Jump to content

KG T34


Recommended Posts

Karavaanarin toiveesta lisää projektikertomuksia.

 

Eli joskus 10 vuotta sitten ostin hebsteriltä ex-jäärata auton. Valitettavasti ei ole digikuvaa siitä millanen se oli kun sen hain, ja hyvä niin, sillä sen ulkoasu oli niin karsea että juuri ja juuri se on poistunut verkkokalvoilta.

 

Samaan aikaan piti rakennella talo ja sen perään talli joten itse projektin kimppuun päästiin vasta 2011. Nuo kolme kuvaa kertoo ehkä mistä lähdettiin liikkeelle. Takaosa, pohjalevy sekä joskus austraaliasta tai muusta vääränkätisestä liikennemaasta tuotu keula. Ei konetta, sisustaa eikä oikeestaan mitään muutakaan käyttökelpoista. No ei se mitään, ei tehdä kuitenkaan museopeliä.

 

 

post-12-0-08898500-1476205188_thumb.jpg

post-12-0-13581400-1476205219_thumb.jpg

post-12-0-15113100-1476205249_thumb.jpg

  • Like 7
Link to comment

Kevyen uurastuksen jälkeen oli sit vuorossa hiekkapuhallus. Niinku kaikki tietää miten siinä yleensä käy kävi myös tässä. Eli bondoo ja aivan jotain ruokottomia korjauksia. Puhalluksen jälkeen piti itsekkin puhallella että voi helvetin perse minkä ostin.

 

Mut en vielä lannistunut ja kuten kuvasta näkyy pohjalevyn kimpussa oltiinkin samaan aikaan. Pohjalevy piti saada äkkiä kuosiin koska sille ei ollut säilytystilaa ja kori piti saada jotenin parsittua levyn päälle.

post-12-0-82160400-1476206199_thumb.jpg

post-12-0-44115900-1476206229_thumb.jpg

post-12-0-35529900-1476206268_thumb.jpg

post-12-0-39853800-1476206293_thumb.jpg

post-12-0-12961000-1476206324_thumb.jpg

post-12-0-55052500-1476206355_thumb.jpg

post-12-0-28155600-1476206553_thumb.jpg

post-12-0-41343100-1476206637_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment

Tämä tuli mulle aikoinaan Puttiksen romutarhasta jossain vaihtokaupassa. Moottori puuttui ja jonkinlaista korisarjaa oli ainakin suunniteltu ja vähän aloitettu vaahdottamaankin, mutta muuten auto oli silloin lähes ajokuntoinen.

 

Tää meni sitten multa Hebsterille jostain syystä (jota en muista vaikka yritän), mutta myynti harmittaa edelleen. Ei sillä, että olisin tuota varmaan koskaan tehnyt, mutta kun hinta oli satasissa, niin olisi voinut jättää takavaraston erikoisuudeksi.

 

Virtaa kintaisiin ja onnistumisen hetkiä talliin!

Link to comment

Taisin ite kans tuota joskus pohtia. Olikohan just Hebsterillä tuo myynnissä. Mut onneksi ei ollut tilaa nurkissa :) Mut tuosta hyvä rakentaa, just sellanen kuin haluaa. Voi hieman radikaalimpia muutoksia tehdä myös.

  • Like 1
Link to comment

takakyljet, takakaaret, takahelmat

 

Kuvia ei oikein oo noista. Meni pari puhelimen kajaria paskaksi metallipölystä joten kameraakaan ei oikein ollunna...

 

Etulokarinkaaret tein saab 99 takakaarista ja suorasta pellistä kilkuttelin sen pokkauksen kulmarautaa ja puristimia apuna käyttäen. Sairaan hidasta..

 

Miljoona muuta paikkaa josta ei jaksa edes puhua.

 

 

post-12-0-75712100-1476290579_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment

tavaratilan luukkua paikalleen laittaessa olikin sit iso yllätys että eihän se perkele mahdu paikalleen. Meni joku kolme milliä yli etureunan. Jos siitä olis ottanut rälläkällä siivun, niin pintapellin taitos olisi häippässyt ja pitänyt heppailla äärimmäisen varovasti kasaan. Tässä on pelti ihan silkin ohutta. Joten ei muuta kun pintapelti irti, modaukset runkoon ja uus pelti työn alle.

 

Melko työläs.

