Guest pitkäpoika Posted February 29, 2016 Share Posted February 29, 2016 Onko kellään kokemuksia noitten alumiini kansien hitsauksesta. Pitäis täyttää palotilasta paljealuetta ja tietysti sylinteriputken alta myös. On niin paljon lasketut kannet ja pitäis saada lisää tilavuutta palotilaan. Hitsari kyllä kansille on mutta lähinnä kyse olis että miten tuommoinen kansi käyttäytyy kun sitä hitsataan. Quote Link to comment
Guest pitkäpoika Posted February 29, 2016 Share Posted February 29, 2016 Niin ja kannet oli cb street eliminator. Quote Link to comment
tolvana Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 Mulla vastaavat kannet 2.5 mm dekillä saa rutut sopivaksi. Säästyy koneistamokäynniltä jne. Quote Link to comment
metake Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 2.5 on myrkyllisin dekki minkä voi laittaa, jos ei muuten saa konetta nakuttamaan niin tuolla on hyvät edellytykset. Quote Link to comment
Guest pitkäpoika Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 Palotilan koko on 32ml ja siihen 94 mäntä siitä tulee venttiilinkoloineen max 12ml lisää ja vielä 82 isku niin on aika kova puristussuhde.Ja mielellään käyttäisin maksimissaan 1.5 dekki korkeutta. Sen takia tämä hitsaus operaatio. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 Näyttäisi staattiseksi tulevan tuolla kombinaatiolla jotain 11,5 - 12:1. Mäntäänhän voisi tehdä enemmänkin tilaa, ei pelkästään venttiilikoloja vaan siitä laakeammaksi jatkaen? Tai sit re85 -käyttöiseksi koko mylly niin rututhan alkaa olla jo sellaisenaan ihan sopivat. (disclaimer - olettaen että tähän ei tuu mitään bussinokkaa) Quote Link to comment
Guest pitkäpoika Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 Laskin tuolla netissä olevalla laskurilla että puristussuhde olis noilla kamppeilla 14.55 mutta voihan se olla laskuri väärässä. Quote Link to comment
janskuk Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 (edited) ohi Edited March 1, 2016 by janskuk Quote Link to comment
Guest pitkäpoika Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 Siihen on laskettu se dekkialue siihen 12ml. Quote Link to comment
Guest pitkäpoika Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 Venttiilinkolot ei ole kun noin 3ml Quote Link to comment
janskuk Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 No sitten :-) 13,9 jos dekin ja kolojen yhteistilavuus = 12ml Ja palotila tuo 32ml. Joku muu samaa mieltä? Quote Link to comment
Guest pitkäpoika Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 Joo varmaan pitää paikkaansa. En kovin mikrometrin tarkasti oo mittaillu vielä kun jokatapauksessa joutuu jotakin tekemään. Nokka on kohtuu härevä tämmöisen käyttö kuplaan. Mutta täytyy kokeilla. Fk97 1.4 kiikuilla. Quote Link to comment
Racing Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 Kuparirenkaat kansien ja putkien väliin yläpäähän niin laskee silläkin. Quote Link to comment
Guest pitkäpoika Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 No sillähän nyt ei taida olla väliä kumpaan päähän putkea ne rinkulat laittaa. Mutta noilla prikoilla menee tuo dekki korkeus persielleen tai paljealue millä nyt haluaa sitä kutsua. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 No mulla meni laskelma persielleen, aavistuksen kolkutteli takaraivossa että miten isot venat ja nosto tarttee 12ml lovet mäntään mutta ei sitä noin kaikkea aina älyä :) Quote Link to comment
Guest pitkäpoika Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 Joo vähän epäselvästi tuohon laittelin. Ei oo kun 42imu venttiili mutta nostoa nyt on jonkin verran. Voi joutua vielä vähän isontamaan noita venttiili koloja. Quote Link to comment
