Guest T.R Posted July 20, 2015 Posted July 20, 2015 Mitenkäs lähtee kuplasta tuo olkatappi irti(joku sokka alapuolella/yläpuolella? ,oliskos ohjeita vaihtoon tai jotain "räjäytys" kuvaa jollakin? Quote
x-pj Posted July 20, 2015 Posted July 20, 2015 Tässä kuva rakenteesta. Irrottamine velä onnistuu kohtuu helposti. Sidepulttien puslat prässättävä ensin ulos. Sen jälkeen voi prässätä olkaatapin pois. Olkatapin "vaihtaminen" on sitten isompi homma. Jos siellä on väljää, pelkän tapin vaihto ei auta. Pitää vaihtaa myös puslat. Ne siellä enemmän kuluu. Puslien vaihtoon tarvitaan erikoistyökaluja (kalvain). Quote
Kotten Posted July 20, 2015 Posted July 20, 2015 Työvälineet puslien kalvaamiseksi löytyvät mm. Helsingin Humalistonkadulta puh. 040 550 1603 Kotten Quote
pko Posted July 21, 2015 Posted July 21, 2015 Moottorikoneistamo Aaltosella mäntsälässä tekivät keväällä mulle ton rempan,taisi olla satasen paikkeilla hintaa. Quote
Guest T.R Posted July 21, 2015 Posted July 21, 2015 (edited) Onko muita keinoja kotikonsten tehdä tuota remonttia??? Ja millaisesta kalvaimesta kyse(kuvaa)? Edited July 21, 2015 by T.R Quote
x-pj Posted July 21, 2015 Posted July 21, 2015 Kalvainta tuskin kannatttaa hankkia yhtä työtä varten, kun samalla rahalla saa työn teetettyä muualla. Kotten on tehnyt näitä monelle. Toinen tunnettu tekijä on Heikki Naapuri Rautjärvellä. Alltosella onnistuu ja varmaan monessa muussakin koneistamossa. Quote
-AP- Posted July 22, 2015 Posted July 22, 2015 Olikohan Paruzzilla jossain vaiheessa tarjolla valmiita olka-akseli/pystytuki/olkatappi -paketteja ...? Quote
Guest T.R Posted July 22, 2015 Posted July 22, 2015 Itse myös luulin että pulttaa kiinni paketti olis(en tiedä lukiko jossain että tarvii kairata sopivax)?!...harvemmin varaosia tarvii jollain tavalla muokata sopimaan. Muutkin varaosat voisi myös myydä rautamöykkynä lähes valmiina,ei tarvi muuta kun koneistus ja karkasu. Quote
Tanhis Posted July 22, 2015 Posted July 22, 2015 Näissä puhutaan aika pienistä välyksistä eli jos olisi ns pulttaa kiinni paketti niin olisi luultavasti valmiiksi jos niin löysä että turhaa välystä löytyisi. Quote
-AP- Posted July 22, 2015 Posted July 22, 2015 ?!...harvemmin varaosia tarvii jollain tavalla muokata sopimaan. 50 vuotta sitten maailma oli vähän toisenlainen, silloin jopa korjattiin autoja, ei vain vaihdettu uusia osakokonaisuuksia ... Joku kotimaisista tavarantoimittajista myi viime aikoina kokonaisia 'osia' ? Tai sitten Naapurin Heikiltä varmasti löytyy, hänen saanee yhteyden ainakin nimimerkin 'Barn' kautta. Quote
Guest T.R Posted July 22, 2015 Posted July 22, 2015 No olisi edes uudessa tappisarjassa jonkinlainen kaira mukana jolla voisi saada kotikonstein remontin tehtyä. Vanhat autot kuuluu korjata kotona...miksei uudetkin jos työkalut pysyy käsissä,ei korjaamoilla joilla kiskuri hinnat nykyään. Quote
Tanhis Posted July 22, 2015 Posted July 22, 2015 Niin no haluatko välttämättä nostaa sarjan hintaan parilla kympillä kiinalaisen kalvaimen takia. Quote
x-pj Posted July 22, 2015 Posted July 22, 2015 Jos haluaa itse tehdä, niin tuossa olisi yksi luullakseni sopiva kalvain http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1779221 Quote
Virtanen Posted July 22, 2015 Posted July 22, 2015 Pitäisi olla keskittävä kalvain, muuten menee vinoon. Quote
Guest Barn Posted July 23, 2015 Posted July 23, 2015 Heikki Naapuri tekee sulle jos tarviit.Toimittaa loimaalle-forssaan tai imatra forssa välille ensiviikonloppuna.saksalaisilla febi tapeilla kalvattuna bolt on setti hintaa 300 euroa ja jos vanhat vaihto osana niin 250 euroa ja kestää harrastekäytössä lopun elämää jos ei kiveen aja 0500 131275 heikki ei vastaa yv viesteihin vain soittamalla onnistuu. Quote
