Jump to content

Vauhtipyörän stefa vuotaa ja keinot on käytetty


Recommended Posts

Alkaa käämi palaa kun on jo 5 stefa menossa...

Tässä vähän tietoja koneesta ja miten on asennettu.

 

Uusi kampura, uusi brassivauhtipyörä mistä kiilloitin osuuden mihin stefa osuu. Tämän tosin tein nyt viimeisimmän stefan osalla vaan, eli aikaisemmat on ollut paketista vedetyllä pyörällä.

 

Vuotanut joka kerta stefan huulelta heti kun kone on lämmennyt n. 60 asteeseen. Tiedän siitä että se vuotaa huulesta kun kaikki öljy on vauhtiksen takana ja näkyy selvästi jäljet mistä öljy mennyt.

Stefoja ollut 3 kpl meksikolaisia oransseja kokonaan kumisia, 2 asennettuna pintaan ja yksi pohjalle. Sitten oli motonetin peltikuorinen mikä vuosi heti kuoren ulkopuolelta kun en laittanut mitään tiivisteliimaa.

Nyt just koitin made in germany elringin mustaa kokonaan kumista ja vuosi taas kun oli lämmenny n. 60 asteeseen kone. Tämä oli asennettu pintaan.

 

Joka kerta olen vaseliinia laittanut stefan huuleen.

 

Mittasin niin vauhtipyörässä tiivistyspinnan halkaisija on 70,14mm eikä ole soikea. Mittasin jopa että kampura sattuu keskelle sitä stefan reikää.

Tein tuolla viimeisellä stefalla nyt vielä testin ennen asennusta että laitoin stefan pintaan ja vassea vähän vauhtikseen ja pultilla vedin paikalleen ja otin pois ja näkyi että stefa tiivistyy pintaan asennettuna vielä sille tasaiselle osalle vauhtista.

Tuossa elringin stefassa vieläpä oli niin iso se kulma että vaikka asensi pintaan niin ei ottanut vauhtiksen siihen pyöristettyyn pintaan kiinni.

 

Nyt sitten ajatuksia että miksi hitossa se vuotaa vaikka kaikkea mikä itsellä tulee mieleen ja mitä on löytynyt googlettamalla.

Saa soittaa tai laittaa spostia jossei tänne halua kirjoitella 045 85o4563 / Antti taikka anttisoukka {a} gmail.com

Voin vaikka nakata moottorin auton konttiin ja tulla käymään jos on tässä jossain lähellä tai muuten sattuu jonkun oman menon varrelle.

Link to comment

Paljonko olet laittanut vaseliinia sinne stefalle? sitä vaan että se ei alkaisi sieltä valumaan, jotkut vaseliinit kun muuttuvat lämmetessään hämmästyttävän mootoriöljymäiseksi.

Aika reilusti laitoin kyllä. Tuo mikä valuu on öljyn väristä sellaista kultaruskeaa. Yhden stefan kanssa se vasse muuttui kyllä ihan mustaksi ja öljymäiseksi.
Link to comment

Stefoja ollut 3 kpl meksikolaisia oransseja kokonaan kumisia, 2 asennettuna pintaan ja yksi pohjalle. Sitten oli motonetin peltikuorinen mikä vuosi heti kuoren ulkopuolelta kun en laittanut mitään tiivisteliimaa.

Nyt just koitin made in germany elringin mustaa kokonaan kumista ja vuosi taas kun oli lämmenny n. 60 asteeseen kone. Tämä oli asennettu pintaan.

Kirjoitan tähän nyt niin että tulee varmasti selväksi. STEFA PITÄÄ ASENTAA AINA POHJAAN, IHAN AINA. Ei pintaan eikä melkein pohjaan vaan ihan pohjaan.

 

Jos jätät sen stefan pintaan niin samalla voit jättää koko stefan asentamatta.