mikko k Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 Jos sulla on hitsari kansille, niin eikö se tiedä että miten alumiini käyttäytyy?? Quote Link to comment
Guest pitkäpoika Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 Joo täytyy viedä sinne niin kylläpähän hitsailee. Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille. Quote Link to comment
Guest pitkäpoika Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 Ja kysymyshän ei ollut että miten alumiini käyttäytyy vaan että miten tuollainen kansi käyttäytyy. Vääntyileekö esim ja muut sellaiset asiat mitkä vaikeuttais tuollaisen hitsausta. Ajattelin etukäteen kysäistä jos jollain olis ollu kokemuksia. Quote Link to comment
Guest pitkäpoika Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 Nyt on hitsarin kanssa hommat sovittu. Onnistuu kyllä. Tämä kaveri on hitsannut jonkinverran vaativampiakin hitsauksia kun kuplan kansia. Quote Link to comment
mikan Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 Mulla on kuplassa kannet, joissa on porttauksen vuoksi jouduttu tekemään täyttöhitsauksia. Hyvin ovat toimineet, vaikka homma tehty viime vuosituhannella. Olis tuossa myös SE-kannet, joihin tehty vesitilat. Osaava hitsari ja hyvin puhdistetut kannet, niin ei ongelmia. t. Mika Quote Link to comment
-AP- Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 Mulle yritti Masa-Yardsin ammattihitsari aikoinaan korjata vanhoja käytettyjä kaksreikäkansia, TIGillä ja kaikkien taiteen sääntöjen mukaan lämmitettynä, sopivilla lisäaineilla. Ei onnistunut. Materiaali halkesi palotilassa aina vaan uudelleen täytön edellä, valu oli ilmeisesti niin karkaistunutta, että ei kestänyt tai jotain. Kaikki neljä kansiaihiota, saksalaisvaimisteisia, teki samaa, ei onnistumisen tuloksia. Quote Link to comment
mikko k Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 Kun kerran kansi on alumiinia tai jotain sen seosta niin se käyttäytyy niin kuin alumiini hitsatessa. Vääntyilee ja vetelee. Seetit varmaankin menee ainakin vaihtoon. Voi olla että hitsaus on ihan helppo tai sitten voi käydä just noin kuin AP kertoi. Mullakin tuossa odottaa yhdet AutoCraft 910 kannet täyttöhitsausta, joita on jo joku hitsannut. Ei vaan yhtään huvittaisi aloittaa niitten hitsailua kun lähtökohta on juurikin tuollainen kuin AP kansien lopputulos... Toisekseen pidän hommaa käytännössä järjettömänä noin pienen imuvenan takia noinkin suuressa koneessa. Tarjollahan on kansia 48mm imuilla, joilla kone toimisi ihan erilailla. Tiedä sitten oliko tämä asiallisesti vastattu... Quote Link to comment
Guest pitkäpoika Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 Kiitos asiallisesta kommentista. Tiedän kyllä että on aika pienillä venttiileillä nämä kannet mutta sattuu nyt olemaan tuollaiset kannet tuossa hyllyllä niin kokeillaan minkälainen moottori niillä saadaan tehtyä. Kyllä noihin oli 44mm imu suunnitelmissa. Tämä moottori on tulossa tuommoiseen kesällä jokapäiväisessä ajossa olevaan kuplaan niin ei nyt aivan huippukierroksia tarvita. Tosin eihän siitä haittaakaan ole. Sellainen kohtuudella toimiva moottori olis kiva saada tästä värkättyä. Voihan se olla että ei onnistu. Eihän näissä nyt kovin paljon järkeä ole muutenkaan. Ps. Ei oteta herneitä nenään. Harrastushan tämä on. Quote Link to comment
Meto Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 Kyllä 42 mm imuvenalla pääsee pariinsataan heppaan.. Katuautoon ihan riittävästi :) Quote Link to comment