NO H2O Posted July 23, 2015 Posted July 23, 2015 Olkien kunnostus on aika monelta tekijältä unehtunut tai eivät halua muistaa miten niitä nyt tehtiinkään... Heikki teki mulle viime vuonna kolme paria noita olkia ja jokaisen parin paikalleen laiton jälkeen tuli ihmeteltyä että miten sitä onkaan jaksanut väljien olkien kanssa ajella siihen asti. Jokaisessa pelissä ohjaustuntuma parani huomattavasti ja nyt ei katsastuskaan enää olkien puolesta pelota... Quote
pko Posted July 25, 2015 Posted July 25, 2015 Tollasen paketin ostin huutonetistä keväällä 28€ postikuluineen,oli febi merkiltään. Paketti näytti aika vanhalta,mutta osat oli ihan uusia. Quote
J.Ussi Posted July 29, 2015 Posted July 29, 2015 (edited) Itsellä olisi kanssa olkatappien vaihto edessä. Nyt kun asiaan olen tässä koittanut perehtyä niin ihmetyttää, että vaikka varaosa himmeliä näihin ristuksen vanhoihin laitoksiin on saatavilla jos jonkinlaista, niin ei ole kukaan keksinyt alkaa valmistamaan olkatukia joihin olisi jo valmiiksi asennettu uudet holkit ja hoonattu tapille sopiviksi. Tai jopa niin että olka-akselikin olisi vielä sovitettuna ja kiinnitettynä. Siinäkin kun pitää olla tapauskohtaisesti sopivan paksuinen painelaatta olkatuen ja olka-akselin välissä, joita kotitarvenikkarilla pitäisi sitten myös olla varattuna, jos itse remontin tekee. Ja mistä niitä saa.... ei varmaan oikein mistään. Sorvi jos on käytössä niin helppo juttu. Itse voisin aivan hyvin maksaa esim kiinanpojan olkatuki+droppi-olka paketista vaikkapa 300 euroa kun nyt maksaa Kiina Dropit 109€ + olkatappi+sidepultti sarja 79€ + X euroa kalvaimesta tai kalvaus työstä. Mielelläänhän tämän itekkin tekisi mutta ei viitsisi investoida tuohon kalvaimeen, kun sitä vain kerran luultavasti tarvii. Mulla olisi sopivan kokoinen kalvain (18 H7) olemassa mutta se on niin lyhyt ettei sillä pysty molempia reikiä yhtäaikaisesti hoonaamaan, mikä olisi yhdensuuntaiseksi saamisen takia pakollista.... vai olisiko tarjota jotain konstia tähän ? Edited July 29, 2015 by J.Ussi Quote
metake Posted July 29, 2015 Posted July 29, 2015 niin ei ole kukaan keksinyt alkaa valmistamaan olkatukia joihin olisi jo valmiiksi asennettu uudet holkit ja hoonattu tapille sopiviksi. Osta Heikiltä, Heikki on keksinyt ruveta sellaisia tekemään valmiiksi paketiksi: Heikki Naapuri tekee sulle jos tarviit. Toimittaa loimaalle-forssaan tai imatra forssa välille ensiviikonloppuna.saksalaisilla febi tapeilla kalvattuna bolt on setti hintaa 300 euroa ja jos vanhat vaihto osana niin 250 euroa ja kestää harrastekäytössä lopun elämää jos ei kiveen aja 0500 131275 heikki ei vastaa yv viesteihin vain soittamalla onnistuu. Mulla olisi sopivan kokoinen kalvain (18 H7) olemassa mutta se on niin lyhyt ettei sillä pysty molempia reikiä yhtäaikaisesti hoonaamaan, mikä olisi yhdensuuntaiseksi saamisen takia pakollista.... vai olisiko tarjota jotain konstia tähän ? Kuten jo aiemmin todettiin niin lyhyellä kalvaimella, eikä oikein edes tavallisella pitkällä, saa kunnollista: Pitäisi olla keskittävä kalvain, muuten menee vinoon. Quote
J.Ussi Posted July 29, 2015 Posted July 29, 2015 Nyt kun uudestaan luin niin 300 euroon saa siis Heikiltä koko setin. Jotenkin ymmärsin väärin että vain tappisarja asennettuna. Tuo ei oo sitten ollenkaan paha jos vielä saisi levy dropeilla. Quote
metake Posted July 29, 2015 Posted July 29, 2015 Tuo ei oo sitten ollenkaan paha jos vielä saisi levy dropeilla. Kyllä Heikki varmaan sellaisetkin tekee haluttaessa. Quote
