Guest Leevibb Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 (edited) Hellurei! Tuli tuossa laitettua taas yksi vanha ritsa liikenteeseen niin pitääpä siitäkin vähän kirjoitella tarinaa. Omasta käyttöautosta loppui ajoaika viimekuun vaihteessa joten piti saada kesäksi seuraava kulkupeli alle ja mielessä olikin jo muutaman vuoden hautunut ajatus isäukon 20 vuotta seisseen kuplavolkkarin henkiin herättämisestä. Autoa oli muutama vuosi sitten käynnistelty ja ihmetelty, mutta itse en silloin vielä näiden päälle ymmärtänyt ja isä ei kiireiltään kerennyt paljoa autoa laittelemaan joten kupla joutui takaisin tallin pimeyteen muhimaan. Noin kuukausi sitten kaivoin kuplan taas tallista ulos ja aloin laittelemaan sitä liikennekelpoiseksi. Perushommat tuli vaan tehtyä, jarrujen kunnostus, moottorin johtosarjat korjasin, perussäädot ja kaasuttimen vaihto niin alkoi moottori rokkaamaan. Hitsaushommia ei ollut (leimalle vaadittavia) ja pohjalevyn kunto oli tässä kuplassa hämmästyttävän hyvä. Yksi pieni hitsauspaikka tehty takamatkustajan jalkatilaan, muuten hitsaamaton ainakin näkyviltä paikoilta. Koria olikin sitten enemmänkin paikkailtu ja muutenkin ulkokuori on tyylikkään patinoitunut. Kiitos 90 luvulla tehdyn peltikattomaalauksen. :) Pääsiäisenä sainkin auton jo katsastettua huomautuksetta, ja siitä lähtien se on toimittanut käyttöauton virkaa. Tällä viikolla pitäisi tulla kuplaan alkuperäiset mustapohjaiset kilvet. Renkaatkin vielä ajan hengen mukaiset. :D Heti alkoi tietenkin ärsyttää kun rokkikone puuttui kuplasta, ja tämmöiseen vehkeeseen pitää tietenkin soittovehkeet saada mahd. hyvin piiloon. Ja paras vaihtoehto tietenkin on hattuhyllylle kaiuttimet ja mankka penkin alle. Hertzin erillissarja hattuhyllyn alle piiloon ja verhoilu päälle! Äitille kiitokset verhoilussa auttamisessa, hyvin sai soittovehkeet piiloon ja tuo suljettu tila mikä jää hattuhyllyn alle toimii hyvin subbarikotelona midbassoille, joten hyvin tulee matalaa ääntä pelkällä erkkasarjalla :) Johdoitukset vielä vähän miten sattuu kun oli tarkoitus laittaa vahvistimen kautta kaiuttimet soimaan mutta eihän tuo lankku sitten toiminutkaan. Mutta kuuluu jo pelkästään mankan kautta niin kovaa että häviää nuo moottorin äänet alta aika hyvin. Seuraavaksi autoon tulossa vannepajalta leveämmät takavanteet, madallus ja kattoteline. kirjoittelen tänne uutta tekstiä sitä mukaan kun jotain tapahtuu. Edited July 9, 2017 by Leevibb Quote Link to comment
sleepercooler Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Aika ryhdikäs peli, maalipinta on hieno ja vielä kun puskurin reiät on ummessa, kaikin puolin tyylikäs :)......... Quote Link to comment
Soukka Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Noin hyvin patinoituneen kun löytäisi niin ai että. Quote Link to comment
metake Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 PeltikattoKupla ´64 Mitenkään vi**uilematta huomautan, että kyseessä on -65 mallinen kupla, ilmeisesti rekisteröity vuoden 1964 puolella, mutta varaosia osatessasi saat suoraan oikeat osat kun ostat ne 1965 vuosimallin mukaan. -64 mallissa on lukuisia osia jotka eivät sovi tuohon... 1 Quote Link to comment
Guest Leevibb Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Okei, kiitoksia tästä selvennyksestä :) Quote Link to comment
Kurre Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Nyt on asennetta! Lokarit kiinni korissa, mutta ei oo muuten kikkailtu siihen tyyliin. Värivalinta hieno. Renkaat kruunaa komeuden. Kyllä. Olen tosissani. Miks näitä ei oo enemmän? Quote Link to comment
