Jump to content

Kupla starttaa, ei käynnisty


Recommended Posts

Posted

Vappuajelulla Kupla sammui yht'äkkiä liikennevaloihin, ei lähtenyt käyntiin mäkistartillakaan. Kärjet näyttivät huonoilta, mikä vähän ihmetyttää, koska olin ajanut maks. 1000 km kunnostuksen jälkeen. No, laitoin uudet kärjet sekä konkan ja säädin kärkivälin oikeaksi, ja Kupla toimi tosi hyvin mitä nyt ehdin ajaa muutaman kerran. Matkalla Mikkelin Oldtimer Runiin matka katkesi kovaan nykimiseen, ja kone ampui myös miehekkäästi putkesta. Arvasin, että sytkä on pielessä, säädin tien sivussa kärkiväliä, ja sain Kuplan hetkeksi käymään. Mutta sammui taas, kun olin lähdössä liikkeelle, ja annoin kaasua. Hinasin auton kotipihaan, nyt auto ei lähde käyntiin, starttaa vain vimmatusti. Säädin taas kärkivälin, perusasetin sytkän, ja tarkistin, että tulee sekä kipinää, että bensaa. Laitoin myös pari tippaa öljyä jakajan akseliin vilttipalaan, ja akselirasvaa itse akseliin, jotta kärkien 'kenkä' liukuisi hyvin. Nyt olisivat kuitenkin hyvät neuvot tarpeen, en itse keksi vikaa, tässä menee muuten koko ajosesonki ohi.

Posted (edited)

Konkka on uusi,mutta voihan siinäkin olla vikaa. Itse asiassa kypsyin näihin sytkäongelmiin siinä määrin,että tilasin Pertronixin kärjettömän setin & Flamethrower-puolan.Ajattelin ensin vaihtaa heti siihen.Mutta jotenkin haluaisin vielä kokeilla käyntiin kärjellisellä sarjalla,jotta näen,ettei löydy muutakin vikaa.Voisin toki ensin vaihtaa vain uuden puolan,ja katsoa,että toimiiko.

Edited by jonte
Posted

Puola, johdot, tulpat?

 

Perusasetettu miten, pyörijä merkkiin? (tällä helposti pieleen). Vai staattisesti hehkulampulla? (tarkempi). 

 

Vähän myöhäistä, mutta itse olen nykyään 123 jakajafani (tune). Ei voi olla helpompi säätää kohdalleen, ja mylly käy se kuuluisa kello.

Posted

Sytkää yritin perussäätää laittamalla pyörijää osoittamaan jakajan jalassa olevaa merkkiä, ja nokka-akselin hihnapyörän merkkiä (merkitty valkoisella viivalla) osoittamaan lohkojen välissä olevaa keskikohtaa. Noin suunnilleen olen ymmärtänyt, että pitäisi tehdä, mutta voin olla väärässäkin. Venttilien välyksiä en ole vielä tarkistanut.

Posted

Okei mielestäni selvä. Ajoitus ei ole kohdallaan. Ei edes yritä, jos on pahasti pielessä. Laitetaanko jakajan merkki keskelle pyörijää, jättö vai ottoreunalle? :) Merkki antaa vain suuntaa. Nyt esmes John Muirin legendaarinen ohjekirja jostain ja säätämään sytytys staattisesti hehkulampulla.

 

http://www.aircooledtech.com/timing/static/ tai sitten tästä ohje, jos lontoonkieli taipuu. 

 

Ei kannata merta edemmäs lähteä rapua kalastamaan, ensin sytkä about kohdalleen. Vuosikymmeniä taannoin tuo staattinen oli riittävän hyvä ajoituskonsti (miksei vieläkin, toimii). Tarkemmin sitten saa strobolla elikkäs ajoituslampulla. Joita ei hyviä enää kaupasta edes saa.

Guest Soukka
Posted

Okei mielestäni selvä. Ajoitus ei ole kohdallaan. Ei edes yritä, jos on pahasti pielessä. Laitetaanko jakajan merkki keskelle pyörijää, jättö vai ottoreunalle? :) Merkki antaa vain suuntaa. Nyt esmes John Muirin legendaarinen ohjekirja jostain ja säätämään sytytys staattisesti hehkulampulla.

 

http://www.aircooledtech.com/timing/static/ tai sitten tästä ohje, jos lontoonkieli taipuu.

 

Ei kannata merta edemmäs lähteä rapua kalastamaan, ensin sytkä about kohdalleen. Vuosikymmeniä taannoin tuo staattinen oli riittävän hyvä ajoituskonsti (miksei vieläkin, toimii). Tarkemmin sitten saa strobolla elikkäs ajoituslampulla. Joita ei hyviä enää kaupasta edes saa.

