tasapainotukseen menevien osien valmistelu 0,5

19.3.2012 Kampiakselin, vauhtipyörän ja kytkinasetelman vienti tasapainotukseen 1

29.3.2012 Kampiakselin, vauhtipyörän ja kytkinasetelman nouto tasapainotuksesta 1

31.3.2012 Kampiakselin ja kiertokankien kasaus 2

1.4.2012 Moottorin alakerran niputus, päittäisvälyksen mittaus ja säätö, dekkikorkeuden tarkastusmittaus, mäntien puhdistus ja mittaus, sylinteriputkien puhdistus asennusta varten 4

8.4.2012 Sylinterikansien asennus, keinuvivuston geometrian määritys, työntötankojen pituuden mittaus, nokan ajoitus, työntötankojen suojaputkien asennus, nokkarattaan pulttien liimaus, öljypumpun asennus, öljynjäähdyttimen asennus, laturinjalan asennus, sylinteripeltien asennus, öljyntäytön/huohottimen hahmottelua. 9

10.4.2012 Sylinterikansien muttereiden asennus ja tiivistys, virranjakajan käyttöakselin asennus, virranjakajan asennus, jäähdytyspeltien sovitusta 3

16.4.2012 Työntötankojen vienti koneistamoon, laturin ja puhallinkopan kokoonpano, ilmaläppien asennus puhallinkoppaan, puhallinkopan sovitus sylinteripelteihin 4

17.4.2012 Ilmaläppien vivuston asennus, takimmaisten jäähdytyspeltien asennus, pakosarjan asennus, 2

18.4.2012 Huohottimen ja liittimien asennus, kaasuvivuston asennus, ilmansuodattimen pohjien modaus ja asennus 3

19.4.2012 Huohotinletkujen asennus, äänenvaimentimen korvakkeen valmistus, öljynsuodattimen jalan viimeistely 2

21.4.2012 Työntötankojen ja keinuvivuston asennus, venttiilikoppien liimaus ja moottorin tiiveystarkastus. Kytkimen asennus 3

Yht. 45,5 tuntia

 

 

Moottoria kasatessa tehdään tietenkin osaluettelo käytetyistä osista. Liitän tähän pienen pätkän siitä  esimerkiksi:

 


1 Lohko vw AS 41 1

2 Öljysuuttimet Porsche 911 101 011 01 4

3Moottorin tiivistesarja 1

4 Sylintereiden pinnapultit M8 CroMo 1

5 Lohkon ruuvisarja Alkuperäiset sähkösinkitty 1

6 Öljykanavien NPT3/8" tulpat 2

7 Öljykanavien NPT1/4" tulpat 3

8 Öljykanavien NPT1/8" tulpat 4

9 Öljykanavien NPT1/16" tulpat 1

10 Öljytikku vakio sähkösinkitty, vaihto-osa 1

11 Runkolaakerien tapit alkuperäiset 1

12 Öljypumppu Shadek 30mm käytetty 1

13t Öljypumpun kansi Scat, 3/8 NPT 1

14 Öljynpaineventtiilit Alkuperäiset 1

15 Lisäöljypohja Wide-Glide 1

....

 

Ja kaikista tehdään mittauspöytäkirja, josta myös ote perään:

 


Moottorin mittoja/speksejä

 

Kampiakseli Mittauspäivä 9.2.2012

Bugpack 84mm Käytetty

Tunniste D40019 Z91-04-73

Särötesti 4.2.2012 /Prodrag Oy OK

Runkolaakerikaula, vauhtipyörän pää 54.97/54,97 mm vaakasuoraan / kohtisuoraan

Keskimmäinen runkolaakerikaula 54,98/54.98 mm vaakasuoraan / kohtisuoraan

Jakopään puoleinen runkolaakerikaula 54,98/54,98 mm vaakasuoraan / kohtisuoraan

4. runkolaakerikaula 39,98/39,98 mm vaakasuoraan / kohtisuoraan

Jakorattaan kiinnityshalkaisija 41,99/41,99 mm vaakasuoraan / kohtisuoraan

Hihnapyörän kiinniskaula 35.98/35.98 mm vaakasuoraan / kohtisuoraan Kk: kaulan leveydet

Kiertokangen kaula #1 52.98/52.98 mm vaakasuoraan / kohtisuoraan 20

Kiertokangen kaula #2 52.98/52.98 mm vaakasuoraan / kohtisuoraan 20

Kiertokangen kaula #3 52.98/52.98 mm vaakasuoraan / kohtisuoraan 20

Kiertokangen kaula #4 52.98/52.98 mm vaakasuoraan / kohtisuoraan 20 Kampiakseli ok

 

Tai sitten voi vaan vetää osat nippuun ja toivoa parasta.