 

Ovien sovittaminen tietenkin vaati saranatappien uusimisen, kuinkas muutenkaan. Peräluukku meni lommoille puhalluksessa ja siihen hommasin toisen.

post-12-0-33479800-1476291395_thumb.jpg

post-12-0-00568600-1476291433_thumb.jpg

post-12-0-71764700-1476291449_thumb.jpg

post-12-0-99673400-1476291468_thumb.jpg

Link to comment

jumalattoman nylkyttämisen jälkeen oli katon maalauksen vuoro

 

tässä on ekana 2K epoksi, pohjamaali ja pintamaali Lotus White

 

ensimmäiset viitteet siitä kun asia alkaa mennä pieleen. Ostin mätänetistä ruiskun, joku 150€ devilpis. Ensimmäisen suihkauksen jälkeen se rupes vuotaa ja tietysti siinä vaiheessa kun kannu on täynnä maalia niin ei oikein huvittanut jättää kesken. Se tietysti tiputteli pisaroita katolle.

 

No se men vituiks. Koitin hioda sen ja kiillotta mut ei onnistunut, meni puhki. Ei kun alusta.

 

Sitten muu auto, värinä Terra Brown

 

ei valumia, mut appelsiini pinta. Vihaan sitä. Taas hiomaan tasaseks ja kiillottamaan. Ei onnistu, menee puhki. No vedetään uus kerros, ei onnistu sama juttu. Hiotaan ja vedetään lakka päälle. Ei onnistu, hiotaan ja vedetään uus lakka, ei onnistu, mut tällä kertaa kiillottamalla vois ehkä mennä.

post-12-0-59320200-1476291653_thumb.jpg

post-12-0-15864800-1476291667_thumb.jpg

post-12-0-94923400-1476291971_thumb.jpg

post-12-0-34574600-1476292160_thumb.jpg

post-12-0-49686200-1476292187_thumb.jpg

post-12-0-84291300-1476292203_thumb.jpg

post-12-0-93027600-1476292222_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Tarkkasilmäiset huomaa pohjalevyssä runkotunnelin modauksen. Piti ottaa siivu pois jotta saa sohvapenkin. Samalla piti siirtää käsijarru ja tehdä vaihdetankoon mutka jotta se mahtuu olemaan tuolla.

 

Vahvistin runkotunnelin tekemällä sen ympärille 4 millin latasta vahvikkeet. Mulla kun on paha tapa pitää kiinni liiankin jääräpäisesti omista mieliteoista ja sohvapenkki nyt vaan on yks sellanen niin sellanen laitetaan vaikka väkisin.

 

Penkki on opel rekord P1:stä

 

Ratin korjailin pakkelilla ja maalasin tolla automaalilla saman väriseksi kuin katto.

 

 

post-12-0-74772200-1476293336_thumb.jpg

post-12-0-35056900-1476293413_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

puskureita etsin aikani ja käytetyistä pyydettiin sen toisen munuaisen verran rahaa, joten tehdäämpä sekin siis itse. Pelti ei taivu ihan niinku hebsterillä joten kuslaitua kehiin. Ensin muotin muotti styrofoamista ja sit kuidusta muotti ja siihen sit ite puskuri. Ja sama juttu taakse. Kun ei ollut mitään mallikappaletta niin piti vähän soveltaa. Täytyy käydä napsasee kuvat valmiista huomenna.

 

 

post-12-0-57615800-1476293792_thumb.jpg

  • Like 8
Link to comment

Kyllä tuo aihio oli tosi surkee mistä rupesit autoa tekemään, mutta hyvä kun pelastit ja hienoa ois nähdä liikenteessä. Siisti harraste vehe tulee kun saat valmiiks, ei muuta kun tsemppiä projektin loppuun saattamiseen!

Link to comment

Noissa mentiin nyt pikakelauksella tähän päivään.

 

Tekniikasta pari sanaa. Tässä ei ollu mosaa mukana, irs laatikko oli joten sillä mennään. Jarruosat tilasin cb:ltä porssen jaolla kun kuvittelin sillon että laitan kromi fuksit. Empin satulat taakse. Uudet laakerit ym hilppeet kasasin kans. Etuakseli on kuplan 10 senttiä kavennettu. Siihen väkästelin kiinnikkeet niin että se kiinnittyy orkkis kiinnikkeillä runkoon.

