Jump to content

6v -> 12v pyyhkijämuunnos


Recommended Posts

Ostin SWF:n 6v moottoriin uuden pyörijän kun en halunnut tekemään mitään purkkavirityksiä vastuksilla tms. Noh osa on teoriassa täysin pudota sisään ja unohda tyyppinen mutta tässä moottorimallissa on jarru :smash: periaatteessa samanlaisen kauluksen saa sorvattua tuohon uuteen ja sen kun laittaa krympillä kiinni niin homma ok. Tai siis sen voisi kuvitella onnistuvan, mutta onko joku asia miksi ei? Onko kukaan tehnyt moista? Saa nostaa _o/ kättä ylös myös pystyy auttamaan tässä.

 

Vai pitääkö aloittaa jännitteenalentimen etsintä? Olisikin ollut liikaa jos edes yksi asia olisi mennyt kivuttomasti...post-49-13989379831027_thumb.jpg

Link to comment

Eli käytät puolan sisäistä resistanssia esivastuksena moottorille? Olen aiemmin käyttänyt esivastuksia, periaatteessa idea toimii mutta koska resistanssi muuttuu vastuksen lämpötilan muuttuessa nopeus vaihtelee samalla eikä aina toivottuun suuntaan.

Link to comment

Toinen kysymys samaan moottoriin liittyen: saako hiiliä jostain vielä tai tuota koko hiiliharjapakettia?

 

Edit: Romuvarastoa tonkimalla löytyi yksi moottori jossa tuoreet hiilet ja ne sai vaihdettua tähän.

 

post-49-13989400090925_thumb.jpg

 

Edited by aki
Link to comment
Guest a-p

Hiiliä saa hankittua sähköliikkeistä joilla on huolto. Otat mukaan ehjän ja siitä mallaamalla luulisi löytyvän. Joskus tullut hiottua joku väärän kokoinen sopivaksikin.

Edit puuttuva kirjain

Edited by a-p
Link to comment

Ehkä kuva selittää toimintaa, eli tuolla on tuollainen panta joka kiristyy. 12v paketti jaa ylemmässä kuvassa näkyvän sileän osan verran lyhyeksi, muuten putoaa kyllä paikkaansa.

 

post-49-1399218830999_thumb.jpg

Edited by aki
Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 2 years later...

Samat kokemukset vaihdikkaasta vipotuksesta, kunnes ehkä vartin yhteenlasketun käyttöajan jälkeen mykistyi. Vivusto on niskavammaselle hankalassa paikassa ja tällä kertaa sen eteen on kasaantunut aika lailla muutakin purettavaa. Joten ennen kuin alan kiroilemaan rystyset verillä enemmän, kyselen, miten tämä homma kannattaa ihan oikeasti toteuttaa? Löytyykö uudemmista 12 V kuplista mitään hyödynnettävää, tai ehkä venepuolelta?

Ja masentavinta olisi tietysti löytää loppuun kuluneet hiilet, vaikka oli tekevinään erittäin huolellista huoltoa...

Link to comment

Mulla tuollainen paruzzin ankkuri oli mallia asenna ja unohda eli toiminut nyt ainakin viisi vuotta moitteetta. Mullakin vipotti nopeasti alkuperäisellä 6v ankkurilla, mutta rauhottuin kun vaihdoin tuon 12v version.

Millä taajuudella pyyhkijät kuuluis vipottaa? Tossa oli sellaista edestakas / sekunnissa luokkaa. Normiautossa vastais nopeinta asentoa. Eli tulipa mieleen, onnistuinko ostamaan 6 V ankkurin - vai onko niitä edes myytävänä?

Link to comment

Millä taajuudella pyyhkijät kuuluis vipottaa? Tossa oli sellaista edestakas / sekunnissa luokkaa. Normiautossa vastais nopeinta asentoa. Eli tulipa mieleen, onnistuinko ostamaan 6 V ankkurin - vai onko niitä edes myytävänä?

Ihan toimii kuin minun 6v ankkuri. Sateella, kun lasi oli liukas, pyyhkijät ei edes pysähtynyt vaikka laittoi ne pois päältä katkaisijasta.

