Simon Templar Posted October 11, 2016 Share Posted October 11, 2016 Karavaanarin toiveesta lisää projektikertomuksia. Eli joskus 10 vuotta sitten ostin hebsteriltä ex-jäärata auton. Valitettavasti ei ole digikuvaa siitä millanen se oli kun sen hain, ja hyvä niin, sillä sen ulkoasu oli niin karsea että juuri ja juuri se on poistunut verkkokalvoilta. Samaan aikaan piti rakennella talo ja sen perään talli joten itse projektin kimppuun päästiin vasta 2011. Nuo kolme kuvaa kertoo ehkä mistä lähdettiin liikkeelle. Takaosa, pohjalevy sekä joskus austraaliasta tai muusta vääränkätisestä liikennemaasta tuotu keula. Ei konetta, sisustaa eikä oikeestaan mitään muutakaan käyttökelpoista. No ei se mitään, ei tehdä kuitenkaan museopeliä. 7 Quote Link to comment
Simon Templar Posted October 11, 2016 Author Share Posted October 11, 2016 Vanhasta keulasta piti riuhtoa irti kojetaulu ja pyyhkijöiden paikat ja heppailla uuteen keulaan kiinni. Samoin aloittaa pahimpien paikkojen korjaaminen keulasta, muutama pikkupaikka. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted October 11, 2016 Share Posted October 11, 2016 Tämä oli kyllä lohduttomassa kunnossa. Onneksi se tuli pelastettua eikä mennyt osiksi. 1 Quote Link to comment
Simon Templar Posted October 11, 2016 Author Share Posted October 11, 2016 Kevyen uurastuksen jälkeen oli sit vuorossa hiekkapuhallus. Niinku kaikki tietää miten siinä yleensä käy kävi myös tässä. Eli bondoo ja aivan jotain ruokottomia korjauksia. Puhalluksen jälkeen piti itsekkin puhallella että voi helvetin perse minkä ostin. Mut en vielä lannistunut ja kuten kuvasta näkyy pohjalevyn kimpussa oltiinkin samaan aikaan. Pohjalevy piti saada äkkiä kuosiin koska sille ei ollut säilytystilaa ja kori piti saada jotenin parsittua levyn päälle. 2 Quote Link to comment
Ketsa Posted October 11, 2016 Share Posted October 11, 2016 Tämä tuli mulle aikoinaan Puttiksen romutarhasta jossain vaihtokaupassa. Moottori puuttui ja jonkinlaista korisarjaa oli ainakin suunniteltu ja vähän aloitettu vaahdottamaankin, mutta muuten auto oli silloin lähes ajokuntoinen. Tää meni sitten multa Hebsterille jostain syystä (jota en muista vaikka yritän), mutta myynti harmittaa edelleen. Ei sillä, että olisin tuota varmaan koskaan tehnyt, mutta kun hinta oli satasissa, niin olisi voinut jättää takavaraston erikoisuudeksi. Virtaa kintaisiin ja onnistumisen hetkiä talliin! Quote Link to comment
Simon Templar Posted October 12, 2016 Author Share Posted October 12, 2016 sillon ku mä tän hain niin tuo oikeen puoleinen lokari oli jo hävinnyt, samoin nuo takalokarin kaaret. Etusisälokarit oli tehty jostain tynnyrinpuolikkaista ja tuo keulahan on ihan jäätävä...Huh, että pitää olla päässä vikaa kun tälläseen lähtee. Quote Link to comment
JaniM Posted October 12, 2016 Share Posted October 12, 2016 Taisin ite kans tuota joskus pohtia. Olikohan just Hebsterillä tuo myynnissä. Mut onneksi ei ollut tilaa nurkissa :) Mut tuosta hyvä rakentaa, just sellanen kuin haluaa. Voi hieman radikaalimpia muutoksia tehdä myös. 1 Quote Link to comment
Simon Templar Posted October 12, 2016 Author Share Posted October 12, 2016 Nämä on siis vuonna 2011 tapahtuneita juttuja... Eli uutta peltiä: kynnyskotelot, lämpökotelot ja helmat 1 Quote Link to comment
Simon Templar Posted October 12, 2016 Author Share Posted October 12, 2016 takakyljet, takakaaret, takahelmat Kuvia ei oikein oo noista. Meni pari puhelimen kajaria paskaksi metallipölystä joten kameraakaan ei oikein ollunna... Etulokarinkaaret tein saab 99 takakaarista ja suorasta pellistä kilkuttelin sen pokkauksen kulmarautaa ja puristimia apuna käyttäen. Sairaan hidasta.. Miljoona muuta paikkaa josta ei jaksa edes puhua. 2 Quote Link to comment
