Jump to content

Type 4 venttiilikoneisto rallattaa


Recommended Posts

Oikean puolen venttiilikoneiston rallattelua olen paikallistanut 2L type 4 koneestani jo pidemmän aikaa ja monta vikaa on löytynyt mutta ongelma ei ole vielä lopullisesti poistunut. Nyt tuo rallattelu on alkanut häiritsemään enenemässä määrin, kun vaihdoin autoon orggispakoputken joten nyt koneen äänistäkin saa selvää ;) Vika on siis saattanut olla koko ajan mutta ääni hukkui tuon viri-viri-pakoputkiston meteliin.

 

Ensimmäinen löytynyt vika oli tönäreiden suojaputkien "kiristyslanka". Se oli lopsahtanut putkien sisään ja rallatteli tönäreiden kanssa. Tämän jälkeen rallattelu loppui kunnes päivän ajojen jälkeen ilmestyi rallatus, kun päästi kaasun pois. Vedossa ei kuulunut ainakaan kabiiniin saakka mitään. 

 

Seuraavaksi huomasin, että nelosen imuvenan tönäri oli päästään vähän lutussa. Vaihdoin sen ja nyt ei rallatus kuulunut enää kabiiniin saakka missään vaiheessa eli tilanne parani hieman. Mutta kuskinpuolelta kun venttiilikoneistoa kuuntelee ja antaa kierroksia, niin selvä rallatus kuuluu koko ajan. Stetoskoopilla kuunnellen tuo tulisi edelleen nelosen venttiilikoneistosta. Eilen säädin venat ja parikymmentä kilsaa kun ajelin, niin rallatus palasi taas takaisin. Heti säädön jälkeen rallatuksen kuuli vain stetoskoopilla vaimeasti. Äsken kun käytin koneiston taas auki, niin nelosen venat olivat isommalla välyksellä kuin mitä eilisen säädön jäljiltä. Nelosen säätöruuvit ovat päistään huomattavasti kuluneemmat kuin muissa sylintereissä joten siinä on ehkä yksi vian paikka. Uudet säätöruuvit lähti jo tilaukseen. 

 

Nyt kun venttiilikoneisto oli palasina pöydällä, niin huomasin, että nelosen keinuvippojen välissä oleva jousi on ainakin 10mm lyhempi kuin esim. kolmosen venttiilikoneistossa ja nelosen jousi on myös löysempi. Tässä lienee yksi rallattelun paikka, jos vipat pääsevät sivusuunnassa liikkumaan ? Mistähän mahtaisi löytyä oikeanlainen jousi tuohon keinuvippojen väliin ?

 

 

Link to comment

Jos välys lisääntyy jatkuvasti vaik säädät niin sulla voipi nostaja olla kaput. Mulla yhdessä virivirikoneessa oli sama ilmiö, tönäri upposi hiljalleen nostajaan. Liekkö nostajassa ollut joku pintakarkaisu tmv.joka petti.

Link to comment

Pitää vaihtaa eka nuo säätöruuvit ja jos ei niillä ole vaikutusta, niin sitten pitänee repiä suojaputket irti ja kaivaa nostajat esiin. Tuo rallattelu alkoi muutama viikko sitten tehdyn pidemmän reissun aikana ja sen jälkeen rallatus on palannut jokaisen säädön jälkeen nelossylinterissä. Kolmonen hiljeni ekan säädön jälkeen ja on sen jälkeen pysynyt säädöissään. Säätöruuveja tässä epäilin, kun välys ei kasva jatkuvasti vaan menee persiilleen aina vähän ajankuluttua ja pysyy sitten siinä "väärässä" arvossa. 

