Jump to content

Karmann Ghia ´61


Guest Kemin karavaanarin vaimo

Recommended Posts

Guest Kemin karavaanarin vaimo

Miehelläni Tommilla on ollut taas autokuume keväästä asti. Kaikenlaisia vaihtoehtoja on pyöritelty kuplasta bussiin ja siitä välistä.

 

Kalajoen Kesäkauden päättäjäisten paluumatkalta Tommi soitti minulle kotiin, että haluatko Karmann Ghian. Sen kummemmin miettimättä sanoin, että sen kun ostat. Seuraavana lauantaina ilmeistyi punainen Karmann Ghia pihalle ilman moottoria. Kiitos trailerikyydistä Henkalle!

post-3482-0-45496400-1472833245_thumb.jpg

post-3482-0-56122800-1472833291_thumb.jpg

Link to comment
Guest Kemin karavaanarin vaimo

Iltahämärissä tutustuttiin lähemmin ostokseen ja Tommi vaihtoi Ghiaan startin sekä konehuoneen tiivisteen.

Kotona odottelikin jo Junakeulan vakio varakone joten seuraavan päivän ohjelma oli tiedossa.

post-3482-0-75749800-1472833609_thumb.jpg

Link to comment
Guest Kemin karavaanarin vaimo

Samana päivänä autosta vielä säädettiin jarrut ja tarkisteltiin kaikki leimakuntoon, mutta jarruvalot eivät toimineet jumittuneesta katkaisijasta johtuen.

 

Seuraavana päivänä Tommi hankki uuden akun ja jarruvalokatkaisijan jonka jälkeen jarrut vielä ilmattiin.

 

Auto kotiutui Lauantaina ja Tiistaina auto oli jälleen muutaman seisontavuoden jälkeen katsastettu.

post-3482-0-01442800-1472834144_thumb.jpg

post-3482-0-78974500-1472834188_thumb.jpg

post-3482-0-25276400-1472834229_thumb.jpg

Link to comment

Vaihteisto oli paksun öljy/hiekka/massaseoksen peitossa joten suihkasin tänään moottorin ja laatikon kuumavesipesurilla joten jatkossa on helpompi nähdä mahdolliset vuodot ja mukavampihan se on auton alla touhutakin kun ei heti ole suikka mustana.

 

Samalla rasvasin etuakselin rasvanipat.

 

Nipat on tosiaan hyvä rasvata niin eivät ole ruosteessa jos joskus viitsii kaivaa pumpun esiin ja rasvata laakerit ja nivelet. Mistä löysit moottorin ja laatikon kuumavesipesurin?

Link to comment

Nipat on tosiaan hyvä rasvata niin eivät ole ruosteessa jos joskus viitsii kaivaa pumpun esiin ja rasvata laakerit ja nivelet. Mistä löysit moottorin ja laatikon kuumavesipesurin?

Eiköhän siihen tavallinen kuumavesipesuri käy, ei tarvi olla laatikolle ja moottorille tarkoitettu...
Link to comment

Eiköhän siihen tavallinen kuumavesipesuri käy, ei tarvi olla laatikolle ja moottorille tarkoitettu...

Ainaki -61 ghian käyttöohjekirjassa sanotaan, että ei todellakaan saa käyttää normaalia kuumavesipesuria vaan pitää nimenomaan olla tuo moottorille ja laatikolle tarkotettu malli..Kuplissa ja juniksissa ei oo nii justiinsa mitä pesuria käyttää...niitä sai muistaakseni pessä kylmävesipesurillaki tai haaleavesipesurilla :)

Edited by Art_Zi
  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Eiköhän tästä tehdä ajan kanssa "avaimesta käyntiin ja eurooppaan" tyylinen vakiotekniikkainen kesäkäyttis.

Vaimolla kuulostaa olevan visio tulevaisuuden tyylisuunnasta mutta millä aikavälillä toteutuu niin jää nähtäväksi.

 

Tämmösen näin viime vuonna Sveitsissä, olipa komee auto!

 

post-2279-0-58149100-1476019618_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Tänään aloin valmistella kavennettua akselia. Akselissa ei ole paikkoja neulalaakereille joten täytyy mennä puslilla.

 

Puslista piti ohentaa milli tavaraa pois ulkopäistä kun olivat tehty korvaamaan neulalaakerit.

Samalla sipistelin vanhat maalit pois ja suihkin pintaan sinkin.

 

Seuraavaksi pitäis lyhentää latat. Oletteko käyttäneet jotain tiettyä terää lattojen lukituspultin kolojen poraamiseen?

post-372-0-13215500-1476536120_thumb.jpg

post-372-0-54494900-1476536179_thumb.jpg

Link to comment

Ihan normiporia käytin (oisko ollu 10mm), jos löytyy ylimääräisiä lukituspultteja heppaa mutterin kiinni ja poraa linjareiän pulttiin. Kasaa akselin latat ja tukivarret paikoilleen ja kiristää pultilla kamat paikoilleen ja poraa linjareiän läpi.

  • Like 2
Link to comment

Sehän täytyisi saada 90asteen kulmaan se upotus. Itse joskus aikpinaan terotin poranterän 90 kulmaan ja sillä vain se viimeinen kulman korjaus. Mutta sitten tajusin että senkkausterät on yleensä 90 kulmassa ja laadukkaalla saa hienosti tehtyä sen 90 kulman.

Link to comment

2" kavennettu akseli mahtuu olemaan kapealla iskaritornilla mutta tämmöisessä 4" kavennetussa pitää joko rakennella ulospäin tuleva iskaritorni akseliin tai iskarin yläpään kiinnike koriin.

 

Pitää alkaa tuumailemaan kun saa akselin paikoilleen. Ghiassa näyttää kyllä olevan sisälokarissa pokkauksia niin kyllä se pehmeän normi-iskarin kiinnikkeen kestänee.

Link to comment

2" kavennettu akseli mahtuu olemaan kapealla iskaritornilla mutta tämmöisessä 4" kavennetussa pitää joko rakennella ulospäin tuleva iskaritorni akseliin tai iskarin yläpään kiinnike koriin.

2" kavennettu menee vielä orkkisakselina kun hiukan kaventaa tolpan yläpäitä, 4" kavennettukkin mahtuu vielä pystymallisilla tolpilla, mutta pitää olla melko ohutta tavaraa pystytolpat ja silti on ihan kiinni sisälokarissa.

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...