Guest Kemin karavaanarin vaimo Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 Miehelläni Tommilla on ollut taas autokuume keväästä asti. Kaikenlaisia vaihtoehtoja on pyöritelty kuplasta bussiin ja siitä välistä. Kalajoen Kesäkauden päättäjäisten paluumatkalta Tommi soitti minulle kotiin, että haluatko Karmann Ghian. Sen kummemmin miettimättä sanoin, että sen kun ostat. Seuraavana lauantaina ilmeistyi punainen Karmann Ghia pihalle ilman moottoria. Kiitos trailerikyydistä Henkalle! Quote Link to comment
Guest Kemin karavaanarin vaimo Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 Iltahämärissä tutustuttiin lähemmin ostokseen ja Tommi vaihtoi Ghiaan startin sekä konehuoneen tiivisteen. Kotona odottelikin jo Junakeulan vakio varakone joten seuraavan päivän ohjelma oli tiedossa. Quote Link to comment
Guest Kemin karavaanarin vaimo Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 En kyllä ymmärrä mitä ne jätkät tallilla päivät touhuilee kun konekaan ei ollut kuin nostaa paikoilleen :) Quote Link to comment
Guest Kemin karavaanarin vaimo Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 . Quote Link to comment
Guest Kemin karavaanarin vaimo Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 Samana päivänä autosta vielä säädettiin jarrut ja tarkisteltiin kaikki leimakuntoon, mutta jarruvalot eivät toimineet jumittuneesta katkaisijasta johtuen. Seuraavana päivänä Tommi hankki uuden akun ja jarruvalokatkaisijan jonka jälkeen jarrut vielä ilmattiin. Auto kotiutui Lauantaina ja Tiistaina auto oli jälleen muutaman seisontavuoden jälkeen katsastettu. Quote Link to comment
Guest Kemin karavaanarin vaimo Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 Talven aikana Ghiaa on tarkoitus ehostaa alustan madalluksella, mahdollisesti maalipinnan kiillotuksella sekä mietitään sisustusta. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 (edited) Nonni komeeta kalustoa alkaa olemaan pihassa. Edited September 3, 2016 by Tanhis Quote Link to comment
Urbantoy Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 kuinka semi bussimiers sekoo urheiluautoon ois saanut pythonin bussiin.. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 Kehitetäänkö Ghiaa pitkällä tähtäimellä hienoksi näyttelyautoksi vai luotettavaksi reissuautoksi? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 Eiköhän tästä tehdä ajan kanssa "avaimesta käyntiin ja eurooppaan" tyylinen vakiotekniikkainen kesäkäyttis. Vaimolla kuulostaa olevan visio tulevaisuuden tyylisuunnasta mutta millä aikavälillä toteutuu niin jää nähtäväksi. 4 Quote Link to comment
Urbantoy Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 (edited) Ajettavaksi ne pitää tehdä.. Ja reissuun nimenomaan.. kovat reissumiehet laittaa yhden ajoon ja toisen talliin makaan tyyliin "ajetaan tällä joskus kun reissuilta kerkeis" Nim. YG-XXX 4v tallissa Edited September 3, 2016 by Urbantoy Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 Vaihteisto oli paksun öljy/hiekka/massaseoksen peitossa joten suihkasin tänään moottorin ja laatikon kuumavesipesurilla joten jatkossa on helpompi nähdä mahdolliset vuodot ja mukavampihan se on auton alla touhutakin kun ei heti ole suikka mustana. Samalla rasvasin etuakselin rasvanipat. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 Nyt on sitten laatikko vettä täynnä ;) Miltäs vetarin suojakumit näytti. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 Saa vähän ollakin vettä niin pysyy viileänä :) Vetarin suojakumit on uusittu edellisen omistajan toimesta ja näyttivät ihan ok kuntoisilta. 1 Quote Link to comment
Paksu-Tolppa Posted September 7, 2016 Share Posted September 7, 2016 Vaihteisto oli paksun öljy/hiekka/massaseoksen peitossa joten suihkasin tänään moottorin ja laatikon kuumavesipesurilla joten jatkossa on helpompi nähdä mahdolliset vuodot ja mukavampihan se on auton alla touhutakin kun ei heti ole suikka mustana. Samalla rasvasin etuakselin rasvanipat. Nipat on tosiaan hyvä rasvata niin eivät ole ruosteessa jos joskus viitsii kaivaa pumpun esiin ja rasvata laakerit ja nivelet. Mistä löysit moottorin ja laatikon kuumavesipesurin? Quote Link to comment