 

 

Nuo kolme mitkä olet jättänyt pintaan on selkeästi väärin asennettu, mutta tuossa minkä olet lyönyt pohjaan ihmetyttää että miksi se on ruvennut vuotamaan jos stefa oli kumia myös päältä ja oikein asennettu. Onko vauhtipyörän kaula oikean halkaisijainen?

Edited by metake
Link to comment

Kirjoitan tähän nyt niin että tulee varmasti selväksi. STEFA PITÄÄ ASENTAA AINA POHJAAN, IHAN AINA. Ei pintaan eikä melkein pohjaan vaan ihan pohjaan.

 

Jos jätät sen stefan pintaan niin samalla voit jättää koko stefan asentamatta.

 

 

Nuo kolme mitkä olet jättänyt pintaan on selkeästi väärin asennettu, mutta tuossa minkä olet lyönyt pohjaan ihmetyttää että miksi se on ruvennut vuotamaan jos stefa oli kumia myös päältä ja oikein asennettu. Onko vauhtipyörän kaula oikean halkaisijainen?

No se minuakin ihmetyttää miksi vuosi vaikka asensin pohjaan ja vielä työkalulla mikä käytti vauhtiksen pulttia apuna. Siksi olen kokeillut asentaa sekä pohjaan että pintaan. Vauhtiksen tasainen kaula on 70,14mm.

Onhan O-rengas paikallaan,uusi ja ehjä,eikä asiaan kuulumattomia paperi tai peltitiivisteitä kampiakselin ja vauhtipyörän välissä?

Joo ensin oli tiivistesarjan mukana tullut ja ajattelin jos oli huono ja ostin grafiitilla varustetun uuden. Eikä ole paperia tai peltiä välissä. Mutta tuo kytkinpinta vauhtiksessa oli ihan kuiva sekä pultti ja prikka, vain vauhtiksen takana oli öljyä.
Link to comment

Mutta tuo kytkinpinta vauhtiksessa oli ihan kuiva sekä pultti ja prikka, vain vauhtiksen takana oli öljyä.

Sellaisenkin olen nähnyt että lohkossa oli halkeama vauhtiksen takana, mutta ilmeisesti tämäkin on pois suljettu ja 100% varmuudella öljy tulee stefan välistä?

Link to comment

Sellaisenkin olen nähnyt että lohkossa oli halkeama vauhtiksen takana, mutta ilmeisesti tämäkin on pois suljettu ja 100% varmuudella öljy tulee stefan välistä?

Uskoisin näin koska joka kerta kun olen vauhtiksen ottanut pois on sen selkä ollut kuvanmukainen, täytyy koittaa huomenna toholla lämmittää jos olisikin halki. Tosin sitä tukisi se että vuotaa vasta lämmittyään, tosin kun kerran lähtee vuotamaan sen jälkeen vuotaa vaikka olisi välissä jäähtynyt. post-2766-14294698690304_thumb.jpg
Link to comment

Kun oma kiina-akselini oli tasapainoituksessa huomasivat koneistamossa vauhtipyörässä heittoa, se johtui tuosta peruskallionkin mainitsemasta kampuran pään vinoudesta. Päädyn oikaisu ja homma pelitti, aiheuttaisiko tuo öljyvuotoa sitä en osaa sanoa.

Link to comment

Heittokello kammioon kiinni ja mittaa vauhtis paikallaan kytkinpinnasta kuinkapaljon heittää sillä luulisi ainakin saavan osviittaa että onko kampura tai vauhtis viturallaan ja eikös kytkinpinta ole uusi ja tasainan jos vauhtiskin on uusi.

Link to comment

Kun oma kiina-akselini oli tasapainoituksessa huomasivat koneistamossa vauhtipyörässä heittoa, se johtui tuosta peruskallionkin mainitsemasta kampuran pään vinoudesta. Päädyn oikaisu ja homma pelitti, aiheuttaisiko tuo öljyvuotoa sitä en osaa sanoa.

