Jump to content

Kupla-74 liikenteeseen 5 vuoden jälkeen


Guest arapaho

Recommended Posts

Guest arapaho
Posted

Morjens!

Minulle tulee"hoitoon" kupla1300/-74.Seissyt noin 5 vuotta varastossa jossa ei ole lämmitystä.Varasto on kuiva.

Tarkoitus on ottaa kupla varastosta käyttöön jälleen.Mitä täytyy ottaa huomioon/tehdä,ennen käyttöä?Auto siirretään lavetilla hoitopaikkaan.

Lavetille tietty omalla koneellaan.

Ainakin moottoriöljyt on vaihdettava ennen ajoa/katsastusta,mutta mitä muuta pitää ottaa huomioon?Auto on leimattu juuri ennen seisontaan jättöä.

Jarrut saattaa olla juntturissa seisonnan jälkeen...käsijarru ei ole päällä.

Tiivisteet on todennäköisesti kuivat..

Varmaan huomasitkin,että kokemusta ei ole yhtään liikaa.

 

Kysymyksiä tulee varmasti lisääkin,kunhan ensin saadaan vanhus ensin liikkeelle.

 

Kaikki asialliset vinkit/neuvot otetaan isoin  korvin vastaan!

Vinkeillä hiukka kiiruskin,kupla haetaan ensi tiistaina!!

 

Kiitos jo etukäteen!

 

 

Posted (edited)

Öljynvaihto pakollinen ja tarkasta samalla missä kunnossa konehuoneen bensaletkut on.

 

Jos auto lähtee käymään hyvin ja mikään ei vuoda sekä jarrut toimii niin sehän on ihan oman tunnon varassa mitä haluaa näpelöidä.:)

 

Venttiilien sekä sytytyksen säätö ei varmaankaan ole pahitteeksi ja muutenkin yleinen silmäily että kaikki ok.

 

Joku saattaisi ehdottaa jopa tankin puhdistusta jne. Kohteitahan riittää.

Edited by Kemin Karavaanari
Posted

Onko konetta pyöritetty tai yritetty käynnistää?

 

Ekaksi nyt vaihtaisin kaikki bensaletkut ettei se auto syty samantien palamaan.

 

Luultavasti myös akku on sökö

 

Sitten öljyt ja vanhat bensat kanssa vaihtoon. Vanhoja bensoja kun ottaa ulos saa aika hyvää osviittaa siittä kannattaisiko tankki myös putsata sisältä.

 

Tankin sisässä oleva suodatinsukka olisi kanssa fiksua vaihtaa.

 

Bensalinja edestä taakse kannattaisi koettaa puhaltaa paineilmalla.

 

Näiden jälkeen voisi konetta koettaa vähän pyöritellä puolalta jakajalle menevä johto irti että saa kone vähän öljyä sisuksiinsa.

 

Sitten johto kiinni ja koettaa räjäyttää käyntiin.

 

Jarruista ekaksi tarkistus että onko joku jumissa eli liikkuuko auto työntämällä. Sitten tarkisus onko säiliössä nestettä, ja polkimen polkaisu jos ei mene pohjaan hyvä sitten vähän rajumpi polkaisu ja jos ei vieläkään mene pohjaan niin tosi hyvä. Tään jälkeen tarkistu pystyykö autoa vielä työntämään jos pystyy niin ainakin letkut ja linjat voisivat olla kunnossa varsinkin jos mistään ei tihku jarrunestettä ulos. Sit tietty voisi koettaa toimiiko jarrut liikkeessä jos toimii niin hyvä hyvä.

 

Kaikkien jarrujen uudelleen rakennus maksaa muutaman satasen jos levyt/rummut kunnossa eli siittä ei kauheasti kannata säästellä vaikka jarrut toimisivatkin.

Guest arapaho
Posted

KIITOS kaikille vastaajille!!!

 

Konetta ei ole pyöritelty seisomaan jätön jälkeen.