x-pj Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 Nokka ja kannet olisi kuitenkin hyvä olla tasapainossa. Esim. jos nokka alkaa toimia vasta 5000 kierroksella ja kannet alkaa ahdistaa jo samassa kohdassa, niin ei siitä ajettavaa moottoria synny. Quote Link to comment
Meto Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 ohan se tuo fk97 aika hurja nokka.. Quote Link to comment
Guest pitkäpoika Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 Sitten täytyy kyllä vaihtaa kannet jos nuo jo 5000:ssa alkaa ahistamaan. Voihan sen nokan vaihtaa vähän miedompaan. Mutta katsotaan nyt rauhassa. Ja saahan sitä nokkaa vähän säädettyä penkissä. Nämä kannet ja nokka oli 69/92 moottorissa kahdella 38mm ykskurkkuisilla kaasareilla. Paras vääntö oli noin vähän alle neljässä ja huippukierrokset jossain seiskan korvilla. Lukemia en muista mutta ei nyt hirveän huonot. Tosin oli vakio keinuilla. Quote Link to comment
mikko k Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 Ei tuo venttiilikoko vaikuta vain huipputehoon vaan koko kierrosalueen täytökseen. Kun sulla nyt kone kasvaa 1835cc:stä 2276cc, niin missään tapauksessa ei kannata odottaa että suurimmat teho ja vääntölukemat olis lähelläkään aikaisempia kierroslukuja, vaan selkeästi alempana. Kannet tod.näk. ei vain virtaa tarpeeksi. Hyvä vai huono? Tiedä häntä, koska makuja on monia. Kannet vaan on yksi kaikkein tärkeimmistä asioista kaasunvaihdon suhteen. Mutta kokonaisuuteen vaikuttaa tietenkin muutkin osa-alueet, kuten kaasuttimet/ruiskut, pakosarja, vauhtipyörä, jne. Quote Link to comment
x-pj Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 Jos moottorilla paras vääntö oli alempana kuin nokan paras toiminta-alue (fk97:lla kaiketi 5-9000), niin toisella nokalla olisi saanut paljon lisää tehoa samasta koneesta. Noston lisäys parantaa kyllä melko varmasti noiden kansien virtauksia, mutta riittäkö se edes kompensoimaan tilavuuden kasvun. Jos kokeilee, niin tietää. Itse kyllä vaihtaisin nokan sellaiseen, jolla sais paremmin moottorin muun potentiaalin hyödynnettyä ja jolla olis kivempi ajella. Quote Link to comment
Guest pitkäpoika Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 No eihän tässä sellaisia odotuksia olekkaan. Ja mistä epäilet että kannet ei virtaa? Ei ne 250 heppaa virtaakkaan. Kyllä ne on virtautettu ne kannet. Ja ei nyt vielä varmaan parhaat mahdolliset. Mitenkähän musta tuntuu että mun moottorista on tulossa historian huonoin moottori. Mikään ei käy minkään kanssa yhteen. Täytyy vaan tehdä se moottori. Nauretaan yhdessä sitten teho lapuille ja vääntö käyrille. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 (edited) Miksi juuri FK97? Melkoisen reilusti nostoa myös tulee, liki 16mm, kokonaisuus vaatii jotain jo venttiilinjousiltakin. Voisi toimia varmasti paremmin halutulla käyttöalueella jokin FK-87 kaltainen nokka-akseli tälläisessä moottorissa. Edited March 2, 2016 by -Alex- Quote Link to comment
Guest pitkäpoika Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 No kyllähän se totta on että raju tuo nokka on tällaiseen koneeseen. Mutta alkuperäinen aihe oli tuo kansien hitsaus ja alkoi olemaan niin monenlaista neuvoa jo koneen rakentamiseen että ehkä vähän heitin vettä myllyyn. Täytyy mietiskellä oikeasti tuo nokka asia kohdalleen. Ja Mikko ne kannet virtas 190 heppaa 13:sta millillä. Ei varmaan parhaat mutta eiköhän niistä saada. Minun puolesta voidaan tämä keskustelu lopettaa. Kannet on menossa hitsarille niin siitä on hyvä alottaa. Quote Link to comment