12v ankkurilla toimii kuin normiauton pyyhkijät. Sen verran hitaat, että kovalla sateella toivoisi, että sais nopeammalle.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Millä taajuudella pyyhkijät kuuluis vipottaa? Tossa oli sellaista edestakas / sekunnissa luokkaa. Normiautossa vastais nopeinta asentoa. Eli tulipa mieleen, onnistuinko ostamaan 6 V ankkurin - vai onko niitä edes myytävänä?

Kummallista. Kun ottaa pyyhkijäpaketin irti ja kytkee virran kytkimestä, niin toimii hyvin ja palauduttuaan paikoilleen mykistyy. Maattovikaa epäilin - epäilen, mutta maadotus hyppylangalla korista ei auta ja taas toisaalta jotain muuta testeriä käytettäessä moottorin maattoruuvi on elossa. Kaikki johdot ja liitokset testattu ja havaittu toimiviksi. Vivusto myös liikkuu vapaasti. Askartelupaskartelu jatkuu kunnes vipotusliikettä saadaan pyyhkijöille asti. Vika siis ilmeni ilman mitään varotuksia tai namiskoihin koskemisia pyyhkimien ollessa lepoasennossaan - ei vaan toiminutkaan kun pyyhkijöitä tarvittiin.

 

Kertokaahan vielä viisaammat, mitä teidän mielestänne noissa johdoissa A, B ja C kuuluisi ilmetä, kun vedän katkaisijasta virrat päälle?

8De0y9-w3sRjJmiR-eRN4x2Bu85N9Fsq32PSX_6I

Link to comment

Pienehkö pähkinä saatu räjäytettyä, eli kummallinen pyyhkijän moottorin toiminta/toimimattomuus selvisi. Jostain syystä käämiin oli jääny yksi löysä kierros ja hienon hienolle kuparihileelle suojakupin pohjalla löytyi selitys. Käämi on mennyt pyöriessään poikki. Eli sormella ankkuria pyöritettäessä moottori lähti käymään, mutta pysähtyessään se sitten vaikeni. Että sellaista laatua ja harmia tällä kertaa

P1140001.JPG

Link to comment

En ymmärrä, eikö tää oo epänormaalia huisketta? - edit: jospa tuo linkki toimisi...

 

Pakkauksessa lukee, että 12 V ja pakkohan tohon on laittaa vastusta väliin ettei mee seuraavatkin käämit

8kg1E-etmEB_QQogcXhzAcWO5sCI4Tb3wdrxMPPK

Edited by SePi
Link to comment

Noniin, allekirjoittanut vaivalla purki puhdisti ja kokosi pyyhinkoneiston. Sama Paruzzin ankkuri... Pyyhkijät virpoo kuin viimeistä päivää, eikä pysähdy stoppikohtaan edes sammuttaessa, hieman hiljentää stopin kohdalla.

 

Eli nyt puran taas moottorin, asennan 6V ankkurin, ja kun saan ehjän ankkurin, sama juttu vielä ainakin kertaalleen.

Link to comment

Nyt kun sitä jarrua ei ole niin moottori jatkaa pyörimisvauhdin turvin sähköttömän kohdan yli.

 

En löytänyt tästä moottorista mitään jarrua. Eroaa hieman netistä löytyneistä kuvista. Ankkurissa ei ole tuollaista tässä ketjussa aikaisemmin esitettyä rengasta lainkaan, saati mekanismia jarrutukselle.

 

Olisikohan tässä kyse siitä, että ankkurin käämintä on hieman mitoitettu persiilleen, nopeudeksi tulee liian suuri ja stoppikohdan (siinä isossa rattaassa) yli mennään vauhdin turvin :( Tämä tekee minusta surullisen pandan, ankkuri oli kallis ja toiminta 6V ankkuri + vastusviritelmät ei eroa yhtään....