 

Kupla siirretään lavetilla pajan läheisyyteen,jossa kaikki tarkastetaan ennen ajoa.

 

Hiki saattaa tulla lavetille työnnössä....en taida hirvata sen vertaa "ajaa"että sais lavetille omalla voimalla...Tosin,tokkopa öljyissä kovinkaan paljoa on vettä 

kondensoituneena.

 

Omistajan mukaan kone on kuulemma laiska(?).Eihän se raketti ole,mutta koneremppa saattaa olla esissä.

 

Mistäs siinä hommassa kannattaa aloittaa?Homma tosin tehtäneen vasta talvella kun auto jää seisoksimaan.

 

Vinkkejä kauan seisseelle otetaan edelleen vastaan!!

Teknistä tietoa ei itsellä ole bensavehkeistä,oon ajellu diisseleillä vuodesta 76.Jotain pystyy järkeilemään,mutta tieto on valtaa.

 

Kiitos lisätiedoista etuajassa!!

Posted

Itse ottaisin taljan avuksi kun sitä lavetille rupeaa kiskomaan. Ja tosiaan ei sitä väkisin kannata ruveta käyntiin repimään ihan vain sen takia että säästäisi vähän omaa hikeä.

 

Ei sitä öljyä sen veden takia vaihdeta vaan sen takia että se voi olla aikamoista tervaa jo silloin kun se on lyöty seisomaan ja uudella öljyllä minimoidaan koneen tulevat vahingot.

Guest arapaho
Posted

Talja olis kova sana...

Saa nähdä siirtyykö kupla lavetille vai siirtyykö siirto...noh.

Jarrujen kunto huolettaa eniten,ovatko kuinka hyvin juntturissa.Moska/vasara on kontissa,jollei niillä laukea niin 

sitten menee hiukka hankalaksi.

Käyttöönottovihjeitä otan edelleen vastaan.Itsestäänselvyydet(osaajille)eivät ole selviä minulle.Olen kuplasta nähnyt yhden valokuvan ennen

seisokkia,joten tiedot on vähissä.Nättikuntoinen häävarustuksessa..ainakin silloin.

Kuulin eilen että kuplan oistaja oli varautunut seisokkiin täyttämällä tankin piripintaan.Dieseleihin tottunut hänkin,ei tajunnut ettei nykybensat kestä edes talven yli...

Tosin,tarkoitus oli seisottaa vain talvi,mutta hiukka venähti. ainakin ens kesän kokko syttyy varmasti.

 

Illalla oon aikas paljon "viisaampi" ;)

Posted

Johtaja itse päättää, käynnistääkö moottorin vai purkaako ensin.Kannatan kyllä purkamista.Jos jarrut jumissa rummut revittävä irti vanteineen, Rikki menneet osat korjataan.Itse kerran ostin vastaavasta autosta moottorin ja männänrenkaat oli jumissa, ei ne konetta kayttmällä irronneet eli purkaa olisi pitänyt.Lämpöä tarvitaan joka tapauksessa ensin että saadaan vanhat öljyt edes osittain pois. Sylintereihin voisi kurkata sillä Lidlin skoopilla, onko ruostetta ja joka tapauksessä löpöa sylintereihin ennen purkamistakin.Tsemppia

Posted

Kalenteria kun katsoo niin nyt on kesä..

Eli huikka suoraan kaasariin---> tulille,  ja jos kamat pysyy sisällä niin ei muuta kun kohti auringon laskua.

Kaikenlainen purkaminen turhaa jos on edes sinne päin ajokuntoinen,, muuten käy kuin mulla että vehkeet keskellä kesää levällään :( :)

 

-Pete-

  • Like 1
Posted

Hpa kommentista heräsi kysymys. Jos jarrut on jumissa miksi rummut irroitetaan vanteineen? Irroittaisin itse vanteen ja käyttäisin ulosvetäjää apuna rummun irroittamiseen. Mikäli ei ole sopivaa ulos vetäjää, DIY osiosta on ainakin löytynyt.

Guest arapaho
Posted

Kiitokset vinkeistä!