Guest Leevibb Posted April 15, 2016 Share Posted April 15, 2016 (edited) Tuli pieni takaisku kun alkoi tekemään painetta jarruille aina ajaessa ja siinä pullautti sitten etujarrusylinteri nesteet pihalle ja jarrut hävis. Siinä sitten ajattelin että puran tuon pääsylinterin kun siihen en ole vielä koskenut. Nyt on jarruremppa vielä ilmaamista vaille ja toivottavasti toimii. Sitten tuli vannepajalta vähän leveämmät takavanteet :) Elikkä 8 tuumaa leveät taakse ja eteen kokeilen noita kleinbussin 14 tuumaisia. Vielä pitää vaan hiekkapuhaltaa ja käyttää maalaamossa vanteet. Kunhan saan nuo jarrut kuntoon niin alkaa madallushommat. Droppiolat on jo hommattuna eteen, jos niillä pärjäisi näin alkuun. Edited April 15, 2016 by Leevibb Quote Link to comment
APO Posted April 15, 2016 Share Posted April 15, 2016 Taisin pongata tämän rajakadulla pari viikkoa sitten. Hyvältä näyttää! Muista vetää koriliima tms. tuohon hitsisauman päälle, jos sattuu oleen saumassa huokosta. Quote Link to comment
tobbe` Posted April 15, 2016 Share Posted April 15, 2016 Joo kannattaa vetää sikaliimat saumaan jos vannepajan tekemät. Quote Link to comment
Guest Leevibb Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 (edited) Moro! Nyt ollaan vapusta selvitty niin on aika laittaa kuvia nykykunnosta, elkää pahoittako mieltänne kun pappatyylin kupla on nyt pilattu. :) Kupla lojui pukkien päällä pari viikkoa tallissa kunnes tajusin viimehetkellä että sehän on vappu ihan nurkan takana! Sitten alkoi taas vauhdilla tapahtumaan. Kunnon äänenvaimentajakin löytyi tallinperukoilta. Eipähän noita vanteita tullut maalattua, nyt sopii tyyliin just eikä melkein. Kiire meinasi tulla että pääsee vappuajeluille, perjantaina tehtiin kaverin kanssa yötä myöten hommia että saadaan madallukset tehtyä kun lauantaina piti vappua juhlia. Lauantai päivänä vaihdoin vielä kokonaan uuden jarrupääsylinterin jolla jarruongelmat poistuivat kokonaan. Niin vaan päästiin kuplalla volkkarimiittiin ja vappucruisinkiin! Pitäisi nyt etummainen vaihteiston tukikumi vaihtaa kun moottori heiluu niin pirusti että pakoputki kolisee koriin kiinni. Edited May 2, 2016 by Leevibb Quote Link to comment
Guest Leevibb Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 tjaa a. Tilasin vaan alkuperäiset mustat kilvet niin tommoiset tuli. Empä edes tajunnut että nuo on pidemmät kun yleensä mutta nyt kun katoin muitten mustakilpisten autojen kuvia niin onhan ne perhana pidemmät. Quote Link to comment
mmm5mMattiH Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Mukavan näköinen peli. Ei ne kaikki kuplat tarvi olla pussihousut jalassa ajettavia. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 3, 2016 Share Posted May 3, 2016 tjaa a. Tilasin vaan alkuperäiset mustat kilvet niin tommoiset tuli. Empä edes tajunnut että nuo on pidemmät kun yleensä mutta nyt kun katoin muitten mustakilpisten autojen kuvia niin onhan ne perhana pidemmät. Kaikkea sitä vastaan tuleekin. En tiennyt että tuollaisia on edes mahdollista saada. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 3, 2016 Share Posted May 3, 2016 Uudetkin kilvet saa mustana jos värkillä tarpeeksi ikää. Quote Link to comment
tobbe` Posted May 4, 2016 Share Posted May 4, 2016 Ei vittu jos mullekin annetaa lyhyet kilvet tollasina pitkinä :D ei saatana.. Quote Link to comment
sami55 Posted May 4, 2016 Share Posted May 4, 2016 Uskaltaako kysyä mitä vanteiden levitys kustansi? Itelle riittäin 7" leveät... Quote Link to comment
Guest Leevibb Posted May 4, 2016 Share Posted May 4, 2016 Noin 150e postikuluineen Quote Link to comment
mikan Posted May 6, 2016 Share Posted May 6, 2016 JES, Jetpipe kruunaa komeuden! Vanteistakin löytyy oikein varsinais-suomalainen E-merkintä. :-) t. Mika Quote Link to comment
sleepercooler Posted May 6, 2016 Share Posted May 6, 2016 Mut sehän riittää.... 1 Quote Link to comment
