Paavuli Posted August 5, 2014 Share Posted August 5, 2014 Speksaan: Moottori 1200, tai vastaava aikakauden vaihtokone. Kaasutin "Empi" uudistuotanto 30 pict-1, suuttimet ei tiedossa. Kiihdytyspumpun asento "se herkempi" eli enemmän ja aikaisemmin. Tankissa ei verkkosuodatinta, erillinen suodatin konetilassa (juu tiedän, ei ole palanut vielä). Virranjakaja Gerbe - Lehner VW, toimii, säädetty, alipaineen käyrää ei tarkistettu vermeiden puuttuessa. Kytkin ja asetelma uusia, aski huollettu (ei minun toimesta, vaan ammattilaisen). Perää laskettu 1 boori ulkoa. Pyörän laakerit yms kaikki uutta ja laatuosaa (SKF). Tulpilla ajettu noin 2tkm. Tulpan johdot uudet. Tapahtuu seuraavaa: Maantievauhdeissa tasainen nopeus on ok. Vedättäessä aka. kiihdyttäessä koko auto ravistaa, tuntuu ratissa, hanurissa, yms. Ravistus ei ole mitään pientä, vaan erittäin selvää ja häiritsevää. Peileistä ei tahdo nähdä ohimenijöitä. Moottorijarrulle tai tasakaasun rullaukseen siirtyessä ravistus lakkaa. Minulta loppuu ideat. Joskus madalluksen on mainittu aiheuttavan täristystä kiihdytykseen, mutta tämän pitäisi esiintyä kaupungissa ja nollavauhdista? Eli nyt kyseessä olisi bensavaje, sytkä, tai joku muu? Alempi hihnapyörä vatkuloi jonkinverran, eivät liene koskaan olleet luotisuoria? Ja tämähän ravistaisi kokoajan. Eli ideoita tulemaan, minä kokeilen. Quote Link to comment
Luki Posted August 5, 2014 Share Posted August 5, 2014 Vaihdelaatikon etummainen "tukityyny" finaalissa? Quote Link to comment
Paavuli Posted August 5, 2014 Author Share Posted August 5, 2014 Vaihdelaatikon etummainen "tukityyny" finaalissa? Ei vaihdettu, mutta oli aivan ehjä kun putsasin ja kiinnitin takaisin kevättalvella. Taaemmat tyynyt vaihdettu. Asentoakaan ei voine ryssiä. Quote Link to comment
Virtanen Posted August 5, 2014 Share Posted August 5, 2014 Eräässä koneessani oli imusarja ruostunut puhki esilämmitysputken kanssa, ja kyllä tärisi pienillä kierroksilla. Isommilla toimi melkein normaalisti. Imusarjan vaihdon jälkeen kuin eri moottori. Quote Link to comment
Paavuli Posted August 5, 2014 Author Share Posted August 5, 2014 Hmm. Imusarjan juuri kevättalvella avasin (se lämmitysrööri) ja maalasin koko vekottimen tuolla hassulla harmaalla värillä, jollainen se olikin. Voisikohan sitten jostain tämän lyijy-tina-minkälie valun alta olla rikki. Kovin ehjä ja ruosteeton tuo kuitenkin oli alunperinkin, mutta jos tukkeutuneessa osassa oli jotain hämminkiä, ja nyt avasin Pandoran lippaan. Imusarjan irroittaminen näin läpikäydystä konetilasta on inha homma, mutta onnistunee pudottamatta konetta ulos... Oudointa on, ettei tärinää ole kaupunkinopeuksissa, vai eikö sitä sitten vain huomaa. Quote Link to comment
Kujis Posted August 5, 2014 Share Posted August 5, 2014 Onko kytkin vaijerissa se mutka ja sen suojaputki kunnossa, tai vaijeri laitettu ilman putkea tai liian kireällä. Kiihdyttäessä kone ja laatikko vähän niiaa, kytkinvaijeri kiristyy ja kytkin menee päälle -> älytön tärinä! Quote Link to comment
Virtanen Posted August 5, 2014 Share Posted August 5, 2014 Jos rassasit esilämmityksen auki, niin saattoi hyvinkin aueta reitti myös imupuolelle. Juuri siellä valuklöntin sisällä itseltäkin oli piilossa. Painetesti ei taida olla helppo jos on koneessa kiinni. Quote Link to comment
