sami55 Posted February 11, 2016 Share Posted February 11, 2016 -64 olkatappikupla levyjarruille tarkoitetuilla dropeilla. Nyt setissä on 4-pulttisen jako ja teetetty 5x130. Jos haluan 5x205 jaon, niin pystyykö levyt vaihtamaan, vai onko odotettavissa sopivuusongelmia. Mikä määrittää, sopiiko levyt vai ei? Tai vaihtoehtoisesti: Jos jätänkin nuo 5x130 levyt, niin millaisia vannevaihtoehtoja olisi olemassa? Onko katsastuksessa ongelmia levyjen takia? Kyseessä on siis 80-luvulta asti "levännyt" yksilö joka pitäisi rekisteröintikatsastaa uudelleen. Quote Link to comment
metake Posted February 11, 2016 Share Posted February 11, 2016 -64 olkatappikupla levyjarruille tarkoitetuilla dropeilla. Nyt setissä on 4-pulttisen jako ja teetetty 5x130. Jos haluan 5x205 jaon, niin pystyykö levyt vaihtamaan, vai onko odotettavissa sopivuusongelmia. Mikä määrittää, sopiiko levyt vai ei? Ei sovi, jarrusatulat ei mahdu. Tai vaihtoehtoisesti: Jos jätänkin nuo 5x130 levyt, niin millaisia vannevaihtoehtoja olisi olemassa? Porsche, tai vaihtoehtoisesti Fiat Ducato, mutta Ducaton vanteiden sopivuutta epäilen lähinnä ET:n vuoksi. 1 Quote Link to comment
-tipi- Posted February 11, 2016 Share Posted February 11, 2016 (edited) Käviskö tällänen levy. Voi joutua kikkailemaan satulaa leveyssuunnassa tai vaihtamaan toisiin satuloihin. Ei tosin liene vaivan arvoista, koska 5x130 jaolla löytyy varsin laaja vannevalikoima. NSU:lla löytyy myös 5x130 vanteita Åken mainitsemien lisäksi. Tuskimpa tulee ongelmia ainakaan noilla kuplan omilla levyjarruilla. Edited February 11, 2016 by -tipi- Quote Link to comment
Essi Posted February 11, 2016 Share Posted February 11, 2016 Mersun Sprintterissäkin taitaa olla 5X130 jako. Ainakin joissain pienemmissä malleissa. Itse haaveilen teettäväni sellaisista joskus mieleiseni leveydet ja offsetit vannepajalla. Quote Link to comment
Simon Templar Posted February 12, 2016 Share Posted February 12, 2016 Jos on aikomus vaihtaa pulttijakoa niin nyt jälkiviisaana laittaisin jonkun jenkkipedon jaon. Vannevalikoimaa paljon enemmän. Mulla on siis 5x130 jako ja jos tekee mieli kromivanteita niin ei löydy. Nyt täytyy sitten teettää adapterit... Quote Link to comment
Tanhis Posted February 12, 2016 Share Posted February 12, 2016 Jos on aikomus vaihtaa pulttijakoa niin nyt jälkiviisaana laittaisin jonkun jenkkipedon jaon. Vannevalikoimaa paljon enemmän. Mulla on siis 5x130 jako ja jos tekee mieli kromivanteita niin ei löydy. Nyt täytyy sitten teettää adapterit... Hä? Tää nyt vaan esimerkkinä http://www.limebug.net/product/view/1222/15-x-55-fuchs-chrome-alloys-5x130-pcd-x4-90 Quote Link to comment
jori Posted February 12, 2016 Share Posted February 12, 2016 Jos on aikomus vaihtaa pulttijakoa niin nyt jälkiviisaana laittaisin jonkun jenkkipedon jaon. Vannevalikoimaa paljon enemmän. Mulla on siis 5x130 jako ja jos tekee mieli kromivanteita niin ei löydy. Nyt täytyy sitten teettää adapterit... Jenkkijako 5x5" eli 5x127 on aika lähelle jo. Sitten vaan liukukantapultit tai mitterit ja keskitysrengas oikean kokoiseksi. Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 12, 2016 Share Posted February 12, 2016 Orggis jarrusatulat ei toimi isoviis levyillä. Pitää joko ostaa valmis koko sarja satuloineen päivineen tai sit ostaa pelkät levyt ja satulat kakkokoppa Polosta joille teettää omat adapterit Rumpujarruolkiin. (Levyjarruolkiin ei onnistu kun satulankiinnikkeet ovat väärässä paikassa ja tiellä jotta sais Polon satulat mahtumaan…) Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 12, 2016 Share Posted February 12, 2016 Polon satulat ovat käytännössä samat kuin käytetään Empin sarjoissa. Empin sarjat ovat tosin melko varmuudella tehty kolmoskoppa polon/golffin navoista koneistamalla adaptereiks. Niissä satulat ovat kiintee osa navasta. Jota sit koneistettu kuplan napaan sopivaks. Kakkoskoppa polon satulat ovat pultattu napaan joten niistä saa helpommin kotikonstein tehty ja ovat muuten samat kamat kuin kolmoskopan mallit. Tässä miks pitää olla tän mallin satulat. Kuplan satulat ovat liian läskit levyjen ulkopuolella ettei mahtuis tuohon väliin: Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 12, 2016 Share Posted February 12, 2016 Tämä malli josta voi itse rakentaa:http://www.autopurkaamot.com/naytaosa.php?id=627535&osa=Jarrusatula%20etu%20oikea&vhaku=7,770,6,113&sivu= Quote Link to comment
-tipi- Posted February 12, 2016 Share Posted February 12, 2016 Golf/Jetta 2/3 etusatulat oli tuossa AC Industriesin levyjarrusatsissa. Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 12, 2016 Share Posted February 12, 2016 Käytännössä samat. Valuissa on joko VW-I tai VW-II ;) Quote Link to comment
Simon Templar Posted February 12, 2016 Share Posted February 12, 2016 Hä? Tää nyt vaan esimerkkinä http://www.limebug.net/product/view/1222/15-x-55-fuchs-chrome-alloys-5x130-pcd-x4-90 Nuo on tiedossa, mutta jos haluaa jotain muuta kromivannetta kuin fuchseja. Quote Link to comment
Simon Templar Posted February 12, 2016 Share Posted February 12, 2016 Jenkkijako 5x5" eli 5x127 on aika lähelle jo. Sitten vaan liukukantapultit tai mitterit ja keskitysrengas oikean kokoiseksi. mikä hemmetti on liukukantapultti? Quote Link to comment
Soukka Posted February 12, 2016 Share Posted February 12, 2016 mikä hemmetti on liukukantapultti?Tämmöiseksi itse käsitän nuo http://www.upgrademotoring.com/wheels/pcdvariationlugbolt.jpg Quote Link to comment
Tanhis Posted February 12, 2016 Share Posted February 12, 2016 Nuo on tiedossa, mutta jos haluaa jotain muuta kromivannetta kuin fuchseja. BBS Siis joo totta kenties tarjonta ei ole classisten vanteiden osalta ihan samalla tasolla kuin vw vanteiden kanssa ja ei myöskään hintojen kanssa mutta kyllä tarjontaa pitäisi löytyä varsinkin isommissa kokoluokissa. Ja voithan sä aina tietty kiilloittaa alumiinin niin pääset lähelle kromin kiiltoa. Quote Link to comment
multanen Posted February 12, 2016 Share Posted February 12, 2016 mikä hemmetti on liukukantapultti? "Liukukantapultti" on näköjään se mikä tunnetaan automiesten parissa nimellä "epäkeskopultti". Quote Link to comment
-tipi- Posted February 12, 2016 Share Posted February 12, 2016 Ei kait tuo iso homma Simon ole vaihtaa näihin ni saa sit vaik mitä alle: Tosin jenkkien vanteissa saattaa olla hassut offsetit etenkin eteen. Quote Link to comment
metake Posted February 12, 2016 Share Posted February 12, 2016 Tosin jenkkien vanteissa saattaa olla hassut offsetit etenkin eteen. Tähän kaatui mulla jenkkijaon vaihtaminen kun en löytänyt siedettävän hintaisia vanteita käypäsellä ET:llä vaan kaikki vanteet oli joko liian leveitä tai tulivat liian ulos, tai molempia. Quote Link to comment