 

Tuossa toisessa harrastekikottimessa yhden sylinterin venat eivät pysyneet samaan tyyliin säädöissä millään. Säädön jälkeen aina hetken päästä alkoi naputus. Tuo loppui kun säätöruuvit vaihdoin ja täytyy toivoa, että samalla tempulla ratkeaisi tämäkin ongelma :/

Link to comment

Mulla oli Ghian koneessa samantyyppinen ongelma. Venttiilinsäätövälys suureni neljässä venttiilissä kolmessa enemmän yhdessä vähemmän ja aina samat venttiilit. Aloin tutkimaan asiaa työntötangoista(alumiini) ei mitään vikaa, sitten otin keinuvivut( Bugpackin racing 1,4) pöydälle ja löysin vian, työntötanko oli syönyt säätöruuvin kupit syvälle ja leveälle montulle. Ilmeisesti materiaalivika tai karkasuhärö koska neljä muuta oli kunnossa( säätöruuvit työntötangon päässä) ja koneella ajettu ainoastaan 1000km. Hommasin Aircooledilta uudet Scatin säätöruuvit ja nyt on säädöt pysynyt. Kiitokset Aircooledille nopeasta toimituksesta. Tuo keinujen sivuttaisliike aiheuttaa kyllä ääntä jos nuo jouset on vuosien saatossa löystynyt eikä jaksa pitää keinua tiukalla. Ootko kattonu ettei venttiilinpää kulu montulle? 

Tarkastaisin kyllä keinuista sen kupin mihin työntötanko vastaa, ettei se ole kulunut ja sitten nostajat kanssa.

Link to comment

Mulla oli Ghian koneessa samantyyppinen ongelma. Venttiilinsäätövälys suureni neljässä venttiilissä kolmessa enemmän yhdessä vähemmän ja aina samat venttiilit. Aloin tutkimaan asiaa työntötangoista(alumiini) ei mitään vikaa, sitten otin keinuvivut( Bugpackin racing 1,4) pöydälle ja löysin vian, työntötanko oli syönyt säätöruuvin kupit syvälle ja leveälle montulle. Ilmeisesti materiaalivika tai karkasuhärö koska neljä muuta oli kunnossa( säätöruuvit työntötangon päässä) ja koneella ajettu ainoastaan 1000km. Hommasin Aircooledilta uudet Scatin säätöruuvit ja nyt on säädöt pysynyt. Kiitokset Aircooledille nopeasta toimituksesta. Tuo keinujen sivuttaisliike aiheuttaa kyllä ääntä jos nuo jouset on vuosien saatossa löystynyt eikä jaksa pitää keinua tiukalla. Ootko kattonu ettei venttiilinpää kulu montulle? 

Tarkastaisin kyllä keinuista sen kupin mihin työntötanko vastaa, ettei se ole kulunut ja sitten nostajat kanssa.

Näin myös mulla.

27052013146.jpg?img=smaller

Edited by Anpu
Link to comment

Kone on muuten uusilla sisuskaluilla (mekaaninen nokka ja nostajat, kansissa uudet venat, jne.) mutta keinuvipat, tönärit ja säätöruuvit on vanhoja osia. Kaikki muu tuonne nelossylinteriin on jo tehty mutta vielä pitää testata uudet säätöruuvit ja uusi vippa. Sitten jää vielä se viallisen nostajan mahdollisuus. Nelosen imupuolen vipan kuppi pistää vähän silmään, jotenkin se vain näyttää leveämmältä kuin mitä muissa vipoissa on ja siihen viittaisi sekin, että tönäri oli siitä päästä hieman luttaantunut. 

 

1500 kilsaahan se kestikin ;) Tuolla äänekkäämmällä putkistolla tätä vikaa ei huomannut muuten kuin stetoskoopilla venakoppaa kuunnellen ja samalla konetta kierrättäen. Tosin ei tuo rallatus vielä mikään älyttömän paha ole, monta autoa olen tuolla liikenteessä nähnyt mitkä huutaa hoosiannaa ja silti niillä jengi ajelee.

 

Ottaa vain päähän osia odotellessa, kun aurinko paistaa ja tie kutsuu...

