Jump to content

Alumiini kansien hitsaus.


Guest pitkäpoika

Recommended Posts

Guest pitkäpoika
Posted

Onko kellään kokemuksia noitten alumiini kansien hitsauksesta. Pitäis täyttää palotilasta paljealuetta ja tietysti sylinteriputken alta myös. On niin paljon lasketut kannet ja pitäis saada lisää tilavuutta palotilaan. Hitsari kyllä kansille on mutta lähinnä kyse olis että miten tuommoinen kansi käyttäytyy kun sitä hitsataan.

Posted

2.5 on myrkyllisin dekki minkä voi laittaa, jos ei muuten saa konetta nakuttamaan niin tuolla on hyvät edellytykset.

Guest pitkäpoika
Posted

Palotilan koko on 32ml ja siihen 94 mäntä siitä tulee venttiilinkoloineen max 12ml lisää ja vielä 82 isku niin on aika kova puristussuhde.Ja mielellään käyttäisin maksimissaan 1.5 dekki korkeutta. Sen takia tämä hitsaus operaatio.

Posted

Näyttäisi staattiseksi tulevan tuolla kombinaatiolla jotain 11,5 - 12:1. Mäntäänhän voisi tehdä enemmänkin tilaa, ei pelkästään venttiilikoloja vaan siitä laakeammaksi jatkaen? Tai sit re85 -käyttöiseksi koko mylly niin rututhan alkaa olla jo sellaisenaan ihan sopivat. (disclaimer - olettaen että tähän ei tuu mitään bussinokkaa)

Guest pitkäpoika
Posted

Laskin tuolla netissä olevalla laskurilla että puristussuhde olis noilla kamppeilla 14.55 mutta voihan se olla laskuri väärässä.

Guest pitkäpoika
Posted

Siihen on laskettu se dekkialue siihen 12ml.

Guest pitkäpoika
Posted

Joo varmaan pitää paikkaansa. En kovin mikrometrin tarkasti oo mittaillu vielä kun jokatapauksessa joutuu jotakin tekemään. Nokka on kohtuu härevä tämmöisen käyttö kuplaan. Mutta täytyy kokeilla. Fk97 1.4 kiikuilla.

Guest pitkäpoika
Posted

No sillähän nyt ei taida olla väliä kumpaan päähän putkea ne rinkulat laittaa. Mutta noilla prikoilla menee tuo dekki korkeus persielleen tai paljealue millä nyt haluaa sitä kutsua.

Posted

No mulla meni laskelma persielleen, aavistuksen kolkutteli takaraivossa että miten isot venat ja nosto tarttee 12ml lovet mäntään mutta ei sitä noin kaikkea aina älyä :)

Guest pitkäpoika
Posted

Joo vähän epäselvästi tuohon laittelin. Ei oo kun 42imu venttiili mutta nostoa nyt on jonkin verran. Voi joutua vielä vähän isontamaan noita venttiili koloja.

Guest pitkäpoika
Posted

Joo täytyy viedä sinne niin kylläpähän hitsailee. Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille.

Guest pitkäpoika
Posted

Ja kysymyshän ei ollut että miten alumiini käyttäytyy vaan että miten tuollainen kansi käyttäytyy. Vääntyileekö esim ja muut sellaiset asiat mitkä vaikeuttais tuollaisen hitsausta. Ajattelin etukäteen kysäistä jos jollain olis ollu kokemuksia.

Guest pitkäpoika
Posted

Nyt on hitsarin kanssa hommat sovittu. Onnistuu kyllä. Tämä kaveri on hitsannut jonkinverran vaativampiakin hitsauksia kun kuplan kansia.

Posted

Mulla on kuplassa kannet, joissa on porttauksen vuoksi jouduttu tekemään täyttöhitsauksia. Hyvin ovat toimineet, vaikka homma tehty viime vuosituhannella. Olis tuossa myös SE-kannet, joihin tehty vesitilat. Osaava hitsari ja hyvin puhdistetut kannet, niin ei ongelmia.

 

t. Mika

Posted

Mulle yritti Masa-Yardsin ammattihitsari aikoinaan korjata vanhoja käytettyjä kaksreikäkansia, TIGillä ja kaikkien taiteen sääntöjen mukaan lämmitettynä, sopivilla lisäaineilla. Ei onnistunut. Materiaali halkesi palotilassa aina vaan uudelleen täytön edellä, valu oli ilmeisesti niin karkaistunutta, että ei kestänyt tai jotain. Kaikki neljä kansiaihiota, saksalaisvaimisteisia, teki samaa, ei onnistumisen tuloksia.

Posted

Kun kerran kansi on alumiinia tai jotain sen seosta niin se käyttäytyy niin kuin alumiini hitsatessa. Vääntyilee ja vetelee. Seetit varmaankin menee ainakin vaihtoon. Voi olla että hitsaus on ihan helppo tai sitten voi käydä just noin kuin AP kertoi.

