Jump to content

Etuakseli


Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Mulla on tuo Airkwld:n 4" ja se ainakin meni alle ihan nätisti myös laadullisesti vaikuttaa ihan pätevältä. Toimituskin oli ihan kohtuu nopea plus että tuli suoraan kotiovelle ilman tullia ja alvia mikä yllätti positiivisesti(joku vahinko päässy käymään). Enpä voi muuta kuin suositella kyseistä firmaa...

Link to comment

Mulla on tuo Airkwld:n 4" ja se ainakin meni alle ihan nätisti myös laadullisesti vaikuttaa ihan pätevältä. Toimituskin oli ihan kohtuu nopea plus että tuli suoraan kotiovelle ilman tullia ja alvia mikä yllätti positiivisesti(joku vahinko päässy käymään). Enpä voi muuta kuin suositella kyseistä firmaa...

 

Tällänenkö sulla on??

 

http://www.airkewld.com/Ultimate-Narrowed-Adjustable-Front-Ball-Joint-Beam-p/2100.htm?1=1&CartID=1

Edited by sleepercooler
Link to comment

Itekin olen juurikin miettinyt laakerilla vai puslilla?. Olen kyllä siinä uskossa et puslat kestäis samanlailla kun laakerit, miksi akselin valmistajat muuten

 

käyttäis puslia? jos ei kestäis,   varmaan asiakkailta tulis vitun nopeasti palautetta puslista ja kaikki valmistajat siityisivät käyttämään laakereita.

 

Tosin näillä vehkeillä ajetaankin pääsääntöisesti vain kesäisin, joten ei noi puslat juurikaan kulu siinä missä laakeritkaan.

Link to comment

Kyllä laakerointi on ylivoimainen verrattuna pusliin. Aina itse valitsen laakerit, jos vaan perse kestää. Kokemuksia on auton, moottoripyörän ja polkupyörän laakeroinneista ja yhtään hyvää pusla vs. laakeri ei oo tullut vastaan.

Link to comment

All sprite, akseli laakereilla! Taitaa toi CB:n akseli olla hinta/laadultaan paras? 

 

Tekeeko noilla halvemmilla esim tälläsellä mitään?

 

http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=3399&group=4&subgroup=01&

 

 

Tietysti olis vaihtoehto kaventaa kaventaa vanha akseli, kun ei varmaankaan kummoinen juttu olis, tosin en yhtäkään akselia kaventanut !

 

Ja olis varmaan yhtä laadukas kuin toi yllä oleva ;)

Edited by sleepercooler
Link to comment

Tehdasakselin kavennus ei ole mikään amerikan temppu mutta aika sottainen operaation se kylläkin on.

 

Itse tykkään ristiin keskeltä kavennetuista eli tyyliin yläputki oikealta poikki ja alaputki vasemmalta keskikohdasta katsoen. näin saa vielä säätöpalan keskelle akselia ja saa säilytettyä laakerit akselin päissä. Itse sorvautin hitsikohtaan sisäpuolelle holkin joka tukevoittaa hitsattua kohtaa ja helpottaa myös hitsausta.

  • Like 1
Link to comment

Täytyy vissiin kaventaa ite toi akseli, mikä on max kavennus  , ettei tarvitse koriin tehdä muutoksia  / järkevä kavennus?  Jousilehdet meneen samalla, mutta kallistuksenvakaaja, 2" kavennuksella saa valmiita, mutta jos kaventaa enemmän , joutuuko teettämään? 

Edited by sleepercooler
Link to comment

Kannattaa mitata pajonko on iskaritornien ja korin välissä on tyhjää. Siitä se ottaa ensimmäisenä kiinni.

Minä ole joskus vakaajasta ottanut pätkän pois keskeltä ja hitsannut sen jälkeen yhteen. Hyvin kesti käytössä.

Link to comment

Kannattaa mitata pajonko on iskaritornien ja korin välissä on tyhjää. Siitä se ottaa ensimmäisenä kiinni.

Minä ole joskus vakaajasta ottanut pätkän pois keskeltä ja hitsannut sen jälkeen yhteen. Hyvin kesti käytössä.

Jeespox , mutta toi vakaajan katkaseminen hieman mietityttää, onnistuuko kavennus myös normi 12mm, pitääkö olla 19mm???