Tuo lamppu keino on erittäin hyvä. Itse säädin noin uuden koneen jakajan 10 astetta ja lähti käyntiin hyvin ihan ensimmäisellä startilla.
Posted

Jos mottoria ei saa käymään kunnossaolevalla kärjellisellä virranjakajalla niin siihen ei kannata laittaa kärjetöntä järjestelmää, on melko varma että se tuhoutuu kun vianetsintä etenee tarpeeksi kauan. Jos moottori ei lähde käyntiin mutta startti pyörittää niin irroita esim. 2:n sytytysjohto irti sytytystulpasta ja liitä siihen erillinen s.tulppa jonka laitat moottoripeltiä tms. vasten jolloin s.tulpan runko saa maakosketuksen, sen jälkeen starttaus ja katsot räpsiikö kipinä s.tulpan kärkivälissä. Tämä vaatii tietysti kaverin starttaamaan vaihde vapaalla. Jos räpsii niin vika on esim. sytytysajoituksessa tai bensan puutteessa.

Posted

Jos moottori ei lähde käyntiin mutta startti pyörittää niin irroita esim. 2:n sytytysjohto irti sytytystulpasta ja liitä siihen erillinen s.tulppa jonka laitat moottoripeltiä tms. vasten jolloin s.tulpan runko saa maakosketuksen, sen jälkeen starttaus ja katsot räpsiikö kipinä s.tulpan kärkivälissä.

Sytytystä ei kannata testata tulpalla vaan kipinän pitää vapaassa ilmassa hypätä helposti 10 - 15 mm. Muuten ei toimi paineisessa sylinterissä (kuten x-pj ylempänä huomauttikin).

Itse laitan ruuvimeisselin tulpanjohtoon siten että varsi tulee jostain kohtaa sentin päähän sopivasta maakohdasta (kirkas pultin pää tms.). Kipinä hyppää sitten siitä yli.

Aina kannattaa laittaa kipinä menemään johonkin, puola ja muutkin osat kärsivät kun energia ei pääse purkautumaan.

Posted (edited)

Sytkä on varmasti pielessä, siitä olen itsekin samaa mieltä. Enkä tässä vaiheessa, kun auto ei edes lähde käyntiin, ole vaihtamassa mitään kärjettömän osia siihen. Ajattelin vain kokeilla uudella puolalla, että auttaisiko se heikkoon kipinään. Strobolamppua en omista, joten joudun varmaan viemään korjaamolle sytytyksen säätöä varten.Kiitoksia kommenteista!

Edited by jonte
Posted

Kun perusennakoksi laittaa 8 astetta niin sillä lähtee varmasti käyntiin, siihen ei tarvita ajoituslamppua ja kokonaisennakon muuttaminen ei ole helppoa sen jälkeen - - - sehän muuttuu samassa suhteessa kuin perusennakkokin. Jos muutat perusennakkoa myöhäisemmälle niin maksimiennakkokin siirtyy samalla.

Posted

Sytkä on varmasti pielessä, siitä olen itsekin samaa mieltä. Enkä tässä vaiheessa, kun auto ei edes lähde käyntiin, ole vaihtamassa mitään kärjettömän osia siihen. Ajattelin vain kokeilla uudella puolalla, että auttaisiko se heikkoon kipinään. Strobolamppua en omista, joten joudun varmaan viemään korjaamolle sytytyksen säätöä varten.Kiitoksia kommenteista!

 

Tuossa linkkaamassani ohjeessa sytytys säädetään ihan normaalilla 6 tai 12v hehkulampulla (riippuu autosi jännitteestä). Ei ole vaikeaa kun tekee kohta kohdalta. Suosittelen treenaamaan tuon sytytyksen säädön, kun sytytykseen vaikuttaa osien kuluminen jne. Kärjet kuluu yms. Rohkeasti vaan.

Guest Soukka
Posted

Tuossa linkkaamassani ohjeessa sytytys säädetään ihan normaalilla 6 tai 12v hehkulampulla (riippuu autosi jännitteestä). Ei ole vaikeaa kun tekee kohta kohdalta. Suosittelen treenaamaan tuon sytytyksen säädön, kun sytytykseen vaikuttaa osien kuluminen jne. Kärjet kuluu yms. Rohkeasti vaan.

Jos ei halua lamppua viritellä niin yleismittari missä on se piippaus asento toimii myös.

Posted

Uusi Motonetistä hankittu konkka on myös melko varmasti rikki. Kokeilin juuri, että tuleeko kipinää kärkien välissä, ja kipinöi tosi rajusti. Mutta voiko rikkinäinen konkka estää käynnistymistä? No, pitääpä käydä hakemassa virtakynä testausta varten, tänään en ehtinyt.

Posted

Mutta voiko rikkinäinen konkka estää käynnistymistä?

Kyllä voi, nimimerkki kokemusta on. Kokemusta myös siitä että konkat on nykyään surkeita laadultaan ja itsellekin on sattunut uusi rikkinäinen.