Simon Templar Posted October 12, 2016 Author Share Posted October 12, 2016 askartelin lokareihin sisälokarit kun se törky menee sinne tuulilasin eteen koloseen muhimaan. Samoin taakse sisälokarit. Etuvalojen kehykset maksaa tähän saman verran kun munuainen joten joku ratkaisu piti keksiä (halpa). No frenchataan valot. Tässä jo ollaan 2012 vuodessa 3 Quote Link to comment
Simon Templar Posted October 12, 2016 Author Share Posted October 12, 2016 tavaratilan luukkua paikalleen laittaessa olikin sit iso yllätys että eihän se perkele mahdu paikalleen. Meni joku kolme milliä yli etureunan. Jos siitä olis ottanut rälläkällä siivun, niin pintapellin taitos olisi häippässyt ja pitänyt heppailla äärimmäisen varovasti kasaan. Tässä on pelti ihan silkin ohutta. Joten ei muuta kun pintapelti irti, modaukset runkoon ja uus pelti työn alle. Melko työläs. Ovien sovittaminen tietenkin vaati saranatappien uusimisen, kuinkas muutenkaan. Peräluukku meni lommoille puhalluksessa ja siihen hommasin toisen. Quote Link to comment
Simon Templar Posted October 12, 2016 Author Share Posted October 12, 2016 jumalattoman nylkyttämisen jälkeen oli katon maalauksen vuoro tässä on ekana 2K epoksi, pohjamaali ja pintamaali Lotus White ensimmäiset viitteet siitä kun asia alkaa mennä pieleen. Ostin mätänetistä ruiskun, joku 150€ devilpis. Ensimmäisen suihkauksen jälkeen se rupes vuotaa ja tietysti siinä vaiheessa kun kannu on täynnä maalia niin ei oikein huvittanut jättää kesken. Se tietysti tiputteli pisaroita katolle. No se men vituiks. Koitin hioda sen ja kiillotta mut ei onnistunut, meni puhki. Ei kun alusta. Sitten muu auto, värinä Terra Brown ei valumia, mut appelsiini pinta. Vihaan sitä. Taas hiomaan tasaseks ja kiillottamaan. Ei onnistu, menee puhki. No vedetään uus kerros, ei onnistu sama juttu. Hiotaan ja vedetään lakka päälle. Ei onnistu, hiotaan ja vedetään uus lakka, ei onnistu, mut tällä kertaa kiillottamalla vois ehkä mennä. 1 Quote Link to comment
Simon Templar Posted October 12, 2016 Author Share Posted October 12, 2016 piuhat tilasin englannista, olikohan tää http://www.autoelectricsupplies.co.uk/. Kuiteskin löyty hyvin eri värejä, kutistesukkaa, liittimiä jne. Bensamittari on tässä 6 volttinen enkä uskaltanut laittaa siihen 12 volttia, joten askartelin hakkurin tämmösen releen kotelon sisälle. Paska kuva, sori. 2 Quote Link to comment
Simon Templar Posted October 12, 2016 Author Share Posted October 12, 2016 mittarit restauroin ja aloittelin verhoiluja. Lattiaverhoiluihin ompelin kanttinauhat. Askartelin myös lasikuidusta kick panelit joihin laitoin pioneerin 2-tie kajarit. Ovipahvit tein kovalevystä. Kattoverhoilu ei ole perforoitua kun en pidä sen ulkonäöstä. Quote Link to comment
Simon Templar Posted October 12, 2016 Author Share Posted October 12, 2016 Tarkkasilmäiset huomaa pohjalevyssä runkotunnelin modauksen. Piti ottaa siivu pois jotta saa sohvapenkin. Samalla piti siirtää käsijarru ja tehdä vaihdetankoon mutka jotta se mahtuu olemaan tuolla. Vahvistin runkotunnelin tekemällä sen ympärille 4 millin latasta vahvikkeet. Mulla kun on paha tapa pitää kiinni liiankin jääräpäisesti omista mieliteoista ja sohvapenkki nyt vaan on yks sellanen niin sellanen laitetaan vaikka väkisin. Penkki on opel rekord P1:stä Ratin korjailin pakkelilla ja maalasin tolla automaalilla saman väriseksi kuin katto. 1 Quote Link to comment
