aki Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Ostin SWF:n 6v moottoriin uuden pyörijän kun en halunnut tekemään mitään purkkavirityksiä vastuksilla tms. Noh osa on teoriassa täysin pudota sisään ja unohda tyyppinen mutta tässä moottorimallissa on jarru :smash: periaatteessa samanlaisen kauluksen saa sorvattua tuohon uuteen ja sen kun laittaa krympillä kiinni niin homma ok. Tai siis sen voisi kuvitella onnistuvan, mutta onko joku asia miksi ei? Onko kukaan tehnyt moista? Saa nostaa _o/ kättä ylös myös pystyy auttamaan tässä. Vai pitääkö aloittaa jännitteenalentimen etsintä? Olisikin ollut liikaa jos edes yksi asia olisi mennyt kivuttomasti... Quote Link to comment
paananen Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Itse jätin 6v moottorin ja laitoin sähkön kulkemaan 6v puolan läpi, 12v puolalla pyyhkijät meni aika hitaaksi mutta nyt toimii aika hyvin eikä moottori ole kärähtänyt. Quote Link to comment
aki Posted May 1, 2014 Author Share Posted May 1, 2014 Eli käytät puolan sisäistä resistanssia esivastuksena moottorille? Olen aiemmin käyttänyt esivastuksia, periaatteessa idea toimii mutta koska resistanssi muuttuu vastuksen lämpötilan muuttuessa nopeus vaihtelee samalla eikä aina toivottuun suuntaan. Quote Link to comment
aki Posted May 1, 2014 Author Share Posted May 1, 2014 (edited) Toinen kysymys samaan moottoriin liittyen: saako hiiliä jostain vielä tai tuota koko hiiliharjapakettia? Edit: Romuvarastoa tonkimalla löytyi yksi moottori jossa tuoreet hiilet ja ne sai vaihdettua tähän. Edited May 1, 2014 by aki Quote Link to comment
Guest a-p Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 (edited) Hiiliä saa hankittua sähköliikkeistä joilla on huolto. Otat mukaan ehjän ja siitä mallaamalla luulisi löytyvän. Joskus tullut hiottua joku väärän kokoinen sopivaksikin. Edit puuttuva kirjain Edited May 1, 2014 by a-p Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Miten tommonen jarru toimii moisessa virityksessä? Se moottori jossa minä vaihdon pyörijän ei ollu tommosta vaan toi 12V pyörijä oli suoraan tiputtaa vanhan tilalle. Quote Link to comment
aki Posted May 4, 2014 Author Share Posted May 4, 2014 (edited) Ehkä kuva selittää toimintaa, eli tuolla on tuollainen panta joka kiristyy. 12v paketti jaa ylemmässä kuvassa näkyvän sileän osan verran lyhyeksi, muuten putoaa kyllä paikkaansa. Edited May 4, 2014 by aki Quote Link to comment
toroidi Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Ruuvasin tossa 12v ankkurin paikoilleen. Aika vauhdikkaan oloisesti nuo viipottaa ainakin pöydällä testaillessa. youtu.be/qag0bg9e6m0 Quote Link to comment
SePi Posted August 1, 2016 Share Posted August 1, 2016 Samat kokemukset vaihdikkaasta vipotuksesta, kunnes ehkä vartin yhteenlasketun käyttöajan jälkeen mykistyi. Vivusto on niskavammaselle hankalassa paikassa ja tällä kertaa sen eteen on kasaantunut aika lailla muutakin purettavaa. Joten ennen kuin alan kiroilemaan rystyset verillä enemmän, kyselen, miten tämä homma kannattaa ihan oikeasti toteuttaa? Löytyykö uudemmista 12 V kuplista mitään hyödynnettävää, tai ehkä venepuolelta? Ja masentavinta olisi tietysti löytää loppuun kuluneet hiilet, vaikka oli tekevinään erittäin huolellista huoltoa... Quote Link to comment
Hebster52 Posted August 1, 2016 Share Posted August 1, 2016 Noista paruzzin tarjoamista en tiedä mutta Volvon ankkurilla toiminu hienosti jo viisi vuotta... Quote Link to comment
