Tanhis Posted September 2, 2015 Author Share Posted September 2, 2015 No mitäs jos sä muuttasit sirran kytkentöjä ja pudottaisit voltteja sarjaankytketyn sopivan 12- 24 V polttimon avulla? Eli vastuksella. Quote Link to comment
multanen Posted September 2, 2015 Share Posted September 2, 2015 Eli vastuksella. No on siinä polttimossa semmonen ero että se antaa hetken isompaa virtaa, saattaa auttaa esim. moottoreiden käynnistystä. Lisäksi siinä on tavallaan virran rajoitus. Molemmat johtuu siitä että polttimon vastus suurenee kun se kuumenee. Vastaavasti pienenee jäähtyessä, virta siis suurimmillaan kun virrat kytketään. Itse olen käyttänyt monesti lamppua virran rajoitukseen (ei sovi aina jännitteen rajoitukseen, esim. herkkä elektroniikka). Sireeniin sopisi ehkä 2-3 kpl 6v ajovalopolttimoita rinnan? Ei ehkä kovin kätevää. 12-24v polttimot pitäisi olla hirmu isowattisia (ehkä 500w tms). Quote Link to comment
Tanhis Posted September 2, 2015 Author Share Posted September 2, 2015 No on siinä polttimossa semmonen ero että se antaa hetken isompaa virtaa, saattaa auttaa esim. moottoreiden käynnistystä. Lisäksi siinä on tavallaan virran rajoitus. Molemmat johtuu siitä että polttimon vastus suurenee kun se kuumenee. Vastaavasti pienenee jäähtyessä, virta siis suurimmillaan kun virrat kytketään. Itse olen käyttänyt monesti lamppua virran rajoitukseen (ei sovi aina jännitteen rajoitukseen, esim. herkkä elektroniikka). Sireeniin sopisi ehkä 2-3 kpl 6v ajovalopolttimoita rinnan? Ei ehkä kovin kätevää. 12-24v polttimot pitäisi olla hirmu isowattisia (ehkä 500w tms). Juu tottahan se olisi että se toimisi ja lämpeäminen vaikuttaa asiaan. Mutta ajovalon polttimot roikkumassa jossain kojelaudan alla ei taida olla kovin fiksuja. Quote Link to comment
-tipi- Posted September 2, 2015 Share Posted September 2, 2015 No, ei, jos esim käyttää noita tavan 6V 40/45W ajovalonpolttimoita ja kytkee molemmat langat, niin siellä on 85W tuottamassa lämpöä per polttimo. Tulee kuumat paikat, tuommonen jäähdytyssiilillä varustettu muuntaja on varmasti turvallisempi, vaikket sä vissiin sitä sirraa pitkii aikoja huudatakaan. Quote Link to comment
aki Posted September 2, 2015 Share Posted September 2, 2015 Kaikkien vastusten resistanssi muuttuu lämpötilan mukaan, sen vuoksi vastus yksinään ei ole kovin hyvä jännitteenalentaja. 1 Quote Link to comment
XTeme Posted September 2, 2015 Share Posted September 2, 2015 Miksi pitää polttaa tehoa hukkaan 50% kun hakkurilla pääsisi 90% hyötyyn. 1 Quote Link to comment
SePi Posted September 2, 2015 Share Posted September 2, 2015 Ni mä oletin että sun sirrassa olis se sininen tai punanen valo samassa pötikässä ja sen poltinta meinasin... Quote Link to comment
multanen Posted September 2, 2015 Share Posted September 2, 2015 Miksi pitää polttaa tehoa hukkaan 50% kun hakkurilla pääsisi 90% hyötyyn. Vastus on halpa ja kestävä ratkaisu laitteeseen joka on käytössä 10 sekuntia 3 kertaa vuodessa. Hakkurillakin tietysti omat etunsa. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 2, 2015 Author Share Posted September 2, 2015 Ni mä oletin että sun sirrassa olis se sininen tai punanen valo samassa pötikässä ja sen poltinta meinasin... No sirra on vähän siinä ja siinä kehtaako joskus päälle lyödä mutta punaista valoa en kauheasti rupeisi vilkuttelemaan ja se valon polttimo on aika pieni wateiltaan ja muistaakseni vielä erikoisella kannalla. Quote Link to comment
JaniM Posted September 3, 2015 Share Posted September 3, 2015 Tuossa kaveri heitti ja itellä joskus sama pohdinta, mutta 24 v sähköillä mitä kuorkeissa. Eli mites jos laittaa kaksi 6v akkua sarjaan. Latailet 12v laturilla ja sit välistä ottaa sen sirran 6v tarpeen yhdestä akusta? Eikös se toimi noin?? Quote Link to comment