Mulla kävi myös koko paketti tasapainoitettavana mutta eivät sanoneet ainakaan että olisi ollut heittoa. Jos se pääsee vipattamaan niin kyllä se vuotaa varmaan kun ei ole stefan huuli tasaisesti kokoajan.

Heittokello kammioon kiinni ja mittaa vauhtis paikallaan kytkinpinnasta kuinkapaljon heittää sillä luulisi ainakin saavan osviittaa että onko kampura tai vauhtis viturallaan ja eikös kytkinpinta ole uusi ja tasainan jos vauhtiskin on uusi.

Täytyy mitata näin.
Link to comment
Guest DaFox

En tiedä minkälainen moottori/öljynkierto kyseisessä moottorissa on. Mutta jos öljy sattuu tulemaan oikein paineella lorahtaen tuolta stefalta, niin voisiko vika yksinkertaisesti olla jossain ihan muualla, esim. öljynkierrossa, paineventtiileissä / niiden mahdollisissa säädöissä. Onko öljynpaine mitattu, öljynpaineventtiilit liikkuu hyvin/koitettu vaihtaa, tai onko öljynkierrossa jotain virityksiä vrt. alkuperäinen järjestelmä?

Link to comment

En tiedä minkälainen moottori/öljynkierto kyseisessä moottorissa on. Mutta jos öljy sattuu tulemaan oikein paineella lorahtaen tuolta stefalta, niin voisiko vika yksinkertaisesti olla jossain ihan muualla, esim. öljynkierrossa, paineventtiileissä / niiden mahdollisissa säädöissä. Onko öljynpaine mitattu, öljynpaineventtiilit liikkuu hyvin/koitettu vaihtaa, tai onko öljynkierrossa jotain virityksiä vrt. alkuperäinen järjestelmä?

Muuten vakio öljynkierto mutta 30mm pumppu, nostajissa bob hoover modit ja fullflow systeemi. Paineventtiilit ja jouset on uudet vakiot. Silloin kun alkaa vuotaa paine on vakiopainemittarin kohdasta mitattuna siinä 2 bar paikkeilla tyhjäkäynnillä.

Sähköpostilla kävin keskustelua siitä että onko tarpeeksi iso huohotus niin nyt on tämmönen systeemi tehtynä. Ton huohotinboxin kansi on irti kotelosta n. 8mm joka suunnalta ja sisällä on suodatin.

post-2766-0-07235800-1429519957_thumb.jpg

Link to comment

Kova on öljynpaine. Sais olla mieluummin alle 1 tyhjäkäynnillä. Mitähän mahtaa olla kierroksilla?

Sillon kun öljyt on huoneenlämmössä ja lyö käyntiin niin siinä 6bar ja jos antaa kierroksia niin 7bar näyttää mittari. Sitten kun lämpiää johonkin 80 asteeseen niin on 0,8 bar tyhjäkäynnillä ja sitten kierroksilla semmoista 6bar tasaisesti. Mittari mulla on 0-10bar. Öljy on teboil plus 10w-30 mineraalia missä redlinen engine break-in additivea. Mietin itekkin tota että jos on liian kova paine mutta luulisi että puskee silloin etenkin kylmällä koneella ulos.

Link to comment

Mietin itekkin tota että jos on liian kova paine mutta luulisi että puskee silloin etenkin kylmällä koneella ulos.

Viskositeetti laskee öljyn lämmetessä, joten se tulee pienemmästä raosta ulos, vaikka paine laskisikin. Samasta syystä öljyn virtausmäärä stefaa vasten lisääntyy, kun laakerin "läpi" tulee enemmän öljyä stefalle, kun öljy on lämmintä.

Missä kunnossa kone on muuten? Paljonko laakerivälys on VP:n pään laakerilla ja huohottaako kone kuika paljon? Linjapaine ei tässä tapauksessa kerro koko totuutta vaan pitäsi tietää onko painetta stefaa vasten, eli jostain syystä todennäköisesti on.