Simon Templar Posted October 12, 2016 Author Share Posted October 12, 2016 puskureita etsin aikani ja käytetyistä pyydettiin sen toisen munuaisen verran rahaa, joten tehdäämpä sekin siis itse. Pelti ei taivu ihan niinku hebsterillä joten kuslaitua kehiin. Ensin muotin muotti styrofoamista ja sit kuidusta muotti ja siihen sit ite puskuri. Ja sama juttu taakse. Kun ei ollut mitään mallikappaletta niin piti vähän soveltaa. Täytyy käydä napsasee kuvat valmiista huomenna. 8 Quote Link to comment
jori Posted October 12, 2016 Share Posted October 12, 2016 Huhuh mikä projekti! Täytyy hattua nostaa, hyvä ja hieno tulee!! Quote Link to comment
Tanhis Posted October 12, 2016 Share Posted October 12, 2016 No voi ny hitto olisihan nyt sen verta puskureita voinut malliksi antaa ettei ihan tyhjästä olisi tarvinnut ponnistaa ja olisi yksi taka keskiosakin löytynyt ylimäärräisenä. Quote Link to comment
sam-1 Posted October 12, 2016 Share Posted October 12, 2016 Kyllä tuo aihio oli tosi surkee mistä rupesit autoa tekemään, mutta hyvä kun pelastit ja hienoa ois nähdä liikenteessä. Siisti harraste vehe tulee kun saat valmiiks, ei muuta kun tsemppiä projektin loppuun saattamiseen! Quote Link to comment
Tanhis Posted October 12, 2016 Share Posted October 12, 2016 Kohta näitä t34sia voi olla vahingossa vaikka kaksi samassa tapahtumassa. 3 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted October 13, 2016 Share Posted October 13, 2016 Hienoa päättäväisyyttä! Quote Link to comment
Simon Templar Posted October 13, 2016 Author Share Posted October 13, 2016 Puskurihommassahan kävi just niin että just ku olin saanut nuo valmiiks niin löyty paikka jossa noita saa uustuotantona tonnilla. Täytyy joskus vaihtaa ku jaksaa. Quote Link to comment
Simon Templar Posted October 13, 2016 Author Share Posted October 13, 2016 Noissa mentiin nyt pikakelauksella tähän päivään. Tekniikasta pari sanaa. Tässä ei ollu mosaa mukana, irs laatikko oli joten sillä mennään. Jarruosat tilasin cb:ltä porssen jaolla kun kuvittelin sillon että laitan kromi fuksit. Empin satulat taakse. Uudet laakerit ym hilppeet kasasin kans. Etuakseli on kuplan 10 senttiä kavennettu. Siihen väkästelin kiinnikkeet niin että se kiinnittyy orkkis kiinnikkeillä runkoon. No mieli tietysti muuttui matkalla ja nyt halusin radarit. Ei ku tilaukseen ja eihän ne tietenkään käy porssen jakoon. Adapterit tilaukseen alexilta. Sitten alkoi ihmettely et miten hemmetissä nuo tulee noin paljon yli takakaarien, joku kolme senttiä. Renkaana 185/55. Pitäis kaventaa takatukivarsia...no problem. Mistäs lyhyet vetarit? Ei oo tarpeeks lyhkäsiä ees automaattilootassa. Parin siiderin jälkeen kuningasidea, katellaan vierasmerkistä. Useiden päivien etinnän jälkeen valinta kohdistui italialiseen urheiluautoon, alfaan. Siitä vetarit, levyt, laakerit ja pyörän napa. No onneks työkaveri on ihan päällikkö piirtää kuvia. Veivas kuvat laakeripesälle ja jousilattaan tulevalle tukivarrelle. Ite piirtelin kuvat vetarin nivelen ja laatikon väliin. Ne on nyt melkein jo valmiit, jarruputken/letkun kiinnike pitää vielä hitsata, sekä arpoa jostain iskarit. Kuvia en laita vielä, pidetään jännitystä yllä kuin dekkareissa konsanaan. Moottori = kaikki menee pieleen Ostin lohkon, kampuran ja mäntä/pyttysatsin käytettynä tyyliin pulttaa kiinni ja ajoon Kampurassa oli niin isot naarmut että sinne olis hävinny vaikka sormi, jotain ihan käsittämätöntä paskaa Männissä jälkiä venttiileissä... No ei se mitään, sovin että ostan vaan lohkon. Se meni aarporaukseen, tai ainakin luulin niin Konetta kasatessa sitten vihoin huomasin