Edited by KimmoH
Link to comment

Avasin venakopan. Välykset oli joka venttiilissä ihan OK eli ei tuolla mikään välys taida sittenkään kasvaa. Vaihdoin kuitenkin uudet säätöruuvit kolmoseen ja neloseen. Lisäksi vaihdoin nelosen imuvipan uuteen. Venttiilien säätö onnistui nyt huomattavasti tarkemmin ja tyhjäkäynnillä venttiilien äänet hiljenivät huomattavasti. 

 

Mutta tuo ylimääräinen ääni löytyy edelleen, itseasiassa nyt kaiken tämän jälkeen voisin vaikka vannoa ettei se tule kuitenkaan venttiileistä. Ääni on ehkä lähempänä räminää eli kun antaa kierroksia, niin ylimääräinen ääni rallattaa kierroksilla ja sen kuulee varsinkin kaasua höllätessä. Sitten kun kierrokset laskevat, niin räminä katoaa mutta kuskin puolelta kuuluu tyhjäkäynnilläkin silloin tällöin ylimääräinen kilahdus.

 

Voisiko tuo olla katkennut männänrengas vai tuleeko mieleen mikä tuolla voisi näin ääntää/resonoida ?

 

Taitaa joutua repimään koneen irti :(

Edited by KimmoH
Link to comment

Tuon kuulee selvästi kuskinpuolen venakopasta, ei mistään muualta. Ja se aika selkeästi voimistuu tiettyyn pisteeseen kun kone lämpiää. Eilenkin ajoin taas pari kilsaa ja sitten alkoi kuulua selvä räminä/rallatus kun päästää kaasun pois ja siinä vaiheessa sen kuulee sitten auton sisällekkin. Stetoskoopilla kuunnellen tuo tulee kyllä selkeästi nelosen venttiilikoneiston kohdalta. Mistään muualta en ääntä stetoskooppiin saa tarttumaan. Joka paikkaan tökin stetoskooppia ympäristön peltiosissakin mutta ei niistä mitään kuulunut. Raoista kuuntelin suojaputkia ja sylinterien peltejäkin mutta sieltäkään ei kuulu mitään ylimääräistä.

 

Pitää nyt illalla vielä purkaa ne nostajat esiin, jos sieltä saisi jotain osviittaa ongelmaan. Voisikohan tuo nostajavika tulla esiin näin koneen lämmettyä ja sitten välys kasvaisi jossain venttiilissä ?

Link to comment

Mukava lueskella kun joku tekee pieteetillä duunia wokkelon mjoottorin kanssa. Mut tos vaiheessa 99,9% harrastajista laittais radiosta soimaan jotain mukavaa matkamusaa. Ei nää uutenaankaan äänettömiä ole olleet, hydenostajilla olevat toki huomattavasti hiljasemmat kun mekaanisilla. Kovaa ajoa vaan ja talvella tutkii jos ääni ei oo hävinny/ lakannut häiritsemästä.

Link to comment

Ei ole äänentoistoa autossa, tykkään kuunnella moottorin pörinää ;) Ei kehtaa vehjettä rikkoa enempää ennenkuin lopullinen äänen syy selviää. 

 

Nyt on vehje pukeilla, käytin lämpöiseksi ja taas rallatus ilmestyi ja se kuuluu  satavarmasti nelosen venttiilikoneistosta. Auton alla pyörin stetoskoopin kanssa ja kaikkialla muualla äänet ovat normaalit. Nappasin venttiilikopan auki ja nelosen imun välys oli kuumanakin vähän reilu 0,20mm vaikka sen kylmänä säädin 0,15 milliin eli nelosen imuvenan välys selkeästi kasvaa. Rallatus kovenee sitten kuultavaksi saakka, kun öljyt ohenevat koneen lämmetessä.Tuohon neloseen on nyt kaikki muu uusittu paitsi nostaja. 

 

Nyt odottelua, että kone jäähtyy ja sitten purkamaan nelosen imun nostaja esiin. En tykkää.