Anpu Posted February 12, 2016 Share Posted February 12, 2016 Tähän kaatui mulla jenkkijaon vaihtaminen kun en löytänyt siedettävän hintaisia vanteita käypäsellä ET:llä vaan kaikki vanteet oli joko liian leveitä tai tulivat liian ulos, tai molempia. jep 15" minimissään 6" leveä ja lähes aina ET 0. Quote Link to comment
metake Posted February 12, 2016 Share Posted February 12, 2016 jep 15" minimissään 6" leveä ja lähes aina ET 0. Just näin. Poikkeuksia toki löytyy, mutta niissä karkaa sitten hinta niin kovaksi ettei oikein ole enää mieltä. Quote Link to comment
Anpu Posted February 12, 2016 Share Posted February 12, 2016 http://www.americanracing.com/wheelSpecs/4151/117/12678/vf491 Juu tuli hiki. Quote Link to comment
metake Posted February 12, 2016 Share Posted February 12, 2016 Täältä löytyy kans ihan inhimillisen kokoisia, mutta ei näitäkään nyt suorastaan halvoiksi voi kehua: http://www.radirwheels.com/wheels.htm Quote Link to comment
Jiibee Posted February 12, 2016 Share Posted February 12, 2016 (edited) Empin sarjat ovat tosin melko varmuudella tehty kolmoskoppa polon/golffin navoista koneistamalla adaptereiks. Eivät ole. Satulan kannakerauta on kyllä kiinteä osa olka-akselia (vasemmalla), mutta ei niistä Empin kannakkeita saa kyllä tehtyä: Jos jätänkin nuo 5x130 levyt, niin millaisia vannevaihtoehtoja olisi olemassa? Tuosta taitanee löytyä ilmajäähyihin passaavien 5x130 jakoisten uusien pyörien tarjonta. Edited February 13, 2016 by Jiibee Quote Link to comment
sleepercooler Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 (edited) Sopiva topiikki valmiina,-67 eteen + taakse täytyis vaihtaa 5x205;sta - 5x130:seen jaolliisiin vanteisiin, ja tarkoituksena olis myös jarrujen päivitys, csp:llä olis tommonen vaihtoehto, http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=124847706241&rub1=Wheels%20%2F%20Brakes&rub2=Brake%20Systems%2CBrake%20Systems%20front%2CBeetle%20%2F%20Karmann%20Ghia%20%2766-%2CPCD%205x130&artnr=18822a&pn=0&sort=0&all= Mutta on 68-eteenpäin, ei taida käydä -67 malliin, vai kuinka????? Lisäksi toi setti tarttis uuden pääsylkyn. vai vaihtaako pelkästään uudet rummut eteen ja taakse, pääsis hieman halvemmalla, mutta kerran se kirpaisee.... Onko noi 5x130 rummut 30 vai 40mm kengillä?? Edited February 13, 2016 by sleepercooler Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Kyllä tuon saa -67:aan. Eturummuissa vaihdat sisemmät lakerit vaan 66-67 malliin ja takarummuista sorvaat 4mm pois navan sisäpinnasta ja 12mm ulkopinnasta. :) Quote Link to comment
metake Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Kyllä tuon saa -67:aan. Eturummuissa vaihdat sisemmät lakerit vaan 66-67 malliin ja takarummuista sorvaat 4mm pois navan sisäpinnasta ja 12mm ulkopinnasta. :) Pikkulaakeri on vielä lähes kaikissa -68:ssakin, vaihtuu vasta toukokuussa -68 myöhäisempään malliin. Mutta noissahan on olka-akselit tuossa paketissa, joten ei niissä mitään laakereita tarvii vaihdella, raidetangon päät muistaakseni joutuu vaihtamaan koska -67 on pienellä kartiolla. -67:aan voi vaihtaa taakse myös pitkät vetarit, kun putketkin on jo valmiiksi pitkät, niin silloin tuon setin rummut menee suoraan. Quote Link to comment