x-pj Posted August 1, 2016 Share Posted August 1, 2016 Mulla tuollainen paruzzin ankkuri oli mallia asenna ja unohda eli toiminut nyt ainakin viisi vuotta moitteetta. Mullakin vipotti nopeasti alkuperäisellä 6v ankkurilla, mutta rauhottuin kun vaihdoin tuon 12v version. Quote Link to comment
toroidi Posted August 1, 2016 Share Posted August 1, 2016 (edited) Toi mun on muistaakseni WW:ltä. Vallan hyvä paikalleen asennettuna. Muuten noi pyyhkijät ovat kyllä ihan perseestä. Edited August 1, 2016 by toroidi Quote Link to comment
SePi Posted August 2, 2016 Share Posted August 2, 2016 Mulla tuollainen paruzzin ankkuri oli mallia asenna ja unohda eli toiminut nyt ainakin viisi vuotta moitteetta. Mullakin vipotti nopeasti alkuperäisellä 6v ankkurilla, mutta rauhottuin kun vaihdoin tuon 12v version. Millä taajuudella pyyhkijät kuuluis vipottaa? Tossa oli sellaista edestakas / sekunnissa luokkaa. Normiautossa vastais nopeinta asentoa. Eli tulipa mieleen, onnistuinko ostamaan 6 V ankkurin - vai onko niitä edes myytävänä? Quote Link to comment
x-pj Posted August 2, 2016 Share Posted August 2, 2016 Millä taajuudella pyyhkijät kuuluis vipottaa? Tossa oli sellaista edestakas / sekunnissa luokkaa. Normiautossa vastais nopeinta asentoa. Eli tulipa mieleen, onnistuinko ostamaan 6 V ankkurin - vai onko niitä edes myytävänä? Ihan toimii kuin minun 6v ankkuri. Sateella, kun lasi oli liukas, pyyhkijät ei edes pysähtynyt vaikka laittoi ne pois päältä katkaisijasta. 12v ankkurilla toimii kuin normiauton pyyhkijät. Sen verran hitaat, että kovalla sateella toivoisi, että sais nopeammalle. Quote Link to comment
SePi Posted August 15, 2016 Share Posted August 15, 2016 Millä taajuudella pyyhkijät kuuluis vipottaa? Tossa oli sellaista edestakas / sekunnissa luokkaa. Normiautossa vastais nopeinta asentoa. Eli tulipa mieleen, onnistuinko ostamaan 6 V ankkurin - vai onko niitä edes myytävänä? Kummallista. Kun ottaa pyyhkijäpaketin irti ja kytkee virran kytkimestä, niin toimii hyvin ja palauduttuaan paikoilleen mykistyy. Maattovikaa epäilin - epäilen, mutta maadotus hyppylangalla korista ei auta ja taas toisaalta jotain muuta testeriä käytettäessä moottorin maattoruuvi on elossa. Kaikki johdot ja liitokset testattu ja havaittu toimiviksi. Vivusto myös liikkuu vapaasti. Askartelupaskartelu jatkuu kunnes vipotusliikettä saadaan pyyhkijöille asti. Vika siis ilmeni ilman mitään varotuksia tai namiskoihin koskemisia pyyhkimien ollessa lepoasennossaan - ei vaan toiminutkaan kun pyyhkijöitä tarvittiin. Kertokaahan vielä viisaammat, mitä teidän mielestänne noissa johdoissa A, B ja C kuuluisi ilmetä, kun vedän katkaisijasta virrat päälle? Quote Link to comment
SePi Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Pienehkö pähkinä saatu räjäytettyä, eli kummallinen pyyhkijän moottorin toiminta/toimimattomuus selvisi. Jostain syystä käämiin oli jääny yksi löysä kierros ja hienon hienolle kuparihileelle suojakupin pohjalla löytyi selitys. Käämi on mennyt pyöriessään poikki. Eli sormella ankkuria pyöritettäessä moottori lähti käymään, mutta pysähtyessään se sitten vaikeni. Että sellaista laatua ja harmia tällä kertaa Quote Link to comment
SePi Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 (edited) En ymmärrä, eikö tää oo epänormaalia huisketta? - edit: jospa tuo linkki toimisi... Pakkauksessa lukee, että 12 V ja pakkohan tohon on laittaa vastusta väliin ettei mee seuraavatkin käämit Edited August 26, 2016 by SePi Quote Link to comment
tolvana Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Ei ois eka kerta paruzzilla kun paketin etiketti ei vastaa sisältöä. Soita Mikolle tai lähetä eemelillä reklamaatio niin homma hoituu tai siis mulla on onnistunut silloin kun on ollut tarvetta. Quote Link to comment