Link to comment

Nyt kun kone jäähtyi, niin tuo nelosen imuvenan ja säätöruuvin väliin meni 0,25mm mittakin. Nostajan nyppäsin esiin, ei tuo mitenkään kärsineeltä silmääni näytä mutta jospa tuo tönäri vain uppoaa nostajaan pikkuhiljaa ja välys sitten kasvaa. Se tönärin pesä nostajassa näyttää kyllä silmään syvemmältä ja vähän eri muotoiselta kuin mitä hyllyssä olevissa vanhoissa nostajissa on. Nostajan nokkaa syleilevä pinta näyttää hyvälle eli nokan puolella ei pitäisi mitään vikaa olla ja se oletettavasti näkyisi myös kakkossylinterin imupuolella jos siellä olisi vikaa. 

 

Mites muuten porukka on venttiileitä säädellyt. Tähän saakka olen mennyt metodilla sylinteri kerrallaan yläkuolokohdassa eli aina 180 astetta konetta kääntäen. Nyt kun konetta on tullut pyöriteltyä enemmän kuin tarpeeksi käsipelissä, niin hoksasin, että sen voisi hoitaa kahdella pyöräytykselläkin vai meneekö ajatus metsään ?

 

Eli kun ykkönen on YKK niin säätää voisi 

 

1 imu, 1 pako, 2 imu, 4 pako

 

ja kun kolmonen on YKK niin voisi säätää venttiilit

 

3 imu, 3 pako, 4 imu, 2 pako 

 

Nyt nostajakauppaan....

Link to comment

Nostajissakin on sama kun muissakin vw-osissa, jälkituotantokama keskimäärin mitä sattuu. Sulla voi hyllyssä olla ok kuntosia orkkisnostajia, testaa mikä on jämptein koloonsa ja kiinni vaan. Onneks nää nelkun motorit on helppohuoltosia kun nostajatkin saa vaihdettua konetta purkamati niinkun nuo suojaputket ja niiden tiivaritkin. Pikkasen on osat kalliimpia kun ykköstyyppiin mut vastaavasti kestoikä on moninkertainen.

Link to comment

Nuo koneesta aikoinaan puretut nostajat ovat nokan puolelta niin kulahtaneet ettei kehtaa niitä laittaa uutta nokkaa vasten, menee pian nokka ruvelle. Hot Carssilla näytti olevan varastossa nostajia joten pitää het aamulla soittaa sinne ja varmistaa vielä. Jospa sieltä sais nopeiten uudet palikat tontille ja ajokausi toivottavasti jatkuu.

Link to comment

Nonni, eilen sain käsiini pari uutta nostajaa. Kun tuota aiemmin koneessa ollutta vertasin uuteen, niin tönärin syvennys oli eri muotoinen. Mauserilla mitaten huomattavasti myös syvempi eli olisikohan tönäri vain uponnut hiljakseen nostajaan. Vaihdoin nostajan nelosen imuun ja jätin pakopuolen koskematta, koska siellä välys ei kasvanut missään vaiheessa.

 

Nyt uudella nostajalla rallatus ei ilmestynyt ainakaan sisäänajon ja vajaan kympin testilenkin aikana, konekin ehti lämmetä normi lämpöihin. Sormet ristiin, jospa se olisi tällä korjattu!

 

Nyt tuonne tuli vaihdettua neloseen imu ja pako tönäri, nelosen imuvippa, nelosen nostaja. Lisäksi vaihdoin kaikkiin vippoihin uudet säätöruuvit. Uusilla säätöruuveilla ei kuullut enää venttiileistä mitään ääntä ilman stetoskooppia, kun koneen käytti lämpöiseksi. Aiemmin luulin tuota oikeaa puoltakin hiljaiseksi mutta nyt se vasta hiljainen onkin ;) Nyt uuden pakoputken kanssa ei moottorin ääniä kuule enää kabiiniin, vaikka ajelee ikkuna auki.

 

Kohti uusia seikkailuja siis!