että sitä ei sit oltukkaan porattu. Ei ihme että se kirottu nokkakaan ei oikein istu. Eikä mikään muukaan kun on liian isot laakerit. Kun joku alkaa ahistaa niin se sit ahistaa perkele loppuun asti. Kampuraan ei sit saanu vauhtipyörää kiinni, kokoajan lieppas. Se sit selvis hemimotorssilla, et vauhtipyörä oli viallinen, siis ihan uus osa. Tässä akselijumpassa meni joku puol vuotta, toissakesän ajot. No masentuneena ja rahattomana ei paljoo napeksinu jatkaa mitään. Sitten ryhdistäydyin ja ostaa pläjäytin alsalohkon. Se on nyt nipussa. 84 chevyn kaulat aksilo 92 männät 5.6" H veivit engle W130 scat super D logmech tönärit scat pro com keinut 1.25 scat big mouth suojaputket mekasquirt noilla eväillä pitäis saada toimimaan. Pyttyjen alle vaatimaton 8mm koroke niin se on ihan hyvä noin. Dekki on 1.4mm. Puristukset tais olla 9.68 ja dynaaminen 8.6. Tai jotain sinnepäin. Ei se niin justiinsa oo. Jäähdytyspeltejä pitää jatkaa tuo 8 milliä kun tässä ehtis. Sit sais taas hiukan eteenpäin. Yhtä asiaa muuttaa niin kahta muutat sen jälkeen. Juu ja sen verran et jos joku haluaa jostain tietyn kuvan niin ilmaiskoon sen ääneen. 2 Quote Link to comment
Simon Templar Posted October 14, 2016 Author Share Posted October 14, 2016 No nyt se on vihdoin ja viimein pyörillään. Meni jotain 5 vuotta siihen, ei paha. Tanhis, voisitko mitata etäisyyden vaihdelaatikon yläreunasta tuohon "tavaratilan" peltiin? Tartteis pikkuhiljaa arpoa moottorin takakannakkeen paikkaa ja olis kiva saada mosa noin suurin piirtein oikeelle korkeudelle. 5 Quote Link to comment
jori Posted October 14, 2016 Share Posted October 14, 2016 Vautsi haluutko tehdä mullekkin tollaset tukivarret? :) Quote Link to comment
Tanhis Posted October 14, 2016 Share Posted October 14, 2016 Joo koetan muistaa mitata menen sunnuntaina talvisäilöstä hakemaan auton kolarikorjaamolle. Quote Link to comment
Tanhis Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Tollasen mitan sain otettua tarjolla olleilla välineillä. Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 16, 2016 Share Posted October 16, 2016 Takalokarin kaaaret oli kai sentään jokseenkin käyttökelvolliset? ;) Nostan hattua! Oot kyllä tehny hyvää työtä tuon suhteen vaikka työmaata vielä on. Mun käsissä tuo ei olis saanu ihan noin perusteellista korjausta.... :/ Quote Link to comment
Simon Templar Posted November 1, 2016 Author Share Posted November 1, 2016 Takalokarin kaaaret oli kai sentään jokseenkin käyttökelvolliset? ;) Nostan hattua! Oot kyllä tehny hyvää työtä tuon suhteen vaikka työmaata vielä on. Mun käsissä tuo ei olis saanu ihan noin perusteellista korjausta.... :/ Juu, paitsi noihinkin piti taikoa jatkoa etu- ja takareunaan. Nykyäänhän noihinkin saa valmiit palat. Pikkusen sylettää kun ei nitä aikoinaan ollut. Mut mosa on melkolailla nipussa. Aloittelin sovittaa apulaitteita. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 1, 2016 Share Posted November 1, 2016 Ompas sulla hassun näkönen laturi ;) Mites meinaat puhalluksen toteuttaa? 1 Quote Link to comment
-tipi- Posted November 2, 2016 Share Posted November 2, 2016 Puhallushan on jo Simonilla paikallaan, peltikoppa on imukoppa. Aika jytäkän oloinen laturi, itse olen virittelemässä tätä Timmy!:n Quote Link to comment
Tanhis Posted November 2, 2016 Share Posted November 2, 2016 Puhallushan on jo Simonilla paikallaan, peltikoppa on imukoppa. Aika jytäkän oloinen laturi, itse olen virittelemässä tätä Timmy!:n Eikös tuo "laturi" ole ilmastoinnin kompura ja sisäpuhalluksesta puhuin jos tuo ilmastoinnin kompura on. Quote Link to comment