 

Kupla elää!

 

Hihnasta pyöräytin konetta pari varvia,vaihdoin pari bensaletkua ja ei kun startti pärisemään.

Kolmannella kerralla pärähti käymään ja käy tosi nätisti!!

Sitten varovainen kokeilu irtoaako tontista...pieni paukahdus kuului>liikkuu hyvin.

Jarrutkin toimii,joten ei voi kuin ihmetellä..

TOSIN:

Omistaja oli täyshuollattanut/katsastanut kuplan seisontaan laitto päivänä,vaikuttanee paljon asiaan.

 

Eniten ihmettelen bensaa!Nykybensat kun ei kestä talveakaan mopossa,etc..Ei tarvi yrittääkään käyntiin.

Tilanne ei liene ollut niin paha 5v sitten?

 

Tänään aloittelen tarkistukset,jarrut etc kumminkin katsottava ennen leimaa.

Vaikuttas kumminkin olevan pesua/vahaa vaille valmis liikenteeseen.

 

Heitelkää vinkkejä!!!!!

Posted

Jarrut jos on rummut edessä ja takana niin ne täytyy säätää pienestä reijästä jarrukilven takaa(Tai sit rummussä kyseinen reikä). Säätö tapahtuu pääperiaatteen kanssa niin että pyörität säätömutteria niin kauan että jarru rupeaa selkeästi laahaamaan sitten muutama pykälä takasin ja toista toiselle kengälle.

Posted

Vaihda kaikki bensaletkut ennen ajoa. Jarrunesteet on tod.näk. vettä et ne kannattaa vaihtaa kun joudut jarrurempan kumminkin tekeen. Katso myös tankin sisälle ettei ole ruostetta.

Guest arapaho
Posted

Joo ...noi jarrut on tarkoitus katsoa ennen leiman hakua.

Tankin kurkistusoperaatio tehdään myös.Eipä ois tullu mieleen,ellen olis täällä saanu vinkkiä.

Posted

En myöskään tankkiin alkais kurkkii, jos täynnä bensaa ja ähti jopa tulille niin sehän toimii, jos ei ole jo niin lisäisin suodattimen letkuun niin näkee kulkeeko paskaa.

Guest arapaho
Posted

Heh...

Suodatin on asennettu konehuoneeseen....

EN MINÄ,vaan jossain vaiheessa reilut 5v sitten.

Ihmettelin isosti omistajalle sitä,hän kielsi laittaneensa(uskonkin jopa,hänellä kun on 2 vasemman käden peukaloa keskellä kouraa..

Pitänyt kiirutta Bellen kanssa,niin en ole ehtinyt kuplaa juurikaan tutkimaan.Onko keulassa tilaa suodattimelle?

Tuulilasinpyyhkimet on melkein jumissa,justjust liikkuu.Samoin lämmityslaite on hiljainen.Pitkästä seisokista johtuvia juttuja.

Lievä kostean tuoksu on tarttunnut varastossa mattoihin/penkkeihin.Saaturi kun sataa melkeen joka päivä niin ei saa tuuletusta tehtyä.

Solexin kaasari ei ole tuttu,joten onko siinä "kiihdytydkurkkua"?Jotenkin tuntuu että kiihdytys on kuminauhalla tehty...Eihän tuo raketti ole,mutta pitäis

kait hiukka paremmin kiihkota?Ohittamiset saa unohtaa kokonaan.

Ens tiistaina on leiman hakureissu,on ainakin lista mitä pitää tehdä turvallisuuden takia.

Ruostetta en ole löytänyt oikeastaan mistään.Astinlaudat menee vaihtoon mutta hitsari ei töitä saa.Kurkkasin matojen alle,hyvin Ferrexillä maalattu permantohan sieltä löytyi.

 

 

 

Kiitokset auttajille!! 

Posted

Pyyhkijät saanut kahdesta kuplasta toimimaan ihan herkistelemällä -> rasvaa koneistoon ja käyttöä

 

Tuaaa, mitä meinasit tolla lämppärin hiljaisuudella? Eikö tule sisälle ollenkaan lämmintä vai?