Link to comment

Vakio vakaaja oli se minkä katkasin. Jos päätyy kahden tuuman kavennukseen, varmaan fiksumppaa ostaa valmis vakkaja. Mulla oli siinä akselissa vähän isompi kavennus. Nykyään on täyspitkä akseli ja sellaset vanteet, jotka vähän kaventaa (ET45).

Link to comment

Tuota vakaajan kaventamista tuli itsekin mietittyä että kestääkö jos vetää pätkän välistä ja hitsaa takaisin kiinni.

Jos 4" kaventaa niin joutuuko jo rajoittamaan pyörien kääntymistä ettei ota kiinni sisälokasuojaan?

Link to comment

Tuota vakaajan kaventamista tuli itsekin mietittyä että kestääkö jos vetää pätkän välistä ja hitsaa takaisin kiinni.

Jos 4" kaventaa niin joutuuko jo rajoittamaan pyörien kääntymistä ettei ota kiinni sisälokasuojaan?

Täähän riippuu 100% sun vanteista.
Link to comment

Vanteiden lisäksi vaikuttaa moni muukin asia. Yleensä suuria kavennuksia tarvitaan kompensoimaan levyjarrusarjojen ja vanteiden levittävää vaikutusta. Joten pyörä ei välttämättä tule niin paljon sisäänpäin. Jos vakio varustuksella kaventaa 4 tuumaa, niin varmasti joutuu rajoittamaan aika paljon. Renkaiden leveys ja korkeus myös vaikuttavat tilan tarpeeseen.

Pallonivelkeulasia en ole niin tarkaan tutkinut. Siellä taitaa olla tilaa hiukan enemmän, mutta olkatappikeulaisessa jo 2 tuuman kavennus edellyttää iskaritolppien uudelleen muotoilemista tai korin muokkaamista.

Itse olen aina mittaillut ja laskenut tarkasti kaikki vaikutukset ennenkuin lähden muutoksia tekemään. Silti tulee yllätyksiä.

Link to comment

Sulla tais levyjarrusarja levittää raideleveyttä noin 2 tuumaa.

Totta, enpä hoksannut tuota :)  Mutta pallonivel akselia pystyy kaventamaan just tuon 4" eikä sisälokasuojia tartte muokata, Toki iskaritorneja täytyy muotoilla, että mahtuu paikoilleen. 

Link to comment

Ei tuo kavennus ole niin yksinkertainen että "joo kavenna 5" niin mahtuu" jos suorat iskaritornit niin ottavat aikaisemmin kiinni sisälokariin mutta niitäkin nähnyt että akselin päät syvällä sisälokarin sisällä mutta iskaritorni rakennettu sieltä muutaman taitoksen kanssa sisälokarin ulkopuolelle.

Link to comment
  • 1 month later...

2" kavennetun kanssa voi käyttää vakiolevyistä vakaajaa. Kiinnityspannat vähän tukivarsien sivuille. Ei vie niin maavaraakaan.

 

Eikä jousiakaan tarvitse lyhentää. Uudet kiinnityskolot vaan 1" (tai muu sopiva mitta) sisäänpäin.

Edited by tmm
Link to comment
Guest Palloilia

2" kavennetun kanssa voi käyttää vakiolevyistä vakaajaa. Kiinnityspannat vähän tukivarsien sivuille. Ei vie niin maavaraakaan.

 

Eikä jousiakaan tarvitse lyhentää. Uudet kiinnityskolot vaan 1" (tai muu sopiva mitta) sisäänpäin.

Kiitos tästä tiedosta. Toivottavasti istuu hyvin tosiaan?

Meinasin ruveta rälläköimään vakaajasta välistä tavaraa pois mut hyvä jos ei tarteekkaa.

 

Onko kaikissa tukivarsissa ne tulpat päissä? näyttää omassa siltä etteivät lähe irti kun taas pallokeula pakussa tulivat helpostikki.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Minkäs kokoisella terällä ja millä kulmalla olette poranneet uudet aukot jousilattoihin?

älä nyt lynkkaa mua jos olen väärässä mutta sanoisin että 10mm ja itse teroitin pään 90asteen kulmaan mutta jos nyt homman tekisin niin senkkausterällä tuon saa helpoiten aikaiseksi.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...