Link to comment

Moottorin sisällähän on käsittääkseni tälläinen laahain konstruktio. Eli kun ulokehän pikkupätkällä annetaan virtaa lähtee moottori pyörimään ja pyörii niin kauan kunnes ulkokehältä otetaan virta pois jolloin se pysähtuu sisäkehän sähköttömälle osalle. Jos moottori pyörii liian lujaa niin se liukuu omalla voimallaan tuon sähköttömän osan yli ja jatkaa pyörimistään.

 

Eli periaatteessahan liian nopeasti pyörivän saisi pysähtymään jos raaputtaisi tulosuunnasta vähän tuota laahainta pois jolloin sillä olisi enemmän aikaa pysähtyä.

post-219-0-23881600-1472818182_thumb.jpg

Edited by Tanhis
Link to comment

Voisko virittää vastuksen vain palautus-osaston sähköille? Silleen että kun kytkee pyyhkimet pois niin ne kulkis loppumatkan hitaammin kunnes toppaa virtojen loppuessa.

Aika monessa VW:ssä näyttäisi tämä johto olevan nimeltään "53a" (koodi näkyy ehkä kytkimessä ja/tai moottorin liittimessä). Johto voisi olla musta jossa violettisia raitoja.

Tuohon jos laittaa vastuksen niin luulen että virta kulkee sen läpi ainoastaan palautuksen ajan. Ei ehdi vastus niin paljon kuumentua.

Link to comment

Semmoinen johto kuin 31b saattaisivat liittyä tähän pulmaan (jos löytyy ko. vuosimallista..?).

 Kytkimeltä pitäisi mennä ruskea johto 31b moottorille. Näyttää että kytkin yhdistää 31b johdon maahan kun pyyhkimet on pois päältä. Moottori toimii tavallaan oikosulussa olevana generaattorina pysäytyskohdassa = jarruefekti. Jos tästä zydeemistä joku kohta ei toimi niin sekin voisi aiheuttaa pysähtymättömyyden.

 

EDIT: Kytkin pitäisi maadoittua suoraan kojelautaan kiinnityksestään (eihän ole maalattu umpeen?).

Toisin kuin aiemmin kirjoitin johto 31 ei taidakaan liittyä tähän maadoitukseen.

Edited by multanen
Link to comment

Mulla kyllä pysähtyy heti kun lepoasento on saavutettu.

Oonpa tuumiskellu, että jos vaihdankin ton viisysin pyyhkijäkytkimen saman ikäiseen valokykimeen, niin saan kaksi nopeutta pyyhkijöille. Ensimmäiseen "parkkiasentoon" virta tulisi riittävän vastuksen kautta ja sitten toiseen täydet virrat. - Jaa, mutta parkithan taitaa palaa samaan aikaan kun muutkin valot - joten huono idea jos ei sisuskaluja katkaisijasta saa muutettua... :-/

Edited by SePi
Link to comment

Kyllä oman 65seni pyyhinmoottorissa on itseasiassa kolme laahainta. Hissaavat pitkin tuon ison rattaan ja takalevyn välissä olevia ratoja. Tosin erinäköinen kuin toroidin kuvassa, paljonkin. 

 

Omassani nyt ongelma selvästi on tuo liika vauhti, mutta miksi 12V ankkurilla vauhtia on paljon? Muuta syytä en keksi kuin väärin käämitty ankkuri. Tuota stoppisähkön vastushidastusta voisi kokeilla tietysti, mutta tuntuu half-ass toiminnalta sijoittaa 60e ankkuriin, ja silti leikkiä vastuksilla.

 

Ruskean johtimen liitin oli irronnut kytkimestä, porasin kytkimen auki ja fiksasin homman. En tiedä olisiko tämä pyyhinkoneistoa irroittaessa sattunut. Ja siis pyyhkijät eivät stoppaa korjatulla katkaisijalla. Hidastuminen stoppikohdassa viittaa juuri tuohon liikaan nopeuteen. Tämä siis jo ennenkuin edes kokeilin 12 ankkuria.

 

Joten en tiedä onko tässä nyt aihetta palauttaa tuo ankkuri ja ropata kaikenkaikkiaan vastuksilla, vai mitä tehdä. 

