Guest Skipi_ Posted August 25, 2015 Posted August 25, 2015 Juu mittasin täs aamulla ja saman korkuisia ovat. Laitan kuitenkin aen kumimaton päälle varuiks. Quote
sleepercooler Posted August 25, 2015 Posted August 25, 2015 säädin sytkän ja kärkivälin ohjeen mukaan 0,4mm, käänti jakajaa sitten aikaisemmalle/myöhemmälle nyki edeleen, mutta kun säädin kärkivälin 0,3mm ja sytkä korvakuulolla kohilleen, vessa tulille vajaa kympin lenkki, ei nykimistä missään vaiheessa :) Onko noissa kärjissä laadullisesti paljon eroja??? mitä ei kannata ostaa / mitkä on parhaat. Mitä arvon raati suositteli kynttilöiksi kuppeliin -67, 6v ja 1300 T: hieman hymyilevä kuppeli kuski ( katotaan huomenna pidemmän ajolenkin jälkeen) onko vielä hymyä..... Quote
Tanhis Posted August 26, 2015 Posted August 26, 2015 Veikkaan että sulta voi löytyä vika paskoista tulpista jos niitä et ole vaihtanut. Bosch WR78G on vallan mainio tulppa. Ja kärjissä on hurjia laatueroja Itse vaihdoin ennen jopa kahdet kärjet kesässä ja olin kokoajan säätämässä kärkiväliä kun se saippuanpala paskoissa kärjissä kului tolkuttoman nopeasti. Sitten löysin yhdet kärjet ns vanhaa varastoa ja niillä on nyt menty ilman säätöjä ja piikkejä toista kesää. Quote
metake Posted August 26, 2015 Posted August 26, 2015 Pienemmällä kärkivälillä parmepi toiminta voi johtua myös huonosta puolasta. Kärkivälin pienentäminen kasvattaa puolan latausaikaa, joka parantaa huonolla puolalla kipinää. Quote
Soukka Posted August 26, 2015 Posted August 26, 2015 Jos asentaa lash capit venoihin ja ei halua hioa keinua vaan laittaa keinun pukkien alle shimmiä niin sehän ei vaikuta nostoon? Quote
DWL_Puavo Posted August 26, 2015 Posted August 26, 2015 Todennäköisesti vaikuttaa muttei kovinkaan paljoa. Jos säätöruuvi on työntötangon puolella niin sit tuskin ollenkaan. Jos säätöruuvi on venttiilin puolella keinuvipua ja siinä ei riitä säätövara sisäänpäin vaan tarviaa tosiaan niitä keinuvipuakselin pukkien shimmejä, silloin geometria muuttuu pikkuisen enemmän "kallelleen" työntötankoa kohti. Tällöin nosto vähän pienenee jos geometria ei ole enää niin symmetrinen. Käytännössä ei mahda olla havaittavaa eroa, ja jos säätöruuveissa on edes vähän säätövaraa (tai ne on tosiaan tönärin puolella) niin sit ei ollenkaan. Puavo 1 Quote
Soukka Posted August 26, 2015 Posted August 26, 2015 Todennäköisesti vaikuttaa muttei kovinkaan paljoa. Jos säätöruuvi on työntötangon puolella niin sit tuskin ollenkaan. Jos säätöruuvi on venttiilin puolella keinuvipua ja siinä ei riitä säätövara sisäänpäin vaan tarviaa tosiaan niitä keinuvipuakselin pukkien shimmejä, silloin geometria muuttuu pikkuisen enemmän "kallelleen" työntötankoa kohti. Tällöin nosto vähän pienenee jos geometria ei ole enää niin symmetrinen. Käytännössä ei mahda olla havaittavaa eroa, ja jos säätöruuveissa on edes vähän säätövaraa (tai ne on tosiaan tönärin puolella) niin sit ei ollenkaan. Puavo Hmmm joo kun laitoin 0,45mm shimmit alle kun loppui säätövara noilla vakio keinuilla ja nyt kone kolisee ja työkaveri väitti että kun venttiilin päällä on lash cappi mikä pidentää venaa 2mm että nyt vena aukeaa enemmän ja ottaa mäntään kiinni. Kansia laskettu paljon ja dekki on 1,5mm mutta itse en usko että ottaa vielä mäntään kiinni tuolla w120 nokalla ja vakio keinuilla. Quote