Paavuli Posted September 1, 2016 Share Posted September 1, 2016 Noniin, allekirjoittanut vaivalla purki puhdisti ja kokosi pyyhinkoneiston. Sama Paruzzin ankkuri... Pyyhkijät virpoo kuin viimeistä päivää, eikä pysähdy stoppikohtaan edes sammuttaessa, hieman hiljentää stopin kohdalla. Eli nyt puran taas moottorin, asennan 6V ankkurin, ja kun saan ehjän ankkurin, sama juttu vielä ainakin kertaalleen. Quote Link to comment
toroidi Posted September 1, 2016 Share Posted September 1, 2016 No piti käydä kuvaamassa videopätkä pyyhkijöistä. Wolfsburg Westin ankkuri. Pysähtyy stoppikohtaan, vauhti mielestäni ihan ok. https://youtu.be/UULANmY10bo Sulat ja varret vähän väsyneet. Quote Link to comment
Paavuli Posted September 1, 2016 Share Posted September 1, 2016 No ei tuo nyt kovin kaukana nopeudesta. Mikäköhän pielessä kun ei pysähdy? Hidastaa stopin kohdalla mutta lähtee jatkamaan... Quote Link to comment
multanen Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 No ei tuo nyt kovin kaukana nopeudesta. Mikäköhän pielessä kun ei pysähdy? Hidastaa stopin kohdalla mutta lähtee jatkamaan... Nyt kun sitä jarrua ei ole niin moottori jatkaa pyörimisvauhdin turvin sähköttömän kohdan yli. Quote Link to comment
Paavuli Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 Nyt kun sitä jarrua ei ole niin moottori jatkaa pyörimisvauhdin turvin sähköttömän kohdan yli. En löytänyt tästä moottorista mitään jarrua. Eroaa hieman netistä löytyneistä kuvista. Ankkurissa ei ole tuollaista tässä ketjussa aikaisemmin esitettyä rengasta lainkaan, saati mekanismia jarrutukselle. Olisikohan tässä kyse siitä, että ankkurin käämintä on hieman mitoitettu persiilleen, nopeudeksi tulee liian suuri ja stoppikohdan (siinä isossa rattaassa) yli mennään vauhdin turvin :( Tämä tekee minusta surullisen pandan, ankkuri oli kallis ja toiminta 6V ankkuri + vastusviritelmät ei eroa yhtään.... Quote Link to comment
multanen Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 Voisko virittää vastuksen vain palautus-osaston sähköille? Silleen että kun kytkee pyyhkimet pois niin ne kulkis loppumatkan hitaammin kunnes toppaa virtojen loppuessa. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 Moottorihan pyörii vain yhteen suuntaan eli erillistä sähköä ei ole palautukselle. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 (edited) Moottorin sisällähän on käsittääkseni tälläinen laahain konstruktio. Eli kun ulokehän pikkupätkällä annetaan virtaa lähtee moottori pyörimään ja pyörii niin kauan kunnes ulkokehältä otetaan virta pois jolloin se pysähtuu sisäkehän sähköttömälle osalle. Jos moottori pyörii liian lujaa niin se liukuu omalla voimallaan tuon sähköttömän osan yli ja jatkaa pyörimistään. Eli periaatteessahan liian nopeasti pyörivän saisi pysähtymään jos raaputtaisi tulosuunnasta vähän tuota laahainta pois jolloin sillä olisi enemmän aikaa pysähtyä. Edited September 2, 2016 by Tanhis Quote Link to comment
multanen Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 Moottorin sisällähän on käsittääkseni tälläinen laahain konstruktio. En hetkeäkään usko että siellä mitään laahainta on. Mutta jos on niin niillekin on tultava eri johdot ulkoa joten tuohon pitemmän laahaimen johtoon voisi laittaa vastuksen kuten em. Quote Link to comment