Edited by VW-63
Link to comment

Paineet on yläkanttiin, mutta en tiedä aiheuttaako tätä stefa-ongelmaa.

 

Öljyn jäähdytyksen kanssa voi kyllä tulla ongelmia, jos se on vakio jäädytyksellä. Muistaakseni, jos paine on yli 3,5 baarin, niin jäädytin ohitetaan. Vois kokeilla vielä ohkasempia öljyjä seuraavassa öljynvaihdossa. Saattas korjaantua sillä. 0,7 baaria per 1000 rpm oilisi kai "ihanne" paine.

 

Huohotus näyttää ihan asialliselta. Sen riittävyyden vois varmistaa sillä, että ottaa öljyn täyttökorkin pois koneen käydessä. Jos sieltä kovasti puhkuu painetta, niin sitten se vois olla ongelma.

Link to comment

Aika hurjat paineet kierroksilla..Itsellä ollut noin 3 bar kierroksilla ja tyjäkäynnillä vajaa kilo. Liian suuri tuottoinen pumppu. . ?

 

 

Viskositeetti laskee öljyn lämmetessä, joten se tulee pienemmästä raosta ulos, vaikka paine laskisikin. Samasta syystä öljyn virtausmäärä stefaa vasten lisääntyy, kun laakerin "läpi" tulee enemmän öljyä stefalle, kun öljy on lämmintä.

Missä kunnossa kone on muuten? Paljonko laakerivälys on VP:n pään laakerilla ja huohottaako kone kuika paljon? Linjapaine ei tässä tapauksessa kerro koko totuutta vaan pitäsi tietää onko painetta stefaa vasten, eli jostain syystä todennäköisesti on.

 

Teidän ideat kyllä tukisi toisiaan että liian tehokas pumppu. Kone on muuten ihan uusi paitsi kampikammio on vanha mikä aarporattiin ja laippa oikaistiin. Päittäisen säädin 0,09mm. Konetta on käytetty nokan sisäänajo 20min ja sitten ehkä 30min näitä stefoja testatessa.

Paineet on yläkanttiin, mutta en tiedä aiheuttaako tätä stefa-ongelmaa.

 

Öljyn jäähdytyksen kanssa voi kyllä tulla ongelmia, jos se on vakio jäädytyksellä. Muistaakseni, jos paine on yli 3,5 baarin, niin jäädytin ohitetaan. Vois kokeilla vielä ohkasempia öljyjä seuraavassa öljynvaihdossa. Saattas korjaantua sillä. 0,7 baaria per 1000 rpm oilisi kai "ihanne" paine.

 

Huohotus näyttää ihan asialliselta. Sen riittävyyden vois varmistaa sillä, että ottaa öljyn täyttökorkin pois koneen käydessä. Jos sieltä kovasti puhkuu painetta, niin sitten se vois olla ongelma.

Ei kyllä varmaan löydy helpolla ohkasempaa öljyä kuin 10w-30. Jos tuon jäähdytyksen kanssa tulee ongelmia niin olen kyllä varautunut että laitan ulkoisen jäähdyttimen joko laatikon viereen tai keulalle ja jätän kokonaan vakio jäähdyttimen pois.

 

Koitan huomenna kun laitan koneen takaisin paikalleen tuon että jätän koko korkin pois. Venakopista tulee letkut missä sisähalkaisija 12,5mm ja joiden liittimet on sisältä 10mm. Laturinjalasta tulee 10mm sisähalkasijan letku minkä liitin 10mm sisältä. Ilmanputsareista tulevat on 6,3mm sisältä ja liitin on saman 6,3mm sisältä.

 

Mulla on jossain vaiheessa kun kasaan toisen moottorin tarvetta toiselle öljypumpulle ja se tulee vakiokoneeseen mihin teen pelkän fullflown ja kaikki muu on vakiota, voisin periaatteessa myös koittaa pienemmällä pumpulla mutta onko iso ero sitten lopuksi 26mm pumpulla ja 30mm?