Jorrma Posted September 7, 2016 Share Posted September 7, 2016 Nipat on tosiaan hyvä rasvata niin eivät ole ruosteessa jos joskus viitsii kaivaa pumpun esiin ja rasvata laakerit ja nivelet. Mistä löysit moottorin ja laatikon kuumavesipesurin?Eiköhän siihen tavallinen kuumavesipesuri käy, ei tarvi olla laatikolle ja moottorille tarkoitettu... Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted September 7, 2016 Share Posted September 7, 2016 Työpaikan korjaamolla kävin pesemässä ja rasvailemassa kun siellä tulee vaseliinikin "painepistoolista" niin aukeaa jumissakin olevat nipat. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted September 7, 2016 Share Posted September 7, 2016 Eiköhän siihen tavallinen kuumavesipesuri käy, ei tarvi olla laatikolle ja moottorille tarkoitettu... On se tuo Jorrma vaan eri vänkä kaveri :) 1 Quote Link to comment
Art_Zi Posted September 7, 2016 Share Posted September 7, 2016 (edited) Eiköhän siihen tavallinen kuumavesipesuri käy, ei tarvi olla laatikolle ja moottorille tarkoitettu... Ainaki -61 ghian käyttöohjekirjassa sanotaan, että ei todellakaan saa käyttää normaalia kuumavesipesuria vaan pitää nimenomaan olla tuo moottorille ja laatikolle tarkotettu malli..Kuplissa ja juniksissa ei oo nii justiinsa mitä pesuria käyttää...niitä sai muistaakseni pessä kylmävesipesurillaki tai haaleavesipesurilla :) Edited September 7, 2016 by Art_Zi 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted September 7, 2016 Share Posted September 7, 2016 Mut entäs jos pesuvesi on erityisen kovaa ja ph pielessä. Quote Link to comment
Geronimo Posted September 7, 2016 Share Posted September 7, 2016 Joo, ois tieten kannatanu jättää pesemättä ;-) Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 9, 2016 Share Posted October 9, 2016 (edited) Eilen kävin viemässä auton harrastetallille talvehtimaan. Edited October 9, 2016 by Kemin Karavaanari Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 9, 2016 Share Posted October 9, 2016 Samalla tuli kokeiltua miten täältä palstalta ostettu uutta vastaava rengassetti sujahtaa alle adaptereilla. Eteen tallissa odottelee 4" kavennettu säätöakseli ja droppiolat. 1 Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted October 9, 2016 Share Posted October 9, 2016 Onnea vaan 'vakiotekniikkaisen kesäkäyttiksen' talvitallikaudelle. Teettekö luotettavuutta kohentavia muutoksia? Täällä etelässä ajokausi jatkuu vielä marraskuulle. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 9, 2016 Share Posted October 9, 2016 Tänä talvena keskitytään alustaan, sisustaan ja pinnan kiillotukseen. Tekniikka tuntuu pelaavan joten se saa olla rauhassa lukuunottamatta laturin laakereita jotka tulee varmaan vaihdettua. Juniksen kanssa on tullut viime vuosina harrastettua tekniikkajumppaa niin pidetään tämä talvi taukoa moottori/laatikkohommista. Quote Link to comment
pepix Posted October 9, 2016 Share Posted October 9, 2016 Eiköhän tästä tehdä ajan kanssa "avaimesta käyntiin ja eurooppaan" tyylinen vakiotekniikkainen kesäkäyttis. Vaimolla kuulostaa olevan visio tulevaisuuden tyylisuunnasta mutta millä aikavälillä toteutuu niin jää nähtäväksi. Tämmösen näin viime vuonna Sveitsissä, olipa komee auto! 1 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Tänään aloin valmistella kavennettua akselia. Akselissa ei ole paikkoja neulalaakereille joten täytyy mennä puslilla. Puslista piti ohentaa milli tavaraa pois ulkopäistä kun olivat tehty korvaamaan neulalaakerit. Samalla sipistelin vanhat maalit pois ja suihkin pintaan sinkin. Seuraavaksi pitäis lyhentää latat. Oletteko käyttäneet jotain tiettyä terää lattojen lukituspultin kolojen poraamiseen? Quote Link to comment
