Jump to content

Terävä nakutus


Recommended Posts

Posted

Ongelma olis seuraavanlainen, vaihdoin koneeseen männänrenkaat vanhoihin mäntiin ja myös vanhat pytyt saivat jäädä.

 

Kansien ohjurit kunnostettiin ja seetit hiottiin. Vanhat venttiilit olivat vielä juuri ja juuri mitoissaan niin ne saivat kelvata.

 

Kasasin moottorin samoin kuin purkasinkin, männät oikein päin ja työntötangot sinne missä olivatkin.

venttiilit on säädetty kuten myös sytytys.

 

Ongelma on nyt sellainen, että koneen apparinpuolelta kuuluu selkeä terävä naputus, melkeinpä samanlainen kuin venttiilinvälykset olisi liian suuret. Välykset on kuitenkin säädetty useampaan kertaan ja otimpas myös nostajat irti ja katsoin että tönärit ovat paikoillaa.

 

Mistä alkaisin seuraavaksi etsimään vikaa?

Posted

Keinujen liika välys sivusuunnassa tai venttiilin lukkoura väljä tulee ensimmäisenä mieleen. En tosin tiedä kuuluisiko näistä ääni läpi koko kierrosalueen.

Posted

Jos sylintereitä ei hoonattu niin yläpäässä saattaa olla hienoinen pykälä johon uusi männänrengas nyt osuu.

Posted

Ja jos kansien koneistustyöt on tehty esim.hämeendieselissä tai vastaavassa moottorimurskaamossa niin kaikki on mahdollista.

eli esim ohjusit voi olla miten sattuu. Itse ainakin oppinut että osat pitää tarkastaa ja mitata kaikinpuolin kun tulevat koneistamolta.

poikkeuksena nykyinen luottokoneistaja joka tekee girurgin tarkkuudella!

Posted

Eukon naputus kuuluu kotisohvalla kun kokoajan valuu rahaa tohon läjään.

 

Pytyt on hoonattu ja sellanen pieni sormin tuntuva kuluma oli kahden pytyn päässä. Ennen remonttia mitään tuollaisia ääniä ei kuulunut, avasin koneen savuttamisen takia.

 

 

Miten kk-laakerit todetaan hyviksi/huonoiksi?

 

Ja tosiaan ekaa kertaa teen remonttia tollaseen koneeseen eli jotain on voitu sählätäkkin.

Posted

Ota järjestyksessä tulpanjohtoja irti mikäli naputus tulee kk-laakerista sen viallisen laakerin kohdalla naputus vaimenee...

Posted

Ja sit kun pytyt on irti niin vetämällä/työntämällä kiertokangesta ei saisi tuntua minkäänlaista välystä. Tuo kun on ok niin seuraavaksi männäntappi kiertokankeen ja siinäkään ei saisi olla välystä. Samaten kampiakselin hihnapyörästä eestaas nykimällä ei kuuluis klonksahtaa. Toki noissa kaikissa kuuluu olla käyntivälys mut ainoa missä sen huomaa käsineen on tuo hihnapyörä jossa pitääkin olla kympin verran välystä mut ei puolta milliä,

Posted

Jatketaan harjoituksia huomenna, tänään sais motin irti ja purettua jäähdytyspellit ja pakoputken. Huomenna kansi ja pytyt irti.

 

Pakoputken kaikki tiivisteet laitoin pakoputkentiivistemassan kanssa kiinni.

Posted

Mun veikkaus tähä lottoarvontaan on väärinpäin lipsahtanu mäntä.

Toi olis helppo todeta; kone käyntiin ja koskee sylinteri putkeen. Naputtaa niin paljln, että tuntee sormella.

Suosittelen tekee kylmällä koneella :)

 

"Millon laakerit on huonot".

Aina kun niillä on ajettu reipasti sisänajo. Uudet maksaa niin vähän että turha säästä, jos kone kerran aukastu.

Posted (edited)

Vika selvis ja nyt ei voi muuta tehä ku hakata päätä seinään, männät väärinpäin..

Edited by tobbe`
Posted

Vika selvis ja nyt ei voi muuta tehä ku hakata päätä seinään, männät väärinpäin..

No ensikerralla muistat kattoo toisenkin kerran tän asian ennen kansien paikalleen nostoa.

Oppia tää vain oli ja mikään osa ei menny edes rikki mokasi takia :)

 

T: SamanHommanItsekkinAikoinaanKokeillut

Posted

Virheita sattuu ja niistä oppii, pisteet siitä että kerroit mikä mätti!

Monta vastaavaa kyselyä päättyy; Nakutus loppu homma ok :)

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Työelämässä törmätty jatkuvasti italialaisen moottoritehtaan tuotoksissa, mitä ihmeellisimpiin kasaus variaatioihin..

Esim. Männänrenkaat oli asennettu veivi ylöspäin, jolloin italiaanon käsitys TOP-merkistä menetti hieman merkityksensä..