 

Mullakin tuossa odottaa yhdet AutoCraft 910 kannet täyttöhitsausta, joita on jo joku hitsannut. Ei vaan yhtään huvittaisi aloittaa niitten hitsailua kun lähtökohta on juurikin tuollainen kuin AP kansien lopputulos...

 

Toisekseen pidän hommaa käytännössä järjettömänä noin pienen imuvenan takia noinkin suuressa koneessa. Tarjollahan on kansia 48mm imuilla, joilla kone toimisi ihan erilailla.

 

Tiedä sitten oliko tämä asiallisesti vastattu...

Guest pitkäpoika
Posted

Kiitos asiallisesta kommentista. Tiedän kyllä että on aika pienillä venttiileillä nämä kannet mutta sattuu nyt olemaan tuollaiset kannet tuossa hyllyllä niin kokeillaan minkälainen moottori niillä saadaan tehtyä. Kyllä noihin oli 44mm imu suunnitelmissa. Tämä moottori on tulossa tuommoiseen kesällä jokapäiväisessä ajossa olevaan kuplaan niin ei nyt aivan huippukierroksia tarvita. Tosin eihän siitä haittaakaan ole. Sellainen kohtuudella toimiva moottori olis kiva saada tästä värkättyä. Voihan se olla että ei onnistu. Eihän näissä nyt kovin paljon järkeä ole muutenkaan. Ps. Ei oteta herneitä nenään. Harrastushan tämä on.

Posted

Nokka ja kannet olisi kuitenkin hyvä olla tasapainossa. Esim. jos nokka alkaa toimia vasta 5000 kierroksella ja kannet alkaa ahdistaa jo samassa kohdassa, niin ei siitä ajettavaa moottoria synny.

Guest pitkäpoika
Posted

Sitten täytyy kyllä vaihtaa kannet jos nuo jo 5000:ssa alkaa ahistamaan. Voihan sen nokan vaihtaa vähän miedompaan. Mutta katsotaan nyt rauhassa. Ja saahan sitä nokkaa vähän säädettyä penkissä. Nämä kannet ja nokka oli 69/92 moottorissa kahdella 38mm ykskurkkuisilla kaasareilla. Paras vääntö oli noin vähän alle neljässä ja huippukierrokset jossain seiskan korvilla. Lukemia en muista mutta ei nyt hirveän huonot. Tosin oli vakio keinuilla.

Posted

Ei tuo venttiilikoko vaikuta vain huipputehoon vaan koko kierrosalueen täytökseen. Kun sulla nyt kone kasvaa 1835cc:stä 2276cc, niin missään tapauksessa ei kannata odottaa että suurimmat teho ja vääntölukemat olis lähelläkään aikaisempia kierroslukuja, vaan selkeästi alempana. Kannet tod.näk. ei vain virtaa tarpeeksi. Hyvä vai huono? Tiedä häntä, koska makuja on monia. Kannet vaan on yksi kaikkein tärkeimmistä asioista kaasunvaihdon suhteen. Mutta kokonaisuuteen vaikuttaa tietenkin muutkin osa-alueet, kuten kaasuttimet/ruiskut, pakosarja, vauhtipyörä, jne.

Posted

Jos moottorilla paras vääntö oli alempana kuin nokan paras toiminta-alue (fk97:lla kaiketi 5-9000), niin toisella nokalla olisi saanut paljon lisää tehoa samasta koneesta. Noston lisäys parantaa kyllä melko varmasti noiden kansien virtauksia, mutta riittäkö se edes kompensoimaan tilavuuden kasvun. Jos kokeilee, niin tietää. Itse kyllä vaihtaisin nokan sellaiseen, jolla sais paremmin moottorin muun potentiaalin hyödynnettyä ja jolla olis kivempi ajella.

Guest pitkäpoika
Posted

No eihän tässä sellaisia odotuksia olekkaan. Ja mistä epäilet että kannet ei virtaa? Ei ne 250 heppaa virtaakkaan. Kyllä ne on virtautettu ne kannet. Ja ei nyt vielä varmaan parhaat mahdolliset. Mitenkähän musta tuntuu että mun moottorista on tulossa historian huonoin moottori. Mikään ei käy minkään kanssa yhteen. Täytyy vaan tehdä se moottori. Nauretaan yhdessä sitten teho lapuille ja vääntö käyrille.

Posted (edited)

Miksi juuri FK97? Melkoisen reilusti nostoa myös tulee, liki 16mm, kokonaisuus vaatii jotain jo venttiilinjousiltakin. Voisi toimia varmasti paremmin halutulla käyttöalueella jokin FK-87 kaltainen nokka-akseli tälläisessä moottorissa.