Kujis Posted July 29, 2015 Posted July 29, 2015 Toi on halpa hinta, se puslienvaihto ja kalvaaminen että tulee just oikea välys ( saa muutaman kerran sovittaa, kaivata, sovitaa, kaivata...) ei käy ihan polven päällä. Vaatiin "pienen" koneistamon. Quote
Guest T.R Posted July 31, 2015 Posted July 31, 2015 Minkäslainen homma on laittaa nuo madaltavat olat tuohon tappikeulaan , mistä lähdetään homma alottamaan ja löytyisikö keneltäkään joitain ohjeita tjm. korjauskirjan materiaalia? (Kupla vuosimallia -65) Quote
Virtanen Posted July 31, 2015 Posted July 31, 2015 Febin tapit (tai nossit) + alkuperäinen kiinteä keskittävä kalvain, niin välys tulee just hyvä ja helposti :-) Quote
J.Ussi Posted August 6, 2015 Posted August 6, 2015 (edited) Homma done ja testiajot suoritettu. Otin riskin kun oli ylimääräiset holkit ja tein niinkuin "kiellettiin". Kalvasin siis tuolla tavan kiinteällä, 18 H7 kokoisella kalvaimella mikä mulla oli olemassa ja tuli oikein hyvä. Laitoin vanhoilla tapeilla kun ei uusia ollut. Mittasin kyllä pyöreyden heittokellolla kärkien välissä, sekä mikrometrillä halkaisijan. Nämä olivat OK, ei kulumaa. Sidepultti setti mulla oli jemmassa ja uusin ne samalla. Ainut mikä nyt näin ekaa kertaa tehdessä meni hitusen puistikkoon, oli kasatessa tuo olkatapin shimmaus. Niistä tuli hieman liian naftit. Ohjaus ei meinaa palauttaa. Vielä kun saa prässillä painettua rasvat sisään niin luulisin kyllä että se siitä käytössä herkistyy ??? Laitoin nyt droppi olat ja 185/65 15 renkaathan ei pyörimään enää mahtuneet. Tämä nyt ei yllärinä tullut. Parin päivän funtsimisen ja tire size calculatorien pyörittelyn jälkeen kävin vaihdattamassa etu vanteille 165/55/15 kumit. Vielä raapivat reunoista hieman nekin, mutta kun "mankeloin" pikkuisen lokareita yläreunoista niin nyt on hyvin tilaa pyöriä. Tosin koeajot on tehty yksin, eli jos miehistöä on enemmän, niin en tiedä alkaako raapimaan. Ja HUOM. Tämä rengas setuppi toimii siis vain rumpujarruilla. Levyillä tulee vielä levitystä ulospäin, niin ei ainakaan ET 20 vanteella ja ko. 165/55 kumilla mahdu. Ja jos kapemman kumin hyväksyy, niin 155/60/15 tai 145/65/15 voisi olla myös varsin passeleita. Edited August 6, 2015 by J.Ussi Quote
x-pj Posted August 6, 2015 Posted August 6, 2015 135R15 on mielestäni paras rengas kuplan eteen. Se on kapempi ja kuitenkin hiukan korkeampi kuin 145/65/15. 1 Quote
J.Ussi Posted August 6, 2015 Posted August 6, 2015 (edited) 135R15 on mielestäni paras rengas kuplan eteen. Se on kapempi ja kuitenkin hiukan korkeampi kuin 145/65/15. Ainakaan mulle ei olis mahtunut. Kapeella etuaksellilla tai paljon suuremmalla vanteen offsetilla varmaan pelaa 135R15 on täys korkea, eli vasta 135/80 kokoa, tällöin halkaisija on 597mm 145/65/15 = 569,5mm 155/60/15 = 567 mm 165/55/15 = 562,5 mm Kumin kapeuden vaikutuksesta ajomukavuuteen tai pitoon en osaa sanoa kun ei ole kokemusta. Aikaisempi 185 leveä ei ollut mitenkään raskas ajaa ja koska näissä vehkeissä tuo keula on kuitenkin varsin kevyt, niin mutuilin että laitan niin leveän kumin kuin mahtuu. Edited August 6, 2015 by J.Ussi Quote
x-pj Posted August 6, 2015 Posted August 6, 2015 Tosiaan sulla on noin pieni et. Vaatis akselin kaventamista, jotta pyörät saisi loksujen sisäpuolelle. Korkeaprofiilinen rengas on parempi (= mukavampi) ajaa ja sopii kuplan vakio jousitukseen paremmin. Jos on jäykistetty jousitusta ja iskunvaimennusta, niin matala rengas toimii todennäköisesti paremmin. Usemmiten valintoihin taitaa kuitenkin vaikutta eniten se mikä miellyttää eniten omaa silmää, joka on ihan hyvä peruste. 1 Quote
sami55 Posted November 15, 2015 Posted November 15, 2015 Nostetaan vanhaa aihetta. Jos ei aiemmin välystä, niin miten käy kun vaihtaa dropit tilalle samat tapit takaisin? Quote