Edited by Pekka
  • Like 4
Posted (edited)

Juuri näin!

 

Kyse oi ollut että mitäkin ja ketäkin mittaa ja tekee, vaan kuinka paljon aikaa niihin menee. Pekalla aika tyhjentävä kommentti!!!

 

Yksilöinä tehdään ja finistellään ja se on sitä ns. rakkautta lajiin! (varsinkin itelle tehtäessä) Aikaa suttaantuu mutta mitä sen on väliä. Tarkotus ei ollu kysellä mitään kellotus kasauksia vaan puhtaasti harrastuksen/työn (joillekin) viemästä ajasta koneen parissa! Voihan sitä tietysti nussia , :kkua ja tehdä loppu ikänsä finistelyjä, tässä äänestyksessä piti vaan saada kone myös joskus nippuun ja baanalle "kartsalle" kuten tääl päin sanotaan.

Edited by MikkoL
Guest Toheltaja
Posted

Ja jos ei työkseen noita tee, eli kaikki tarvittava työkaluarsenaali/mittalaitteet ei ole oikean käden ulottuvilla, voi siihen heittää parikyt tuntia pelkästään näiden etsimiseen, muistitietojen varmistamiseen...

Posted

Ja jos ei työkseen noita tee, eli kaikki tarvittava työkaluarsenaali/mittalaitteet ei ole oikean käden ulottuvilla, voi siihen heittää parikyt tuntia pelkästään näiden etsimiseen, muistitietojen varmistamiseen...

Olen huomannut saman asian

Posted

Ilta 4


Ulkoiset osat jäähypellit pakari huohotukset laturi yms.


------------------------------------------------------------------------


 


Tämä ottanut itseltä aikaa n.2 vuotta :)


 


-Pete-


Posted

Varmaan vaikuttaa, et kasaako suoraan tehdasosista vai hipisteleekö, sovittelee, mittailee kaikki paikoilleen... Valtonen ja kumppanit kasaa osista muutamassa tunnissa ajokuntoon ihan todistetusti...

Juu, yleisö näkee sen että mosa on käynnissä puol-tuntia alotuksesta. Sinääntä toi on kaksipiippunen juttu, kun yleisö näkee ettei tuo kasaaminen kauan aikaa ottanut. Ei se muillakaan voi viedä paljoa tuota kauempaa, niin ei siitä kannata maksaa kuin parin tunnin työstä.

 

Sitä taas monikaan ei ymmärrä (eikä ole valmis maksamaan) että kaiken maailman mittaamista / putsaamista / säätämistä etc on kymmeniä tunteja ihan vakiokoneessakin, siis ennen tuota varsinaista kasaamista.

Posted

Juu, yleisö näkee sen että mosa on käynnissä puol-tuntia alotuksesta. Sinääntä toi on kaksipiippunen juttu, kun yleisö näkee ettei tuo kasaaminen kauan aikaa ottanut. Ei se muillakaan voi viedä paljoa tuota kauempaa, niin ei siitä kannata maksaa kuin parin tunnin työstä.

 

Sitä taas monikaan ei ymmärrä (eikä ole valmis maksamaan) että kaiken maailman mittaamista / putsaamista / säätämistä etc on kymmeniä tunteja ihan vakiokoneessakin, siis ennen tuota varsinaista kasaamista.

 

Jos konetta tekee jollekkin toiselle ja kyseinen kaveri ei ole valmis maksamaan mittaamisesta / putsaamisesta / säätämisestä, niin on parempi olla ottamatta koko hommaa vastaan.

Posted

 

Ilta 4

Ulkoiset osat jäähypellit pakari huohotukset laturi yms.

------------------------------------------------------------------------

 

Tämä ottanut itseltä aikaa n.2 vuotta :)

 

-Pete-

 

Toihan on ainakin mun mielestä koko homman mielekkäin vaihe saa vähän hitsailla halkeamia ja hioda ja sovitella peltejä ja sit maalia niskaan ja kokoaminen.

Posted

Toihan on ainakin mun mielestä koko homman mielekkäin vaihe saa vähän hitsailla halkeamia ja hioda ja sovitella peltejä ja sit maalia niskaan ja kokoaminen.

 

Mutku MSD-possuflekti-Logmech-etc kombinaatio aiheuttaa sluibaamista..

 

-Pete-

Posted

Mutku MSD-possuflekti-Logmech-etc kombinaatio aiheuttaa sluibaamista..

 

-Pete-

No hyvänen aika sentään jos se possuflektin koppa ei ole hiilikuitua niin sitten ei pitäisi olla tekosyitä.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...