Link to comment

Paine kylläkin aika kova mut en usko et 30mm pumppu olisi syyllinen siihen. Meinaan on ollu muutamakin kuivasumppukone 38mm painepuolen hampailla ja niilläkään ei paine nouse toimivilla paineventtiilillä kuin 4.5kg paineeseen kierroksilla.

Täytyy ottaa painevenat irti ja tutkia.

onhan paineventtiilien jouset oikeissa paikoissa?

Joo on niin että lyhyt vauhtiksen päässä ja pitkä öpumpun, se pitkä jousi oli paljon jäykempi kuin lyhyt.

 

Mulla on tää sarja http://www.aircooled.fi/tuote/306/oljynpaineventtiilisarja-2-jousella

Ja niin että tuo viistetyllä osalla oleva öpumpun päässä ja niin että jousi painaa sitä päätä mikä ei ole viistetty ja tuo toinen on myös niin että jousi painaa päätä missä on kolo.

Link to comment

Moro tässä jotain lisätietoa,mittailin noita osia mitä löytyi..

 

Vakio vauhtipyörä,stefan kohdalta halkaisija 69,70 mm

 

post-2666-0-62570900-1429556225_thumb.jpg

 

Vakio painejousi kierroksia 7,vapaa pituus

 

post-2666-0-09204700-1429556300_thumb.jpg

 

"viri" tarvikejousi kierroksia 9,vapaa pituus

 

post-2666-0-41997400-1429556368_thumb.jpg

 

jousten ero..

 

post-2666-0-52064400-1429556419_thumb.jpg

 

Linkissä kuva sun venttiilinjousesta näyttää samanlaiselta kun tuo painetta nostava venttiilinjousi (tuo mun jousi paruzzilta peräisin)

 

En tiedä onko hyötyä mutta jotain vertailukohtaa..

Edited by Meto
Link to comment

Moro tässä jotain lisätietoa,mittailin noita osia mitä löytyi..

 

Vakio vauhtipyörä,stefan kohdalta halkaisija 69,70 mm

 

attachicon.gifWP_001750.jpg

 

Vakio painejousi kierroksia 7,vapaa pituus

 

attachicon.gifWP_001751.jpg

 

"viri" tarvikejousi kierroksia 9,vapaa pituus

 

attachicon.gifWP_001752.jpg

 

jousten ero..

 

attachicon.gifWP_001754.jpg

 

Linkissä kuva sun venttiilinjousesta näyttää samanlaiselta kun tuo painetta nostava venttiilinjousi (tuo mun jousi paruzzilta peräisin)

 

En tiedä onko hyötyä mutta jotain vertailukohtaa..

Kiitos hyvistä mittakuvista.

 

Otin äsken pois noi öpainejouset ja oli samankokoiset kuin nuo mittaamasi. Mulla oli yksi made in germany vakio vauhtis niin siinä oli tuo halkaisija 69,95mm ja löysin jonkun vw korjauskirjan missä oli ylätoleranssi 70,10mm mutta en usko että tuo mun on liian tiukka.

 

Tarvikejouset yleensä aivan liian jäykkiä ja alkuperäiset käytetyt yleensä täysin käyttökelpoisia.

Testasin niin sormituntumalla oli yhtä jäykät mun vanhat vakiojouset kuin nuo uudet aircooledin.

 

Ajattelin että kun tänään en ehdi enää konetta laittamaan paikalleen ja mulla on tarkoitus vaihtaa mekaaninen pa-pumppu pois ja sähköinen tilalle ja vetää siitä vanhan pumpun paikalta huohotus tonne boksin alhaalle niin miten paljon tuolla kampikammiossa pitäisi olla painetta? Voisin koittaa mitata tuosta pa-pumpun reiästä kun mulla on tommonen -1bar-3bar mekaaninen mittari.