x-pj Posted November 15, 2015 Posted November 15, 2015 Nostetaan vanhaa aihetta. Jos ei aiemmin välystä, niin miten käy kun vaihtaa dropit tilalle samat tapit takaisin? Miksi käyttäisi vanhoja tappeja? Olat joutuu joka tapauksessa purkamaan ja kasaamaan uusien puslien kanssa http://www.aircooled.fi/tuote/846/olkatappi-sidepulttisarja-t1-1247765 Quote
sami55 Posted November 15, 2015 Posted November 15, 2015 Ja tuohon hoonaukset päälle... sataset lentää... siks kysyinkin et voiko vanhoilla ja hyvillä pärjätä Quote
pastem Posted November 15, 2015 Posted November 15, 2015 Itse kasailin vanhoilla tapeilla kun vaihdoin droppiolat ja sen jälkeen ajettu useampi kesä ilman ongelmia. Tosin kilometrejä ei ole kertynyt kuin muutama tuhat. Quote
sami55 Posted November 15, 2015 Posted November 15, 2015 Ei mullakaan kilsoja mahdottomasti tule. Toisaalta, kun kerran nuo kaikki on avattu, niin aika nopeasti ne uusii myöhemmin, jos tulee ongelmia. Quote
J.Ussi Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Siis onko sulla käytetyt dropit ja holkit niissä paikallaan vai meinasitko taikoa vakio olista holkit irti ja vaihtaa droppeihin ? Uudet holkithan tarvii jokatapauksessa kalvata. Mulla niihin oli ainakin jätetty työvara. Tuossa vähän ylempänä kirjoittelin miten ite tein elokuussa. Eli laitoin uudet holkit kun sattui sellaset jemmassa olemaan. Tarkistin vanhat tapin ja kun olivat OK niin kasasin niillä. Holkithan ne on jotka sieltä ensin kuluu. Tappi on aika paljon kovempaa matskua. Quote
Art_Zi Posted May 15, 2018 Posted May 15, 2018 Kellään tietoa kellä ois kalvain ja kuka näitä rotsais Oulun seudulla? Quote
Art_Zi Posted May 15, 2018 Posted May 15, 2018 Tai sitten vinkkiä mitä maksaa kalvain ja mistä sen sais ostettua? Tekijä löytyy varmaan kotipaikkakunnaltaki, mutta kalvainta ei tunnu olevan kellään... Quote
kari kittilä Posted May 15, 2018 Posted May 15, 2018 18 minutes ago, Art_Zi said: Tai sitten vinkkiä mitä maksaa kalvain ja mistä sen sais ostettua? Tekijä löytyy varmaan kotipaikkakunnaltaki, mutta kalvainta ei tunnu olevan kellään... Soitappa Markulle Tornioon niin se tekee ton homman sulle. Quote
Kemin Karavaanari Posted May 15, 2018 Posted May 15, 2018 1 minute ago, kari kittilä said: Soitappa Markulle Tornioon niin se tekee ton homman sulle. Taidettu samat olat hakia Markulta Torniosta kun ei saanu aikaseksi tehdä tuota hommaa :) 1 Quote
SamiL Posted August 30, 2019 Posted August 30, 2019 En viitsi uutta topickia alottaa, kun näkyy aiheesta keskustelua olevan jo valmiina. Itselleni tuli vastaan nyt myös olkatappien vaihto ja sehän tyssäsi kerrasta sopivan kalvaimen puutteeseen. Mahtaisikohan joltakulta löytyä tuo volkkarin alkuperänen työkalu jolla kertapyöräytyksellä tulee oikean kokoinen reikä olkatapille, ja saisikohan sitä lainaan? Tarve on Pyhäjärvi-Oulu -akselilla. Tähän mennessä on löytynyt jo palvelu asian hoitoon, sekä säädettäviä kalvaimia, mutta tulisihan se lie paras oikealla työkalulla. Josset halua, että koko kansa tietää työkalusi olemassaolosta, niin laittele vaikka privaviestiä suoriltaan. Quote
Virtanen Posted August 30, 2019 Posted August 30, 2019 Sen jo varmaan tiesitkin, että jos ja kun käytät VW:n kiinteää kalvaintyökalua, niin uudet tapit pitää olla myös VW:n spekseissä. Joskus tapit on uusittu monta kertaa ja olka-akselin reikä on kulunut ettei tahdo uusi tappi kiinnittyä. Siihen eräs ratkaisu on käyttää brasialaista tarviketappia, joka on sopivasti ylikokoinen alkuperäiseen verrattuna. Sen sovittaminen holkkeihin tarvitsee sitten säädettävän kalvaimen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.