 

Jaksaako se kuitenkin kulkea helposti esim. sataa mittarinopeutta, vai pitääkö tosissaan pyytä kaikki mitä koneessa on?

Posted

Tankin alla on tilaa suodattimelle samoin kuin vaihdelaatikon vieressä.

 

Ja juu on solexsissa kiihdytyspumppu löytyy sieltä laturin puolelta kaasutinta nelipulttisen kannen alta. Toiminnan voit tarkistaa vaikka auto sammuksissa kääntämällä kaasuvipua ja katsomalla kaasarin kurkkuun että tuleeko pienestä putkestä bensaa. Yleensä oireilee niin että ihan nykii jos kaasun lyö pohjaan mutta pikkuhiljaa kaasua painamalla pystyy ajamaan lujempaa.

 

Aika usein koneen ja korin välistä poistetaan lämmönvaihtimien ja korin väliset putket kun lämmönvaihtimet rupeavat vuotamaan pakokaasua hyttiin. Tai sitten on vain läpät jumissa lämmönvaihtimista tai ohjausvaijerit poikki.

 

Kosteaa tuoksua voi koettaa imeyttää laittamalla käytettyjä kahvinpuruja kippoon auton lattialle.

 

Ja kiihtyvyyteen voi kummasti vaikuttaa sytytysennakko ja väärä kärkiväli.

Posted

Oma -74:nen oli seissyt 20 vuotta kun sen hankin, minulla oli vastaavia ongelmia pyyhkimien kanssa, mutta ne lähti toimimaan kuten Paadre ehdotti ihan vain herkistelemällä. Kabiinin tunkkaista hajua en ole saanut poistettua vielä, vaikka olen hinkannut sisäkaton puhtaaksi ihmesienellä ja imuroinut penkkejä kunnolla. Täytyy vielä pestä penkit mäntysuovalla ja kuivata märkäimurilla, ehkä sellainen auttaa. Sinulla kävi hyvä säkä jos et ole löytänyt ruostetta, minun Kuplasta jouduttiin hitsaamaan pohjaa ja etupäätä aika laajasti, koppa on onneksi suht' terve.

Guest arapaho
Posted (edited)

Nii...lämppärissä on vain vapaakierto.Vai onko niin,että lämppärissä ei olekaan puhallinta jolla sais ite lisättyä/vähennettyä

puhkumista?

Kuplasta ei ole kokemuksia,kuten valppaimmat ovat huomanneetkin ;)

Tankin alle laitettuna on aikas työläs vaihtaa?Vaikka,eipä tuohon kilometrejäkään paljon vuosittain tule.

Pyyhkijät heräs herkistelyllä!Onkos viiksessä muita asentoja kuin seis ja pyyhkii?ylhäällä toimii,keskellä stondaa,mutta entäs ala-asento?Siitä ei oikeestaan saa muuta kuin palautettua pyyhkijät

alareunaan.On kyllä tarpeenkin,muuten sulat jää mihin sattuu.

Huippuja en ole päässyt testaamaan kun asutaan soratien varrella ja viime viikolla ajoivat uuden soran,on kuin kuulalaakereilla ajais.

Kunhan saan leiman tiistaina ni sitte katotaan paljonko vanhus suostuu kuleksimaan.Tyhjäkäyntiä raksuttaa nätisti ja vastaa nopeasti kaasun painallukseen.

Kävin aamulla ajamassa pienen lenkin,niin kyllä se melko hyvin kiihtyy.Saattaa olla,että on vielä paskoo putkissa talviunen jälkeen.Ajattelin laittaa kaasarin puhdistuslitkun tankkiin,

josko paremmin irtois.