 

Kaikesta huolimatta italiaano on varma itsestään ja vastaa: Noo Posiiplee:)

 

-Pete-

Posted

Kyl piti hetki miettiä et kehtaanko kertoa mikä oli äänen syy koska tuli alotus postauksessa mainittua että laitoin pytyt oikeinpäin :D

 

Onneks mitää ei hajonnu ja nytte alkaa toi koneen irtotus ja purkukin tuntua pikku jutulta, aiemmin kun ei ollu kokemusta ni tuntu niin perhanan isolta operaatiolta.

 

Niin ja kiitoksia kaikille vinkeistä!

  • Like 1
Posted

Nii-in... Ei tuo loppujen lopuksi iso homma ole, moni muukin homma onnistuu kuplaan helpommin kun koneen nappaa pois edestä tai sitten pukkiin käänneltäväksi.

Posted

Ja onneksi tuli sillon tehtyä se irtoperä, nopeuttaa hitosti hommia. Rocla vaan alle, pultit ja vaijerit yms. irti ja nykäsee koneen irti kärryn päälle ja vetäsee ulos.

Posted

Ja onneksi tuli sillon tehtyä se irtoperä, nopeuttaa hitosti hommia. Rocla vaan alle, pultit ja vaijerit yms. irti ja nykäsee koneen irti kärryn päälle ja vetäsee ulos.

Joo kuplan koneen irroitus on helppoa ei tarvitse kuin trukkia avuksi ;)

Posted

Meilläpäin Rocla = pumppukärry

 

Sama ku kaikki auton lisälämmittimetki on Webastoja, ja kuorma-autot rekkoja ;)

  • Like 3
Posted

Googlen kuvahakuun rocla niin ymmärrät miksi mun mielestä rocla ei ole = pumppukärry.

  • 1 month later...
Guest Soukka
Posted

Ongelma olis seuraavanlainen, vaihdoin koneeseen männänrenkaat vanhoihin mäntiin ja myös vanhat pytyt saivat jäädä.

 

Kansien ohjurit kunnostettiin ja seetit hiottiin. Vanhat venttiilit olivat vielä juuri ja juuri mitoissaan niin ne saivat kelvata.

 

Kasasin moottorin samoin kuin purkasinkin, männät oikein päin ja työntötangot sinne missä olivatkin.

venttiilit on säädetty kuten myös sytytys.

 

Ongelma on nyt sellainen, että koneen apparinpuolelta kuuluu selkeä terävä naputus, melkeinpä samanlainen kuin venttiilinvälykset olisi liian suuret. Välykset on kuitenkin säädetty useampaan kertaan ja otimpas myös nostajat irti ja katsoin että tönärit ovat paikoillaa.

 

Mistä alkaisin seuraavaksi etsimään vikaa?

Oliko ääni tämmönen? https://youtu.be/TuvUBKzW31s
Posted

En oikein saanut kunnolla "kiinni" tuosta videon äänestä.

 

Mutta ääntä voisi verrata liian suureen venttiilin välykseen jossa vain on hiukan terävämpi nakutus, autoa pystyi pitämään käynnissä ja pienen testilenkin heitin myös.

 

Ootko pystyny paikantamaan äänen mistä se lähtee? Myö kokeiltii sellasel muovisella ojakepillä kuunnella kansia, eli kepin toinen pää kanteen ja toinen pää korvaan, Selkeästi erotti äänen lähteen tolla konstilla. Vähä HI TECHiä ;)

Guest Soukka
Posted

En oikein saanut kunnolla "kiinni" tuosta videon äänestä.

 

Mutta ääntä voisi verrata liian suureen venttiilin välykseen jossa vain on hiukan terävämpi nakutus, autoa pystyi pitämään käynnissä ja pienen testilenkin heitin myös.

 

Ootko pystyny paikantamaan äänen mistä se lähtee? Myö kokeiltii sellasel muovisella ojakepillä kuunnella kansia, eli kepin toinen pää kanteen ja toinen pää korvaan, Selkeästi erotti äänen lähteen tolla konstilla. Vähä HI TECHiä ;)

Tuo ääni on semmoinen kunnon kolina ja en uskaltanut kuin vähän aikaa käyttää kun niin pahalta kuullosti. Täytyy koittaa kuunnella tuota kunhan jostain löytyy stetoskooppi.

Posted

otimpas myös nostajat irti ja katsoin että tönärit ovat paikoillaa.

 

Hauska ajatus-/kirjotusvirhe. Pilkunviilaaja miettii, että ompa hankala tapa tarkastaa tönärit ;)

Posted

Hauska ajatus-/kirjotusvirhe. Pilkunviilaaja miettii, että ompa hankala tapa tarkastaa tönärit ;)

No mut hei jos kannet on hyvässä momentissa niin kai se on helpompi halkaista koko kone.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...