  • Like 3
Link to comment

Välykset ei ollut kasvaneet mihinkään mutta tuo nelosen pakokeinuvipu tuntuu/kuulostaa erilaiselta kuin mikään muu vippa. Aivan kuin tönärin ja vipan välissä olisi jotenkin omituinen välys jossain suunnassa. Vaihdoin uuden nostajankin jo mutta jätin homman kesken tuon vipan nitkuttelun seurauksena....

 

Mistä pakovippa 2L type 4:seen ?! Näyttää olevan maailmallakin out of stock :( Sattuisko keneltäkään löytymään yhtä hyväkuntoista orggis pakovippaa ?

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nyt alkaa järki loppua, vaihdettu on nelosen imu ja pano nostaja, tönärit, molemmat vipat, säätöruuvit. Rallatus ilmestyi taas, kun käytin konetta noin viitisen minuuttia eli lämpeni tarpeeksi. Ei tuo nyt tunnu kuitenkaan seuraavan venttiilien kulkua täsmällisesti eli välyksistä ei johdu. Mistä pirusta tuo nyt videollakin kuuluva rallatus voisi tulla ? Stetoskoopin kanssa kun tuota kuuntelee, niin nelosen venttiilikoneiston kohdalta se kuitenkin tulee.

 

https://www.youtube.com/watch?v=9wO4Q2yBTQg

 

Voisiko olla katkennut, löysä tai muuten viallinen venttiilinjousi ??? Kansirempan yhteydessä on asennettu uudet jouset. Nelosen imu jousta kun kone kylmänä heiluttelee, niin se olevinaan liikkuu herkemmin kuin muiden venttiilien jouset. Pitääkö se vielä ronkkia jousi irti ja työntää tilalle miljoonalaatikosta orggisjousi. Kai tuon kone paikoillaan onnistuu vaihtamaan.

Edited by KimmoH
Link to comment

Pakosarjaa ja lämmönvaihdintakin joka suunnasta stetoskoopilla olen kuunnellut ja sieltä ei kuulu mitään ylimääräistä. Ainoastaan just tuosta nelosen kohdalta venttiilikopasta kuunnellen ääni on kova.

 

EDIT: niin ja tuo videollakin kuuluva rallatus on stetoskoopilla kuunnellen ihan selkeästi sen kuuloista, että venttiilikoneisto tai joku muu tuossa nelosen kohdalla lätkyttää. Siitä johtuen tuota venttiilinjousta aloin tässä epäilemään.

Edited by KimmoH
Link to comment

Ookkonää varma et ääni tulee koneen sisältä? Siin on kohtuullinen läjä erilaisia peltiosia joista joku voipi rämistä pikkasen.

 

Mä kuuntelin tuota videota, ja olen samoilla linjoilla tolvanan kanssa..

Voisiko puhaltimen torvessa olla esim jotain?

Laturi / hihna?

 

Perus vw-harrastajan tuurilla se pahin eli kk-lakru :(

 

-Pete-

Link to comment

Puhaltimen kaikki tötterötkin olen kuunnellut eikä sieltä mistään kuulu ylimääräistä vaikka antaa kierroksia. Nelosen imuvenan jousen päästä kun nappaa sormilla kiinni ja pyörittää edestakaisin, niin tuntuu selvä välys, aivan kuin jousi olisi liian löysä.

 

Ääntä ei myöskään kuule sylinterputkea kuunnellen eikä muualtakaan konetta stetoskoopilla tökkien. Jos olisi laakeri, niin eikös sen voisi kuvitella kuuluvan lähempää kiertokankea kuin lätkytyksenä nelosen venttiilikoneistosta ? 

 

Kuten videoltakin kuulee, niin ääni ilmestyy vain kierroksia antaessa. Välillä se saattaa pysyä poissa vuorokaudenkin, viimeksi ehdin ajella parin päivän aikana useamman kymmentä kilsaa ennen kuin rallatus napsahti yhtääkkiä takaisin. Tänään tuo ilmeni heti viiden minuutin kierrätyksen jälkeen. 