Guest Leevibb Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 (edited) Laitetaas muutamat kuvat kun jotain pientä on näpräilty taas. Vaihdelaatikon etummainen tukikumi oli kokonaan revennyt niin vaihdoin uuden, ajettavuus parani huomattavasti kun ei enään moottori kolise irralllaan autossa. Kattotelineet laitoin autoon, vähän joutui kaasupillillä lämmittämään että sai nuo kiinnikkeet purettua. Alkaa näyttää jo lauluautolta! Pientä hifistelyä myös sisätiloihin, puhelinteline ja 3,5mm naarasliitäntä kojetauluun. Ei tarvinnut reikiäkään porailla kun otti kromilistan irti ja valmiisiin reikiin sai nuo vehkeet kiinni. :) Vapun jälkeen tällä on nyt jokapäivä ajettu, viikonloppuisin toimittanut lauluauton virkaa ja viikot oon töihin ajellut, hauska peli ajaa ja herättää takuulla hilpeyttä vastaantulijoissa. Edited May 22, 2016 by Leevibb Quote Link to comment
Soukka Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 Missä sulla on radio? Onko joku kaukosäädin erikseen vielä vai säädätkö puhelimella aina voluumia? Quote Link to comment
Guest Leevibb Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 Kuskin penkin alla on mankka, tarkoitus olisi ostaa kaukosäätimellä oleva mankka mutta tällähetkellä säädän puhelimella volyymit. Radion virtakatkaisin pitäisi myös tehdä kojelautaan. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 23, 2016 Share Posted May 23, 2016 Tuollaiseen viritykseen ei edes tarvitse mankkaa vaan voi hoita pelkällä vahvistimella. Quote Link to comment
HSuomi Posted May 23, 2016 Share Posted May 23, 2016 Varsin hieno pirssi. Moldatut lokarit 5/5! Quote Link to comment
Guest Leevibb Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 Nyt ois kauhee savotta kun kerkeis joskus alottaa tekemään. Saarijärvellä se on lojunut 90-luvulta eiliseen asti, nyt seisoo kotipihassa ja pitäisi raivata tallista säilontäpaikka niin pääsee viimein talliin odottelemaan kunnostusta :) Semmoinen tötterö se ois (Y) Ja nyt tulee kunnon liuta kuvia! Olisikin ollut ihan liian helppo lähtökohta ellei olisi puu kaatunut katolle. :( Jos on jokin näkemys aiheesta miten tuon katon korjaa niin saa heittää hyviä ideoita. Pilareita myöten taittunut, alettava varmaan tunkilla nostamaan vaan kattopeltiä ja katsottava miten se asettuu. Kuuppelilla on rullattu menemään n. 7000 kilometriä ilman kummempia murheita, alkaa kohta olla kuplakausi lopuillaan niin pääsee tämäkin talliin lepäämään. Kleinbussia voisi vaikka heti alkaa tekemään mutta yksi toinen projekti pitää tehdä alta pois, ehkä siitäkin kehtaa kuvan laittaa vaikka merkki ei ole foorumille sopiva ;) Tämmöistä tälläkertaa! Jatketaan taas kun (jos) volkkareille tapahtuu jotain kertomisen arvoista! Quote Link to comment
Guest Leevibb Posted July 9, 2017 Share Posted July 9, 2017 (edited) Laitetaas vähän päivitystä, vaikka hirveemmin ei ole tapahtunut. Mummolan ladosta heräteltiin jo maaliskuussa että pääsee kesäkuntoon laittelemaan. Lähti kuin palmun alta käyntiin seisonnan jälkeen ja kyllä se 100km taittui tuosta vaan vaikkakin tiet meinasi illalla jäätyä kesken reissun. Ei ollutkaan vielä kesäautokelejä? Säätöpalat piti hitsailla keulaan jotta saa vähän alemmaksi. Ja sitähän sitten madallettiin, niinkin paljon että otti jo vasen rengas montussa lokariin ja teki ikävää jälkeä, nyt taas nostettu sopivaksi ettei ota kiinni. Myöskin matalemmat eturenkaat laitettu. Viime viikonloppuna piti moottori pudottaa jotta sain tukikumit vaihdettua. Samalla imusarjan fiksausta, puhallinkopan sisältä otin lämmityksen läpät pois kun niitä ei kesäautossa tarvita. ja käärmeenpesä tuli vihdoinkin laitettua. Ei haise enään pakokaasu vuotavista vakioputkista. Remuksen moottoripyörän vaimennin takaa kunnon pörinät. Nyt taas toimii niinkuin pitää, kattotelineiden maalaus tällähetkellä kesken. Maalaan samalla Beigellä kun jarrurummutkin. äänieristemattoa pitäisi laitella myös. ja etukaiuttimet suunnitteilla. Kelpaa nauttia kesästä, vaikkakin taas jatkuu arki tuolla kasarmin puolella varusmiespalvelusta suorittamassa. :) Edited July 9, 2017 by Leevibb Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.