Jump to content

Etuakselin kierreholkki irtosi


juhis70

Recommended Posts

Posted

No niin, etuakseliston purku meni hyvin siihen asti, kunnes yksi pultti alkoi pyöriä tyhjää. Eli saattoipa irrota se kierreholkki, vai mikä siellä onkaan. Vedin pultin sitten poikki että sain akselin pois.

Kysymys siis kuuluu, mitä korjausvaihtoehtoja tuolle on? Leikata pala pois ja hitsata uusi mutteri? Vai voiko sen korvata läpipultilla, tässä vaan pitäisi porata taakse niin suuri reikä, että se pultti muttereineen tulee ulos?

Posted

Läpi ne menee.

Joskus saman ongelman kanssa painin ja päädyin poraamaan autossa paikallaan, 90 asteen kulman kanssa varustetulla porakoneella reiän läpi.

Pultti läpi ja mutteri vastapuolelle. Ei ainakaan leimalla mitään aiheesta mainittu. Hiki muistaakseni tuli.

 

Eiköhän sen "mutterin" saa vastapuolelta rälläköityä irtikin jos tankin viitsii irroittaa. Hitsaa sit uuden tilalle.

Posted

Kai siellä nyt joku holkki olisi fiksua olla sisällä ettei vain purista peltiä kasaan kun kiristää.

Posted

No ongelma tässä on se, että nuo pultit eivät tule läpi asti. -67 malli siis kyseessä. Pultit on 90mm pitkät joten eivät edes ylety läpi. Ja se holkki tai mutteri, mikä on siellä tavallaan kotelon sisällä, lähti irti. Takapuolella on kyllä reiät mutta pienemmät ja ilman jenkaa. Jos sinne taakse poraa reiän, mistä saan sen irronneen holkin ja siinä kiinni olevan pultinpätkän pois, niin siihen pitäisi joku viritys keksiä. Sieltä ei välttämättä pysty hitsaamaan holkkia takaisin, jollei tee jotain hehtaarireikää..

Jossain keskustelussa vastaavaa aihetta sivuttiin,mutta kun en pentele löydä sitä enää.

Posted

Mulla katkesi myös nuo alimmaiset pultit kun etuakselia irrottelin eka kertaa. Porasin holkit kokonaan pois ja sorvasin sopivasta tangosta uudet holkit, pituus niin että tuli noin sentin yli takapuolelta. Holkkiin sitten kierteet ja hitsaus molemmasta päästä holkkia runkoon.

Posted

No juu, nyt selkenee. Onkohan se hitsattu molemmista päistään, vai vaan takaa? Noista pultin reiistä kun tiirailee, niin ensin on n. sentin verran kierteetöntä, sitten alkaa jenka. Ja tuo pultti mikä tuossa mun kuvassa roikkuu paikallaan, sitä voi nytkytellä edes takaisin vajaa sentin.

Ajattelin että tuolta takapuolelta poraisi reiän niin, että saisi sen pultin holkkeineen ulos. Sitten katsoo mitä voi tehdä, korjata vanhan tai ostaa/teettää uuden. En kyllä ole nähnyt niitä myytävän, ainakaan niissä kaupoissa mitä tiedän.

Onko muuten mitään käsitystä mikä tuon holkin halkaisija on, eli miten suurta reikää pitäisi alkaa jyystämään.

Posted

Holkin paksuuden voi mitata takapuolelta, helpoin korjauskeino lienee hitsata hydeputki holkin tilalle ja laittaa läpipultti.

Posted

No nyt sain holkin+pultin ulos, eipä ole koolla pilattu se holkki. Näytti olevan 14mm halkaisijaltaan. Alkoi mietityttää, että pitäiskö tehdä kaikille holkeille tuo operaatio, jos yksi irtosi irroittaessa, niin mistäs sen tietää jos toinen lähtee kiristäessä..

  • 1 year later...
Posted (edited)

Jatkanpa tähän keskusteluun, milä nousulla on etuakselin pultin kierre? Ei ole vanhoja pultteja tallessa mistä tarkistaa...

Katkesi yksi pultti jonka sain porattua pois mutta nyt pitäisi vielä kierteet puhdistaa.

Edited by Pasi

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...