mikko k Posted March 3, 2016 Share Posted March 3, 2016 Ilmaisin itseäni jälleen kerran varmaan heikosti ja taas uudellen... Tarkoitin siis että noilla kansilla on jokin maksimi virtauskapasiteetti, joka saavutetaan isommalla moottorilla alemmalla kierrosluvulla kuin pienemmällä moottorilla jossa ne on aiemmin ollut. Eli suurin teho ja vääntö vaan tulee ulos matalammilla kierroksilla. Mutta hei! Tämähän on harrastus, kuten itse totesit. Täällä kun kysyy jotain, niin vastausta ja mielipidettä voi tulla millaista tahansa! Täällähän on tietäjiä, guruja ja besserwissereitä palsta pullollaan.. Kaikilla on mielipiteensä. Suodata niistä nyt sitten se oikea.... Ei kannata niitä herneitä nokkaan vetäistä. Mutta vähä asiaakin. Jos max virtaukset tulee 13mm nostolla, niin kaikki siitä ylimenevä vaan turhaa rasittaa venoja, jousia, nostimia, seetipintoja, jne. Ja lyhentää osien ikää. Ehkä sillä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä. Ei muutakuin kannet hitsaukseen, siitä se lähtee! 1 Quote Link to comment
Guest pitkäpoika Posted March 4, 2016 Share Posted March 4, 2016 Nämä kannet oli alle 13 nostolla käytössä joten olet aivan oikeassa että ei ole mieltä laittaa nostoa kovinpaljoa tuon yli. Mutta nämähän ovat vielä vaiheessa eli ovat menossa työstettäväks kun hitsaukset on tehty. Niin katotaan sitten mitä sieltä saadaan irti. Quote Link to comment
Guest pitkäpoika Posted March 4, 2016 Share Posted March 4, 2016 Ja kyllä täällä palstalla on oikeasti tietäjiä ja jotka ovat perillä asioista. Sen takia täällä kyselenkin koska itseäni en niihin laske. Kantapään kautta joskus mennään. Siinähän sitä oppii. Quote Link to comment
Guest pitkäpoika Posted March 4, 2016 Share Posted March 4, 2016 Tässä on nyt opiskeltu dynaamista puristus suhdetta ja huomattu että eipä nuo vempaimet aina aivan kohdillaan oo ollu. Tästä näkyykin olevan kiivasta juttua tuolla toisaalla. Quote Link to comment
tolvana Posted March 4, 2016 Share Posted March 4, 2016 Tässä on nyt opiskeltu dynaamista puristus suhdetta ja huomattu että eipä nuo vempaimet aina aivan kohdillaan oo ollu. Tästä näkyykin olevan kiivasta juttua tuolla toisaalla. Opiskelu kannattaa aina! Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted March 4, 2016 Share Posted March 4, 2016 Miulla oli ehkä kymmenes moottori jonka laskeskelin (käytettävien osien puitteissa) juuri haluamakseni sen perusteella mitkä lähtökohdat löytyivät hyllystä. Uusia osia oli käytännössä nokka ja mäntäpyttysatsi jotka valittiin kun oli mitattu palotilat ja mietitty halutut staattiset puristukset sinnepäin, tavoiteltu kierrosalue ym. Niistä sitten dynaamiset puristukset laskettiin halutuksi että vielä 95:llä voi ajaa, vähän muotoiltiin palotilaa, plaanattuun lohkon sylinterin vastinpintoja ym. Esimerkiksi netissä tuolle miun käyttämälle w100-nokalle suositellaan staattista puristusta "7,5 - 8.25:1" no miun mieleen oli 8.5:1 ja dekkikorkeudeksi jäi 1,5mm. Loput koneen speksit on tässä ketjussa: www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/16103-dwl-puavon-72-pallisdoppeli (siellä on kahden peräkkäisen padan speksit, jälkimmäinen nyt tässä kyseessä oleva). Sytkä on 32-34 astetta ja minkäänlaista nakutusongelmaa tai muutakaan ei ole ollut. Lopputulemana oli just erinomainen käyttöpata joka murisee kivasti ja kuljettaa doppelia ongelmitta halutulla vauhdilla halutun matkan. Eli aika hiton tylsä mutta päivittäiseen kesäkäyttöön ja matkaan oikein sopiva.Tämäkin voisi olla ollut vielä onnistuneempi W110 nokalla ja pari millin kymppiä pienemmällä dekillä mutta kun muutenkin koneesta tuli jo tosi kapea niin olisi vaatinut vielä varmaan yhden sovituskierroksen lisää. Seuraavan auton pata saa luvan olla merkittävästi räyhäkkäämpi! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.