Paavuli Posted August 5, 2014 Author Share Posted August 5, 2014 (edited) Kytkinvaijerin sama mutka meni paikalleen mitä aikaisempina vuosina, joten ei pitäisi, huom. konditionaali, johtua siitä. Täytyy kuitenkin tunkata ilmaan ja tarkistaa! Tuo imupuoli on hankalampi juttu. Ei todellakaan kiinnosta irroittaa moottoria uudestaan. Lisäksi näyttää siltä, että moottori on uudempaa tuotantoa, ja tällöin sen survominen wanhempaan koriin on erittäin ahdasta. Venttiilikopille ei juuri tilaa ole syystä tahi toisesta. Pystyisikös tuon imusarjan kokeilemaan jollain kikka kolmosella? Lämmityspuolelta tiivisteet pois ja laipat tilalle mahdollisimman tiiviisti? Nyt pitäisi olla se Lidlin endoskooppi, voisi kurkata kaasarin päästä imusarjan sisään. "Miksen ostanut.." Edited August 5, 2014 by Paavuli Quote Link to comment
Virtanen Posted August 5, 2014 Share Posted August 5, 2014 Tee alumiinitölkistä tiivisteet esilämmityslaippojen väliin, nopea ja helppo kokeilla. Saahan sen imusarjan pois ilman koneen irrotustakin. Saranoiden kiinnikkeet pitää irrottaa, jotta saa puhallinkopan pois. Quote Link to comment
hpa Posted August 5, 2014 Share Posted August 5, 2014 Outo jakaja?Huonot takaiskunvaimentimet omassa kuusseiskassa aiheuttivat täristystä, jospa nyt pohjaavat? Quote Link to comment
Paavuli Posted August 5, 2014 Author Share Posted August 5, 2014 Typotinpa jakajan aivan täysin. Tarkoitin garbe lehmeyeriä. Takavaimentimet ovat pakasta otetut kaasut. Pohjata ei pitäisi, pohjaanlyöntikumit ovat paikallaan hieman madallettuna. Kokeilen huomenna tulpata lämmitysputken. Alumiinitölkki onkin oiva idea, mahtuu tiivisteen kaveriksi. Pelottavasti imusarjateoriaa tukee ravistuksen ilmestyminen nyt puhdistuksen jälkeen. .. Kytkinvaijerin kuori on oikein. Tuli varmistettua. Quote Link to comment
Paavuli Posted August 6, 2014 Author Share Posted August 6, 2014 Kyllä Virtanen taisi oikein ehdottaa. Tulppasin molemmat lämmitysputken päät ja värinä häipyi. Jotain pientä nypytystä on edelleen kiihdyttäessä, muttei lainkaan samassa määrin. Ohjelmassa siis imusarjan metsästys. Koneessa on vielä jokin geneerinen värinä kovemmilla kierroksilla. Paikallaan asiaa tutkiessa alempi hihnapyörä vatkuloi hieman. Nämä kuitenkin tehtaalta lähtivät suorina? Quote Link to comment
pko Posted August 6, 2014 Share Posted August 6, 2014 Täällä tuli vaihdettua imusarja pari viikkoa sitten,juurikin vuotamisen takia.Oli mennyt puhki siitä imu/kautta pakosarjan välisestä kohdasta,niin että tuli kaasut konehuoneeseen.Vaikeuksia oli löytää vikapaikkaa,kun oli justiinsa siinä takana piilossa.Olin jo aikeissa pudottaa koneen kun vahingossa löysin reiän,oli sormen mentävä ja ympäristökin haperoa.Ei kun konepelti ja saranat kaikkinensa irti,sitten vaan loput romut sekä toinen imusarja tilalle.Käynti parani ja loppui se kauhea kärykin hytistä.Laitoin uudet tiivisteet imusarjalle ja samalla kaasarille.Ei tullut nyt varsinaista vastausta tuohon kysymykseen,mutta näitä näköjään esiintyy muillakin. Quote Link to comment