Link to comment

Tuossa äsken taas käytin kopan auki. Nelosen imun venttiilijousta rassasin, puristin jousen kasaan ja liikuttelin venttiiliä, tuntui liikkuvan ihan ok eli siellä ei ainakaan tuolla hetkellä tuntunut mitään olevan välissä. Tämän tempun jälkeen tuo jousessa tuntunut nytke katosi. Vehje käyntiin ja kolina oli samantien kuultavissa eli ei tarvinnut tällä kertaa edes lämmitellä konetta.

 

Aikani taas stetoskoopin kanssa kiersin ja kierrätin konetta ja yhtääkkiä ääni katosi. Tovin kierrättelin ja hetken päästä ääni taas palasi, tovin päästä taas sitten katosi, kele.

 

Tuota irronnutta seetiäkin olen välillä miettinyt mutta kai se nyt pitäisi kolinaa muulloinkin kuin kierroksilla ? 

 

Kone toimii muuten ihan OK ja auto kulkee ilman ongelmia. Pitääköhän tässä vain tehdä niin, että ajetaan niin pitkään kunnes hajoaa tai  sitten selvitään syksyyn saakka ja puran koneen talvella.

Edited by KimmoH
Link to comment

Kokeiles vielä laittaa orkkisjouset,lukot ja retkut nelospyttyyn. Melkosen kovalta kuulostaa meteli tossa sun videollasi.

Se vikojen esiinajaminen toimii aina. Joko ääneen tottuu taikka sen lähde löytyy...

Edited by tolvana
Link to comment

Kahden litran typ-4 koneissa on holkki/ jousi prikka keinujen välissä, joten keinut eivät pääse juurikaan seilaan sivuttain.. Ja kimmolla tais olla ne pienemmän koneen jousi versiot.? Tuota koneen käyntiä kuunnellessa ääni toisinaan resonoi metallia pitkin ihan toisista paikoista.. Nim. Joskus kilvan ajanneena kuului kaikki koneen ja suorahampaisen loovan saundit pehmustamattomaan kabiiniin..

Link to comment

Parikyt vuotta takaperin oli kaverien ryyppy-reissu-pakussa tasainen naputtava ääni ja pitkään etsittiin.

Pakko oli lopulta purkaa ja vika löytyi löystyneistä nokkapyörän niiteistä.

Paljoa ei päässyt liikkumaan mutta uskomattoman kovan äänen otti.

Niitit veks, M6/M8 pultit+nylocit tilalle ja homma oli sillä hoidettu.

 

Tässä tapauksessa tuskin on siitä kysymys?

Link to comment

Nokkapyörä on ihan eripuolella kuin tuo nelosen venttiilikoneisto ja lätkytys kuuluu vain tuosta nelosen venttiilikoneiston kohdalta, kun antaa kierroksia. Pitää nyt vielä huomenna koettaa repiä venttiilinjouset irti tai ainakin tuo nelosen imujousi mikä jo tuossa aikaisemminkin oli löysän oloinen. 

 

Nelosen imusta se lyttyyn mennyt tönärikin löytyi tämän ongelman alkuvaiheilla eli tuolla suunnalla sen vian kuvittelisin edelleenkin olevan. 

Edited by KimmoH
Link to comment

Äh, eihän tuon malttanut antaa olla. Kävin vielä repimässä venakopan auki ja tuota nelosen imujousta pystyi taas nitkuttelemaan sormilla. Antaa koneen jäähtyä huomiseen ja sitten jousi mäkeen.

Jokainen koneenrakentajahan ajaa venttiilinjouset sisään, mittaa sen jälkeen jousipaineet ja vertaa tuloksia ennen sisäänajoa suoritettuihin mittauksiin :) Näin saadaan seulottua vialliset jouset pois.

Jos tuo jousi vaikuttaa liian löysältä niin siitähän se vian haku on helpoin aloittaa. Tarkasta samalla lukot ja urat, koska jos niissä on liikaan välystä niin nekin voi pitää ääntä. Ja eihän lukkojen päät kanna toisiaan vasten.

Edited by VW-63
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...