 

No mieli tietysti muuttui matkalla ja nyt halusin radarit. Ei ku tilaukseen ja eihän ne tietenkään käy porssen jakoon. Adapterit tilaukseen alexilta. Sitten alkoi ihmettely et miten hemmetissä nuo tulee noin paljon yli takakaarien, joku kolme senttiä. Renkaana 185/55. Pitäis kaventaa takatukivarsia...no problem. Mistäs lyhyet vetarit? Ei oo tarpeeks lyhkäsiä ees automaattilootassa. Parin siiderin jälkeen kuningasidea, katellaan vierasmerkistä. Useiden päivien etinnän jälkeen valinta kohdistui italialiseen urheiluautoon, alfaan. Siitä vetarit, levyt, laakerit ja pyörän napa. No onneks työkaveri on ihan päällikkö piirtää kuvia. Veivas kuvat laakeripesälle ja jousilattaan tulevalle tukivarrelle. Ite piirtelin kuvat vetarin nivelen ja laatikon väliin. Ne on nyt melkein jo valmiit, jarruputken/letkun kiinnike pitää vielä hitsata, sekä arpoa jostain iskarit.

 

Kuvia en laita vielä, pidetään jännitystä yllä kuin dekkareissa konsanaan.

 

Moottori = kaikki menee pieleen

 

Ostin lohkon, kampuran ja mäntä/pyttysatsin käytettynä tyyliin pulttaa kiinni ja ajoon

 

Kampurassa oli niin isot naarmut että sinne olis hävinny vaikka sormi, jotain ihan käsittämätöntä paskaa

Männissä jälkiä venttiileissä...

 

No ei se mitään, sovin että ostan vaan lohkon.

 

Se meni aarporaukseen, tai ainakin luulin niin

 

Konetta kasatessa sitten vihoin huomasin että sitä ei sit oltukkaan porattu. Ei ihme että se kirottu nokkakaan ei oikein istu. Eikä mikään muukaan kun on liian isot laakerit.

 

Kun joku alkaa ahistaa niin se sit ahistaa perkele loppuun asti.

 

Kampuraan ei sit saanu vauhtipyörää kiinni, kokoajan lieppas. Se sit selvis hemimotorssilla, et vauhtipyörä oli viallinen, siis ihan uus osa. Tässä akselijumpassa meni joku puol vuotta, toissakesän ajot. No masentuneena ja rahattomana ei paljoo napeksinu jatkaa mitään. Sitten ryhdistäydyin ja ostaa pläjäytin alsalohkon. Se on nyt nipussa.

 

84 chevyn kaulat aksilo

92 männät

5.6" H veivit

engle W130

scat super D

logmech tönärit

scat pro com keinut 1.25

scat big mouth suojaputket

mekasquirt

 

noilla eväillä pitäis saada toimimaan. Pyttyjen alle vaatimaton 8mm koroke niin se on ihan hyvä noin. Dekki on 1.4mm. Puristukset tais olla 9.68 ja dynaaminen 8.6. Tai jotain sinnepäin. Ei se niin justiinsa oo.

 

Jäähdytyspeltejä pitää jatkaa tuo 8 milliä kun tässä ehtis. Sit sais taas hiukan eteenpäin.

 

Yhtä asiaa muuttaa niin kahta muutat sen jälkeen.

 

Juu ja sen verran et jos joku haluaa jostain tietyn kuvan niin ilmaiskoon sen ääneen.

  • Like 2
Link to comment

No nyt se on vihdoin ja viimein pyörillään. Meni jotain 5 vuotta siihen, ei paha.

 

Tanhis, voisitko mitata etäisyyden vaihdelaatikon yläreunasta tuohon "tavaratilan" peltiin? Tartteis pikkuhiljaa arpoa moottorin takakannakkeen paikkaa ja olis kiva saada mosa noin suurin piirtein oikeelle korkeudelle.

 

 

post-12-0-90210100-1476460067_thumb.jpg

post-12-0-24791600-1476460091_thumb.jpg

post-12-0-16232000-1476460135_thumb.jpg

  • Like 5
Link to comment
  • 3 weeks later...

Takalokarin kaaaret oli kai sentään jokseenkin käyttökelvolliset? ;)

 

2145.JPG

 

Nostan hattua! Oot kyllä tehny hyvää työtä tuon suhteen vaikka työmaata vielä on. Mun käsissä tuo ei olis saanu ihan noin perusteellista korjausta.... :/

 

Juu, paitsi noihinkin piti taikoa jatkoa etu- ja takareunaan. Nykyäänhän noihinkin saa valmiit palat. Pikkusen sylettää kun ei nitä aikoinaan ollut.