Kojelaudassa on kaksi namikkaa,joiden toiminnasta ei ole tajua,jonkinmoinen muistihaituva on,et liittyy lämmityslaitteeseen?Vasemman puoleisessa tuntuis olevan kaksi pientä kynnystä aivan vasemmalla,mutta mitään ei tapahdu?Kummatkin pyörii hyvin.

post-3035-0-25927100-1435826685_thumb.jpg

Edited by arapaho
Posted

Puhaltimet on sen verta harvinaisia lisävarusteita että tuskin sulla sellaista siinä on.

Posted

Noilla alemmilla säädetään raitisilman määrää, kuplassa se on kaksialueinen = vasen ja oikea läppä kiinni tai auki. Raitisilma tulee siitä etuluukun ritilän kautta ihan omalla paineellaan.

Lämppärin virtaus taas on riippuvainen puhallinkopan virtauksesta (ja läpistä joita kiskotaan kässärivivun ympäriltä), säädellään siis oikean puoleisella polkimella, joka vaikuttaa pariin muuhunkin seikkaan autossa.

Guest arapaho
Posted

Ainakaan ilman kierto ei namikoista lisäänny.

Joop...se oikeenpuoleinen pedaali vaikuttaa ainakin bensan kulutukseen suoraan...

Huurteenpoistosta luinkin...joku oli laittanut kuplaansa erillisen puhaltimen ja saanut jopa leimastakin läpi.

Posted

Ainakaan ilman kierto ei namikoista lisäänny.

Joop...se oikeenpuoleinen pedaali vaikuttaa ainakin bensan kulutukseen suoraan...

Huurteenpoistosta luinkin...joku oli laittanut kuplaansa erillisen puhaltimen ja saanut jopa leimastakin läpi.

Mulla on tommonen bilteman veneen moottoritilan tuuletin.

post-2766-0-64218200-1435853043_thumb.jpeg

 

 

Katsastusmiehelle kelpas oikein hyvin kun tuo puskee niin kovaa että pelkästään noista tuulilasin nurkista riittää koko lasille helposti kun kädellä tunnustelee.

Vaihdoin vielä myöhemmin kun hain lisää niin tuon hantin puolen folioputken tuohon mustaan letkuun mitä hain etolasta. Y-haara on kuplan oma mistä keskimmäinen on tukittu.

Ajattelin laittaa kun saan auton taas ajoon niin tuohon semmosen kaks asentosen nopeuskytkimen missä on sisällä esivastus valmiina.

Posted

Eli alkuperäisen puhaltimen tehoa säädetään, Oikean puoleisella jalka pedaalilla.. :)

 

-Pete-

Pappa kertoi joskus tarinan miten hän hoisi kuplan lämmityksen. Työkaverit olivat valitelleen kun kuplassa ei riitä puhallus pitämään kunnolla laseja auki kylmillä keleillä. Ja ihmetelleet miten pappa saa pidettyä kuplassa lasit auki isoillakin pakkasilla. Tähän pappa vain todennut että on tuossa kolmaskin vaihde. Eli lämmitys säädetään vaihdekepistä :)

  • Like 1
Guest arapaho
Posted

Niinpä.

Millä olette pesseet mm.katon verhoilun?Vaalea väri,eikä lika ...tana lähde millään.

Pilareissa sama verhoilu.Tarkoitus ei ole museoida kuplaa,ois vaan mukavampi ajella siistillä autolla.

Jarrut ottaa suht tasasesti,poljin on melko kovan tuntuinen.Kuulunee asiaan?Siis saa painaa melko kovaa että jarrut ottaa kunolla kiinni.

Posted

Konetiskijauhe, vesi ja kynsiharja toimii vielä paremmin, toki ne voi olla hieman ihmesientä ongelmallisempia paikallaan olevaa kattoverhousta putsatessa.

Guest arapaho
Posted

No eipäs tullu ihmesieni mieleeni...

Oon sillä putsaillut monia muita hankalia paikkoja,mutta että tuokin.

Hyvä keksintö.