sleepercooler Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 (edited) Pikkulaakeri on vielä lähes kaikissa -68:ssakin, vaihtuu vasta toukokuussa -68 myöhäisempään malliin. Mutta noissahan on olka-akselit tuossa paketissa, joten ei niissä mitään laakereita tarvii vaihdella, raidetangon päät muistaakseni joutuu vaihtamaan koska -67 on pienellä kartiolla. -67:aan voi vaihtaa taakse myös pitkät vetarit, kun putketkin on jo valmiiksi pitkät, niin silloin tuon setin rummut menee suoraan. Pitää olla lyhyet vetarit, koska takavanne on 7"levee ja tällä hetkellä kumi vanteella on 225 ja pitää mahtua lokarin sisään....eli tarttis ottaa siivu pois takarummusta. Edited February 13, 2016 by sleepercooler Quote Link to comment
metake Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Pitää olla lyhyet vetarit Onko sulla vetarit jo vaihdettu, tai meinasitko vaihtaa? -67:ssahan on pitkät vetarit alunperin. Quote Link to comment
sleepercooler Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 Jaa'a, oli kyllä käsitys, jos on 5-pulttiset vanteet, olis lyhyet vetarit? Mutta näin ei ilmeisesti olekkaan. Missä vuodesta lähtien on pitkät vetarit? Quote Link to comment
Anpu Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 (edited) http://anpu.kuvat.fi/kuvat/kupla/20150404_093933.jpg/_img1280.jpg Aiheeseen liittyvä kuva csp-empi-csp seisovat kaikki hylsyn päällä. Rumpua sorry ei ollut mutta pitäisi olla hieman empiä matalampi. Edited February 14, 2016 by Anpu Quote Link to comment
metake Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 -67 ensimmäinen pitkällä vetarilla. 5-pulttisessa -67 mallissa on one-year-only vetari, pitkä vetari mutta lyhyt spoori osa, 4-pulttisissa aina pitkä vetari + pitkä spoori. -66 ja vanhemmat on lyhyt vetari + lyhyt spoori. Quote Link to comment
Jiibee Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 Sopiva topiikki valmiina,-67 eteen + taakse täytyis vaihtaa 5x205;sta - 5x130:seen jaolliisiin vanteisiin, ja tarkoituksena olis myös jarrujen päivitys, csp:llä olis tommonen vaihtoehto, http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=124847706241&rub1=Wheels%20%2F%20Brakes&rub2=Brake%20Systems%2CBrake%20Systems%20front%2CBeetle%20%2F%20Karmann%20Ghia%20%2766-%2CPCD%205x130&artnr=18822a&pn=0&sort=0&all= ... vai vaihtaako pelkästään uudet rummut eteen ja taakse, pääsis hieman halvemmalla, mutta kerran se kirpaisee.... Jos tuon 498 598 5130T setin kasaa Aircooled:n valikoimista, kirpaisee reilun satasen vähemmän... Quote Link to comment
sleepercooler Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 -67 ensimmäinen pitkällä vetarilla. 5-pulttisessa -67 mallissa on one-year-only vetari, pitkä vetari mutta lyhyt spoori osa, 4-pulttisissa aina pitkä vetari + pitkä spoori. -66 ja vanhemmat on lyhyt vetari + lyhyt spoori. Kiitoksia tästä tiedosta, taas on hieman viisaampi.....onneksi löytyy lyhyet vetarit hyllystä. Jos tuon 498 598 5130T setin kasaa Aircooled:n valikoimista, kirpaisee reilun satasen vähemmän... Niinpä tekee, kun löytyy dropit rumpujarruille, jo valmiina, melkein kallistuisin kuitenkin rumpuihin..... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.