Posted

Tämä ei edelleenkään etene, yritin säätää sytytystä ohjeiden mukaan virtakynällä, hauenleuan maadoitin kaasarin runkoon, ja kynän laitoin puolaan kiinni. Löysäsin jakajan pultin, ja käänsin varovasti jakajaa myötäpäivään. Mutta virtakynän valo palaa koko ajan, eli kärjet eivät mene kiinni? Aloin epäillä, ettei jakajan levy liiku, joten imin ja puhalsin alipainekellon letkusta. Mutta en mielestäni nähnyt, että jakajassa mikään olisi liikkunut, voisiko tässä olla syy? Kipinää tulee edelleenkin kärjille asti, ja kärkivälinkin tarkistin varmuuden vuoksi. Alkaa kohta mennä hermo, kun ei ymmärrä, mikä mättää.

Posted

Tämä ei edelleenkään etene, yritin säätää sytytystä ohjeiden mukaan virtakynällä, hauenleuan maadoitin kaasarin runkoon, ja kynän laitoin puolaan kiinni.

Laitoithan virtakynän puolalta virranjakajaan menevään johtoon? (plussajohtoon puolalle kun tietysti tulee koko ajan plussa).

Alipainesäätimestä ei tarvitse välittää, kärkien pitää vaan mennä kiinni kun jakajan "nokka" ei ole kohdalla.

Posted (edited)

Meto: joo, on, mutta ihmettelin vain, kun kärjet ei näytä liikkuvan.Multanen: ok, näinhän tietenkin on, kokeilin myös tuosta jakajaan menevästä paksusta johdosta, virtakynän valo ei syttynyt ollenkaan. Eli ei tule virtaa puolalta jakajaan?? Sori taas kerran tyhmistä kysymyksistä, en oikein osaa näitä sähköpuolen hommia.

Edited by jonte
Posted

Jos virtakynän laittaa puolalta jakajalle menevään ohuen johdon ja maan väliin niin valon pitäisi syttyä ja sammua konetta pyöritettäessä (siis työntele hitaasti nelonen silmässä tai pyöritä kinntoavaimella laturin pultista tms.).

Posted

Jos vj.kärki ( vasara )ei liiku kun nokan pitäisi  nostaa sitä ylös niin silloin kärkiväliä ei ole yhtään tai sitten kärkiväli on liian suuri. Sytytyksen perusennakon säädössä ei tarvita mitään virtakyniä tai lamppuja. Ajoituslampulla voidaan tarkistaa sen jälkeen maksimiennakko. Sytytyshetki on silloin kun vj.kärkiväli aukeaa ja kärkien välissä "räpsähtää" kipinä, silloin 1 sylinteri pitää olla "kipinässä" venttiilit kiinni ja hihnapyörän merkki n.7 astetta ennen yläkääntökohtaa.

Posted

Jos vj.kärki ( vasara )ei liiku kun nokan pitäisi  nostaa sitä ylös niin silloin kärkiväliä ei ole yhtään tai sitten kärkiväli on liian suuri. Sytytyksen perusennakon säädössä ei tarvita mitään virtakyniä tai lamppuja. Ajoituslampulla voidaan tarkistaa sen jälkeen maksimiennakko. Sytytyshetki on silloin kun vj.kärkiväli aukeaa ja kärkien välissä "räpsähtää" kipinä, silloin 1 sylinteri pitää olla "kipinässä" venttiilit kiinni ja hihnapyörän merkki n.7 astetta ennen yläkääntökohtaa.

Eikös nykybensoilla olisi fiksua nostaa vähän ennakkoa tehtaan suosittelemasta 7,5asteesta eikä laskea sitä?

Posted

Situation over & case closed, sehän pärähti käyntiin. Jotenkin tuli mieleen, että jakajan pyörijähän on vielä vaihtamatta, ja kun olin juuri tilannut varapyörijän aircooled.fi:stä ajattelin kokeilla vaihtaa sitä paikalleen. Entinen pyörijä oli ostettu Motonetistä ja en nyt haluaisi sanoa, etten osta sieltä osia Kuplaan enää, mutta sanonpa kuitenkin. Eli teoria on nyt se, että viallinen (Motonet) konkka poltti kärjet, mutta sitä en oikein ymmärrä, ettei Kupla lähtenyt käyntiin enää, vaikka vaihdoin uuden konkan ja uudet kärjet tilalle. Sitten on vielä pieni epäilys, että uskaltaako tuohon autoon nyt luottaa niin, että pystisi ajelemaan vähän pidempiäkin matkoja.

Posted

Mulla paloi pyörijän sisällä oleva vastus kilometrin ajon jälkeen ja meno loppui aika lailla siihen. Uutena ostetun jakajan myyjä käski tarkistaa sen ensimmäisenä joten pyörijätkin on siis scheissea nykyään.

Posted

Mulla kesti Motonetin halpis puola tasan 20 minuuttia ;) Mutta en mä Motonettiä silti karta, samaa roskaa kaikki muutkin myy. Sen jälkeen vaihdoin tilalle Boschin sinisen ja sillä on työnnetty jo 9000km menemään. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...