 

Tohottelin myös kammiota tuolta vauhtipyörän takaa ja alhaalta öljyluukkuun asti niin ei missään alkanut öljy tihkua. Lämpöä oli semmoinen 40 astetta kammion pinnassa.

Link to comment

Eipä taida kammiossa sellaisia paineita olla, että tavan painemittaria väräyttää. Tai jos on niin melko tukkoinen on huohotus. Kädellä tuntee puhalluksen huohottimesta kun kokeilee.

 

Eihän siellä sisällä tilavuus mielestäni miksikään muutu, kun yksi mäntä tulee alas, menee toinen ylös. Ilma vaan virtaa paikasta toiseen. Se mitä männänrenkaat vuotaa tulee sitten lisää.

 

Edit. Avaa öljykorkki jos epäilet että huohotus ahdistaa, siitä varmasti karkaa ylimääräinen paine. Siitä voit myös tunnustella millainen ilmavirta sieltä ulos puhaltaa.

Edited by peruskallio
Link to comment

Eipä taida kammiossa sellaisia paineita olla, että tavan painemittaria väräyttää. Tai jos on niin melko tukkoinen on huohotus. Kädellä tuntee puhalluksen huohottimesta kun kokeilee.

 

Eihän siellä sisällä tilavuus mielestäni miksikään muutu, kun yksi mäntä tulee alas, menee toinen ylös. Ilma vaan virtaa paikasta toiseen. Se mitä männänrenkaat vuotaa tulee sitten lisää.

 

Edit. Avaa öljykorkki jos epäilet että huohotus ahdistaa, siitä varmasti karkaa ylimääräinen paine. Siitä voit myös tunnustella millainen ilmavirta sieltä ulos puhaltaa.

Lueskelin vain että jotkut saaneet sinne jopa alipaineen niin mietin että miten paljon siellä on paine tolleen normaalisti.

 

Eikö vakio huohitin ole juuri niin että menee laturinjalasta ilmanputsariin? Voisin kyllä ihan huvikseni yrittää mitata siitä pa-pumpun reiästä ja sitten imun noista mun ilmanputsari letkuista.

Link to comment

Huohotus ilmanputsariin viemällä haetaan sitä alipainetta, imee öljysumun kaasariin ja polttaa sitten sylinterissä pois. Miinuksena on sitten se sotku siellä kaasarissa, jos auto oikeasti huohottaa.

Pitäisi sen huohotuksen toimia ilman yhteyttä ilmanputsariin yhtälailla, sotkua voi sitten konehuoneeseen saada helpommin.

 

Eipä sinne kammioon taida alipainetta saada kuin vartavasten tyhjiöpumpulla. Kai sillä teoriassa ainakin lisää tehoakin voi saavuttaa kun ei ole ilmaa tiellä mitä vatkata edestakaisin. Eri asia tietysti paljon pumppu tehoa vie.

 

Itse koetin puolivahingossa imurilla kuinka tiivis koneeni on, kun jotain touhutessa tuikkasin suuttimen "säilöön" laturinjalan reikään. Löytyi siten samalla pari vuotavaa työntötangon putkea kun kauhea suhina alkoi kuulumaan koneen alapuolelta:)

Link to comment

Kysymys varmaan ennemmin on, onko nykyinen huohotus liian ahdas. Lähes tuo sama puhallus pitäisi saada ulos siitä nykyisestä huohotinboxista. Paina käsi tukkeeksi reiän päälle, kauheata painetta ei pitäisi tuntua.

 

Sitä paha sanoa mikä on liikaa, mutta jos öljyt eivät pysy koneen sisäpuolella on joko huohotuksen tai ohivirtauksen kanssa joku ongelma. Eiköhän tuo ihan normaalia ole, jos paperi kastuisi öljystä pihuttaisiin varmasti ongelmasta...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...