multanen Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 Voisko virittää vastuksen vain palautus-osaston sähköille? Silleen että kun kytkee pyyhkimet pois niin ne kulkis loppumatkan hitaammin kunnes toppaa virtojen loppuessa. Aika monessa VW:ssä näyttäisi tämä johto olevan nimeltään "53a" (koodi näkyy ehkä kytkimessä ja/tai moottorin liittimessä). Johto voisi olla musta jossa violettisia raitoja. Tuohon jos laittaa vastuksen niin luulen että virta kulkee sen läpi ainoastaan palautuksen ajan. Ei ehdi vastus niin paljon kuumentua. Quote Link to comment
multanen Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 (edited) Semmoinen johto kuin 31b saattaisivat liittyä tähän pulmaan (jos löytyy ko. vuosimallista..?). Kytkimeltä pitäisi mennä ruskea johto 31b moottorille. Näyttää että kytkin yhdistää 31b johdon maahan kun pyyhkimet on pois päältä. Moottori toimii tavallaan oikosulussa olevana generaattorina pysäytyskohdassa = jarruefekti. Jos tästä zydeemistä joku kohta ei toimi niin sekin voisi aiheuttaa pysähtymättömyyden. EDIT: Kytkin pitäisi maadoittua suoraan kojelautaan kiinnityksestään (eihän ole maalattu umpeen?). Toisin kuin aiemmin kirjoitin johto 31 ei taidakaan liittyä tähän maadoitukseen. Edited September 2, 2016 by multanen Quote Link to comment
toroidi Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 Olen näemmä unohtanut miten tuo toimii, mutta muistaakseni tuo keltainen lärpätin liittyy siihen stoppimekanismiin. Quote Link to comment
SePi Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 (edited) Mulla kyllä pysähtyy heti kun lepoasento on saavutettu. Oonpa tuumiskellu, että jos vaihdankin ton viisysin pyyhkijäkytkimen saman ikäiseen valokykimeen, niin saan kaksi nopeutta pyyhkijöille. Ensimmäiseen "parkkiasentoon" virta tulisi riittävän vastuksen kautta ja sitten toiseen täydet virrat. - Jaa, mutta parkithan taitaa palaa samaan aikaan kun muutkin valot - joten huono idea jos ei sisuskaluja katkaisijasta saa muutettua... :-/ Edited September 2, 2016 by SePi Quote Link to comment
Paavuli Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 Kyllä oman 65seni pyyhinmoottorissa on itseasiassa kolme laahainta. Hissaavat pitkin tuon ison rattaan ja takalevyn välissä olevia ratoja. Tosin erinäköinen kuin toroidin kuvassa, paljonkin. Omassani nyt ongelma selvästi on tuo liika vauhti, mutta miksi 12V ankkurilla vauhtia on paljon? Muuta syytä en keksi kuin väärin käämitty ankkuri. Tuota stoppisähkön vastushidastusta voisi kokeilla tietysti, mutta tuntuu half-ass toiminnalta sijoittaa 60e ankkuriin, ja silti leikkiä vastuksilla. Ruskean johtimen liitin oli irronnut kytkimestä, porasin kytkimen auki ja fiksasin homman. En tiedä olisiko tämä pyyhinkoneistoa irroittaessa sattunut. Ja siis pyyhkijät eivät stoppaa korjatulla katkaisijalla. Hidastuminen stoppikohdassa viittaa juuri tuohon liikaan nopeuteen. Tämä siis jo ennenkuin edes kokeilin 12 ankkuria. Joten en tiedä onko tässä nyt aihetta palauttaa tuo ankkuri ja ropata kaikenkaikkiaan vastuksilla, vai mitä tehdä. Autoa ei ole maalailtu sisäpuolelta kuin tehtaalla, mutta voihan tuo kytkimen maadoittamattomuus olla ongelma. Täytyy mitata. Mittailenpa muutenkin nuo karvat, mitä jännitettä on missä ja milloin... Quote Link to comment
multanen Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 (edited) No onko siinä kytkimessä sitten kuitenkin paikka johdolle "31"...? Siihen pitäs laittaa johto maahan. Onksiinä yksi vai kaksi nopeutta? Ja onko sulla eri ikäisestä nyt moottori ja kytkin, ne ei välttämättä toimi oikein keskenään ilman juksutusta. Edited September 2, 2016 by multanen Quote Link to comment