Tanhis Posted September 3, 2015 Author Share Posted September 3, 2015 Tuossa kaveri heitti ja itellä joskus sama pohdinta, mutta 24 v sähköillä mitä kuorkeissa. Eli mites jos laittaa kaksi 6v akkua sarjaan. Latailet 12v laturilla ja sit välistä ottaa sen sirran 6v tarpeen yhdestä akusta? Eikös se toimi noin?? Juu itseasiassa tämäkin vaihtoehto kävi mielessä. Ja loppupeleissä ei olisi edes kauhean mahdoton totetuttaa. Mitä nyt akut tulisi maksamaan 240€ ja siihen vielä mahdollinen hupiakku toiselle puolelle. Quote Link to comment
metake Posted September 3, 2015 Share Posted September 3, 2015 Eli mites jos laittaa kaksi 6v akkua sarjaan. Täähän olikin aika ovela idea. 12 volttisella akullakin pärjää jos olisi vanhan mallinen pikiakku jossa on kennojen väliset sillat päällä näkyvissä, mutta taitavat silti nekin olla kohtuuttoman kalliita? Quote Link to comment
JaniM Posted September 3, 2015 Share Posted September 3, 2015 Niin ja voi käyttää vanhoja 6 v vermeitä kuten pyyhkijöitä esim. ilman että tarttee vaihtaa kaikki hilut 12v järjestelmistä. Eipä tartte viritellä kaiken maailman vastuksia ja diodeja. Kummassakin miinukset ja plussat. Valitsee mieleisimmän :) Quote Link to comment
x-pj Posted September 3, 2015 Share Posted September 3, 2015 Täähän olikin aika ovela idea. 12 volttisella akullakin pärjää jos olisi vanhan mallinen pikiakku jossa on kennojen väliset sillat päällä näkyvissä, mutta taitavat silti nekin olla kohtuuttoman kalliita? Joskus kauan kauan sitten oli sellaisiakin akuja, jossa oli valmiiksi kaksi plus-napaa. Ei mitään hajua oliko ne 12/24 vai 6/12. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 3, 2015 Author Share Posted September 3, 2015 Paikallisen akkukauppiaan kanssa kun noista pikiakuista juteltiin sen jälkeen kun oman 6V pikiakun kävin takuuseen aikoinaan vaihtamassa niin totesi vaan että aivan tyhmää tuollaista on enää nykyaikana autoon laittaa jos ei välttämättä entisöintiä varten sellaista halua. Itsellä ollut nyt 2009 lähtien punahattunen 6V optima ilman mitään ongelmia ja muutaman kympin hintaero tavalliseen 6V akkuun on kyllä ollut hintansa väärti. Quote Link to comment
metake Posted September 3, 2015 Share Posted September 3, 2015 Joskus kauan kauan sitten oli sellaisiakin akuja, jossa oli valmiiksi kaksi plus-napaa. Ei mitään hajua oliko ne 12/24 vai 6/12. Tuollasiakin näköjään saa vielä uusia. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 3, 2015 Author Share Posted September 3, 2015 Tuollasiakin näköjään saa vielä uusia. No kyllai kovasti koetin kuvankin kanssa googlailla mutta vähän kehnoa oli informaatio kyseisestä akusta teknillisesti tuollaisen toteuttaminen ei varmaankaan ole kovin vaikeaa valmistusprosessin aikana. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted September 3, 2015 Share Posted September 3, 2015 Entäs ihan vaan tavallisen akun kuoren läpi oikeaan kohtaan ruuvin poraamalla, rei'istä katsoo / mittaa oikean kohdan? ...tätä ei varmaan pitäisi ääneen sanoa omalla nimimerkillä. 1 Quote Link to comment
Soukka Posted September 3, 2015 Share Posted September 3, 2015 Entäs ihan vaan tavallisen akun kuoren läpi oikeaan kohtaan ruuvin poraamalla, rei'istä katsoo / mittaa oikean kohdan? ...tätä ei varmaan pitäisi ääneen sanoa omalla nimimerkillä. Tai jos perinteinen vesitettävä akku niin vesiluukusta. Quote Link to comment
splitti51 Posted September 3, 2015 Share Posted September 3, 2015 Jos pelkälle sirralle tarvitsee virtaa hetkeksi niin laittaa sille oman irtoakun. Esim 6V 10Ah lyijyhyytelö maksaa vähän toistakymppiä. Tämän voi ladata kotona valmiiksi niin ei tarvitse edes monimutkaisia lataussysteemejä. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 3, 2015 Author Share Posted September 3, 2015 Nyt kun rupesin asiaa miettimään niin 6v tarttisi vinkkarit,amppari puhallin,sunmerirele,ja sit tosiaan tuo sirra. Eli pelkkä irtoakku ei oikein riittäisi. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.