Paavuli Posted August 7, 2014 Author Share Posted August 7, 2014 Itselläni päällepäin ei imusarjassa näy mitään, juuri kevättalvella maalasin. Ennen maalausta availin pakopuolen lämmitysröörin elektrolyysillä + muovikuoristesta vaijerista tehdyllä rassilla (porakoneella pyörittäen). Ilmeisesti jossain on reikä. Mielenkiintoisesti pakoäänet muuttui esilämmityksen tulppauksen myötä, sirkuttaa yms moottorijarruttaessa. Alakierrostoiminta kaupunkiajossa on huonompi kuin vuotavalla sarjalla :) Kertokaas vielä pyöriikö alempi hihnapyörä luotisuorana, vai onnistuinko omani vääntämään vinoon ulosvetäessä? Sitten taas osien metsästys käyntiin. Uusiona ei taida imusarjaa saada, ja mahtaako kannattaa muutoinkaan.. Muutoin kiva harrastus, mutta tämä moottorin kanssa leikkiminen ei oikein huvita. Quote Link to comment
Paavuli Posted August 14, 2014 Author Share Posted August 14, 2014 Niin. Em. värinä ei kadonnut täysin, vain pieneni. Imusarjan lämmitysputkien tulppaaminen toi esiin Wanhan Waivan, joka on matalilta kierroksilta risteyksissä ym. esiintyvä rynkäytys + poksautus kaasarista suodattimeen. Hatusta vedettynä ajatuksena tuli mieleen, josko bensiinin saanti kiukuttelee. Seuraavaksi tarkistetaan bensapumppu. Quote Link to comment
Paavuli Posted August 18, 2014 Author Share Posted August 18, 2014 Ei tainnut värinä edes pienentyä. Tällä hetkellä kokeiltu lisää. Sytkää säädetty karvan sinne tänne. Ei auta. Esilämmitysputket edelleen tukossa. Tyhjäkäyntiseosta säädelty. Tulpat uudet. Jne jne. Tärinä/värinä/nykiminen noudattaa vaihteita, esim kolmosella hieman yli 60kmh nypyttää tiuhemmin kuin nelosella samasta vauhdista. Eli väittäisin nykimisen tulevan konepuolelta, eikä vetareista tms. Vaihteiston pitäisi olla erittäin timmissä kunnossa asiantuntijan huollon jälkeen. Lisäksi vanha ystävä "nykäisen kun lähdet risteyksestä" -ilmiö on palannut. Paukauttelee kaasuttimeen päin ja ryytyy. Vitsit vähenee. Kohta aukeaa topic "Mummoon moottori". Kaikki ideat tervetulleita. Quote Link to comment
SePi Posted August 18, 2014 Share Posted August 18, 2014 Onko sulla varmasti joka pytyssä toimintaa ja varsinkin tasasta toimintaa? Puristukset mitattu, venttiilit säädetty ja tulpat kunnossa. Oireilu liittyy selvästi moottorin kierroksiin ja eri kuormituksissa tulee värinää luonnostaan, jos joku sylkkä ei olekaan täysillä mukana. Samasta syystä tuo onnahtaminenkin liikkeelle lähdössä. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted August 18, 2014 Share Posted August 18, 2014 Väittäisin, että vika on moniosainen ja koostuu ainakin seuraavista vioista. Sytkä pielessä koska paukuttelee kaasuttimeen päin. Seokset pielessä, nykiminen ja huono vääntö alhaalla ja paukuttelu. Venttiili / venttiilit (todennäköisesti joku pakovena) kantaa, aiheuttaa nykimistä tasakaasulla kevyesti kuormitettuna. Quote Link to comment
Paavuli Posted August 20, 2014 Author Share Posted August 20, 2014 (edited) Sytytystä en kyllä enempää kohdalleen saa. Strobolla säädän. Paikoitellen ajoitusmerkki loikkii, mutta tuon pitäisi olla 80 luvulta peräisin olevan strobon ominaisuus. Onhan se tietty mahdollista, ettei tuolla wanhalla lampulla tee enää mitään. Enpä ole myöskään uutta löytänyt, vielä sellaista joka toimisi 6 voltilla, jolloin näkisi myös "dwell anglen". Venttiileitä olen itsekin epäillyt, vaikka ne säädin talvella. Kaasutin on arvoitus, kiinalainen empikopio kun on. Alkuperäisen solexin akseli vuotaa niin paljon, ettei tyhjäkäyntiä ole lainkaan ja bensaa valuu akselista. Seuraavat operaatiot siis talven aikana: Kone ulos (taas), kone purkuun. Jostain ehjä Solex tai henkilö joka holkittaa alkuperäisen (tosin kovin kulunut yksilö). Kaasutinta voisi tietty kokeilla ensin vaihtaa. Samalla