Guest pep Posted August 26, 2015 Posted August 26, 2015 Hmmm joo kun laitoin 0,45mm shimmit alle kun loppui säätövara noilla vakio keinuilla ja nyt kone kolisee ja työkaveri väitti että kun venttiilin päällä on lash cappi mikä pidentää venaa 2mm että nyt vena aukeaa enemmän ja ottaa mäntään kiinni. Kansia laskettu paljon ja dekki on 1,5mm mutta itse en usko että ottaa vielä mäntään kiinni tuolla w120 nokalla ja vakio keinuilla. Helppo tapa testata... männän päälle sinitarrapatja ja pyöräytys niin näkee oikeesti kuinka lähelle venttiilit käy mäntää... Quote
DWL_Puavo Posted August 26, 2015 Posted August 26, 2015 Hienosti argumentoitu työkaverilta :) Ei sitä pitenemään saa pirullakaan, no ehkä joku kvanttitason ilmiö tapahtumassa kenties? Ei pitäs kyllä näillä nopeuksilla ja voimilla mitään aika-avaruuden kaareutumista tapahtua rajatussa tilassa. ...ellei sitten alunperin ole jo geometria ollut ihan perseellään (ts. liian pitkät työntötangot) ja nyt sitten shimmien myötä geometria korjaantuu ja nostoa tulee vähän lisää. Jos säätövarat on kierretty nyt minimiin, niin kandee kaikista venoista varmistaa ettei keinuvivun varsi ota kiinni jousen retainerin reunaan. Quote
Soukka Posted August 26, 2015 Posted August 26, 2015 Helppo tapa testata... männän päälle sinitarrapatja ja pyöräytys niin näkee oikeesti kuinka lähelle venttiilit käy mäntää... Ei jaksais aukoo konetta vielä ainakaan. Hienosti argumentoitu työkaverilta :) Ei sitä pitenemään saa pirullakaan, no ehkä joku kvanttitason ilmiö tapahtumassa kenties? Ei pitäs kyllä näillä nopeuksilla ja voimilla mitään aika-avaruuden kaareutumista tapahtua rajatussa tilassa. ...ellei sitten alunperin ole jo geometria ollut ihan perseellään (ts. liian pitkät työntötangot) ja nyt sitten shimmien myötä geometria korjaantuu ja nostoa tulee vähän lisää. Jos säätövarat on kierretty nyt minimiin, niin kandee kaikista venoista varmistaa ettei keinuvivun varsi ota kiinni jousen retainerin reunaan. Ennen oli vakiotangot ja nyt huomasin kun rakensin koneen uusiksi että yhdessä oli pää vähän huono niin uusin kaikki. Voisi mitata että on oikean pituiset. Ennen noita shimmejä oli niin minimissä että otti retaineriin kiinni ja siksi laitoin pukkien alle shimmit että sai säätövaraa siihen kun en halunnut keinuja hioa. Quote
Guest Skipi_ Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 Hei. Sytkää hienosäätäessä strobolla hihnapyörän merkki vaeltaa sellanen 5-10 astetta. Oisko vika virranjakajassa (Bosch 009 kärjellinen)? Pari kuukautta vanha konkka ja kärjet. Quote
x-pj Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 Hei. Sytkää hienosäätäessä strobolla hihnapyörän merkki vaeltaa sellanen 5-10 astetta. Oisko vika virranjakajassa (Bosch 009 kärjellinen)? Pari kuukautta vanha konkka ja kärjet. Onko virranjakajan alle kuuluva kierrejousi paikallaan ja jakaja tarpeeksi syvällä lohkossa. Quote