 

Autoa ei ole maalailtu sisäpuolelta kuin tehtaalla, mutta voihan tuo kytkimen maadoittamattomuus olla ongelma. Täytyy mitata. Mittailenpa muutenkin nuo karvat, mitä jännitettä on missä ja milloin...

Link to comment

No onko siinä kytkimessä sitten kuitenkin paikka johdolle "31"...? Siihen pitäs laittaa johto maahan.

Onksiinä yksi vai kaksi nopeutta?

 

Ja onko sulla eri ikäisestä nyt moottori ja kytkin, ne ei välttämättä toimi oikein keskenään ilman juksutusta.

Edited by multanen
Link to comment

Osaako joku mitata noiden Paruzzin ankkureiden käämejä. Mulla on nyt menossa toinen ja yritän välttää sadeilmoja että tuo kestäisi kauemmin.

Tuonne ylös laitoin kytkentäkaavan -58 mallisesta systeemistä, mutta emmää tiijä noista johtoloista mistä se kytkin milloinkin maadottaa ja taidan unohtaa valokatkaisijan käytön ja  laittaa vaan vastuksen pyyhkijäkytkimelle tulevaan + johtoon. Kuka ehdottaa sopivaa vastusta?

Link to comment

Kyllä tästä nyt väistämättä taitaa tulla half-assed viritelmä.

 

Åken mainitsema johdin lienee 54 numeroidusta katkaisijanavasta lähtevä musta johdin. Katkaisijalta tuleva johdin (moottorin päässä eri numero) 54 (musta) näyttää olevan seisova akkujännite. 31B on maassa kytkimen ollessa off asennossa (ruskea). Ja 54d (musta-violetti) on akkujännite, kun katkaisin päällä. Kokeilin irroittaa sekä 31b ja 54d, ei vaikutusta. Väittäisin "pysäytysnokan" olevan 54 johdossa, eli akkujännitteessä. Unohdin kokeilla...

 

Autoni on sisältä tehtaan maaleissa, ja kaikki osat tehtaan sinne asentamia. Eli pyyhinmoottorit ja katkaisijat ovat vuonna 1965 (itseasiassa 64) sinne ruuvattuja. Tämä vain huomiona edellä esitettyihin mahdollisuuksiin ;)

 

Pyyhkijät hidastaa stoppikohdassa katkaisin off-asennossa jatkaen kuitenkin veivaamista, jarruttamalla käsin linkistöä pysähtyy pyyhkijät stoppiin. 

 

Lopputulema: Paruzzin ankkuri on käämitty hieman pieleen, pyörii niin kovaa, että mennään stoppikohdan yli.

 

Korjaus: Koska katkaisimelta moottorille menevä johto 54 (musta) syöttää pysäytyslaahainta (eli maksimissaan vähän alle kierroksen ajan), voidaan nopeutta tämän vajaakierroksen hidastaa. Laitoin tähän johtimeen 4R1 10W tehovastuksen. Nyt katkaisimen mennessä off-asentoon pyyhkijät hidastuu hieman, ja pysähtyy stoppiin. Eli nyt on nopeat turbopyyhkijät pysäytyksellä. 6V järjestelmässä pyyhkimet olikin vain kuriositeetti. Nyt toivotaan, että itse sulat pysyy varsissa sateella...

 

Seuraavassa osassa rakenammekin sadetunnistimen ja kuuraketin.

 

Tässä vielä kuva 65 mallin autossa olevasta pyyhinmoottorista. Vastus on punaisen amp-liittimen osoittamassa johtopaikassa.

 

post-885-0-52791600-1472922256_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment

Tein tässä nyt periaatepäätöksen. 12V ankkuri vispasi niin kovaa, että laitoin 6V ankkurin paikalleen. Jännitteen pudotus (oikeasti virran rajoitus) 4Ohm tehovastuksella. Moottorille menee ny 4,6V, jolla pyyhkii verkkaisesti, mutta pysähtyy sentään. Täytyy katsoa jos käsiin sattuu hieman pienempi tehovastus jostain.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...