juhis70 Posted December 17, 2016 Share Posted December 17, 2016 No niin, etuakseliston purku meni hyvin siihen asti, kunnes yksi pultti alkoi pyöriä tyhjää. Eli saattoipa irrota se kierreholkki, vai mikä siellä onkaan. Vedin pultin sitten poikki että sain akselin pois. Kysymys siis kuuluu, mitä korjausvaihtoehtoja tuolle on? Leikata pala pois ja hitsata uusi mutteri? Vai voiko sen korvata läpipultilla, tässä vaan pitäisi porata taakse niin suuri reikä, että se pultti muttereineen tulee ulos? Quote Link to comment
tolvana Posted December 17, 2016 Share Posted December 17, 2016 Saattaapi olla koko keulapala vaihtokunnossa, jollei niin hitsaamalla mutteri kiinni ja menoks. Quote Link to comment
Anpu Posted December 17, 2016 Share Posted December 17, 2016 Muistaakseni pultit tulee keulapalan läpi ja voihan sen holkin hitsata kiinni taustapuolelta. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted December 17, 2016 Share Posted December 17, 2016 Muistaakseni pultit tulee keulapalan läpi ja voihan sen holkin hitsata kiinni taustapuolelta. Quote Link to comment
peruskallio Posted December 17, 2016 Share Posted December 17, 2016 Läpi ne menee. Joskus saman ongelman kanssa painin ja päädyin poraamaan autossa paikallaan, 90 asteen kulman kanssa varustetulla porakoneella reiän läpi. Pultti läpi ja mutteri vastapuolelle. Ei ainakaan leimalla mitään aiheesta mainittu. Hiki muistaakseni tuli. Eiköhän sen "mutterin" saa vastapuolelta rälläköityä irtikin jos tankin viitsii irroittaa. Hitsaa sit uuden tilalle. Quote Link to comment
Tanhis Posted December 17, 2016 Share Posted December 17, 2016 Kai siellä nyt joku holkki olisi fiksua olla sisällä ettei vain purista peltiä kasaan kun kiristää. Quote Link to comment
peruskallio Posted December 17, 2016 Share Posted December 17, 2016 Ei se holkki mihinkään katoa jos edes suurinpiirtein keskeltä poraa. Quote Link to comment
sleepercooler Posted December 18, 2016 Share Posted December 18, 2016 Hitsaa se holkki kiinni ennenkuin poraat pultin pois, ei lähde pyörimään mukaan, ja poraa sit holkin puolelta. Quote Link to comment
juhis70 Posted December 18, 2016 Author Share Posted December 18, 2016 No ongelma tässä on se, että nuo pultit eivät tule läpi asti. -67 malli siis kyseessä. Pultit on 90mm pitkät joten eivät edes ylety läpi. Ja se holkki tai mutteri, mikä on siellä tavallaan kotelon sisällä, lähti irti. Takapuolella on kyllä reiät mutta pienemmät ja ilman jenkaa. Jos sinne taakse poraa reiän, mistä saan sen irronneen holkin ja siinä kiinni olevan pultinpätkän pois, niin siihen pitäisi joku viritys keksiä. Sieltä ei välttämättä pysty hitsaamaan holkkia takaisin, jollei tee jotain hehtaarireikää.. Jossain keskustelussa vastaavaa aihetta sivuttiin,mutta kun en pentele löydä sitä enää. Quote Link to comment
juhis70 Posted December 18, 2016 Author Share Posted December 18, 2016 Tässä vielä pari kuvaa selventämään.. Quote Link to comment
APO Posted December 18, 2016 Share Posted December 18, 2016 Mulla katkesi myös nuo alimmaiset pultit kun etuakselia irrottelin eka kertaa. Porasin holkit kokonaan pois ja sorvasin sopivasta tangosta uudet holkit, pituus niin että tuli noin sentin yli takapuolelta. Holkkiin sitten kierteet ja hitsaus molemmasta päästä holkkia runkoon. Quote Link to comment
peruskallio Posted December 18, 2016 Share Posted December 18, 2016 http://s1266.photobucket.com/user/carlargyle/media/vw%20beetle%20framehead%20repair_zpsoxcm5dqj.jpg.html Tuossa kuva sisältä selventämään. Ei varmaan turhan takia ole tehty holkkiin kierrettä läpi asti. mutta yksi putki se on, Sitä tarkoitin sillä että menee läpi. Poikki holkin täytyy olla jos toinen pää pyörii ja toinen ei. 1 Quote Link to comment
juhis70 Posted December 18, 2016 Author Share Posted December 18, 2016 No juu, nyt selkenee. Onkohan se hitsattu molemmista päistään, vai vaan takaa? Noista pultin reiistä kun tiirailee, niin ensin on n. sentin verran kierteetöntä, sitten alkaa jenka. Ja tuo pultti mikä tuossa mun kuvassa roikkuu paikallaan, sitä voi nytkytellä edes takaisin vajaa sentin. Ajattelin että tuolta takapuolelta poraisi reiän niin, että saisi sen pultin holkkeineen ulos. Sitten katsoo mitä voi tehdä, korjata vanhan tai ostaa/teettää uuden. En kyllä ole nähnyt niitä myytävän, ainakaan niissä kaupoissa mitä tiedän. Onko muuten mitään käsitystä mikä tuon holkin halkaisija on, eli miten suurta reikää pitäisi alkaa jyystämään. Quote Link to comment
Anpu Posted December 18, 2016 Share Posted December 18, 2016 Holkin paksuuden voi mitata takapuolelta, helpoin korjauskeino lienee hitsata hydeputki holkin tilalle ja laittaa läpipultti. Quote Link to comment
juhis70 Posted December 19, 2016 Author Share Posted December 19, 2016 No nyt sain holkin+pultin ulos, eipä ole koolla pilattu se holkki. Näytti olevan 14mm halkaisijaltaan. Alkoi mietityttää, että pitäiskö tehdä kaikille holkeille tuo operaatio, jos yksi irtosi irroittaessa, niin mistäs sen tietää jos toinen lähtee kiristäessä.. Quote Link to comment
Urbantoy Posted December 19, 2016 Share Posted December 19, 2016 Tietysti nyt kannatta korjata kaikki uutta vastaavaan kuntoon, vituttaa se ku kasatessa pyörähtää irti.. nyt pääset ne kummiskin helposti fiksaan. Quote Link to comment
Pasi Posted September 5, 2018 Share Posted September 5, 2018 (edited) Jatkanpa tähän keskusteluun, milä nousulla on etuakselin pultin kierre? Ei ole vanhoja pultteja tallessa mistä tarkistaa... Katkesi yksi pultti jonka sain porattua pois mutta nyt pitäisi vielä kierteet puhdistaa. Edited September 5, 2018 by Pasi Quote Link to comment
SamiO Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 (edited) M12x1.5, 90mm pitkiä. Ps. Kovia, 12.9 tms Edited September 6, 2018 by SamiO Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.