-tipi- Posted November 2, 2016 Share Posted November 2, 2016 Aaaa, eipä erottanut kännykän näytöltä. Quote Link to comment
Simon Templar Posted November 2, 2016 Author Share Posted November 2, 2016 xsaran ilmastoinnin sisäyksikkö vararenkaan tilalle. Tuosta sit putki kojetaulun taakse. Puhaltimen moottori on tuossa kuvassa vielä irti. Ite puhaltimelle joutu tekee ohjauksen ihan prossulla ku se on PWM säätöinen. Samoin siihen tulee lämpötila-antureille ja painekytkimelle inputit sekä kompuran magneettikytkimen releen ohjaus. sit pitää ohjata askelmoottoreilla ilmaläpät kiinni/auki jotta ei tule kuumaa samaan aikaan. vähän sellanen automaatti-ilmastointi. Protokortti toimiikin jo. Pitäis päästä testaamaan ennen kun teen uuden "virallisen" kortin. nää on onneks sellasia "ei mitään kiirettä" asioita. 5 Quote Link to comment
Tanhis Posted November 2, 2016 Share Posted November 2, 2016 Mahtuuko tuohon vielä se kaukalo päälle tai jätätkö kokonaan pois. Quote Link to comment
Simon Templar Posted November 2, 2016 Author Share Posted November 2, 2016 Ei mahdu, eikä se nykyinen kävis muutenkaan kun tuo keula on vääränkätinen. Jotenkin siinä on ihan kummallisesti ne kaukalon kiinnikkeet. Täytyy vaan rakennella joku semi siisti levy päälle. Noita sisäyksiköitä on varmaan pienempiäkin mut sattu menee paaliin tuo käyttis sitikka josta ryöstin nuo osat. 1 Quote Link to comment
Simon Templar Posted December 12, 2016 Author Share Posted December 12, 2016 HOI! Takasivulasidilemma. Katsokaas ku nythän kävi niin että takasivuikkunat ei oikein istu paikalleen ja tartteis tehdä uudet... eli suunnitelma A on tehdä metallista samanlainen profiilihässäkkä ku kuplassa on ja siihen kuplan tiivisteellä tms. pleksi. Suunnitelma B on leikata lasi, taivuttaa se ja lopuksi karkaista/karkaisuttaa se. Suunnitelma C on säästää ihan vtsti rahaa ja teettää lasit ja ostaa valmiit tiivisteet. D liimalasi?? Suunnitelma A:ssa taitaa mennä munilleen ku kuplan pelti on pyöreä siitä kohtaa johon tiivisteen uloin huuli osuu? Olisko viisainta tehdä niin että laittaa "U-kourulla" roof railin ja alapuolen ja oven puoleinen sivu sit jotenkin? Eli lasi työnnetään paikalleen oviaukon suunnasta. Quote Link to comment
Tanhis Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 (edited) Toi mites se ei sovi paikalleen? Ja onko sulla alkuperäiset lasit. Kun alunperinhän sen lasin yhdessä reunassa on liimattuna metalli kiinni joka taasen on nivelletty siihen ohkaiseen b-pilarin tapaiseen kiinni kolmella nylocin palasella T14 ghian palaset saa helposti muokattua. Ja takareuna on sitten taas popout salvalla kiinni kumitiivistettä vasten. Ja paketti kuuluisi näyttää about tälläiseltä. Edited December 12, 2016 by Tanhis Quote Link to comment
Simon Templar Posted December 12, 2016 Author Share Posted December 12, 2016 No lasin muoto ja karmin muoto ei täsmää. Pitäis varmaan ottaa joku masennuskuva, mut ei se siitä muuksi muutu. Joku ratkaisu uuden lasin kiinnitykseen pitää keksiä. Mut kuiteskin sain jotain tehtyä, eli imusarjan keskipulikan paikalleen. Laturin kiinnike on melko lailla valmis. Vielä kiinnike kampuran asentoanturille. Sit olis melekin kaikki kiinnikkeet tehty. Ilmastoinnin kompura kanssa säätöä kun ensin meinasin laittaa sitikan kompuran mut siinä on moniurahihna joka ei nyt oikein käy. Ostin uuden kiilahihnamallin mut se oli paska ja nyt ootellaan taas uutta. Uskomattoman kauan joutuu odottelee osia. Varmaan enemmän menee aikaa pelkkään ootteluun ku rakenteluun. 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.