Guest Skipi_ Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 Kyllä. Käynti koneessa ihan jees. Ihmettelin vain tuota hihniksen merkkien vaellusta... Quote
x-pj Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 Jos skrobo on kunnos, niin systys siinä vaeltaa. Jossain on pikkasen väljää. Jos jakajan käyttöakseli ei pääse liikkumaan ylös-alas, niin vika on jakajassa. Onko samallaista vaeltelua korkeammilla tasasilla kierroksilla vai pelkästään tyhjäkäynnillä. Eihän se juurikaan haittaa, jos pientä heilumista on pelkästään tyhjäkäynnillä. Paitsi säätämistä. Minä olen yleensä säätänyt sytkän maksimiennakoilla. Laittaa noin 30 astetta maksimiksi ja tyhjäkäynti on sitten mitä on. Quote
Guest Skipi_ Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 (edited) Jos skrobo on kunnos, niin systys siinä vaeltaa. Jossain on pikkasen väljää. Jos jakajan käyttöakseli ei pääse liikkumaan ylös-alas, niin vika on jakajassa. Onko samallaista vaeltelua korkeammilla tasasilla kierroksilla vai pelkästään tyhjäkäynnillä. Eihän se juurikaan haittaa, jos pientä heilumista on pelkästään tyhjäkäynnillä. Paitsi säätämistä. Minä olen yleensä säätänyt sytkän maksimiennakoilla. Laittaa noin 30 astetta maksimiksi ja tyhjäkäynti on sitten mitä on. No joo 30 hujakoille säädettiin maksimi ja kierroksilla ei juurikaan vaella. Tyhjäkäynnillä vaeltaa enempi.Jos talven aikana ostais uuden jakajan. AC:lla 009:n kopio 59€. Ei varmaan ole alkuperäisen veroinen... Edited September 5, 2015 by Skipi_ Quote
x-pj Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 Toinen vanhat käytetty tai uusi tarvikejakaja saattaa olla parempi tai huonompi. Jos todella ja varmasti hyvän haluaa, niin sitten pitäs ostaa 123-jakaja, mutta se maksaa jo 250 euroa. Mulla oli sellanen ennenkuin siirryin megaan ja olin kyllä tyytyväinen. Halpis skrobo piti myös vaihtaa parempaan, kun se jostain syystä sekoili 123-jakajan kanssa. Quote
Anpu Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 Toinen vanhat käytetty tai uusi tarvikejakaja saattaa olla parempi tai huonompi. Jos todella ja varmasti hyvän haluaa, niin sitten pitäs ostaa 123-jakaja, mutta se maksaa jo 250 euroa. Mulla oli sellanen ennenkuin siirryin megaan ja olin kyllä tyytyväinen. Halpis skrobo piti myös vaihtaa parempaan, kun se jostain syystä sekoili 123-jakajan kanssa. Saman huomannu, multispark vissiin tekee temppuja. Quote
sleepercooler Posted September 8, 2015 Posted September 8, 2015 Nyt kysytään hölmöjä, mistä erottaa 6voltin virranjakajan , 12sta volttisesta jakajasta????? Quote
tolvana Posted September 8, 2015 Posted September 8, 2015 (edited) Ei mistään,ei se jakaja välitä sun akkujännittestäs pätkääkään. Edited September 8, 2015 by tolvana 1 Quote
sleepercooler Posted September 8, 2015 Posted September 8, 2015 Ei mistään,ei se jakaja välitä sun akkujännittestäs pätkääkään. Jassoo, eli tilalle voi laittaa minkä tahansa jakajan?, mitäs noi kauppiaat sit mainitsee 12v järjestelmiin käypäsiä jakajia???? Quote
Anpu Posted September 8, 2015 Posted September 8, 2015 Tarkoittavat varmaankin kärjettömiä moduuleita 6/12v Quote