herää kysymys, saako asiat alkuperäishenkisenä pitäen 1200 koneeseen pientä tehonlisää? Pääsisi mäet edes ylös mukavasti. (Edit lisäys: Harmi, ettei kukaan ole vielä innostunut sorvaamaan Judsoneita uusiotuotantona :P ) Edited August 20, 2014 by Paavuli Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted August 20, 2014 Share Posted August 20, 2014 Kun ottaa virran srobolle apuakusta, niin voi käyttää 12 V vehkeitä säätämiseen. Itse säätäisin sytkän tässä tapauksessa ihan valokynällä. Kärjet ja kärkiväli täytyy myös tarkastaa. Venttiilit kannattaisi säätää ensimmäisenä. Sitten kun etsii jostain vaikka lainaksi sen 28 soleksin, niin pääsee kokeilemaan toimiiko laite alkuperäisillä osilla / säädöillä. Nämä olisi melko helppo tehdä heti ja ehkä ei sitten enää tarvisisikaan ottaa konetta pois. 1200 kone kuljettaa kuplaa yllättävänkin pirteästi kun se on kunnossa, pääsee mäissäkin maantiellä ihan sallittuja nopeuksia. Quote Link to comment
Paavuli Posted August 20, 2014 Author Share Posted August 20, 2014 Jakajat, venttiilit yms on säädetty kaikki kokeiltu on VW Auton tehdasohjetta, sekä aikalaisversioita. About kaikki minkä konetta purkamatta voi tehdä on tehty usiampaan kertaan. Tuo kaasutin on seuraava askel. Ensin puristukset voisi vielä tarkistaa, vaikka ne 4 vuotta ja muutama tuhat km sitten tulikin tsekattua. Quote Link to comment
NO H2O Posted August 20, 2014 Share Posted August 20, 2014 Pieneen tehonlisäyksen nälkään auttaa 1300 kiikut... Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 ................Tai 1500 tai 1600...... . Quote Link to comment
metake Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Jos sulla on vetoakselit madalluksesta johtuen yläviistoon, niin vetarin päät ja puolikuut joutuu liikkumaan tarkoitettua enemmän joka kierroksella, siis hankaavat toisiaan vasten. Lootia purkaessa on tullut vastaan vetarin päitä / puolikuita, joissa on selkeät kiinnileikkautumisjäljet. Nyt jos sulla on em. ongelmaa noissa pinnoissa, niin vetari saattaa purra liukupinnaltaa kiinni puolikuun liukupintaan kun painat kaasua ja voimaansiirtoon tulee kuormaa. Tällöin vetari ei pääse liikkumaan kuten on tarkoitettu ja se voi aiheuttaa voimakastakin tärinää. Jos sulla on vetarit suunnilleen vaakasuorassa, niin sitten vika ei välttämättä ole tuossa... Quote Link to comment
Paavuli Posted August 29, 2014 Author Share Posted August 29, 2014 (edited) No boorilla tuota perää on laskettu, ei enempää. Tsekkaan kulman. Tärinän taajuus vaihtelee vaihteesta riippuen, joten olen ajatellut asian siksi menevän moottorin puolelle. Keväällä aski oli mr. Jyrängön käsittelyssä, ja itse noita puolikkaita pyörittelin käsissäni kun vetareita irroitin/kiinnitin. Puolikkaat olivat aivan tasaiset ja siistit. Tämän voi tietty eliminoida nostamalla perää ja kokeilemalla. Nyt nykiminen on siirtynyt jo kaupunkivauhtiin "heijaamiseksi". Meno turhan rynkyttävää. Muutoinkin toimii todella huonosti (risteyksistä ei jaksa vetää ja saattaa rytkäyttää jne). Edelleen sytkä varmasti oikein, tulpat-johdot uutta. Kaasaria säädetty, puristukset sain mitattu 3-4 sylintereistä kikkailemalla, 95 ja 100 psi. Seuraava askel on nyt nakata tuo KiinanEmpi -kaasari romukoppaan ja vaihtaa tilalle 28 germaani solex tai soitto paikalliselle romurautakauppiaalle (paalausmielessä), mutta siinä vaihtoehdossa tulee isosti rahallista tappiota. Edited August 29, 2014 by Paavuli Quote Link to comment