Anpu Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Ihan normiporia käytin (oisko ollu 10mm), jos löytyy ylimääräisiä lukituspultteja heppaa mutterin kiinni ja poraa linjareiän pulttiin. Kasaa akselin latat ja tukivarret paikoilleen ja kiristää pultilla kamat paikoilleen ja poraa linjareiän läpi. 2 Quote Link to comment
Tanhis Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Sehän täytyisi saada 90asteen kulmaan se upotus. Itse joskus aikpinaan terotin poranterän 90 kulmaan ja sillä vain se viimeinen kulman korjaus. Mutta sitten tajusin että senkkausterät on yleensä 90 kulmassa ja laadukkaalla saa hienosti tehtyä sen 90 kulman. Quote Link to comment
Essi Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Mä tein ton joskus kullimirkelillä koloamalla yksi jousi kerrallaan. Jokaiseen jouseen piti tehdä hieman erikokoinen kolo, mutta hyvin se onnistui. Ensin tietty merkkasin maalitussilla oikean kohdan jouset niputettuina. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 16, 2016 Share Posted October 16, 2016 Tänään jatkoin akseliprojektia. Ensin roipetta irti vanhasta akselista ja mallailua kavennettuun. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 16, 2016 Share Posted October 16, 2016 Sitten viilasin tukivarsien rypättyjä päitä että latat menee läpi asti. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 16, 2016 Share Posted October 16, 2016 Sitten tein niin kuin käskettiin ja tein pylväsporakoneella yhdestä lukituspultista ohjarin reikien poraamiseen. Parilla eri kokoisella normiporalla tuntui tulevan ihan hyvät kolot lattoihin. Kuvassa merkkikolo.. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 16, 2016 Share Posted October 16, 2016 Sitten mittailut ja kolot / viilaukset joka tukivarrelle samalla kaavalla. Lopuksi rälläkkää ylipitkille latoille ja paukkupullosta akselille mustaa. Tämän projektiosion arvelin ottavan keissin olutta ja viikonlopun mutta valitettavasti työtehtävistä johtuen piti homma suorittaa muutamassa tunnissa, selvistä päin. 2 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 18, 2016 Share Posted October 18, 2016 Tänään tein homman jonka tiedoston jo alussa että pitäisi tehdä ensimmäisenä mutta joka jostain syystä kuuluu mielestäni ärsyttävien tehtävien listaan. No, reijät porattu ja kierteytetty niin siinäpä ne pirulaiset nyt ovat. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 Tänään irrottelin vanhan akselin. Oma hommansa kun suurin osa nippeleistä lienee vm '61 ja kaikki nivelet oli kruunumuttereilla ja sokilla. Hyvän massauksen ansiosta pultit aukesi nätisti ja ehjänä. 1 Quote Link to comment
jori Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 Itse kun en ole ikinä perehtynyt kavennettuihin keuloihin muuta kuin juniksessa niin tuleeko iskarin yläpäälle jokin erillinen kannake koriin tms? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 2" kavennettu akseli mahtuu olemaan kapealla iskaritornilla mutta tämmöisessä 4" kavennetussa pitää joko rakennella ulospäin tuleva iskaritorni akseliin tai iskarin yläpään kiinnike koriin. Pitää alkaa tuumailemaan kun saa akselin paikoilleen. Ghiassa näyttää kyllä olevan sisälokarissa pokkauksia niin kyllä se pehmeän normi-iskarin kiinnikkeen kestänee. Quote Link to comment
metake Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 2" kavennettu akseli mahtuu olemaan kapealla iskaritornilla mutta tämmöisessä 4" kavennetussa pitää joko rakennella ulospäin tuleva iskaritorni akseliin tai iskarin yläpään kiinnike koriin. 2" kavennettu menee vielä orkkisakselina kun hiukan kaventaa tolpan yläpäitä, 4" kavennettukkin mahtuu vielä pystymallisilla tolpilla, mutta pitää olla melko ohutta tavaraa pystytolpat ja silti on ihan kiinni sisälokarissa. 1 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 28, 2016 Share Posted October 28, 2016 Tänään tuli suoritettua maltillinen madallus. Alhaalla 2 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.