SePi Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 Osaako joku mitata noiden Paruzzin ankkureiden käämejä. Mulla on nyt menossa toinen ja yritän välttää sadeilmoja että tuo kestäisi kauemmin. Tuonne ylös laitoin kytkentäkaavan -58 mallisesta systeemistä, mutta emmää tiijä noista johtoloista mistä se kytkin milloinkin maadottaa ja taidan unohtaa valokatkaisijan käytön ja laittaa vaan vastuksen pyyhkijäkytkimelle tulevaan + johtoon. Kuka ehdottaa sopivaa vastusta? Quote Link to comment
metake Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 Mulla kolmessa kuplassa tuollainen 12 v ankkuri, ja jokaisesta olen irrottanut sen pysäytysautomatiikan johdon, jotta pysähtyy käsin heti kun nupista kääntää 0-asentoon. Muuten ei pysähtynyt... Quote Link to comment
x-pj Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 Nyt kun tarkemmin muistelin, niin minun ankkuri tulikin hankittua WW:ltä https://www.wolfsburgwest.com/cart/DetailsList.cfm?ID=113955811B Olisko noissa akkureissa jotain eroa, kun minulla toimi heti ilman temppuja ihan normaalisti. Quote Link to comment
Paavuli Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 Kyllä tästä nyt väistämättä taitaa tulla half-assed viritelmä. Åken mainitsema johdin lienee 54 numeroidusta katkaisijanavasta lähtevä musta johdin. Katkaisijalta tuleva johdin (moottorin päässä eri numero) 54 (musta) näyttää olevan seisova akkujännite. 31B on maassa kytkimen ollessa off asennossa (ruskea). Ja 54d (musta-violetti) on akkujännite, kun katkaisin päällä. Kokeilin irroittaa sekä 31b ja 54d, ei vaikutusta. Väittäisin "pysäytysnokan" olevan 54 johdossa, eli akkujännitteessä. Unohdin kokeilla... Autoni on sisältä tehtaan maaleissa, ja kaikki osat tehtaan sinne asentamia. Eli pyyhinmoottorit ja katkaisijat ovat vuonna 1965 (itseasiassa 64) sinne ruuvattuja. Tämä vain huomiona edellä esitettyihin mahdollisuuksiin ;) Pyyhkijät hidastaa stoppikohdassa katkaisin off-asennossa jatkaen kuitenkin veivaamista, jarruttamalla käsin linkistöä pysähtyy pyyhkijät stoppiin. Lopputulema: Paruzzin ankkuri on käämitty hieman pieleen, pyörii niin kovaa, että mennään stoppikohdan yli. Korjaus: Koska katkaisimelta moottorille menevä johto 54 (musta) syöttää pysäytyslaahainta (eli maksimissaan vähän alle kierroksen ajan), voidaan nopeutta tämän vajaakierroksen hidastaa. Laitoin tähän johtimeen 4R1 10W tehovastuksen. Nyt katkaisimen mennessä off-asentoon pyyhkijät hidastuu hieman, ja pysähtyy stoppiin. Eli nyt on nopeat turbopyyhkijät pysäytyksellä. 6V järjestelmässä pyyhkimet olikin vain kuriositeetti. Nyt toivotaan, että itse sulat pysyy varsissa sateella... Seuraavassa osassa rakenammekin sadetunnistimen ja kuuraketin. Tässä vielä kuva 65 mallin autossa olevasta pyyhinmoottorista. Vastus on punaisen amp-liittimen osoittamassa johtopaikassa. 2 Quote Link to comment
SePi Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 Mitähän Paruzzilla sanottais reklamaatiosta? Mulla olis tossa kaksi ilmeisen väärin käämittyä ankkuria... Quote Link to comment
Paavuli Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 Kuulemma voi viedä tahi lähettää. Harkitsen tässä viritänkö 6v ankkurin tuonne. Vastusta vaan hehkumaan toistaiseksi. Pyyhkijöitäkin kun tarvitsee... Quote Link to comment
Paavuli Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 Tein tässä nyt periaatepäätöksen. 12V ankkuri vispasi niin kovaa, että laitoin 6V ankkurin paikalleen. Jännitteen pudotus (oikeasti virran rajoitus) 4Ohm tehovastuksella. Moottorille menee ny 4,6V, jolla pyyhkii verkkaisesti, mutta pysähtyy sentään. Täytyy katsoa jos käsiin sattuu hieman pienempi tehovastus jostain. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.