Guest i0ni Posted September 10, 2015 Posted September 10, 2015 Mikä on kun ei saa kipinää, puolalta tulevaan johtoon tulee päältä 12v ja kokeillessa maihin ei lyö kipinää, eikö tuon johdon joka puolalta tulee pitäisi räimiä kipinää 4 kertaa nopeammin kun ei ole kiinni jakajan kannessa? Kaikki sytkäosat uusittu.. Quote
Tanhis Posted September 10, 2015 Posted September 10, 2015 Siis koetit tehdä mitä? Mikä on kun ei saa kipinää, puolalta tulevaan johtoon tulee päältä 12v ja kokeillessa maihin ei lyö kipinää, eikö tuon johdon joka puolalta tulee pitäisi räimiä kipinää 4 kertaa nopeammin kun ei ole kiinni jakajan kannessa? Kaikki sytkäosat uusittu.. Quote
Guest i0ni Posted September 10, 2015 Posted September 10, 2015 Siis koetit tehdä mitä? Yritin siis kokeilla antaako puolan johto kipinää, kipinää ei siis tule tulpille ollenkaan, virtaa tuntuu tulevan jakajalle asti muttei siitä eteenpäin.. kondensaattorin johto menee puolaan miinukselle ja plussa suoraan akkuun ja pyörittäen ei anna kipinää ollenkaan Quote
Tanhis Posted September 10, 2015 Posted September 10, 2015 Yritin siis kokeilla antaako puolan johto kipinää, kipinää ei siis tule tulpille ollenkaan, virtaa tuntuu tulevan jakajalle asti muttei siitä eteenpäin.. kondensaattorin johto menee puolaan miinukselle ja plussa suoraan akkuun ja pyörittäen ei anna kipinää ollenkaan Onko kärjet säädetty oikein ? Jos on niin sitten voi olla esim konkka rikki tai puola. Quote
Guest i0ni Posted September 10, 2015 Posted September 10, 2015 Kärjet uudet ja säädetty oikein, konkka uusi, ainut mikä itselle tulee mieleen että se virranjakajan kannen "hiili" ei ota kiinni pyörijään. Täytyy vielä mittailla tuleeko kärjille virtaa. Quote
VW-63 Posted September 10, 2015 Posted September 10, 2015 Kärjet uudet ja säädetty oikein, konkka uusi, ainut mikä itselle tulee mieleen että se virranjakajan kannen "hiili" ei ota kiinni pyörijään. Täytyy vielä mittailla tuleeko kärjille virtaa. No ei tuo ainakaan aiemmin mainitsemaasi testausmenetelmää käyttäen voi syy olla. Jos puolalta tuleva johto ei ole kiinni virranjakajan kannessa, mistä päästä ilmeisesti kipinöita yritit johdostya etsiä, niin mitä sillä pyörijän hiilellä on merkitystä puolan toimintaan? Quote
Meto Posted September 10, 2015 Posted September 10, 2015 Ja oliko puolalla johdot oikein...virtalukolta puolan plussaan ja puolan miinukselta virranjakajalle Quote
sleepercooler Posted September 10, 2015 Posted September 10, 2015 (edited) Toinen vanhat käytetty tai uusi tarvikejakaja saattaa olla parempi tai huonompi. Jos todella ja varmasti hyvän haluaa, niin sitten pitäs ostaa 123-jakaja, mutta se maksaa jo 250 euroa. Mulla oli sellanen ennenkuin siirryin megaan ja olin kyllä tyytyväinen. Halpis skrobo piti myös vaihtaa parempaan, kun se jostain syystä sekoili 123-jakajan kanssa. Jakajan uusinta mielessä, ja 123 jakaja kiinostais, mutta kumpi? jakajaa olis tarkoituis hyödyntää myöhemmässä vaiheessa isompaan moottoriin tämä http://www.aircooled.fi/tuote/874/virranjakaja-123-vw-vwr-keskipako vai tämä http://www.aircooled.fi/tuote/873/virranjakaja-123-vw-vwrv-alipaine Noihan käsittääksen toimiin normi puolalla. Edited September 10, 2015 by sleepercooler Quote