Paadre Posted August 29, 2014 Share Posted August 29, 2014 Vahvasti epäilen tuota sun kaasutinta. BIF:ssä muistaakseni oli samantyyppinen episodi, juuri pakkauksesta otettu uusi kaasari ei reagoinut säätöruuveihin mitenkään. Sulla voi olla aavistuksen parempi versio joka melkein toimii. Quote Link to comment
Paavuli Posted August 29, 2014 Author Share Posted August 29, 2014 No tuota. Kyllä tuo toimii, mutten tyhjäkäyntineulasta ole kummoisesti efektiä ulos saanut. Tuon kiinahärvelin noin 5v sitten tietämättömänä ostin, ja sellainen minulle myytiin :) Kaasutinta tässä olen epäillyt vahvasti kokoajan, muttei kokeiluun ole löytynyt kunnollista. Raportoin kun saan tuon 28 solexin ja käyn sen läpi. Itselläni on auton alkuperäinen solex, mutta kys. kaasarin akseli vuotaa niin paljon, että bensaa valuu akselista ja tyhjäkäynti on hukassa. Quote Link to comment
tolvana Posted August 29, 2014 Share Posted August 29, 2014 Eikös tuo bensan valuminen oo merkki neulaventtiilin viasta? Sama selittäis tyhjäkäynnin puutteenkin. Väljästä akselista kone imee käydessään ylimäärästä ilmaa joka sotkee toimintaa , tosin 28 kaasarissa hyvinkin vähän. Akselille voipi laittaa pienet 0- renkaat niin ei ime niin paljoa hutia. Tulviessaan kaasari valuttaa bensaa läppäakselilta ulos kone sammuksissa. Wanha saksansoleksi voipi olla paaaljon toimivampi vaihtoehto. Quote Link to comment
Tanhis Posted August 29, 2014 Share Posted August 29, 2014 Ihan nyt vaan sivuhuomiona että tuo läppäakselin o-rengastaminen ei ole mikään ihan pikku juttu. Vaikkakin jos tietää mitä touhuaa niin ei se vaikeakaan operaatio ole. Quote Link to comment
Paavuli Posted September 19, 2014 Author Share Posted September 19, 2014 Tätäkin tavallaan projektia voisi päivittää tulevaisuuden referenssiksi. Syy edelleen kateissa. Tontille saapui jo toinen 28 solex. Kahdella arkistossa olevalla 28 solexilla ei nyt ole volkkarissa lainkaan tyhjäkäyntiä, teki mitä teki. Empirepro 30 pict 1 taasen omaa tyhjäkäynnin ja toimii muutoin... Ideat loppuu. Seuraavaksi kai puretaan koko kone. Quote Link to comment
Paavuli Posted September 22, 2014 Author Share Posted September 22, 2014 Hoblaa! Tyhjäkäynti löytynyt Wanhaan 28 pict-1 solexiin. Syy, elämäänsä kyllästynyt tyhjäkäyntiventtiilihässäkkä. Lainasin reprokaasuttimesta ja johan käy. Nyt pitää saada kaasuvipu palautumaan (kun 30 reprossa oli lisäjousi) ja sitten koeistamaan. Quote Link to comment
Paavuli Posted September 30, 2014 Author Share Posted September 30, 2014 Monologi jatkuu, mutta arkistoinpa tänne tiedon jos joku joskus jotain etsii... Wanhalla 28 pict-1 solexilla häviää Empi reprokaasuttimen (30) nykiminen ja yskiminen. Kokonaisuudessaan muuttui jopa ajettavaksi mobiili. Nypytystä maantievauhdeissa vedättäessä on edelleen. Tosin kovin vähäistä. Edellä mainitut vetoakselihommat yms eivät voi olla syynä, vetarin päät + puolikuut ovat käytännössä uuden näköiset jne. Vanteet tms myös pompottavat tasapainotuksesta huolimatta melkoisesti. Täytyy purkaa renkaat (Vredestein Sprint Classic) pois vanteilta, ja pyöritellä pelkät vanteet rengaskoneessa. Sitten mix and mäts ja suorimmat alle. TAI ne 15" BRM. Pitäisiköhän tämä jo siirtää kohta projektiosioon :D Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.