Jump to content

Karmann Ghia ´61


Guest Kemin karavaanarin vaimo

Recommended Posts

Guest Kemin karavaanarin vaimo
Posted

Miehelläni Tommilla on ollut taas autokuume keväästä asti. Kaikenlaisia vaihtoehtoja on pyöritelty kuplasta bussiin ja siitä välistä.

 

Kalajoen Kesäkauden päättäjäisten paluumatkalta Tommi soitti minulle kotiin, että haluatko Karmann Ghian. Sen kummemmin miettimättä sanoin, että sen kun ostat. Seuraavana lauantaina ilmeistyi punainen Karmann Ghia pihalle ilman moottoria. Kiitos trailerikyydistä Henkalle!

post-3482-0-45496400-1472833245_thumb.jpg

post-3482-0-56122800-1472833291_thumb.jpg

Guest Kemin karavaanarin vaimo
Posted

Iltahämärissä tutustuttiin lähemmin ostokseen ja Tommi vaihtoi Ghiaan startin sekä konehuoneen tiivisteen.

Kotona odottelikin jo Junakeulan vakio varakone joten seuraavan päivän ohjelma oli tiedossa.

post-3482-0-75749800-1472833609_thumb.jpg

Guest Kemin karavaanarin vaimo
Posted

En kyllä ymmärrä mitä ne jätkät tallilla päivät touhuilee kun konekaan ei ollut kuin nostaa paikoilleen :)

post-3482-0-43786500-1472833719_thumb.jpg

Guest Kemin karavaanarin vaimo
Posted

Samana päivänä autosta vielä säädettiin jarrut ja tarkisteltiin kaikki leimakuntoon, mutta jarruvalot eivät toimineet jumittuneesta katkaisijasta johtuen.

 

Seuraavana päivänä Tommi hankki uuden akun ja jarruvalokatkaisijan jonka jälkeen jarrut vielä ilmattiin.

 

Auto kotiutui Lauantaina ja Tiistaina auto oli jälleen muutaman seisontavuoden jälkeen katsastettu.

post-3482-0-01442800-1472834144_thumb.jpg

post-3482-0-78974500-1472834188_thumb.jpg

post-3482-0-25276400-1472834229_thumb.jpg

Guest Kemin karavaanarin vaimo
Posted

Talven aikana Ghiaa on tarkoitus ehostaa alustan madalluksella, mahdollisesti maalipinnan kiillotuksella sekä mietitään sisustusta.

post-3482-0-00103400-1472834455_thumb.jpg

post-3482-0-79879500-1472834530_thumb.jpg

Posted

Eiköhän tästä tehdä ajan kanssa "avaimesta käyntiin ja eurooppaan" tyylinen vakiotekniikkainen kesäkäyttis.

Vaimolla kuulostaa olevan visio tulevaisuuden tyylisuunnasta mutta millä aikavälillä toteutuu niin jää nähtäväksi.

post-372-0-31136300-1472885099_thumb.jpg

  • Like 4
Posted (edited)

Ajettavaksi ne pitää tehdä.. Ja reissuun nimenomaan.. kovat reissumiehet laittaa yhden ajoon ja toisen talliin makaan tyyliin "ajetaan tällä joskus kun reissuilta kerkeis"

 

Nim. YG-XXX 4v tallissa

Edited by Urbantoy
Posted

Vaihteisto oli paksun öljy/hiekka/massaseoksen peitossa joten suihkasin tänään moottorin ja laatikon kuumavesipesurilla joten jatkossa on helpompi nähdä mahdolliset vuodot ja mukavampihan se on auton alla touhutakin kun ei heti ole suikka mustana.

 

Samalla rasvasin etuakselin rasvanipat.

post-372-0-55554000-1473093428_thumb.jpg

post-372-0-79170400-1473093468_thumb.jpg

  • Like 1
Posted

Vaihteisto oli paksun öljy/hiekka/massaseoksen peitossa joten suihkasin tänään moottorin ja laatikon kuumavesipesurilla joten jatkossa on helpompi nähdä mahdolliset vuodot ja mukavampihan se on auton alla touhutakin kun ei heti ole suikka mustana.

 

Samalla rasvasin etuakselin rasvanipat.

 

Nipat on tosiaan hyvä rasvata niin eivät ole ruosteessa jos joskus viitsii kaivaa pumpun esiin ja rasvata laakerit ja nivelet. Mistä löysit moottorin ja laatikon kuumavesipesurin?

Posted

Nipat on tosiaan hyvä rasvata niin eivät ole ruosteessa jos joskus viitsii kaivaa pumpun esiin ja rasvata laakerit ja nivelet. Mistä löysit moottorin ja laatikon kuumavesipesurin?

Eiköhän siihen tavallinen kuumavesipesuri käy, ei tarvi olla laatikolle ja moottorille tarkoitettu...
Posted (edited)

Eiköhän siihen tavallinen kuumavesipesuri käy, ei tarvi olla laatikolle ja moottorille tarkoitettu...