Tänään ois meininki hankkia muhkea hiki...5 vuoden seisokki on taannut maalipinnan paskaisuuden.Liekö unohtunut vahaus,mutta

pinta on matta ja karhea.Autoglymin kliineriä oon käyttänyt hyvällä menestyksellä aiemmin,helppotöisempi kuin kiinteät kliinerit.

Pintaan COLLINITE 476.Pirun hyvä vaha muuten.Kiinteä,muttei kivi kuten muinaiset Simonizit,etc...Ne oli tosi hyviä mutta älyttömiä työn suuhteen.

Laitan fotoja tuonne kerholaisten pirssilootaan kun homma on tehty.

Guest arapaho
Posted

Onko tietäjiä paikalla?

Tietenkin kuplan pyyhkijät alkaa tänään temppuilunsa...Leimausaika 13.30 eikä hitaampi pyyhintä toimi!

Miten pääsee pyyhkijänmoottoriin käsiksi?kabiinin puolelta ei ainakaan...enkä äkkivilkaisulla saanut nokkapellin altakaan moottoria näkösälle.

WD40,stä on imeytetty pyyhkijän varren juuresta muttei näköjään riitä.

Muuten pitäis mennä läpi.

Aikaa isompaan purkamiseen ei ole,joten jos inssi haluaa uuden näytön pyykjiöiden takia niin minkäs mahtaa.

Posted

Jos pyyhkijät toimii jollain alueella niin ei pitäisi olla ongelmia konttorilla. Sanot että ei tässä mallissa kuulu mitään montaa aluetta olla.

 

Ja ota sieltä nokkapellin alta se suojapahvi irti niin pääset paremmin käsiksi pyyhkijänmoottoriin.

Posted

Onko tietäjiä paikalla?

 

Tietäjistä en tiedä mut mä olen. Joo, survo pääsi syvemmälle tavaratilan kautta kohti tuulilasia. Sieltä näät ton vivuston ja pääset rasvoon nivelet,

kunhan laitat siihen WD40-pulloon riittävän pitkän "nokan" kiinni, muuten ei meinaa päästä riittävän lähelle ja ton nokankin kans on ahdasta.

 

Siinä voi olla se johtosuoja edessä jonka joudut eka irroittamaan nähdäksesi vivuston. Sit jos tää onkin 1303 niin en osaa sanoa yhtään kuinka tonne

vivustoon pääsee käsiks...

Guest arapaho
Posted

Heh...riippuu kumpi insseistä on paikalla.Toinen tietää 60-70 luvun autoista kaiken...

 

Haasteellinen paikka moottorilla...selkä piru ei tahdo taipua mutkalle.

Kupla on tavallinen 1300.

Onkohan kellään korjaamokäsikirjaa tähän malliin?Tuo Alfamerin kirja tietää/kertoo jotain,muttei kaikkea.

 

Erinomaisen hyvin kyllä täällä vastaillaan,tyhmempiinkin kymysyksiin!Ja veikkaanpa että niitä riittää...

Guest arapaho
Posted

Kupla leimassa!

Inssi ei löytänyt mitään vikaa,eipähän niitä hyvissä autoissa olekaan....

Vika minkä huomasin leimalle ajaessani(eka pidempi matka)niin pakokaasun haju tunkee kabiiniin.

Loppumatka leimalle ajettiinkin ikkunat auki.Nyt pitäiskin selvittää mikä letku/putki vuotaa>vinkkejä+tietoa vastaanotetaan!!

Haju ei ole voimakas,mutta selvä.Kuskin ilmastovaivat haiskahtaa enempi leivälle..

Onko tuulettimen kotelo kuinkakin inha irroitettava?Tilaa hommaan ei ole liikaa.Eihän takapenkin alta/takaa pääse konehuoneeseen käsiksi?

Ainakin helpottais työtä.

Posted

Usein pakokaasun käry kabiinissa johtuu vuotavista lämmönvaihtimien ja äänenvaimentimen välisistä liitoksista. Lämmönvaihtimiin on saatavilla myös hitsattavat korjauspalat jos asia ei korjaannu uudella klemmari ja tiivistesarjalla.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...