 

Mut mosa on melkolailla nipussa. Aloittelin sovittaa apulaitteita.

post-12-0-06942900-1478017716_thumb.jpg

Link to comment

xsaran ilmastoinnin sisäyksikkö vararenkaan tilalle. Tuosta sit putki kojetaulun taakse. Puhaltimen moottori on tuossa kuvassa vielä irti. Ite puhaltimelle joutu tekee ohjauksen ihan prossulla ku se on PWM säätöinen. Samoin siihen tulee lämpötila-antureille ja painekytkimelle inputit sekä kompuran magneettikytkimen releen ohjaus. sit pitää ohjata askelmoottoreilla ilmaläpät kiinni/auki jotta ei tule kuumaa samaan aikaan. vähän sellanen automaatti-ilmastointi. Protokortti toimiikin jo. Pitäis päästä testaamaan ennen kun teen uuden "virallisen" kortin.

 

nää on onneks sellasia "ei mitään kiirettä" asioita.

 

 

post-12-0-51060000-1478080876_thumb.jpg

  • Like 5
Link to comment

Ei mahdu, eikä se nykyinen kävis muutenkaan kun tuo keula on vääränkätinen. Jotenkin siinä on ihan kummallisesti ne kaukalon kiinnikkeet. Täytyy vaan rakennella joku semi siisti levy päälle. Noita sisäyksiköitä on varmaan pienempiäkin mut sattu menee paaliin tuo käyttis sitikka josta ryöstin nuo osat.

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

HOI!

 

Takasivulasidilemma. Katsokaas ku nythän kävi niin että takasivuikkunat ei oikein istu paikalleen ja tartteis tehdä uudet...

 

eli suunnitelma A on tehdä metallista samanlainen profiilihässäkkä ku kuplassa on ja siihen kuplan tiivisteellä tms. pleksi. Suunnitelma B on leikata lasi, taivuttaa se ja lopuksi karkaista/karkaisuttaa se. Suunnitelma C on säästää ihan vtsti rahaa ja teettää lasit ja ostaa valmiit tiivisteet. D liimalasi??

 

Suunnitelma A:ssa taitaa mennä munilleen ku kuplan pelti on pyöreä siitä kohtaa johon tiivisteen uloin huuli osuu? Olisko viisainta tehdä niin että laittaa "U-kourulla" roof railin ja alapuolen ja oven puoleinen sivu sit jotenkin? Eli lasi työnnetään paikalleen oviaukon suunnasta.

Link to comment

Toi mites se ei sovi paikalleen? Ja onko sulla alkuperäiset lasit.

 

Kun alunperinhän sen lasin yhdessä reunassa on liimattuna metalli kiinni joka taasen on nivelletty siihen ohkaiseen b-pilarin tapaiseen kiinni kolmella nylocin palasella T14 ghian palaset saa helposti muokattua. Ja takareuna on sitten taas popout salvalla kiinni kumitiivistettä vasten.

 

Ja paketti kuuluisi näyttää about tälläiseltä.

8436.jpg

Edited by Tanhis
Link to comment

No lasin muoto ja karmin muoto ei täsmää. Pitäis varmaan ottaa joku masennuskuva, mut ei se siitä muuksi muutu. Joku ratkaisu uuden lasin kiinnitykseen pitää keksiä.

 

Mut kuiteskin sain jotain tehtyä, eli imusarjan keskipulikan paikalleen. Laturin kiinnike on melko lailla valmis. Vielä kiinnike kampuran asentoanturille. Sit olis melekin kaikki kiinnikkeet tehty. Ilmastoinnin kompura kanssa säätöä kun ensin meinasin laittaa sitikan kompuran mut siinä on moniurahihna joka ei nyt oikein käy. Ostin uuden kiilahihnamallin mut se oli paska ja nyt ootellaan taas uutta. Uskomattoman kauan joutuu odottelee osia. Varmaan enemmän menee aikaa pelkkään ootteluun ku rakenteluun.

 

 

 

 

post-12-0-65781300-1481563891_thumb.jpg

post-12-0-97313100-1481563923_thumb.jpg

post-12-0-15842900-1481563955_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...