Ainaki -61 ghian käyttöohjekirjassa sanotaan, että ei todellakaan saa käyttää normaalia kuumavesipesuria vaan pitää nimenomaan olla tuo moottorille ja laatikolle tarkotettu malli..Kuplissa ja juniksissa ei oo nii justiinsa mitä pesuria käyttää...niitä sai muistaakseni pessä kylmävesipesurillaki tai haaleavesipesurilla :)

Edited by Art_Zi
  • Like 1
  • 1 month later...
Posted

Tänä talvena keskitytään alustaan, sisustaan ja pinnan kiillotukseen. Tekniikka tuntuu pelaavan joten se saa olla rauhassa lukuunottamatta laturin laakereita jotka tulee varmaan vaihdettua.

 

Juniksen kanssa on tullut viime vuosina harrastettua tekniikkajumppaa niin pidetään tämä talvi taukoa moottori/laatikkohommista.

Posted

Eiköhän tästä tehdä ajan kanssa "avaimesta käyntiin ja eurooppaan" tyylinen vakiotekniikkainen kesäkäyttis.

Vaimolla kuulostaa olevan visio tulevaisuuden tyylisuunnasta mutta millä aikavälillä toteutuu niin jää nähtäväksi.

 

Tämmösen näin viime vuonna Sveitsissä, olipa komee auto!

 

post-2279-0-58149100-1476019618_thumb.jpg

  • Like 1
Posted

Tänään aloin valmistella kavennettua akselia. Akselissa ei ole paikkoja neulalaakereille joten täytyy mennä puslilla.

 

Puslista piti ohentaa milli tavaraa pois ulkopäistä kun olivat tehty korvaamaan neulalaakerit.

Samalla sipistelin vanhat maalit pois ja suihkin pintaan sinkin.

 

Seuraavaksi pitäis lyhentää latat. Oletteko käyttäneet jotain tiettyä terää lattojen lukituspultin kolojen poraamiseen?

post-372-0-13215500-1476536120_thumb.jpg

post-372-0-54494900-1476536179_thumb.jpg

Posted

Ihan normiporia käytin (oisko ollu 10mm), jos löytyy ylimääräisiä lukituspultteja heppaa mutterin kiinni ja poraa linjareiän pulttiin. Kasaa akselin latat ja tukivarret paikoilleen ja kiristää pultilla kamat paikoilleen ja poraa linjareiän läpi.

  • Like 2
Posted

Sehän täytyisi saada 90asteen kulmaan se upotus. Itse joskus aikpinaan terotin poranterän 90 kulmaan ja sillä vain se viimeinen kulman korjaus. Mutta sitten tajusin että senkkausterät on yleensä 90 kulmassa ja laadukkaalla saa hienosti tehtyä sen 90 kulman.

Posted

Mä tein ton joskus kullimirkelillä koloamalla yksi jousi kerrallaan. Jokaiseen jouseen piti tehdä hieman erikokoinen kolo, mutta hyvin se onnistui. Ensin tietty merkkasin maalitussilla oikean kohdan jouset niputettuina. 

Posted

Sitten mittailut ja kolot / viilaukset joka tukivarrelle samalla kaavalla.

 

Lopuksi rälläkkää ylipitkille latoille ja paukkupullosta akselille mustaa.

 

Tämän projektiosion arvelin ottavan keissin olutta ja viikonlopun mutta valitettavasti työtehtävistä johtuen piti homma suorittaa muutamassa tunnissa, selvistä päin.

post-372-0-15693700-1476637357_thumb.jpg

post-372-0-49127100-1476637385_thumb.jpg

  • Like 2
Posted

Tänään tein homman jonka tiedoston jo alussa että pitäisi tehdä ensimmäisenä mutta joka jostain syystä kuuluu mielestäni ärsyttävien tehtävien listaan.

 

No, reijät porattu ja kierteytetty niin siinäpä ne pirulaiset nyt ovat.

post-372-0-70071700-1476790425_thumb.jpg

Posted

Itse kun en ole ikinä perehtynyt kavennettuihin keuloihin muuta kuin juniksessa niin tuleeko iskarin yläpäälle jokin erillinen kannake koriin tms?

Posted

2" kavennettu akseli mahtuu olemaan kapealla iskaritornilla mutta tämmöisessä 4" kavennetussa pitää joko rakennella ulospäin tuleva iskaritorni akseliin tai iskarin yläpään kiinnike koriin.

 

Pitää alkaa tuumailemaan kun saa akselin paikoilleen. Ghiassa näyttää kyllä olevan sisälokarissa pokkauksia niin kyllä se pehmeän normi-iskarin kiinnikkeen kestänee.

Posted

2" kavennettu akseli mahtuu olemaan kapealla iskaritornilla mutta tämmöisessä 4" kavennetussa pitää joko rakennella ulospäin tuleva iskaritorni akseliin tai iskarin yläpään kiinnike koriin.

2" kavennettu menee vielä orkkisakselina kun hiukan kaventaa tolpan yläpäitä, 4" kavennettukkin mahtuu vielä pystymallisilla tolpilla, mutta pitää olla melko ohutta tavaraa pystytolpat ja silti on ihan kiinni sisälokarissa.

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...