metake Posted September 10, 2015 Posted September 10, 2015 Jakajan uusinta mielessä, ja 123 jakaja kiinostais, mutta kumpi? jakajaa olis tarkoituis hyödyntää myöhemmässä vaiheessa isompaan moottoriin Jos jakaja tulee vakiokoneeseen niin sitten alipaineversio, jos taas tuplakaasari-virikoneeseen niin sitten riittää halvempi pelkällä keskipakoennakolla oleva. Toimii vakiopuolalla. Quote
sleepercooler Posted November 21, 2015 Posted November 21, 2015 (edited) WTF, miksi imusarjan kaula jäätää, käy niin saatanan huonosti, kuitenkin imusarjan esilämmitys toimii, imusarjan ja kaasarin välissä korokepala. siis t1-67 kyseessä Edited November 21, 2015 by sleepercooler Quote
vwagen Posted November 21, 2015 Posted November 21, 2015 Mitä materiaalia korokepala?Ja toimiiko imuilman esilämmitys? Quote
sleepercooler Posted November 21, 2015 Posted November 21, 2015 Mitä materiaalia korokepala?Ja toimiiko imuilman esilämmitys? Korokepala alumiinia, ja meinaatko 50mm haitariputkea mikä tulee ilmansuodattimelle , sillä esilämmitystä? Quote
vwagen Posted November 21, 2015 Posted November 21, 2015 Korokepala ei ole syyllinen jos on alumiinia.Se haitariputki on imuilman esilämmitysputki,onko haitariputken alapäässä lämpimänilman keräysputki paikallaan,vai onko haitariputki vain työnnetty pellistä läpi?Toimiiko ilmanputsarin säätöläppä oikein? Quote
sleepercooler Posted November 22, 2015 Posted November 22, 2015 Kaikki toistaiseksi ok! Meni oman hölmöilyn piikkiin :) Millä konstilla sais ikkunat pysymään edes hieman huurteettomana, kannattaako viritellä jonkinlainen puhallin ikkunalle?? Quote
aapsi Posted November 22, 2015 Posted November 22, 2015 Kaikki toistaiseksi ok! Meni oman hölmöilyn piikkiin :) Millä konstilla sais ikkunat pysymään edes hieman huurteettomana, kannattaako viritellä jonkinlainen puhallin ikkunalle?? Jos ei ole lämmönvaihtimet käytössä niin tuollaisella saa jotenkuten pysymään auki kun liittää vaan vakio suulakkeisiin kiinni. Ei ole hieno eikä hyvä, mutta on helppo ja halpa.... Quote
sleepercooler Posted November 22, 2015 Posted November 22, 2015 Kyllä vaihtimet on käytössä, mutta vaikuttaako kärmes sport putkisto tuohon lämmön tuloon jotenkin? Quote
aapsi Posted November 22, 2015 Posted November 22, 2015 Ei pitäisi kyllä vaikuttaa ainakaan oleellisesti. Jos kuitenkin menee huuruun lasit tarkastaisin että kaikki lämpöputket ovat ehjiä konehuoneessa auton alla ja tavaratilassa. Vähän lisää saa puhaltamaan laseille kun tukkii takapenkkien alta ja lämpökoteloista penkin vierestä ne suuttimet. Noissakin ollut vähän eroja lämmitystehon suhteen että onko orkkis vai jälkituotanto lämmönvaihdin. Quote
sleepercooler Posted November 22, 2015 Posted November 22, 2015 Lämpöputket ehjät, vaihtimet ehjät ja alkuperäiset! täytyy kattoo penkin alta noi suuttimet. Quote
Tutkija Posted November 22, 2015 Posted November 22, 2015 Raota vähän tuuletusikkunaa parantaa puhallusta lasille todalla paljon. Ja kaikki ylimääräinen kosteutta sitova pois autosta,samaten huolellinen kenkien puhditus lumesta ettei sisälle tule mitään ylimääräistä kosteutta Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.