Edited by -Alex-
Guest pitkäpoika
Posted

No kyllähän se totta on että raju tuo nokka on tällaiseen koneeseen. Mutta alkuperäinen aihe oli tuo kansien hitsaus ja alkoi olemaan niin monenlaista neuvoa jo koneen rakentamiseen että ehkä vähän heitin vettä myllyyn. Täytyy mietiskellä oikeasti tuo nokka asia kohdalleen. Ja Mikko ne kannet virtas 190 heppaa 13:sta millillä. Ei varmaan parhaat mutta eiköhän niistä saada. Minun puolesta voidaan tämä keskustelu lopettaa. Kannet on menossa hitsarille niin siitä on hyvä alottaa.

Posted

Ilmaisin itseäni jälleen kerran varmaan heikosti ja taas uudellen...

 

Tarkoitin siis että noilla kansilla on jokin maksimi virtauskapasiteetti, joka saavutetaan isommalla moottorilla alemmalla kierrosluvulla kuin pienemmällä moottorilla jossa ne on aiemmin ollut. Eli suurin teho ja vääntö vaan tulee ulos matalammilla kierroksilla.

 

Mutta hei! Tämähän on harrastus, kuten itse totesit. Täällä kun kysyy jotain, niin vastausta ja mielipidettä voi tulla millaista tahansa! Täällähän on tietäjiä, guruja ja besserwissereitä palsta pullollaan.. Kaikilla on mielipiteensä. Suodata niistä nyt sitten se oikea.... Ei kannata niitä herneitä nokkaan vetäistä.

 

Mutta vähä asiaakin. Jos max virtaukset tulee 13mm nostolla, niin kaikki siitä ylimenevä vaan turhaa rasittaa venoja, jousia, nostimia, seetipintoja, jne. Ja lyhentää osien ikää. Ehkä sillä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä.

 

Ei muutakuin kannet hitsaukseen, siitä se lähtee!

  • Like 1
Guest pitkäpoika
Posted

Nämä kannet oli alle 13 nostolla käytössä joten olet aivan oikeassa että ei ole mieltä laittaa nostoa kovinpaljoa tuon yli. Mutta nämähän ovat vielä vaiheessa eli ovat menossa työstettäväks kun hitsaukset on tehty. Niin katotaan sitten mitä sieltä saadaan irti.

Guest pitkäpoika
Posted

Ja kyllä täällä palstalla on oikeasti tietäjiä ja jotka ovat perillä asioista. Sen takia täällä kyselenkin koska itseäni en niihin laske. Kantapään kautta joskus mennään. Siinähän sitä oppii.

Guest pitkäpoika
Posted

Tässä on nyt opiskeltu dynaamista puristus suhdetta ja huomattu että eipä nuo vempaimet aina aivan kohdillaan oo ollu. Tästä näkyykin olevan kiivasta juttua tuolla toisaalla.

Posted

Tässä on nyt opiskeltu dynaamista puristus suhdetta ja huomattu että eipä nuo vempaimet aina aivan kohdillaan oo ollu. Tästä näkyykin olevan kiivasta juttua tuolla toisaalla.

Opiskelu kannattaa aina!

Posted

Miulla oli ehkä kymmenes moottori jonka laskeskelin (käytettävien osien puitteissa) juuri haluamakseni sen perusteella mitkä lähtökohdat löytyivät hyllystä. Uusia osia oli käytännössä nokka ja mäntäpyttysatsi jotka valittiin kun oli mitattu palotilat ja mietitty halutut staattiset puristukset sinnepäin, tavoiteltu kierrosalue ym. Niistä sitten dynaamiset puristukset laskettiin halutuksi että vielä 95:llä voi ajaa, vähän muotoiltiin palotilaa, plaanattuun lohkon sylinterin vastinpintoja ym.

 

Esimerkiksi netissä tuolle miun käyttämälle w100-nokalle suositellaan staattista puristusta "7,5 - 8.25:1" no miun mieleen oli 8.5:1 ja dekkikorkeudeksi jäi 1,5mm. Loput koneen speksit on tässä ketjussa: www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/16103-dwl-puavon-72-pallisdoppeli (siellä on kahden peräkkäisen padan speksit, jälkimmäinen nyt tässä kyseessä oleva). Sytkä on 32-34 astetta ja minkäänlaista nakutusongelmaa tai muutakaan ei ole ollut.

 

Lopputulemana oli just erinomainen käyttöpata joka murisee kivasti ja kuljettaa doppelia ongelmitta halutulla vauhdilla halutun matkan. Eli aika hiton tylsä mutta päivittäiseen kesäkäyttöön ja matkaan oikein sopiva.Tämäkin voisi olla ollut vielä onnistuneempi W110 nokalla ja pari millin kymppiä pienemmällä dekillä mutta kun muutenkin koneesta tuli jo tosi kapea niin olisi vaatinut vielä varmaan yhden sovituskierroksen lisää. Seuraavan auton pata saa luvan olla merkittävästi räyhäkkäämpi!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...